23 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

23 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

. lacak pazar Erzurumda yeni inşaat dev adımlariyle ilerliyor Pahalılık için de tedbirler alınıyor, gürültü ile mücadele etmek lâzımdır Erzurumda hükümet önünde açılan yeni cadde ve Cümhuriyet caddesinin çarşı başı kısmı Erzurum (Akşam) — Her gün ile- Tiye doğru canlı adımlar atan Erzu- | rum şehrini, birer ay fasıla ile görse- miz belki her seferinde birbirinden gok farklı yepyeni eserler göreceksi- | niz. Kışın gelip çalmasına rağmen her tarafta inşaat hızını arttırmıştır. Müfettişlik inşaat grubunda, cadde- lerde geceleri bile hususi ışık tertiba- tile çalışılmaktadır. Cumhuriyet bayramında açılan ye- ni caddeler, daha dün iğri büğrü top- rak yollardan ve onların etrafını çer- çeveliyen taş ve toprak yığını bina enkazlarından ibaretti; bu sene Er- zurumda bir tarafdan bir tarafa nak- Yolunan taş, toprak molozlar bir ara- ya yığılsaydı muazzam bir ehram meydana gelirdi. Vali B. Hâşim İşcan; yeni Erzuru- mun yapıcıları arasında muhakkak klenön sâfte yer almağa lâyık vazifeşinas, yorulmaz, feragalli bir insandır. Gece, gündüz bütün saaf- lerini resmi işlerine hasreden vali; bütün inşaalın en meraklı takipcisi- dir; onu günün her saatinde ya me- sası başında halkın derdini dinlerken veyahud da inşaat yerlerinde toz ve toprak içinde taş yığınları arasında dolaşırken bulursunuz; gecenin iler- lemiş saatinde hükümette yalnız onun odasile polis dairelerinde ışık vardır. Hayat ucuzluğu için tedbirler Şehrin imar işinde mühim vazife alan belediye, Erzurumda hayat pa halılığının önünü alacak tedbirler al- maktadır. Şehrin 2 - 3 yerine kurü- yerleri; ev kiralarının haddi itidale indirilmesi; sebze ve meyva hâlinin faaliyete geçirilmesi bu tedbirlerin en başında gelir. Erzurumda mücadele edilecek en mühim işlerden biri de gürültüdür, bu muhakkak, manasız yere ümü- mun istirahatini bozanlara mani ol- mak icab eder, Gece yarısı manasız yere, acı acı koma çalarak giden ara- bacıyı, gün doğmadan kulağınızn zarını patlatarak dükkânların demir kepengini açan bakkalı; evinizi te- melinden sallıyan, öküz etlerini en tatlı uyku anınızda parçalıyan kasa- bı; münasebetsiz zamanlarda avaz avaz bağırarak yumurta, sebze satan seyyar satıcıyı keyfine bırakmak doğ- ru değildir. Dükkânların açılış, kapanış saat- lerini de umumi hayat şartlarına uy- durmak icab eder. Meselâ gün doğ- madan dükkânmı açan kasâbı ak- şam saat on sekizde bir kilo et almak için ararsanız dükkânın karanlık ka- pisı sizi karşılar, Akşam yemeğinde bakkaldan bir şey alacak olsanız ve bilhassa pazar günleri bir paket sigaraya ihtiyacınız olsa onu da bu- lamazsınız. Cemiyet hayatında birbi- rine sıkı bağlarla bağlanıp yayıyan insanların hayat ve ticaret şartlarını birbirine faydalı olacak şekilde tan- zim etmeleri gerektir. Hamam bol fakat pahalı Şehirde hamam bolluğu içinde yı- kanma düşüncesi hâkimdir. Kimbilir kimin ve ne zaman yaptığı hamam üc- ret tarifeleri çok yüksektir. Burada bütün hamamlar evkafındır; en ucuz teshin maddesi olan sazla ısıtılan bu eski tip hamamların tarifeleri modern, banyolara bile taş çıkartacak kadar pahalı. Sözüm ona, hususi banyo denen yerlerde bir-saat bir kişi için 40, üç kişilik bir aile için yüz