23 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 'Teşrinisani 1937, Dün Geceki ve Bu Sahahki XElaberler Tokyoda İngiltere aley- hinde miting yapıldı Mitingde Ingiliz » Japon dostluk cemiyetinin ilgası istenildi Japon kuvvetleri Huşihi de işgal ettiler, Nankin üzerine yürüyorlar 'Tokyo 22 (A.A) — Bugün İngiliz dostluğu cemiyetlerinin ilgasını, Bü- yük Britanyaya karşı sempatik siya- setin terkini, Hong Kong üzerinde şiddetli bir kontrol yapılmasını ve İngilterenin veyahud her hangi bir devletin Çin ihtilâfma herhangi bir surette müdahalede bulunmasının reddedilmesini taleb etmek üzere bü- Mitinge fırkası lideri B. Teijiro Yamamato ve «Siyah Dragon» denilen ifrat derecesinde vatansever cemiyetin maruf lideri B. Toyama ri- yaset etmişlerdir. Miting sonunda dört'bin vatanper- ver, bayraklar sallamak suretile, im- parator sarayının önünden geçmiş ve imparatoru alkışlamıştır. Bundan sonra küçük bir heyet, İngiliz sefarethanesine giderek İngil- tere hükümetine Çin - Japon ihtilâ- fmdaki hattı hareketini oyeniden Şang - Kay - Şek henüz ismi bilinmi- yen ecnebi bir devletin ataşemilileri vasıtasile, o Sovyetlerin o Sibiryadaki ordusu kumandanı Mareşal Blucherin yardımını istemiştir. Blucher merke- zi Çin ordularının daimi müşaviri labilir. Japon ileri hareketi devam ediyor Şanghay 22 (AA) — Japon istik- şaf tayyareleri tarafından bildirilen ve henüz teeyyüd etmiyen bir habe- Te göre Çinlilerin ikinci Hindenburg hattının mihver noktası olan Wusih, bu sabah Japon kıtaatı tarafmdan işgal edilmiştir. Tokyo 22 (A.A.) — Resmi bir tebliğ- de Japonların Huşihi işgal ettikleri ve Nankin üzerine yürüyüşlerine devam eyledikleri bildirilmektedir. Japonlar, Çinlileri teslim olmağa davet ettiler Tokyo 23 — Japonya hükümeti, Çin başkumandanı mareşal ÇangKay- Şeke bir beyanname göndererek bey- hude yere kan dökülmemek için silâh- larmı teslime davet etmiştir. Yüz bin nüsha olarak basılan bu beyanname, Japon tayyareleri tarafından Çin hat- larına atılmıştır. Matürkle Italya Kralı arasında telgraflar Ankara 22 (A.A.) — İtalya Kralının | doğumu yıldönümü münasebetile Re- | isicümhür K. Atatürk ile Majeste Vittorio Emmanuel arasında aşağı daki telgraflar teat! olunmuştur: Majeste üçüncü Vittorio - Emmanuel Roma Majestelerinin o doğumlarının yil dönümü münasebetile kalbi teb- riklerimi, ve şahsi saadetlerile İtalya- nın refahı (o hakkındaki *samimi te- mennilerimi kabul buyurmalarını ri- ca ederim, K. Alatürk Ekselâns Kemal Atatürk Reisicümhur Ankara Ekselânsınıza samimi surette te şekkür eder ve bilmukabele şahsi sa- Aadetlerile memlekellerinin refahı hak- kındaki çok hararetli temennilerimir; kabulünü rica eylerim. Vittorio Emmanuel İngiliz p polisi Fil Filistinde aradığı fesadcıyı yakaladı Küdüs 22 (A.A) — Şeyh Erhan Sa- di bir mağarada adamlarından üç ki- şi ile birlikte yâkalanmıştır. Sadi 1936 karışıklıklarından beri İngiliz polisin- ce aranıyordu. Tehlikeli bir fesadcı 0- lan Sadi asi süvarilerin başında iki çe yaralanmıştı... > Ziraat bankası Umumi heyet dün toplandı 1936 safi kârı 900 bin 970 küsur lira Ankara 22 (A.A) — Türkiye Cüm- huriyeti Ziraat bankası hakkındaki 3202 sayılı kanun mucibince Türkiye Büyük Millet Meclisi divanı muhase- bat, iktisad, maliye ve ziraat encü- menlerile Başvekâlet murahhasla- rından teşekkül eden Umumi heyet bugün saat 16,30 da bütçe encümeni reisi Mustafa