21 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

; i : Şema aka Sahife 2 AKŞAM 21 Eyldi 1937 Akdeniz kontrolüne 140 harp gemisi Geceki ve Bu Sabahki Elaberler ve 100 tayyare iştirak ediyor Pariş,21 (Akşam) — Akdenizde korsanları takibe memur İngiliz ve Fran- sız filoları 140 denizaltı harp gemisi ile 100 tayyareden mürekkeptir. İki filo- nun üssülharekesi Oran limanı ii ihaz edilmiştir. Milletler Cemiyeti konseyinde münhal âzalıklar için seçim yapıldı Birine Iran, diğerine Peru seçildi. Üçüncü yer için seçim" çarşambaya yapılacak Cnevre 20 (A.A. )— Assamble ev- velâ, İspanyol ve Türk hükümetleri- nin konseye yeniden seçilme talebleri hakında reyini vermiştir. İspanyanın, Türkiyenin Ve Şilinin müddetleri bitmiş olduğundan kon- seyde üç yer açılmıştır. Bu yerler için Peru, İspanya, İran ve Türkiye tara- fından dört namzetlik gösterilmiştir. Assamble, Türkiyenin ve İspanyanın teleblerini reddetmiştir. Türkiye, iki sülüs ekseriyet için 34 rey lâzım 25 rey almıştır. Bu iki reyden sonra reis Ağahan, müşaverede bulunmuş ve üç açık yer- den ikisi için öğleden sonra seçim ya- pılmasını teklif ettiğinden toplantıya nihayet verilmiştir Cenevre 20 (A.A) — Asamble, öğ- leden sonraki toplantısında İranı 52 Teyden 48 reyle ve Peruyu 52 Teyden 48 rey ile Milletler cemiyeti konseyine aza seçmiştir. Üçüncü yer için seçim, çarşambaya veya perşembeden evvel yapılmıyacaktır. Paris 21 — Cenevrenin iyi malü- mattar mahafiline göre İngiltere ile Fransa, konseyde münhal âzalığa, İtalyaya müsald bir hattı hareket ta- kib eden Yunanistanın namzedliğine karşı Belçikanın namzedliğini ileri süreceklerdir. Irakın Filistin İngiliz siyasetini tenkitleri Cenevre 20 — Milletler cemiyeti asamblesinin içtimainda Irak mü- mümessili, İngilterenin Filistin siya- setine hücum etmiş, İngiltere ile it- tifaka rağmen bu siyaseti protesto et- meğe mecbur olduğunu zira bu siya- set yüzünden asıl Filistin halkının bir ekalliyet vaziyetine düşmek tehli- kesine maruz bulunduğunu söylemiş- tir. B. Şotan Cenevreye gitmiyor Paris 21 (Akşam) — Fransız baş- vekili Cenevreye gitmekten vazgeçmiş bugün Cenevreden dönecek olan B. Edeni öğle yemeğine davet etmiştir. Japon ordusu Çinlilerin bütün hatlarını bozdu Japonlar, 25 - 50 bin kişilik bir Gin kuvvetinin gerilerinde kalmasına ehemmiyet vermiyorlar Tokyo 20 (A.A) — Japon kıtaatı, Patingfou'ya doğru yapmakta olduk- ları ileri hareketleri esnasında Çinli- lerin bütün hatlarını bozmuşlardır. Ancak Japon kıtaatının gerisinde 25 ilâ 50 bin kişiden mürekkep olduğu tahmin edilen Çin kuvvetleri kalmış- tır. Bu kuvvetler, Japon dümdarları- na taarruz etmektedirler. Fakat Ja- pon askeri teknisyenleri, Çinlilerin ta- rassut tayyarelerinin kifayetsizliğine binaen bu vaziyetten endişe etmemek- tedirler. Nankinin havadan bom- bardımanı Pekin 20 (A.A.) — Çin paytahtının birçok noktası bu sabah Japon tayya- releri tarafından bombardıman edil- miştir, Gayri muharipler arasında da birçok telefat vardır. Nankinin tahliyesi talebi Şanghay 20 — Amiral Hasegawa'ın Japon makamatı namına söz Ssöyle- > salâhiyettar bir zat şöyle demiş- imi terketmek ihtarına kulak asılmadığı takdirde ecnebilerin hayat ve malları için mesuliyet kabul ede- meyiz. Hava muharebeleri Şanghay 20 (A.A.) — Japon tayya- releri, dün Nankin üzerinde birçok cevelanlar yapmışlardır. Japon tay- yareleri, bu