25 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu AKŞAM 25 Eylül 1937 Sahahki Elaberler Feriköyde kuyu içinde müthiş bir facia Ihtiyar Mehmed yukarı çıkarken kuyunun içine düşerek öldü, Meh- medin yamağı Dün âkşam Feriköyde şekli itibari- Je nadir tesadüf edilen bir kuyu ka- zası olmuş, bir kuyucu parçalanarak ölmüş, bir diğeri de yaralanmıştır. Feriköyde Avukat caddesinde 125 numaralı ve Osman isminde birinin evindeki kuyunun dip duvarlarının tamiri Kararlaşmış ve bunun için de 70 yaşlarında Mehmed isminde bir kuyucu ile uyuşulmuştur. Kuyucu Mehmed, yanına gene ken- di ismindeki yardımcısını alarak eve gelmiş ve kuyucu Mehmed iple bağ- Kuyucunun yardımcısı ile ev sahi- bi beraberce kuyucuyu yukarı çek- meğe başlamışlar, fakat tam yolun yarı yerinde ip kopuvermiştir. Bu şekilde ip kopunca m kuyucunun yaralandığını yakrıdakiler bu sefer yardımcı in Ml da yaralandı medi de kuyuya indirmeğe karar ver- mişlerdir. Yeniden tedarik edilen bir iple yardımcı Mehmed de kuyuya indiri miş, ustasının “başında ve kollarında açılan tehlikeli yaraları gören yar- dımcı evvelâ onu bağlıyarak yukarı çektirmiştir. Sıra kendisinin yukarı alınmasına gelmiş, kendini ipe ba- ladıktan sonra yukarıdan çekmekte- ler iken bu sefer de ip kopmuş, ken- disi de düşerek yaralanmıştır. Yukandakiler bu ikinci kazaya bir taraftan şaşmakla beraber diğer ta- raftan da yeni ipler buldurmuşlar ve müşkülâtla yardımcı Mehmed de yukarı almağa muvaffak olmuşlar. ür. Hadiseden zabıta haberdar edilmiş, kuyucular derhal hastaneye kaldıni- mışlarsa da yetmiş yaşındaki Meh- med sz sonra ölmüştür. Polis, “ tahkikatı derinleştirmekte ölup kazanın mesullerini araştırmak- tadır. Beyaz Rus generalı Miller Paristen nasıl kaçırıldı? General Miller, kendisine verilen randevüye gittikten sonra ortadan yok oldu Paris 23 — (Fransızca İstanbul) — | Eski beyaz Rus muharipleri cemiyeti reisi general OMillerin esrarengiz bir surette ortadan kaybolması etra- | fında zabıtaca yapılan tahkikatın, şimdiye kadar verdiği netice şudur: General Millerin bıraktığı mektup General Millerin gaybubetini es- ki beyaz Rus muharipleri cemiyeti umumi kâtibi general Kusonski 22- bıtaya haber vermiştir. Miller, orta» dan kaybolmasdan evvel masanın ü- zerine general Kusonskiye hitaben şu dektubu bırakmıştır; «Bugün saat 12,30 da general Skob- Jin ile Jeaumin ve Raffet, caddeleri kö- şesinde general Skoblin ile bir rande- vüm vardır, Bu randevüye komşu memleketlerden birinde ataşemiliter olan Alman zabiti Stroman ve bir se- faretnaheye memur olan Verner ile gitmek lâzımdır. İkisi de rusçayı mü- kemmelen konuşuyorlar. Bu mülâkat general Skoblinin teşebbüsü eseridir. 'Belki bu, bir tuzaktır. Bu ihitmale kar- Şi şu notu bırakıyorum.» Randevüyü veren general de sır oldu Bu mektup üzerine general Kusons- ki eski beyaz Rus mubariplerini içti- maa davet etmiştir. General Skoblin bu toplantıya gelerek general Mülere hiç bir randevü vermediğini söylemiş, fakat hattı hareketi garip görülmüş- tür. Münakaşa sabahın saat İkisine İ kadar sürmüş bu müddet zarfında general Skoblin ortadan sir olmuş- tur. Bu ikinci takip zabıtaya ihbar edil- | miştir. Zabıta bütün hudud ve güm- Tük karakollarına müteyakkız bulun- İ zmalarını emretmiştir. General Miller, üç senedenberi evli kızı ve torunile be- raber bir evde