Şeref Özkanın reisliğin- de toplanmış, bankanın 1936 yılı bi- lânço kâr ve zarar hesablarını tedkik ve tasdik etmiş ve 1936 bütçesinin « dokuz yüz bin 972 lira altmış iki ku- ruş olan safi kârının banka statüsü- nün 98 inci maddesine göre dağıtıl- masına ve murakiblerin 1936 yılı üe- li Bulgaristandan gelen Türk çocukları Mekteplerimizde hangi sınıflara kabul edilecekler? Ankara 22 (Telefonla) — Kültür bakanlığı, Bulgaristandan memleketi- mize gelmiş olan Türk çocuklarından burada tahsillerme devam etmek İs- tiyenler hakkımda yapılacak muame- leleri tesbit etmiştir. Buna göre: Bul- garistanda dört sınıflı olan Türk ilk mekteplerin birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarından gelenler ilk mekteplerin muadil sınıflarına ve bu mekteplerin dördüncü sınıfını bitirenler de ilk mekteplerimizin be- şinci sınıflarına imtihansız olarak alınabileceklerdir. Bulgaristanda dört sınıflı ilk mekteplere istinad #den Türk rüştiyeleri üç sımflıdır. Bu mek- teplerin birinci ve ikinci sınıfını bi- tirönler orta mekteplerin birinci sı- nıfma, üçüncü sınıfım bitirenler or- ta mekteplerin ikinci sınıfına imti- hansız olarak alınacaklardır. Bulga- ristandaki Türk rüştiyelerinin ikinci veya üçüncü sınıflarını bitirenlerden orta makteplerimizde daha yüksek sımıflara girmek istiyenler, bir önceki smıfın müfredalına göre türkçe, ta- rih, coğrafya ve yurd bilgisi dersle- rinden imtihan geçireceklerdir. Bir kamyon devrildi İki kişi öldü, beş ağır, 12 hafif yaralı var Muğla 22 (A.A.) — İçinde yirmi do- kuz yolcu bulunan bir kamyon Fethi- yenin Kestep kamununa giderken Kemer kâmunu ile Fethiye arasında ve Fethiyeye 19 kilometre mesafedeki Düzçam mevkiinde freni kırılmış te- kerlek hendek çukuruna giderek kam- yon devrilmiştir. İçinde bulunanlar. dan iki kişi ölmüş beş kişi ağır, 12 ki- şi de hafif surette yaralanmıştır. Adana - Konya telefon hattının tesisine başlandı Adana 22 (Hususi) — Adana» Konya telefon hattının tesisine haş- , Yanmıştar, Yakında . Adana - Konya GÜNÜN HADİSELERİ Almanyanın siyasi sex appeal'i Almanya, bütün devletler arasında, en fazla siyasi sex appeal'i olduğunu isbat ediyor! İngiltere, onu, gözdesi İtalyadan ayır. mak için Lord Halifax'ı Berline gönderdi; daha uzun uzadıya ve başbaşa halvette görüşmek üzere, Nazi Hariciye Nazırı Baron von Neurath'n Londraya gelece- ğine dair söz kesildi. Her halde, Avusturya Akdenize inmesi diye tahmin edilmektedir. İngiliz Alman balayı, klâsik bir sevişme yeri olan Adriyatik kıyılarında, Venedik yakınlarında mu geçirilecek?.. İtalya, bunu kıskanıyor. Fakat kıskançlığını asabi bir hırçınlık- la değil, Almanyaya karşı yeni bir eemi- lekârlıkla göstermektedir: Romada çıkan ve tabiatile faşist gaze- tesi olan «Tribuna», İtalyanın Fransayla anlaşması lehinde bir yam yazması Üze- rine nüshaları derhal hükümet tarafın- dan toplatılmıştır. Böylelikle, İtalya, Almanyaya dosiluğu- nu izhar etmiş oluyor. Ayni zamanda, bazı İtalyanların aklından Fransayla an- laşmanın da geçtiğini, fakat hükümetin Almanyaya karşı cephe almağa katiyen Son dakika |». Kont de Paris tahta oturmak istiyor Isviçreden hareketinden evvel gazetecilere bir beyanname verdi Cenevre 23 (Akşam) — Burada bu- Yunan ve Fransız tahti üzerinde hak iddia eden Kont de Paris İsviçreden tayyare ile Belçikaya hareket etmiştir. Kont de Paris dün akşam gazeteci- lere bir beyanname