cevelanlar esnasında 26 | Çin tayyaresini düşürmüşler ve Nan- kinin askeri noktalarını bombardı- man ederek büyük hasarlara uğrat- mışlardır. Üç Japon tayyaresi, üssülharekele- rine avdet etmemiştir, Tatung, 20 (A.A.) — Şimali Çinde kâin Tatung'a doğru yola çıkmış olan dokuz Çin tayyaresi, bir Japon hava filosunun taarruzuna uğramıştır, Çin- Hlerin yedi tayyaresi düşürülmüş, iki- ihtarı hakkında tefsiratta bulunan | si kaçmağa muvaffak olmuştur, Giridde bomba Venizelos için bomba patladı birkaç kişi yaralandı Atina 20 (A.A.) — Hanyada Veni- zelosun istirahati ruhu için bir âyin yapılmış ve bu âyine hükümet namı- na Girid umumi valisi de iştirak et- miştir. Hanyada Minos oteli önünde bir dlnamit patlamış ve bir kaç kişi ya- ralanmıştır. Şüpheli bir kaç komünist tevkif edilmiştir. Bu hadise âyin üzerinde hiç bir tesir yapmamış ve hâdise, herkes tarafından takbih edilmiştir. Kamp masrafları Talebenin melbusat ve teçhizatı, hakkında bir kanun lâyihası hazırlandı Ankara 20 (Telefon) — Maarif Ve- kâleti, yüksek ve orta o mekteplerde askeri ders gören talebelerin kamp masraflarını ve techizatının tediyesi şekli hakkında bir kanun lâyihası ha- arlamıştır, Bu lâyihaya göre her sene muayyen zamanlarda kamplara devam etmek- Je mükellef tutulan sivil | talebenin kampta giyecekleri askeri melbusat ve teçhizat milli müdafaa vekâletince Gümrük memarlari arasinda | mekteplere verilecek ve bu eşya mek, Ankara 20 (Telefon) — Gümrük | teplerce hususi mahallerde muhafaza memurları arasında yeniden tayinler edilerek orduda tatbik edilen miyad yapılmıştır, zarfında kullanılacaktır, Son dakika Amerika Milletler cemi- yetinin davetini kabul etti, Çin meselesinin tedkikine| memur komiteye iştirâk ediyor Paris 21 (Akşam) — Amerika bü- kümeti, Uzak Şark meselesini tetkike memur komitenin müzakerelerine iŞ- tirak için vaki olan daveti kabul etti- ğini bir nota ile Cenevreye bildirmiş- tir. Uzak Şark meselesini tetkik ede- cek olan Milletler Cemiyeti komitesi 32 murahhastan mürekkep olup bu- gün içtimalara başlıyacaktır. Hollânda vapuru- nun torpillenmesi Bu haberin asılsız bir şayiadan ibaret olduğu anlaşılıyor İzmir 20 (Telefon) — İzmir lima- İ mından hareket eden Hollâda vapuru- nun torpillendiği haberi (etrafında yaptığım tahkikat şu merkezdedir: Ayın 17 sinde buradan Pire lima- nma Hollânda bandıralı Orlan adlı bir vapur hareket etmiştir, Ayın 16 sın- da da ayni bandırali Priton adlı bir vapür İstanbul yolile Köstenceye, ay- Bi gün Yunan bandıralı ve Hollândiya adlı bir vapur da gene buradan Selâ- niğe hareket etmiştir. Hollânda vapuru acentesinin verdiği malümata göre bu vapurların muay- yen zamanlarda yerlerine vardıkları tahmin ediliyor. Eğer ba vapurlar yerlerine varmamış olsalardı İzmir a sı icabederdi. Bu vaziyet karşısında Hollaânda va- purunun torpillendiği haberi asıl- $iz bir şayiadan ibarettir, Genç kıza göz koyanlar Bu yüzden feci bir cinayet işlendi, iki-ölü var İzmir 20 (Telefon) — Torbalının Kızılca nahiyesinde feci bir cinayet lenmiştir. Bu nahiyede Talip adında birinin yanında Hasan ve Mehmed adlarında iki kardeş çalışmaktadır. Bu iki kar- deş Talibin on beş yaşındaki kızına göz koymuşlardır. Talip bu işin far- kına varmış ve Hasan ile Mehmedi iş- lerinden çıkarmışlır. İşsiz kalan iki kardeşten Mehmed tenha bir yolda | Talibi beklemiş ve muhtelif yerlerin- den bıçaklıyarak