21 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

21 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

21 Eylül 1937 AKŞAM Genç Yugoslav kralının hayati Genç kral Piyer, hergün nasıl çalışır ve nasıl vakit geçirir? Ders, çalışma, spor saatleri muayyendir, Yugoslav milleti kralın doğum yılını tezahüratla kutladı Genç kral (köşedeoturan) kardeşila beraber gölde sandal Türkiyenin dostu ve müttefiki Yugoslavyanın genç kralı Piyer (Pe- tar), iki hafta evvel 15 yaşına bas- mıştır. 6 eylül 1923 te doğan genç kral, müteveffa kral Aleksandrın en büyük oğludur. Kral Piyer'in Tomislav ve Andrey adlarında kendisinden daha küçük iki erkek kardeşi de vardır. Kralın vaftiz babası ise, şimdiki İngil- tere krah altıncı Corc'dur. Genç kral ilk mektep tahsilini Yu- goslavyada yapmıştır. Müleveffa baba- sının isteği üzerine Yugoslav mektebi | programına göre okumuştur, fiziğe ve Yugoslav tarihine karşı büyük bir alâka göstermiştir. Geçen sene tahsi- linin ilk devresini pek iyi bir derece ile ikmal etmiştir. ç kral bugün Yugoslavyada, ta- mış ve yüksek ailelere mensup 40 ia birlikte hususi bir mektepte aktadır. Kral Piyer, iş günlerinde sabahları saat 7 de kalkar. Duasını yapar ve saat 8,5 dan itibaren derslerine çalış- mağa koyulur. Her ders, 40 dakika sü- Ter. Günde 4 ve bazan da üç saat ders okur. Derslerini büyük alâka ile ta- kib eder, Belgrad liselerinden olan hocaları- na, bazı ilmi sualler sormakla; hayre- ti mucip olacak derecede zekâsını ve tahsile karşı olan hevesini ispat eder. Derslerinden başka ziraat ve ev işle- rinde de çalışmağı sever. Günlük me- sai saatleri, öğle üzeri biter, Haftada üç defa öğleden evvel yarımşar saat jimnastik dersleri görür. Öğle yemeğini, 12,45 de kraliçe an- nesi ve kerdeşlerile beraber yer. Ye- mekten sonra istirahat zamanında saat 15 e kadar okur. Ondan sonra spor yapar. Gene öğleden sonraları haftada iki defa ata biner. Hususi at muallimleri sayesinde mükemmel su- rette kendi başına ata binmeği ve atı- nı idare etmeği de öğrenmiştir. Saat 16,5 da aile efradile beraber çay içer ve o günün programında mevcut işlerini yapmağa koyulur; Riyaziye ve fizik meselelerini hallet- mekle meşgul olur. Kimya ve lisan Yukarda kral Piyer mektep arkadaşlarile bir arada ve “aşağıda kamp çadırı önünde ie geziyor derslerine çalışır. Genç kral Piyerin terbiye ve tahsi- U, üzerlerine almış oldukları mesu- İiyeti bilen dirayetli mütehassısların ellerine verilmiştir. Bu sebeple genç kral, çok iyi bir surette yetişmekte- dir. Entelektüel sahada çok inkişaf et- miştir. Akşam yemeğini saat 10,5 da yer. Ondan sonra annesinin yanında va- kit geçirir, Yugoslavyanın en büyük ve biricik spor teşkilâtı «Sokol» un resi ve önde ridir, Sokol teşkilâtına mensup akran- Jarile muntazaman jimnastik yapar. Belgradın yüksek ailelerine mensup | ve orta mektep talebelerinden ve ken- di yaşında olan 15 seçilmiş arkadaşı, mektep siftlerinden sonra saraya ge- İlrler ve burada hep birlikte spor İd- manlârı yaparak vakit geçirirler. Ba- yan da arkadaşlarile sarayda konser ve temsiller vererek eğlenirler. Kral, arkadaşları gittikten sonra kendi kar- deşlerile vakit geçirir. Büyük tatilleri, Bledd de yazlık sa- Tayda ve Adriyatik sahillerinde yüz- mekle ve kürek çekmekle geçirir. Böy- lelikle kral Piyer çok kuvvetli ve sıh- 'hatli olarak yetişmiştir. Diğer serbest zamanlarında ise, bir devlet şefinin bilmesi lâzım gelen şey- ler hakkında muhtelif kitap ve eser- ler okur. Tanınmış Yugoslav muhar- rirlerinin eserlerini, kitaplarını da okumağı sever, Beynelmilel edebiyat- la da meşgul olur. Genç kral Piyer, Yugoslavyada her- kes tarafından çok sevilir. Buna bir delil de, geçende 6 eylülde yıldönü- münde yapılan merasime halkın, ©0Ş- kun tezahürat ile iştirak etmesidir, O gün, kralın doğum yıldönümü müna- sebetile bütün Yugoslavya bayram yapmıştır. Aynca Belgradda bir de büyük askeri geçit resmi yapılmıştır, Müttefikimiz genç Yugoslav kralı. na yapılan bu samimi tezahürat Tür kiyede de derin bir sevinç uyandır. mıştr. Serseri kedi ve köpekler Serseri kedi ve köpeklerin toplan masına devam edilmektedir, Dün de Beşiktaş mıntakasında 20 kedi, 