23 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

23 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

MR ii sahilinde seniz Thi yol açılmasına karar verildi Kasımpaşadan Sünnet köprüsüne kadar olan yolun güzergâhı kararlaştı Şehircilik müte- hassısı B. Proste” şehrin umumi plâ- nından başka şehir içinde acele olarak tanzim ve imarı İâ- am - gelen . yerler için bazı plânlar yapmıştır. Prole- sörün hazırlamağa başladığı yeni umu- mi plânda yer ala- cak bu mevzii plân- Tar şehir meclisinin tasvibinden geçmiş ve Nafhıa vekâle- tlnce tasdik edil- mek suretile son kat'i şeklini almış- tır. Bu plânlar dan biri, Kasımpa- şa ile Kâğıdhane arasında açılacak yeni ve büyük cad- denin vaziyet ve i$- tikâmetine taallük ediyor. B. Proste, bu yo- la büyük ehem- miyet vermiştir. Profesörün bü ka- rarma müessir olan cihet şudur. B. Proste, Halicin iç tarafını, yani her iki sahilini şehrin sanayiine tahsis etmeği münasip görmüştür. Ancak, büyük fabrikalar ve sınai müesseseler için şehrin başka bir sahasını seçmiş, Haliçte mümkün mertebe hafif sana- yiin bulunmasını muvafık görmüştür, Halicin her iki sahilinde bulunacak bu sanayi müesseseleri de gelişi güzel mevki almıyacaklardır. Mütehassıs, bunun için de tasarladığı esasa göre bir tasnif yapmıştır. Nisbeten daha ha- fif sanayi müesseseleri Kasımpaşadan başlayacak, daha ağır sanayi de sıra ile Kâğıdhaneye doğru mevki alacak- tır. Hallcin bü suretle bir sanayi mın- J takası haline gelmesi kararlaştırıldık- tan sonra, B. Proste, bu sanayi mınta- kasının yalnız.denizle irtibatı bulun- masını doğru bulmamış, sahilin her İki tarafında geniş birer yol yapmağı münasip görmüştür. Bu yollardan bi- Tİ, Kasımpaşadan * başlıyacak ve Kâ- ğıdhanede Sünnet köprüsünün önüne kadar uzanacaktır, Profesör, bu yolun istikametini tayin etmiş ve bu istika- met plânı -yukarıda kaydettiğimiz gi- bi- Nafia vekâletince de tasdik edil. diğinden kati şeklini almıştır. Halicin karşı sahilinde yapılacak yol da Eminönünde, köprü başından başlı- yacaktır. B. Proste bu yolun istikame- til henüz çizmemiştir. Ancak gu ikin- ci yol dâ, Kasımpaşadan başlıyacak yol gibi Kâğıdhanede Sünnet köprü- sünün önüne kadar gelecektir. Bu su- retle Halicin her iki tarafından gele- cek olan yollar, Kâğıdhanede birleşe- ceklir. Şehircilik mütehassısı, önü- müzdeki martta tekrar şehrimize gel- diği zaman bu İkinci plânın istikame- tini hazırlıyacaktır. Kasımpaşadan başlıyacak olan yo- Tun açılmasında! -yalnız sanayi mın- takaları itibarile değil - diğer sebep- lerden dolayı da faideli sebepler görül- mektedir: Bilhassa Karanğaç mezba- hasının şehirle kâra yolundan müna- Kalesi şimdi pek güçtür: müessesesinin kara yolu, Halicioğlu- nun üzerinden ve Darülâceze arkasın- dan, Şişliden geçmek süretile temin edilmiştir. Bu yol hem üzundur, hem de bilhassa kışın çok miktarda kar yağdığı zaman kapanmak tehlikesine maruzdur. Bundan başka Haltctoğlun- da, Halıcıoğlu askeri lisesile askeri fen tatbikat mektebinin arasında bulu- nan şimdiki yol bu askeri müessesele- rin biribirinden ayrılmasına sebep oluyor, B. Proste yeni yolun İstika- metini çizdikten sonra her iki mektebin arasındaki yolu ka» patmağı muvafık görmüştür. Burada şimdiki yol, bu mekteplerin arazisine kalbedilecektir. Kasımpaşa - Kâğıdhane yolunun is- tlkametini gösteren ve Nafıa vekâleti tarafından tasdik edilen plânın mu- saddak suretinin bir klişesini yukarı" ya dercediyoruz: Bu plânda da göste- rildiği gibi yolun umumi güzergâhı şu suretle çizilmiştir: Kasımpaşa vapur iskelesinin önünden başlıyacak olan bu cadde, İstanbul Deniz kumandan- lığı (Eski Bahriye nezareti binası) ar- kasından geçecek, buradaki fabrika- ların ve tersanenin arasından ilerle- dikten sonra, Hasköy ve Halicioğlu önüne çıkacak, Halicioğlu kışlasının önünden geçdikten sonra Kâraşğaç