kuruş- tur, İçmek suyunu bile güç veren ha- mamcılar size konfor namına €n ufak bir şey vermezler. Her işi başaran valimiz B. Hâşim İşcan ve çok çalış- Kan belediye relsimiz B. Şevket Ar- dan önemle bu hususatın teminini istemek hakkımızdır. İzmirde ev hizmetçileri muayeneye tâbi İzmir (Akşam) — İzmir belediyesi, evlerde çalışan hizmetçilerle ahçıların ve sütninelerin belediyede kayıdlı bu- Junmalarına, muntazaman muayene: den geçirilmelerine karar vermiştir. Bu kararın tatbikine derhal geçilecek- tir. Beledi; kaydedilmiyen hizmet- çi, ahçı ve ülnineleri kullananlar ce- za Ga Ereğli bönüğ havzasında bir aylık istihsalât Ereğli kömür havzasının İlk teşrin 937 istihsal ve ihracatı alâkâdarlara bildirilmiştir. Havzanın bir ay zarfın. daki umumi istihsalâtı 203,974 ton. dur, Bunun 100,428 tonu iç pazarla- ra ihraç olunmuştur. Fransaya 11,364, Romanyaya 1,296, İtalyaya 5035, Yunanistana 1397, Al manyaya 228, İngiltereye 672, Mısıra 265 ve Yugoslavyaya da 400 ton ol- mak üzere dış piyasalara 20,666 tan maden kömürü ihraç edilmiştir. | İzmir parti mer- kezinde toplantı Yaş sebze ve meyva ihracatına çok ehmmiyet verilecek İzmir (Akşam) — İzmir Parti mer. kezinde vali B. Fazlı Gülecin riyase- tinde kaza kaymakamları ile Beledi- ye ve Parti reisleri mühim bir toplan- tı yapmışlardır. Müzakere, yaş sebze ve meyva ihracatı ile muhtelif sebze ve meyva ihracalı, müstahsilin daha kuvvetli ve kazançlı mevkie geçebii- mesinin nelere mütevakkıf olduğu üzerinde cereyan etmiştir. Ege mmta- kasında yaş meyva ve sebze ihracı işis ne âzami ehemmiyet verilecektir: Üzüm Kurumu, bu mühim işin ba- şarılması için icab eden tecrübeleri geçirmiş, bilhassa son partilerden iyi ve kati nelici lınmıştır. Muhtelif piyasalara tam zamanında yaş mah- sul ve meyva sevketmek kârlı olmak- tan başka geriye kalan mahsulü kıy- metlendirmek noktasından da çok kârlı ve faydalı bir iştir. Nitekim Ta- kip memleketler, ayni şeyi yapmakta- dırlar, Bu mevzu üzerinde ehemmi- yetle durulacak, her kazada ona göre ziraat bölgeleri tesis olunacaktır. Bir- kaç yıl içinde yaş meyva ve sebze Ih- racından memlekete on milyon liralık döviz girecektir. İçtimada bulunanlara bu hususta direktifler verilmiştir. Toplantıda tütün satışlarının bu- günkü şekilleri tenkid edilmiş, müs- tahsilin zararına olduğu tebarüz et- tirilmiştir. Onun için müstahsillerin behemehal bir Tütüncüler satış koo- peratifi teşkil etmeleri neticesine va- rılmıştır. Satışlar, doğrudan doğruya bu kooperatifler vasıtasile yapılacak- tır, Ayni zamanda tütün ekim mınta- Kalarının tahdidi istenecektir. İhracatçılar birlikler kuracaklar İzmirdeki ihracatçılar kendi satış- larına göre ayrı ı birlikler caklardır. İktisad Vekâletinin teşeb- büsile kurulacak bu birlikler, birer klüb şeklinde olacak, ihracatçıları bir araya toplıyacaktır. Sekiz tane ihra- catçılar birliği kurulacağı anlaşılmış- tır. N Bir (Üzüm ihracatçılar birliği), bir (İncir ihracatçılar birliği), bir (Pala- | mut ihracatçılar birliği) kurulacak, diğer mahsulleri ihrac eden tüccar- lar da ayrı ayrı birliklerde toplana- caktır. Birliklerin bir haysiyet divanı olacak, ihracatçılar; dış piyasalara fiat teklifinde aralarında konuşarak karar alacak, düşkün flatle teklifler yapmıyacaklardır. Trabzonda belediye faaliyeti Plân