vermiştir. Kont beyannamede, o«ecdadının tahtına oturmak niyetinde bulunduğunu ve Fransanın ancak krallık etrafında toplanmakla müttehid bir manzara arzedebileceğinin iddia ediyor. , Italya Ingiltereden ; , ç para istemiyor Italya, kendi yağile kavrulmağı biliyor Roma 23 (A.A) — Ağencia Econo- mica, İtalyanın oİngiltereden ödünç para almak istediği hakkındaki şa ylaları tekzip ederek diyor ki: İngiliz sermayesi İtalyaya para vermeğe hazırdır. Çünkü İtalyanın borçlarına sadık olduğunu bilir. Fa- kat İtalya senelerdenberi kendi” ya- gile kavrulmasını bilmiştir. Eğer ih- tiyacı olursa altını kendi vatandaş- larından istiyecektir. “Tribune gazetesi de şöyle yazıyor: Mussolininin siyaseti göstermiştir ki: Faşist ekonomisi ve maliyesi bir irade ve kuvvet mahsulüdür. Tribunanın Paris muha- biri geri çağırıldı Roma 22 (A.A) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Tribuna gazetesi- nin Paris muhabiri Francesco Scardeni 20 sonteşrinde Fransa ile İtalya ara- sında iyi münasebetler idame edilme- sine diâr bir makale yazdığı için bu gazete toplattırılmış idi. Muhabir birdaha Peris'e dönme- mek üzere İtalyaya çağırılmıştır, . va : Millet Meclisinde yeni “ bir encümen kurulacak Ankara 22 — Hükümet, kırtasiyeci. liğin önüne geçmek, bugün meriyet mevkiinde bulunan kanunlardan tev- hidi kabil olanları birleştirmek sure- tile memurların işlerini kolaylaştır- mak emelindedir. Bu maksatla, Millet Meclisinde bir redaksiyon encümeni kurulacak, mev- cut kanunları gözden geçirecek ve evhidi kabil olanlari birleştirecektir İtalya, Trablusta 70 bin asker topladı Temps “Sulh zamanında fevkalâde tedbirler karşısında bulunuyoruz,, diyor “Termips gazetesinin Roma muhabiri bildiriyor: Avam kamarasında, İngiliz Harici- ye müsteşarı Lord Cranborn, Tarab- us Garbe yapılan İtalyan askeri sev- kiyatının Mısıra karşı olduğunu zan- nettirecek ortada hiç bir sebeb bu- Tunümadığını söylemişti. İtalyan ga- zeteleri bu beyanatı ehemmiyetle karşılamaktadır. İtalyanın Şimal Afrikasındaki â5- keri kuvveti nedir? İyi malü- mat «lan ecnebi mahafilinden sızan - haberlere göre Tarablus Garpte halis İtalyanlardan mürek- kep dört fırka yani 45,000 as- Ker vardır. (İtalyan ordusunda hiz- met etmekte olan 20-25 bin yerli asker de ilâve edilirse İtalyanın bu- gün Tarablus Garpteki kuvveti aşağı yukarı 70,000 neferden mürekkeptir. Bu kuvvet, hakiki bir ordu de tir. İtalyadan askeri sevkiyat yapıldığı haber verildiği zaman her hadiseye karşı hazır bulunmak lâzım geldiği yarı resmi suretiğ söylenmişti. Bu #özlerle dahili bir kıyam veyahud ha- Tiçten gelecek bir tecavüze karşı koy- mak mi mevzuubahstir? Bu, belli de- ğildir. Harici tecavüz, Masırdan mı gelecek? Mısırın hakiki bir ordusu bulunmadığı diğer taraftan Şarktaki İngiliz kuvvetlerinin de münhasıran Filistinde kullandığı malümdur. Bu tecâvüz, Tunustan mı gelecek? Tu- nusta her hangi bir kuvvetin Tarab- Tus hududunu geçmeğe hazır bulun- duğunu zannettirebilecek sebebler ne- dir? Her halde sulh zamanında mü- him ve fevkalâde askeri bir tedbir karşısında bulunuyoruz. İngiliz hazine müsteşarı Ankarada Doyin Başvekil B. Celâl yarla görüş görüşecek Ankara 23 (Telefonla) — İngilte- re hazine müsteşarı B. Wel bir kaç gündenberi şehrimizde bulunuyor. Dün İktisad Vekili B. Şakir Kesebiri ile görüşecektir... B. Numan Menemencioğlunun hhi ak 1 Ankara 23 (Telefonla) — Üç gün evvel bir