müessesesinin arkasını takip ederek Kâğıdhanede Sünnet köprüsünün önünde nihayet bulacaktır. Asfalt olarak inşa edilecek olan bu yolun genişliği, yerine göre, 25-30 metre arasında bulunacaktır. Bu yeni yol üzerinde yapılacak binaların vazi- yetleri ile irtifaları, ileride ayrıca ha- zırlanacak umumi imar plânında gös- terilecektir. Bu yeni yolun ne zaman açılacağı henüz belli değildir. Belediye, şehrin imarı için elde edeceği tahsisatı bu- Tunca ilk yapılacak işler başında bu Kasımpaşa - Kâğıdhane yolunu aça caktır. Cerrahpaşa hastanesi çok genişliyor Dün mutfak ve çamaşırlığın temel atma resmi yapıldı. Yakında diğer pavyonlara başlanacak i Temel atma resmi yapılırken fak ve çamaşırlık binasının temel at- | tiyaçlara cevap verecek vaziyette ol- röa merasimi dün saat 11,5 da veli ve | madığı için şimdi sıra ile mutfak ve belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ | çamaşırlık dereleri yaptırıyoruz. Ni- tarafından yapılmıştır. Merasimde şe- | tekim evvelce Haseki hastanesinin Cerrahpaşa hastanesinin yeni mute Belediyenin mali istıtaatı bütün ih- hir meclisi"azası, belediye erkânı, Sıh- | mutfak ve çamaşırlık kısmı yapılmış- hiye müdürü B.Ali Riza, Cerrahpaşa | tır. > ve diğer hastanelerin başhekim ilehe- | © Telefon şirketinin halktan aldığı kimleri hazır bulunmuşlardır. fazla paraların tahsili hususunda muh Yeni mutfak ve çamaşırlık dairesi, | terem hükümetin asabiyet ve dikkatle Cerrahpaşa hastanesinin şimdiki bi | gösterdiği gayret neticesinde elde edi- rası yanında istimlâk edilmiş bir Sa» | len paralar bir kanunla bize terkedil hada yapılacaktır. Merasime vali B, | miş, eyni zamanda alâkadar zevatın Muhiddin Üstündağı bir nutkile baş- | hamiyetine müracast edilerek bu pa- lanmıştır. B. Muhiddin Üştündağ nut- | ralardaki mülkiyet bu işe hasredilmiş- kunda ezcümle demiştir ki: tir, Bugün temelini atmak müyesser — Şimdiye kadar yapıları belediye | oluyor. Memlekete ve Cerrahpaşa has- hastanelerine bakılırsa evvelâ hasta | tanesine hayırlı olmasını dilerim; ların; hâstane hekimlerinin barmabi- | (Bundan sonra B. Muhiddin Üstün. lecekleri kısımlara ehemmiyet verili. | dağ, bizzat temel yerine inerek temel yordu. Mutfak ve çamaşırlık gibi ke | taşını koymuş ve mala ile şıvamıştır. #ımlar daha (ALI vaziyette kalıyordu. | Validen sonra Cerrahpaşa hastanesi Çiflik sahibi dilenci kadın Serveti bir milyon Zlotiyi geçiyor Varşova 22 (A.A.) — Polis, Sadarsk ismindeki dilenci kadını, dilenciliğin- den dolayı yakalamış ve bunu mütca- kip yapılan tahkikat neticesinde bu kadının, bankalarda mühim miktarda, hesabı ve esham ve tahvilâtı olduğu anlaşılmıştır. Dilencinin tesbit edilen umumi ser- veti, bir milyon zlotiyi geçmektedir. Sadarask'ın ayrıca da büyük çifliği ol- duğu meydana çıkmış ve geniş mik- yasta faizle para verdiği de tesbit olun. muştur. Hayatını bu suretle dilencilikle ge- çiren bu kadının kızı Pariste Sorbonda okumaktadır. Londra civarında tifo vakalari Londra 22 (A.A.) — Croydonda ye- niden 1l tifo vakası kaydedilmiştir. Bu şehirde şimdiye kadar kaydedilen yakalar bu surete 197 e çıkmış olu- yor. başhekimi Rüştü Çapçı'da temele ma- Ja ile sıva koymuştur. B. Rüştü Çapçı, bu binanın temel atmasında gösterdiği alâkadan dolayı valiye teşekkür beyan etmiştir. Çamaşırlık ve mutfak binası 101 bin Miraya ihale edilmiştir. Altı ayda ikmal edilecektir. Bundan başka Cerrahpaşa hastanesinde yapılacak yeni göz pavi- yonünun da yakında temel astma me- rasimi yapılacaktır. Bu paviyon 118 bin liraya mal olacaktır. Hastaneye geniş bir cerrahi paviyonu yapılması İçin de bir proje hazırlanmıştır. 