yaptırılıyor, İçme suyu işi ilerliyor Trabzon (Akşam) — Trabzon Be- Jediye meclisi teşrinisaninin birinci günü ilk içtimamı yapmış; encümen ve kâtiplerini seçerek celsesini kapa- mıştır. Meclisin ikinci toplanışında Belediye reisinin senelik çalışma ra- poru okunarak meclis tarafından tasvib olunmuştur. Trabzon belediyesinin senelik me sal raporunda; başarılan mühim ve başlıca işler meyanmda yol, parke kaldırım işlerile şehrin imar plânı ve haritası zikre şayandır. Şehrin plânı üçüncü umumi müfet» tişliğin Paristen celbettiği şehircilik mütehassısı B. Lâmber tarafından ba- zırlanacaktır. B. Lâmberin görüşleri- ne nazaran şehrin müstakbel imar şeklinin mümkün mertebe mevcudü ıslah etmekten ibaret olacağı tahak- kuk etmiştir. Yine bu sene Trabzon için tahakkuk eden mühim ve hayati işlerden biri de içme suyu meselesidir. Bu yaz Büyük Şefimiz Atatürkün şehrimizi ziyaret. lerinde emir buyurdukları içme su- yunun temini işi için mahallinde ya- pılan tedkikler neticesinde Trabzona getirilecek içme suyunun en müsaid şerâit altında, filtre edilmiş Değirmen- dere suyu olduğu anlaşılmıştır. Bu hususta Bayındırlık Bakanlığın- ca hazırlanan projeler Belediyeye gel- kura- | Sahife 11 Izmir mektupları ? İzmir belediyesi tramvay, elektrik, su şirketlerini satın almak istiyor İzmirde hükümet meydanı ve belediyenin satın. almak istediği iramvaylardan bir kaçı İzmir (Akşam) — İzmir belediyesi, İzmir tramvay ve elektrik şirketi ile su şirketini bütün tesisat ve vasıtalarile satın almak arzusundadır. Bu iki mü- him şirketin tesisat ve vesaltini tama- men satın almak hakikaten mühim bir yük altına girmek demektir. Fakat be- lediye, bu iş için hükümetin yardımı- ni da İstiyecek ve borcunu uzun vadeli taksitlerle ödiyecektir. Belediye reisli- ğinden her iki şirketin müdürlükleri- ne yazılan birer mektupta belediyenin tramvay ve elektrik şirketile su şirke- ti tesisat ve vesaitini satın almak isle- diği bildirilmiş, tesisat ve vesaite şim- diden kıymet takdir edilerek belediye- ye bildirilmesi istenmiştir. N Bel&ğiye bu mühim teşebbüsü ile iki şirketin tesisat ve vasıtalarını satın al- mak ve kilovat, su, tramvay nakliye ücretlerini ucuzlatmak, halkın bu va- sıtalardan ucuzca istifadesini temin et- mek, ayni zamanda belediyeye varidat temin eylemek emelindedir. İki şirke- tin, belediyece yapılan bu teşebbüsüne ne cevap verecekleri henüz malüm de- ğildir, Fakat ergeç bu mühim şehir ve- saitinin belediyenin eline geçmesi mümkün olacağı kuvvetle söyleniyor. 1938 fuarı Fuar komitesi, toplantılarına başla- mıştır. 1938 fuarı, diğer yıllarda açı- lan fuarlardan daha mükemmel ola- cak ve daha çok #lâka celbedecek- tir. Yüz bin lira sarfile Kültür park sahasında bir sergi sarayı binası yap- turılacak, bir suni göl vücude getirile- cektir. İlk plânda Atatürk devrim mü- zesile Ege ürünleri müzesinin inşaatı vardır, Yeni fuarda bo! eğlence vasıta- ları bulundurulmasına ayrıca ehem- miyet verilecektir. Şehir meclisi toplantısını bitirdi Şehir meclisi ikinci teşrin toplantı devresini birçok mühim kararlar itti- haz ederek sona - erdirmiştir. Bu yıl, şehir meclisi azasının dört yıllık top- Jantı devresi sona erdiği için yeni be- lediye seçimi yapılmak üzere İzmir şehri, muhtelif mıntakalara ayrılmış- tır. Belediye intihabatında