yaralamıştır. Babasının yaralandığını duyan Ta- Mbin küçük oğlu Mehmed, derhal ha- dise mahalline giderek amele Meh- medden babasının intikamını almak istemiştir. Fakat Mehmed bu sefer de elindeki bıçakla Talibin oğlu Mehmedi yaralıyarak öldürmüştür. Bunun üzerine hadise daha ziyade büyümüş, cinayetten haberdar olan Talibin büyük oğlu Hasan, babasını yaralıyan ve kardeşini öldüren amele Mehmedi muhakkak bulmak ve öl- dürmek maksadile tabancasını ala- rak katilin peşine düşmüştür. Niha- yet Hüseyin kardeşinin katili Meh- medi bulmuş ve tabancasını çekip bir kaç el ateş ederek katil Mehmedi bir kaç yerinden yaralıyarak yere sermiş. tir. Katil Mehmed biraz sonra ölmüş- tür. İki kişinin ölümü ve bir kişinin ya- ralanması ile neticelenen bu kanlı hadisenin tahkikatına başlanmıştır, Kardeşinin katilini öldüren Hüseyin yakalanmıştır, 3 ayda 7 milyon liralık fazla tahsilât * Ankara 20 (Akşam) — Son üç ay- ık vergi tahsillerinde tahakkukattan yedi milyon küsür liralık bir fazlalık görülmüştür. Türkiye cumhuriyetinin varidat membalarında görülen bu gindelik memnuniyeti muciptir, cantalıklarına şimdiye kadar sorulmar- | Romadaki son mükâlemeler, Paris ile Londrada iyi intiba uyandırdı Italya, neşrettiği son tebliğde Londra 21 (Akşam nonun, Romadaki İngiliz ve ei maslahatgüzarlarile Nyon itilâfı hak- kında yapmış olduğu mülâkat, Lon- dra mahafilinde iyi intiba uyandır- mışlır. Psristeki intiba da bu mer- kezdedir, Roma 20 (A.A) — Havas ajansı muhabirinden: Dün akşam Roma'da Fransız ve İn- giliz maslahatgüzarları ile B. Ciano arasında yapılan iki mülâkat hakkın- da neşredilmiş olan tebliğ, muhitin havasındaki ağırlığı hissolunur dere- cede tahfif elmiştir. B. Ciano tarafından maslahatgü- zarlar& yapılari şifahi tebliğde İtalya hükümetinin şimdiki hareketi ile müs- bet bir hattı hareket kabul etmiş ol- duğunu tasrih eylemiştir. Öldürülen Ispanyol Brestt 20 (AA) —C-4 adındaki İspanyol denizaltının kumandanı Lasherras beraberinde ön kişi oldu- ğu halde tersanedeki Fransız nöbetçi- sini itip kakarak C - 2 adındaki İs- panyol denizaltısına girmiş ve müret- tebatı kumandanları Ferrando ile gö- rüşmekteler iken bunlara geminin kompartımanında o toplanmalarını emretmiştir. Denizaltının köşküne sığınmış olan bir tayfa, bu emre itaat etmekten im- meğe kendisini icabar etmek isteyen ziyaretçilerden birini öldürmüştür. Mütecavizler, mürettebatı, Fran- Conun bayrağı altında denize açılma- ğa icbar etmek istemişler ve tehdid makamında rovelverlerini teşhir et- mişler ise de Fransız nöbetçisi, tersa- nedeki muhafız kıtaatını haberdar et- miş olduğundan mütearrızlar, kap- tan Ferrando ile çarhçı zabit Tabou- zini rehine olarak alıp götürmek su- Hava seferleri Yeni hatlar Cumhuriyet bayramında işlemeğe başlıyacak Memleketimizde muntazam hava seferleri yapılması için tatbikine ge- çilen program ikmal edilmek üzere bulunmaktadır. İzmirde yapılmakta olan haya mey- danile hangarın inşaatı devam et- mektedir. Bu inşaat bittikten sonra İzmir, İstanbul, Adana, Ankara şe- hirleri arasında tayyare seferleri hal- ka açılmış olacaktır. Yeni tesis edilen hava yollarının 29 teşrinlevvel cumhuriyet bayram» da resmi küşadlarının yapılması muhtemeldir. Kayseri pastırmaları yasak edildi Ankara 20. — Sihhiye Vekâleti gıda maddelerinde kontrol yaptırdı- ğı sırada Kayserideki sucuk ve pas- tırma