840 bin liraya mal olacağı tahmin edilen bu paviyonun ihalesi 29 teşrinisanlde yapılacaktır. Bütün bu yeni paviyonlarla Cer. rahpaşa hastanesinin bulunduğu saha Adeta bir hastane mıntakası haline ge- Jecektir. Bunun için hastanenin şim- diki cümle kapısının da genişletilmesi düşünülüyor, HEKİM ÖĞÜTLERİ ÖKSÜRENLERE Öksürmek zaman tabii bir hö- dise değildir. Her sabah öksüren (0 cuk; bütün gün refes borularını ayık- Uyan genç; sabahtan akşama kadar soba başında dili boğazına girmiyerek balgam çıkaran ihtiyar tabii bir hal de bulunuyor sayılamaz. Öksürmek ve balgam çıkarmak hava yollarımızın ifrazatının marazi bir hal aldığını gös- terir, Boş tevillete kapılmaktan sakınınız. Bazı kimseler ihmal ederler, tembellik ederler, neden öksürüyorlar, araştır- mazlar, Bazıları da şöyle böyle merak ederse de, neden öksürdüğünü araş- tırmamayı daha iyi bulur. Herkes öksürüğe bir bahane bulur, rahat eder, Ana: Çocuğum çabuk nez- le oluyor, onun için öksürüyor; der. Baba: Çok sigara içtim de ondan der; büyük baba, benim eski nezle, kendi- mi bildim bileli göğsüm tutuktur, der teselli bulur. ; Çocuk öksürüyor, iyi. Nezlesi var, oda iyi. Ama bir nezle yedi, sekiz, İSİ hayet on gün sürer. Buruna bir iki damla antispozmotik damlattıklan ve bir (göğüs şurubu) verdikten son» ra geçmelidir. Gözümüzü açalım, çö» cuğun nezlesi sürüp gidiyor. Çok kere müzmin bir enfeksiyon çocuğu Ök- sürtebilir, Çok kere hava&borularının üst kısmının enfeksiyonu (vejetas- yonlar, bademciklerin iltihabı gibi) çocuk çok balgam çıkarıyorsa - unut- mayımız ki çocuklar balgam çıkarma- sını bilmezler *- nefes borularının ges nişlemiş olduğunu düşünebiliriz; bu eride tedavisi imkânsız bir malüliye- tin başlangıcı olabilir. Vejetasyonlara ameliygt yapılır; bademcikler kaldırı- ır. Bu öksürüklerin bazan asm deni- len göğüs tutgunluklarından ileri gel- diğini de unutmamalı. “Tütün öksürtür mü? Muhakkak. Çok ve hattâ alelâde tütün içmek bo- gazı ve nefes borularını tahriş eder. Gıcıklanan, tırmalanan boğaz ve ör- tülü, boğluk ses, Sekiz gün sigara İç- meyiniz, öksürükten eser kalmaz, tec- rübesi kolay, a Sabahleyin çıkan balgam, alelhu- sus sarı Yeya yeşil cerahatli sümük gibi balgam ihmal olunmamalıdır. Gizli bir simizitiniz vardır, farkında olmazsınız; oradan gelen balgamları yutarsınız ve sonra çıkarırsınız. Bir mütehassıs bunu meydana çıkarır; Âdi bir bronşitten de bu balgamlar gelebilir. Asıl arıyacağınız bunların veremden ileri gelip gelmediğinin an- Jaşılmasıdır. Diyeceksiniz ki zayıfla- miyorum, ateşim yok. Verem, ne mü- nasebet? Verem var ki dışarıdan hiç belli olmadan aylar geçiyor, veremli- ler var, boylu boslu, vücutleri toplu, yüzleri gül renkli. Bir gün ciğerlerin- de ehemmiyetli bir kısmın oyulduğu söylendiği zaman şaşarsınız. Deve kuşu oyunu oynamak neye yarar? Bilirsiniz, deve kuşu tehlikeyi görünce başını kumlara sokar, gövde- si dışarıda kalırmış. Göğüsü dinle- mek, radio, balgam muayenesi tehli- keyi meydana çıkarır. Bunlar müsbet netice vermezse, bikmamalı, muaye- neleri tekrarlamalı, Bilhassa ihtiyarlarda bu ihtimam çok lâzımdır. Orilarda verem gitli ve uyuşuk olur. Büyük baba Senelerden- beri kendinden ziyade etrafında bu- Yunanlara daha muzır ve daha zehirli olan bir basile karşı iyi kötü kendisini senelerce koruyabilir. Aile içinde felâ- ketler çoğalır, çocuklar ölür. Beridâ akciğerin göbek bezlerinde reaksiyon- Jar, ötede beyin zarları veremi; verem tohumunun düştüğü toprakta muka- vemetin az veya çok olduğuna göre aile içinde tırpan atar. Bu dramların bilmiyerek aktörü olan babalık göğüs nezlesi dediği has- talığını kendince beğendiği usulle te- daviye devam eder, Halbuki vaktile araştırılsaydı hastalığı meydana çı- kar, başkası için felâket kaynağı ol- mazdı. Dram meydana çıkmadan ön“ ce ve veremin etrafa bulaşmasını öne lemek için lâzım olan her şeyi yap- malıdır. Sürüp giden bir öksürüğü yenmek için kendi kendinizi ilâçlıya- rak vakit kaybetmeyiniz. Dr. Rusçuklu Hakki Her seneki gibi, bu bayram da Türk Hava Kurumunu düşünmek borcunu unutmamalıyız.