11 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

11 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

O, Sİ reg £ Kk (0 Lig maçlarının beşinci haftası Yarın oynanacek olan maçların en mühimmi Galatasaray - Beykoz en hararetlisi Vefa - İstanbulspordur Beykoz milli kümeye kalabilir mi? Yarın üç sahada oynanacak On beş maçla fikstürün altıncı haftam tamamlanmış olacak. Şimdiye kadar oynanan beş hafta liğin en kuvveti ekiplerini aşağı yukarı belli etti. Ga a Fenerbahçe, lerdir. Gerçi tasnifte Vefa da bu ta- kımlarla omuz omuza gitmektedir. Fakat önünde Fenerbahçe, Beşiktaş ve nihayet Güneş gibi kuvvetli rakip- ler olduğunu göz önünde tutarsak bu takımın şimdiki vaziyetini muhafaza hararetli olacağı muhakkaktır. Bunları birer birer gözden geçire Il: m Yeni yetişen hakemlerimizden Fe- ridun Kılıç idaresinde oynanacak olan bu maç evvelâ hakem bakımın- dan dikkate şayandır. Filvaki son iki hafta ardarda Gelasaray - Güneş ve Galatasaray - Fenerbahçe gibi liğin en çetrefii karşılaşmalarını idare edecek olan Fridun için bu maç im- tihan mahiyetini haizdir. Oyun üzerinde bir etüd yapmadan evvel şunu söyliyelim ki Beykoz yarın- ki maçını kazanırsa bundan sonra oynıyacağı, Eyüp, Topkapı, Süleymar niye maçlarını kazanma ihtimali kuy- vetli olduğundan milli küme nam- zedleri arasında yer alabilecektir. Şimdiki halde 14 puanla başta giden Galatasaraydan sonra Fenerbahçe, Beşiktaş, Güneş ve Vefanın on ikişer puanı vardır. Fakat bu beş takımda Beşiktaştan maadası henüz bir kaş mühim maçını oynamamıştır. Gala» tasaray, Güneş ve Fenerbahçe ile, Feronbahçe Galatasaraydan başka Vefa ve İstanbulsporla, Güneş, Gala” | tasaray ve Vefa ile karşılaşacaktır ki bunlar hep tasnifte rol oynıyabilecek | karsılaşmalardır. Vefa ise bu haftar dan sonra sırayle Fenerbahçe, Beşik- taş ve Güneşle karşılaşacağından va» riyeli pek ümid verici değildir. Bey- koza gelince şimdiki halde-9 puanı olan bu takım söylediğimiz gibi ya- rın Galatasarayı mağlüb ederek di- Eer üç kolay maçında kazandığı tak- dirde 21 puan toplıyabilecektir ki milli kümeye kalacak takımların bu yekündan pek uzaklaşamıyacakları- nı zannediyoruz. Beykozun bu kritik durumunu te- barüz ettirdikten sonra yarın canla başla oynayacaklarını söylemek lü- zumsuzdur. Bilhassa bir hafta evvel med, Şahab ve Turhan gibi cidden kıymetli elemanları ihtiya eden bu ekip ferd itibarile de birinci sınıf ta- kımlarımızdan aşağı değildir. Ancak takım halindeki oyunu çok eksik olan Beykozun, seri, atak ve kombine bir takım olduktan başka muhacim hattında uzaktan ve her vaziyette şü çeken acar oyunculara malik olan Galatasaray karşısında alacağı neticeyi kestirmek üzere İki tarafın şanslarını teraziye vurursak Sar- kırmızılıların çok daha ağır bastıkla- rını görürüz. Galatasaray son maçta O'dukça zayıf olan kalesile sağmua- vin yerini genç fakat enerjik ve ka- biliyetli iki gençle - Necmi ve Celâl » takviye ettikten sonra aksamıyan © bir ekip halini almıştır 4 ... ma faasına müşkül dakikalar geçirtecek- tir. Beykozun bu maçta Baş Gelata- saray muhacimine birer yaver tayin ederek her müdafiin muhacimini gölge gibi takib etmesini ve hiçbir zaman şüt atacak müsait bir vaziyet. te bırakmamasını temin etmesi ma- çı kazanmak için yapacağı yegine iştir. Bununla beraber Beykoz maç başlar başlamaz Galatasarayın oyü- nunu kabul etmiyecek şekilde seri akınlar yapmalıdır. Aksi takdirde bütün maç imtidadınca Galatasaray tazyik çemberi içinde. sıkışıp kala caktır, Bu maçı Beykozun kazanması bü- yük bir sürpriz olur. Güneş - Topkapı: Taksim stadında saat birde Ahmed Ademin idaresinde oynanacak olan bu maç üzerinde fazla