imalâthanelerinin gayri sıhhi olduğunu görmüş ve Asri bir mezbas ha yapılmcaya kadar Kayseride pas- tırma ve sucuk imalini menetmiştir. Aydında bir kamyon hendeğe yuvarlandı, beş yaralı var Aydın 20 (AA.) — Bu sabah 17 yolcu ile Çineden Aydma gelmekte bulunan bir kamyon yolda hendeğe devrilmiştir. Yolculardan dört hafif, bir ağır yaralı vardır. Ağır yaralı Memleket hastanesine kaldırılmıştır. Kazaya şoförün dikkatsizliği sebeb olmuştur, tina ederek arkadaşlarına imtisal et- | vaziyeti si dele gibi görünüyor Şu halde 14 eylül tarihli ilk nota- nın kayıt ve şartsız bir ed olduğu su- retindeki mütalâalar, resmen tekzip olunmuş demektir. İtalya, donanma- sma Fransız ve İngiliz donanmaları- nın vaziyetine müsavi bir vaziyet veril- diği takdirde ittihaz edilmiş bulunan bahri tedbirlere iştiraki kabul edecek- tir, İtalyanın «müsavi vaziyetş den İn- giltere ve Fransa tarafından kontrol işinde kullanılmakta olan cüzütam- larla muadilini kasdetmekte olduğu ilâve edilebilir. İtalyanın ileri sürmekte olduğu mü- savat, teknik musavat olmayıp, ma- nevi müsavatlır Siyasi mahafil, herkes için tehlikeli olabilecek bir vaziyetten çıkmak hu- susunda iki tarafın ayni .derecede hüsnüniyet göstermiş olmasından do- layı memnuniyet izhar etmektedir. Brestteki Ispanyol tahtel- bahiri nasıl kaçırılacaktı? Otomobil içinde yakalananlar kimlerdir? maruf bir tedhişçidir | setile firar etmişlerdir. Mütearızların otomobili, Bordeaux yakıninde tevkif edilmiştir. Bu oto- mobilde yüzbaşı Lasherras, bir Fran- sız, talebe olduğunu iddi eden bir İ İspanyol, iki rehine ve 1937 senesi İ martında hükümetçilerin Bayonne- daki bir gemisine karşı yapılmış olan | suikastin falli olduğu tahmin edilen | Arendaln isminde bir İspanyol bu- b Tunuyordu. Maktul düşmüş olan mütearrız da 1937 haziranında Marsilya limanın- da vukua gelmiş olan sulkastin fall olduğu tahmin edilen maruf bir tet- İ hişçidir. İsmi Gabarrain Ganidir. Bordeaux 20 (AA) — Denizaltı | mütearrızlarından birinin üzerinde İ Guipuzeoa eskeri kumandanı Tron- cosonun bir mektubü bulunmuştur. Bu mektupta C - 2 denizaltısı kuman- danı, iki milyon peçeta mükâfat mu- kabilinde teslim etmeğe davet edil mektedir. , İzmir Fuarı dün kapandı Sağlık müzesi, paraşüt kulesi ve hayvanat bahçesi daima açık kalacak İzmir 20 (Telefon) — Enternasyo- nal İzmir fuarı bu gece kapanmıştır. Fuar komitesi tarafından e ekspozan- larla vilâyet umumi meclisi ve şehir meclisi âzaları şerefine 350 kişilik bir İ ziyafet verildi. Belediye reisi doktor İ Behçet Uz bir nutuk irad ederek fua- Ta iştirak eden ekspozanlara teşekkür etti ve fuarın gelecek yıl daha mü- kemmel bir surette açılacağını, bunun için çok çalışıldığını söyliyerek eks- pozanları gelecek yıl için de fuara da- vet etti, Doktor Behçet Uz, İzmir fuarının iktisadi sahada çok kazançlı işler te- min ettiğini söyledi ve gördüğü yar- dımlardan dolayı hükümete teşekkür etti. 'Ekspozanlar namına irad edilen nutuklarda fuar komitesinin herkese gösterdiği kolaylık ve şükrandan bahi sedildi. Sant 17 de fuar komitesi, İzmirdeki ecnebi devletler konsoloslarına bir çay ziyafet verdi, Bornovada bir deli bir ihtiyarı öldürdü İzmir 20 (Telefon) — Bornovada Kınlay mahallesinde oturan Hüseyin adında biri delirmiştir. Hüseyin kon- dizine nasihat eden 60 yaşında Yaku- ba kızmış ve bıçakla zavallı ihtiyari yaralıyarak öldürmüştü .... vw