belediye na- mına bu mıntakalarda bulunacak aza, şu suretle tayin edilmiştir: Tilkilik mıntakasına doktor B. Ra- sih Saydan, (Hacı) Mahmud mınta- kasına B. Cemil Tekili, Bayraklı mın- takasınâ B. Hakki Baletoğlu, Değir- mendağı mıntakasına B. Sadi İplikçi, Pazaryeri mıntakasına âvukat B. Ha- Ud Tevfik Özyaman, Eşrefpaşa mın- takasma B. Sabri Menteş, Kahra- manlar mıntakasına diş doktoru B. Ali Halim Bayer, Karantine mmtakasına Dr. B. Sami Salih, Muradiye mıntaka- sına B, Sıdkı Özyen, Misırlı caddesi mıntakasına B. Mehmed Ruşen, Ak- gün, Tepecik mıntakasına B. Hüsnü 'Tonak, Güzelyalı yntakasına avukat B. Münir Birsel, Dolaplıkuyu munta- kasına B. Kemal Talât Karaca, İki- çeşmelik mintakasına avukat B. Ah- miştir. Bu projelere nazaran Trabzon içme suyu tesisatının bedeli keşfi ya- nım milyon lirayı geçmektedir. Ba- kanlıkça münakasaya konacako lan bu tesisatın . inşasına önümüzdeki ilkbaharda başlanması muhtemeldir. med Şükrü Sayar seçilmişlerdir. Alınan bir karara göre bundan Sson- ra afişaj işlerini belediye yapacaktır. “ Bunun için şehrin muhtelif yerlerin- de ilân köşkleri yaptırılacaktır. Hükü- met önünde ve Kemeraltı caddesinde hoparlörlerle reklâm yapılacak, bu rek- lâm için kelime başına 10 kuruş, resmi tatil günlerinde 20 kuruş ücret alına- caktır. Birinci sınıf ilân köşklerine ya- pıştırılacak yıllık reklâmların beher metre murabbalarından elli lira, ikinci mevkiler için otuz lira, üçüncülere yir- mi lira ücret alınacaktır. Belediyeden arsa alanlardan, borç- larını ödememiş ve taahhüdlerini yeri- ne getirmemiş olanların arsalarının ge- Ti almması hakkında meclisee bir ka- rar alınmıştır. Arsanın belediyeye iade- si tarihine kadar bilümum devlet ve belediye resimlerini ödemek, a:sayı alanların borcu olacaktır. Şehir meclisi, itfaiye işleri ve ba- taklıkların kurutulması için bütçeye tahsisat ilâve ettikten sonra çabsması- na son vermiştir. Toplantıdan sonra aza, reise muvaf- fakıyet temenni ederek dağılmıştır, Etibba odası kongresi Muntaka etibba odası kongresi ak- tedilmiş, yıllık iş raporu okunduktan sonra yeni idare heyeti seçimi yapılmış- tır, Yeni idare heyetine memleket has- tanesi başhekimi B. doktor Hasan Yu- suf başkan, Hüseyin Hulki Cura, Züh- tü Kâmil Ergin, Osman Yunus, ope- ratör Adll Bir, haysiyet divanına da Kınlay kurumu başkanı Dr. B. Cev- det Fuad Özyar, Ali Agâh Dinel, Meh- med Ali Sürel, eczacı Faik Ener seçii- mişlerdir. Erbaada ziraat Soya fasulyesi ve pamuk yetiştirilecek Erbaa — Ka- yaw zamızda ( ilkba- har mevsimi ek- seriya kurak git- tiğinden çifçiler, zeriyatta zorluk çekiyorlar. Bu yıl yağış orla o vâziyette- dir. Bu yüzden bazı erazide taj- la fareleri türe- mişse de ziraat. memuru B. Hak» " kı Beşlinin de vamlı mücadele- si neticesinde 14 hektarlık erazi muru Hakkı Beşli farelerden temizlenmiştir. Ziraat dairesinin Ordu yilâyetinden getirdiği Soya cinsi fasulye tohum- ları çifçilere tevzi edilmiştir. Pamuk mütehassısları tarafından yapılan tedkikler neticesinde Bfbaa toprak- larmın pamuk ziraatine elverişli ol- duğu anlaşılmış ve Nazilli kombina- sından gönderilen altı cins pamuk tohumu, hazırlanan tarlalara ekile- rek tecrübeleri yapılmıştır. Bu altı cins pamuk tohumundan en iyi neticeyi veren Akala pamuk t0- umu olmuştur, ; Erhaa ziraat me. İ l 1 |