ameliyat geçirdiğini yazdı- ğımız Numan Menemencloğlunun sıhhi vaziyeti gayet normal bir şekil dedir. Balkan antantı arasında ticari elbirliği Belgrad ticaret odasının ileri sürdüğü teklifler Ankâüra 23 (Telefonla) — "Ticaret odamız, Belgrad ticaret odasından aldığı mektupla Balkan devletleri- nin hükümet merkezlerinde bulunan ticaret odalarını karşılıklı bir çalış- maya davet ediyor ve şu tekliflerde bulunuyor: 1 — Her devletin kendi dahili ti- caretinde kabul ettiği ticari ve huku- ki mevzuatı diğerlerine tebliğ et- mek. 2 — Enternasyonal pazarlarda Bal- kanları alâkadar eden hadiseler ve mevzular hakkında birbirine malü- mat vermek. 3 — Her devletin ticaret ve iktisa- diyatını alâkadar eden ekonomik ve içtimai bakımlardan vücude getirdi- ği teşkilât hakkında mütekabilen ma- lümat vermek, Balkan antantı Bankaları direktörlerinin toplantısı "Ankara 22 (A.A.) — Balkan antan- tı devlet bankaları konferansı bugün Cümhuriyet Merkez bankasında, Türk, Yugoslav, Yunan, Rumen, heyetleri. nin iştirakile öğleden evvel umumi ve öğleden sonra da tali komite halinde iki toplantı yapmıştır. - Suriyede yağmur Beyrut 22 (A.A.) — Kalamoun mun- takasında yeniden yağmağa başlamış olan yağmur yüzünden ırmakların taşması tehlikesini baş göstermiştir. Halk sedler yapıyor. Filipinde 180 kişi öldü Manille 22 — Bu ayınI7 ve 18 inci günleri Filipin adalarını harab eden tayfun neticesinde 180 kişi ölmüş- tür, Ankara ticaret kulübü Ankara 23 (Telefonla) — Ankara- da bir ticaret klübü açılmasına karar vetilmiş, ve hazırlıklara başlanmıştır. Ucuz sigara için anket açıldı Alâkadarların fikirleri alındıktan sonra piyasaya çıkarılacak Ankara 23 (Telefonla) — İnhisar- Jar idaresi halka mahsus ucuz bir si- gara yapmak üzere teşebbüslere giriş- mişti, İdare bunun için bir anket aç- mış ve hazırladığı sigaradan bir çok kimselere nümüne göndermiştir. İdare; Tiryaki adımı verdiği bu siga- radan umumiyet itibarile içiminin. nasıl olduğunu, fiatini, kutuların ha- rici şeklini sormuştur. Bu suallerin cevabını aldıktan sonra sigarayı pi- yasaya çıkaracaklar. Hatay il ay intihabatı Türk alevilerle Türk çerkesler büyük türk ca- miasından ayrılmak mı isteniyor Adana 22 > (ilususi) — Fransamn Suriye fevkalâde komiseri Kont de Martel bu ayın yirmi sekizinde An- takyaya giderek 29 )kinciteşrinde, mer- iyete girecek olan Hatay anayasasını ilân edecektir. Hatayda bir mesele çıktı Buda, Hatay intihabını kontrol edecek olan Milletler cemiyeti heyeti reisinin be- yanatında: -— Hiç bir kimse intihapta mensup olduğu cemaatten göyriine rey vers miyecektir, Demesidir. Bu sözle Türk Aleviler ve Türk Çerkesler büyük Türk cami asından ayrılmak istenildiği anlaşılı- yor. Kontrol heyeti bugün Beruttan Marsilyaya hareket etmiştir. i Dünkü Meclis toplantısında kabul edilen hesabı katiler Ankera 22 (A-A.) —Büyük Millei Meclisi bugün Hilmi Uranın relsliğin- de toplanarak Konya ovası sulama idaresinin 1933 yılı son hesabına aid mutabakat beyannamesi ve yüksek ziraat enstitüsünün 1933 maji yılı he- sabı katisine aid divanı muhasebat riyasel tezkerelerile Konya ovası sus lame idaresinin 1933 yılı son hesabı hakındaki lâyihası ve divanı muhase- bat encümeni mazbatası ve yüksek ziraat enstitüsü 1933 yılı son hasabt hakkındaki kanun lâyihası ve divanı mubasebat encümeni mazbatası okü, narak kabul edilmiştir. Meclis çarşamba günü toplanacak” yı m d