oturuyordu. Zabıtanın son tahkikatına göre çar- şamba günü içinde üç kişi bulunan meçhul bir otomobil, Havr llmanma gitmiş, sonra bu otomobil yalnız bir ki- şi ile dönmüştür. O gece saat 20 de Havr limanında demirli bulunan Sov- yet kargosunu Marya Ulyanska Te- ningrad limanına müteveccihen here- ket etmiştir. Fransız zabıtası tahkika- ta devam ediyor. General Skoblinin karısı tevkif edildi Paris 24 (A.A.) — General Skobli- nin kanısı tevkif edilmiştir. General Millerin tagayyübünde ge- | neral Skoblinin oynadığı Tol hakkın- da bir takım şüpheler vardır. Rumen ve Yunan | Mussolini Münihe başvekilleri B. Metaksas 17 teşrinievvel, B.Tataresko da cumhuriyet bayramında Ankaraya geliyorlar Ankara 25 (Akşam) — Yunan baş- vekili B. Metaksasın teşrinlevvel ayın- da Ankarayı ziyaret edeceğini bildir- miştim. Mütemmim tahkikatıma gö- re B, Metaksas, 16 teşrinievvelde İs- tanbula gelecek, ayni gün akşamı hu- susi trenle hareket ederek 17 teşrini- övvel sabahı ir vasıl olacak- tar. va » Rumen başvekii B. Tataresko, cumhuriyet bayramında Ankarayı zi- yaret edecektir, İtalya hariciye nazi- rı Kont Çianonun teşrinisanide An- karayı ziyaret edeceği söyleniyor, J hareket etti Italyan başvekili bugün Münihe varıyor Roma 24 TAkşam) — — Başvekil B. Mussolini yanında nazırlardan kont Ciaho, Storace ve Alfeberi ile maiye- ti erkânı bulunduğu halde bugün saat 12,20 de hususi trenle Münihe hareket etmiştir. İtalya başvekili bu sabah Münihe varacak ve bizzat is- tasyondu B, Hitler tarafından karşı- lanacaktır. Roma 24 (AA) — B. Mussoliniyi Münihe götürmekte olan hususi tren saat 16,30 da Florensaya varmış ve kısa bir tevakkuftan sorra yoluna de- vam etmiştir. Berlin 25 (Akşam) — B. Mussolini bu sabah saat onda Münih istasyo- nuna vasıl olacaktır. Bütün Alman matbuatı bu ziyaret münasebetile çok hararetli makaleler meşrediyor- lar, Son dakika Fransada eksprese karşı hir sulkast Lokomotif hasara uğradı nüfusça zayiat yoktur Paris 25 (Akşam) — Metz ile Strazburg arasında Ostende - Bâle ekspresine karşı bir suikast tertib edilmiştir. Meçhul bir takım kimseler, ekspresi yoldan çıkarmak için şimen- difer yoluna traversler koymuşlardır. Lokomotif hafifçe hasara uğramış- tır. Nüfusça zayiat yoktur. Trakya umumi müfettişi Selânikte Hararetli nutuklar söylendi ve Türk -Elen iktisadi ya- naşmalarından bahsedildi Selânik 24 (Akşam) — Trakya umumi müfettişi general Kâzım Di- rik bügün saat 12 ye doğru Fuara ge- lerek Türk paviyonunu sonra da diğer paviyonları gezdi. Fuar komitesi ta- rafından şereflerine bir ziyafet ve- rildi. Elen ve Arnavudluk nazırları- nın hazır bulundukları bu ziyafette ilk olarak umumi vali namına Fuar idare meclis reisi tarafından kıymetli bir nutuk söylenmiş ve Türk - Elen iktisadi yanaşmaları ile Atatürkün Türk milletine yarattığı en büyük hareketlerden hararetle bahsedilmiş- tir, General Kâzım Dirik tarafından bu nutka cevab verilmiş ve çok al kışlanan bu nutuk da herkesin üze- rinde büyük sevgi ve heyecan bırak- mıştır. Celâl Bayar Ankaraya vardı Ankara 23 (Akşam) — Başvekâlet Vekili ve İktisad Vekili B, Celâl Ba- yar bu sabah şehrimize gelmiştir. B. Celâl Bayar istasyonda Büyük Millet Meclisi reisi B. Mustafa Ab- dülhalik Renda, Başvekil İsmet İn- önü, Vekâletler siyasi müsteşarı ve erkânı ile daha bir çok zevat tara- fından