8 kö pek tutularak himayel hayvanata tes- lim edilmiştir. Kedi ve köpeklerin yakalanması bu- susunda rekor kıran mıntaka Beşik- taş kazasıdır. Bu kazada şimdiye kar dar 900 kedi ve 110 köpek tutulmuş- tur, Otomobil çarpti Şoför Ahmedin idaresindeki 1888 numaralı otomobil Yedikulede Cemile çarparak bacağından yaralamış, Ce- mil hastaneye kaldırılmış, şoför yâ- kalanmıştır. MEŞHURLAR SERİSİ: General Tevfik General ve profesör 'Tevfik Sağ- lam dünyanın en temiz adamların dan biridir. O hayatında âdeta bir temizlik mücadelesi açmıştır. Konfe- Onun titizliği Şehir meclisinde âza olduğu zamanlarda arkadaşlarının dikkatini celbetmiştir. Doktor Tevfik Sağlam Şehir mec- Msinde oturduğu iskemlenin tozunu kâğıtlarla sekiz dokuz kere silmeden yapamaz. Doktorun son derece dik- kat ettiği şeylerden biri de her gün tıraş olmaktır, Hayatında pek fevka- lâde zamanlarda bile tıraşlı gezdiği- ni hiç bir arkadaşı halırlamamakla- dır. Tevfik Sağlam tıraşlı bir yüzü çok kirli bulur, Ve sabahleyin yüzünü yıkadığı gibi tıraş ta olur. Günde beş sigara Bir çok doktorlar sigaranın ve al kolün dehşetli aleyhindedirler. Gene- Tal Tevfik Sağlam: — Günde sıhhatli bir insan için si- gara içmek mübahtır... der. Beş sigaranın insanı dinlendirdi- ğine kanidir, Sonra doktor o kadar müthiş bir alkol düşmanı da değildir. Bir ziyafette, yahut arasıra şöyle bir bardak, iki bardak güzel şarabın sıhhatli bir insana hiç bir zararı ol- madığına kaildir. İfrat derecede perhizkürlik tarafta- rı olmıyan doktor Tevfik Sağlam ken- disine son derece iyi bakmasını bilir, Uykusu gayet muntazamdır. Buna fevkalâde dikkat eder, İyi ve güzel şeyler yemesini sever. Halbuki meş- hur doktorlar arasında çoğu hiç te «sıhhi» denilemiyecek bir hayat sü- rerler. Meselâ doktor Mazhar Osman öğ- leyin hattâ bazan ayakta şöyle çabu- cak ve gayet hafif bir yemek yer, Bu- na mukabil akşam yemeğini çok ağır yer. Tevfik Sağlam böyle “değildir. Onun hayatında birinci safta dikkat ettiği şeylerin başında sıhhati gelir, Alaturka ve alafranga yemekler Bir çok. doktorlarımızın şark ye- meklerini beğenmemelerine rağmen general Tevfik Sağlam bizim yemek- lerimizi çok beğenir. Bilhassa etli sebzelerimizi çok gü- zel bulur. Avrupa mutfaklarını, ye- mek pişirme tarzlarını çok iyi bilen Tevfik Sağlam dalma etli sebze yer. Mazmafih profesör Fransız mutfa- ğına da meftundur. Fransız yemekle- rini de çok sever. Seyahatte iken daima Fransız ye- meğini iyi pişiren yerlerde karnını doyurur, omüsün ç Sahife 7 Sağlam Generalin en kızdığı şey abur cu- bur yemektir, Katiyyen yemek hari- ci hiç bir şey ağzına koymaz. Meşhur doktorun en sevdiği şeylerden biri de meyvadır. Fakat bir çok doktorlar gibi insa- nın yalnız meyva yiyerek yaşıyacağı- na kali değildir. Meyva ile beraber insan midesinin pek çok şeylere ihti- yacı olduğuna inanır. En korkunç hastalıklardan Bir çoklarına: — En korkunç hastalık nedir?.. di- olduğu kadar ehemmiyet vermediği- miz bir hastalık daha vardır; Grip. Doktor Tevfik Sağlam pisliğin ol duğu kadar «grip» hastalığının da düşmanıdır. Gripe karşı da şiddetli bir münakaşa açmıştır. Radyoda gri- pin aleyhinde daima konferanalar ve- rir, gazetelerde gripin aleyhine söz- ler söyler. Grip aleyhine yazılar yar zar, Ve kendisile bu mevzu etrafında konuşursanız: — Bir grip salığının tahribatı bir harp kadar mühimdir... der, Grip tahribatı hakkında istatistikler yapar, Eğlence sıhhat için lâzımdır Doktor Besim Ömer Akalın: — Musiki hazmı kolaylaştırır.. lence ve yorulduktan sonra dinlen- menin, eğlenmenin insanın sıhhati için çok lâzım olduğuna kanidir. Fakat maalesef eğlenmeyi, dinlen- meyi lâyıkile yapamadığımıza kani- dir. Doktor Tevfik Sağlamın en çok sey- diği şey musikidir. Alafranga musi- kiye bayılır. (Portreci) lardan 80 talebe çıkmakta ve vakti ve hali yerinde olan talebeler trenle Sam- suna giderek orta tahsillerine devam edebilmektedir. Fakat yoksullar, bundan istifade edememektedirler, Çarşambada bir de orta okul açılırsa hem Çarşam» banın hem de civardaki Terme kazasının da orta tahell ihtiyacı temin edil miş olacaktır. Yukarıki klişe Çarşambadaki yeni Kurtuluş okulunu gösteriyor. ye