karşılanmıştır. Başvekil ile B. Celâl Bayar birlikte otomobille doğruca Başvekâlete git- tiler ve bir müddet kaldıktan sonra Başvekil köşklerine döndüler. Başvekil Vekili öğleden sonra tek- rar Başvekâlete geldi ve geç vakte ka- dar kaldı. Gümhuriyet bayramı Ankarada geçid resmine 1500 izci iştirak edecek Ankara 24 (Telefon) — 29 teşrini- evvel Cumhuriyet bayramında yapi- lacak geçid resmine 36 vilâyetten 1500 küsur izci iştirak edecektir. Ma- arif Vekâleti bu münasebetle Maarif müdürlüklerine Bir tamim göndermiş- tir. Bu tamimde izeilerin kıyafet ve teçhizatlarının ne şekilde (olacağı hakkında talimat vardır. İzciler 24 teşrinievvelde Ankarada bulunacaklardır. Kız izciler yal- nız Ankaradan iştirak ettirilecekler- dir. Hususi liseler yol paraları ve iaşe masrafları kendilerine aid olmak ü- zere geçid resmine iştirak edecekler» dir. Genel kurmay ikinci reisi Ankarada Ankara 24 (A.A.) — Genel kurmay ikinci reisi orgeneral Asım Gündüz bu sabah şehrimize gelmiş ve istas- yonda birçok generaller ve genel kur- may başkanlığı ve milli müdafaa ve- kâleti ileri gelenleri tarafından kar» Şılanmıştır. Belçikanın konsey âzalığı Cenevre 24 (A.A) — Fransa ve İn- giltere delegeleri, Belçikanın konsey vaziyet üzerine tesiri Hankeu 24 — Röyter muhabirinin bildirdiğine göre, Hankeu bugün Ja- pon tayyareleri tarafından şiddetli bir surette bombardıman edilmiştir. | Ölen çocukların adedi çok yüksektir. | Evler âdeta iskambil kâğıdı gibi bir- biri ardına devrilmişlerdir. Ankaz al- tında kalanların sayısı da pek çoktur. Her tarafta birbiri üzerine yığılmış insan cesedleri görülmektedir. Elek- trik cereyanı kesilmiştir. Tokyo 24 — Japon tayyareleri, Kan-! ton şehri üzerine uçarak Çin askeri | karargâhını ve küçük zabit mektebi- ni bombalamışlardır. Japonlar iki şehir daha aldılar Tokyo 24 — Japon ordusu saat 9,45 de Paotingiuya girmiştir. Tokyo 24 (A.A.) — Domel ajansı- nın bildirdiğine göre, Japon kıtaları, bugün saat, 18,20 de Tientisin - Pukeu demiryolu üzerindeki Çangçeuyu zap- detmişlerdir. Mareşal Çang-Kay-Şek'in yanatı Nankin 24 — Çang-Kay-Şek, şu be- yanatta bulunmuştur: Nankin bombardımanları, askeri vaziyet üzerinde tesir icra etmiyecek- Japon tayyareleri Hankeu we Kantonu bombaladılar Mareşal Gang - Kay - Şek “hava hücumlarının olmıyacaktır,, diyor İngiltere gayri askeri hedeflerin bom- bardimanını şiddetle protesto etti reketinin ne olduğunu iyice anlama” larma medar olacaktır. Çang-Kay-Şek Amerikanın sempati ve yardımını dilemiş ve sonunda de- miştir ki: «Çin, dokuz devlet muahedesi pren- sipleri ile Milletler Cemiyeti mukave- lesi prensiplerini müdafaa etmek için mücadele etmektedir. Binaenaleyh on# müzaheret etmek bu muahede ve bu mukaveleyi imza etmiş olan devletle- re düşer, Bunlardaki teahhüdatın unu tulmamış olduğuna kaniim. İki tarafın tayyare zayiatı Tokyo 24 — Resmi bir tebliğe göre bugüne kâdar Çinliler 284, Japonlar d8 31 tayyare kaybelmişlerdir. 48 Çin hangarı da tahrip edilmiştir. Şanghay cephesinden Japon ordusu taarruzuna devam ediyor. Çinliler ce- nuba doğru ricata başlamışlardır. İngilterenin protestosu Londra 24 (A.A) — Röyter ajansı bildiriyor: İngiltere hükümeti, Tok- yodaki İngiliz büyük elçisine talimat İ göndererek, gayri asker hedeflerin bambardımanı hakkında Japon hü- kümeti nezdinde şiddetli protestoda bulunmasını ve Nankin bombardı- manlarının sivil ahali arasında sebeb olduğu şayanı teessüf insan kayıpla- tir, Fakat Çin halkının ve bütün dün- ya milletlerinin Japonyanın hattı ha- değil, hattâ Ankara 24 (Telefonla) — Orta Ana- doluda ziraat mevsimi bu sene kurak geçmiş ve hazirandan itibaren mem- leketin bu kısmına az yağmur düş- müştür. Maamafih salâhiyetli zeva- tın kanaatine göre bu kuraklığın hu- bubat mahsulü üzerindeki tesiri en- dişe uyandıracak bir mahiyet göster- memektedir. Ezcümle bu yoldaki bir suale cevaben Ziraat Vekâleti siyasi müsteşarı B. Tahsin banâ demiştir MH: — Bu kuraklığın memleketin hu- bubat mahsulü üzerinde menfi hiç bir tesiri olmamıştır. Esasen bu mev- simde yağacak yağmurların hububat zeriyatı bakımından bir faydası yok- tur. Filhakika geniş Orta Anadolu- nun yağmura ihtiyacı kânunuevvel- den başlar ve nisana kadar devam eder. O aylar yağışlı geçtiği takdirde Belçika başvekili istifa ediyor Brüksel 24 (A.A.) — İndependence Belge gazetesinin bildirdiğine göre 'B. Van Zeland bu akşam kabinenin is- tifasını krala verecektir. Ankarada hava meydanında hangar inşaatı bitti Ankara 24 (Telefon ) — Burada ha- va meydanında yapılmakta olan han- gar inşaatı bitmiştir. Bir de İstasyon binası yapılacaktır, Bunun için ha- zırlanan proje eksiltmeye konmuş- tur, Ankaradan Akköprü ile Orman çiliğine giden asfalt yol hava İstas- yanuna kadar uzaltılacaktır. İktisad müsteşarı ve iy gitti Bir müddettenberi şehrimizde bu- lunan İktisad Vekâleli müsteşarı B. Faik Kurdoğlu dün de şehrimizde bazı iktisadi meseleler üzerinde meş- Azalığına namzedliğini koyan 16 dev Jet delegelerine iltihak etmişlerdir. gul olmuş ve akşam trenile Ankarâ- ya hareket etmiştir. rının İngilterede yarattığı nefret his- sine terceman olmasını emretmiştir. Orta Anadoluda kuraklığın mahsül üzerinde menfi tesiri olmadı Bu seneki rekolte geçen senenin dununda fevkindedir Ağustos, Eylül, Birinciteşrin ayların- da yağmur yağmaması bir kuraklık ifade etmez.» B. Tahsin bu seneki hububat rekol- tesi hakkında da demiştir ki — Bü seneki rekolte miktar itiba- İ rile geçen senekinin dununda değil dir, Hattâ memleketin heyeti umumi” yesine dağılışı itibarile geçen sene- nin üstündedir, denilebilir. Öğrendiğimize göre Ziraat Vekâle- ti Orta Anadoluda ziraat mevsimini tesbit etmek üzere tetkikler yapmak- tadır. Memleketin bu kısmında kışlık buğday zeriyatının yağmur mev: minden yani. birincikânundan evvel yapılması bir çok bakımlardan fayda- | h görülmektedir. Bu tetkikler bittikten sonra bir ka- nun hazırlanacak ve Orta Anadoluda, zeriyatın tesbit edilecek zamanlarda yapılması temin edilecektir. Cezireliler Şam idaresini istemiyor Adana 24 (Akşam) — Cebelidürüz ve Elceziredeki karışıklıklar devam etmektedir. Cezirede halkın mühim bir ekseriyeti Şam idaresinden mem- nun olmadıklarını, buna mukabil Fransız idaresini istediklerini izhar etmektedirler, Hatay, Suriye ve Lübnan içiri Yeni para basılacak Adana 24 (Akşam) — Hatay, Su- riye, Lübrian için son günlerde ayrı para basılması (&kararlaştırılmıştır, Paralar yakında basılacaktır, Fransızlar Kurt dağında İ manevralarına başladılar * Adana 24 (Akşam) — Fransızlar Kurt dağında yapılmasını kararlaş- tırdıkları manevralara başlamışlar» dır, h ce Bi Fı çi 'BEFSESR groivieE''g ZA “az EU e GE OE ee Za ee İe OEOEİŞ Mak