durmuyoruz. Yalnız şu kadar söyliyelim ki Topkapı Güneşe karşı mümkün olduğu kadar fazla gol çıkarmak oıztırarındadır. Çünkü bu seneki küme değiştirmede İ gol “ evereyç mühim rol oynıyacaktır. Güneşin Topkapıyı zorluk çekme- den yenmesi normal neticedir. Vefa - İstanbulspor: Şeref stadmda Ilk maç Caferin Ida- resinde iki müsavi kuvvette birer ekip olan Vefa - İstanbulspor arasında oy- nanacaktır. Çok hararetli bir karşılaşma olaca- gına şüphe edilmiyen maçın galibini kestirmek zordür. İstanbulspor üç tecrübeli orta muhacimle - Enver, Sami, Sabih - oynadığına göre Vefa- nın bütün kuvvetini bu hat üzerine tevcih etmesi lâzımdır, Geçen hafta Eyüple yapılan maçta İstanbusporun altı golünü de bu üç orta yaptığını ve hemen hemen bü- tün akınların ortadan inkişaf ettiği” ni kaydedersek Vefa müdafaasının hedefi kendiliğinden ortaya çıkar. Sarısiyahlıların müdafaasında da eski birer kurt olan Hasan - Samih hattı kale önünde oldukça çetin bir duvar teşkil etmektedir. Buna mukabil Vefa muhacim hattının en tehlikeli oyun- cuları iki insaydleridir. Şütleri ve derinleme pasları ile Muhteşemle, Şükrü İstanbulspor kalesi önünde ber an korkuludur. Vefa müdafaası- nın ağır olmakla beraber kendileri gibi ağır olan İstanbulspor muha- cimlerine mukabelede güçlük çekmi- yeceklerini tahmin ediyoruz. Cüsseli oyunculardan (teşekkül eden Vefa takımının şimdiki halde mühim bir puan avantajına da malik olduğunu düşünürsek bu maçta İs- tanbulspors karşı muvaffakiyetli bir netice almasını bekliyebiliriz. şiktaşın bundan sonraki maçları Topkapı, Vefa İstanbulspordur. Fakat bir arkadaşımızın Beşiktaş için çok yerinde olarak: — Deryayı aşarda derede boğulur!. dediğini hatırlatırız. Fen çe - Eyüp: Fenerbahçe stadında Adnan Aki- nın idare edeceği yegâne maçta Sa- rilâciverdiilerin kazanma şansı mu- hakkak ki çok kuvvetlidir, Hülâsa olarak yarınki maçlar nor- mal neticelerle oynandığına göre tasnifte hiç bir değişiklik olmıyacağı ileri sürülebilir. ATLET Eminönü Halkevinin daveti Eminönü Halkevinden: (o Evimiz Spor klübüne bağlı Klüpler arasında yapılacak karışık takımın seçmeleri 11/12/9837 tarihli Cumartesi günü Beşiktaş Şeref sahasında saat 1430 da yapılacaktır. Aşağıda isimleri ya- zili oyuncuların futbol levazımlarile birlikte vakti muayyende sahada bu- Yunmaları lâzımdır, Takım seçicisi: Bahaeddin Uluöz. (Aksaraydan) Emin, Namık. (Altı- oktan) Osman, Necip, Murad, Alâed- din. (Alemdardan) Sıdkı, Sudi, (Akın- spordan) Ralf, (Bozkurttan) Hasan. (Demirspordan) Sabahaddin, Osman, Ziya. (Fatih idmandan) Şevket, Saf- fet, Ahmed, Davud, Reşad. (Bakır köy - İstiklâlden) Vahid, Riza. (Lân- man, Raif, Muzaffer. (Haheloğlun- dan) Fethi, (Yıldız spordan) Orhan, Ali, Kerim, Ali Fethi, (Rami idman- dan) Lütfi, Cihad. Bakırköy İstiklâl idman yur- dunun toplantısı Bakırköy İstiklâl İdman Yurdu İda- re Heyetinden: Başkanın istifası do- layısile intihabın o yenilenmesi İcap etmektedir. Bunu teminen kongrenin 19/12/9397 tarihine müsadif pazar günü saat onda Bakırköyde C, H. P. salonunda fevkalâde olarak toplantı- ya daveti kararlaştırıldığı ân ve Azanın teşrifileri rica olunur, Tekirdağında bir maç Pazar günü Yılmazsporla Tekirdağ. spor klüpleri arasında yapılan futbol maçı Tekirdağsporun 2-1 galibiyetle neticelenmiştir, SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tefrika No, 55 Beşiktaş karakolunun yeraltı zındanında bulunan baş kimindi ? Sabahaddin beyin vapurda istikbali Mitat paşa (Taifin) cenub tarafın- daki mezarlıkta medfun idi; bu meğ- fene bir alâmet de konulmuştu. Vali Ratib paşa bunu kaldırtmış, burasını paşaya alt olmadığı anlaşılması Üze- rine bu ilk ziyaretten üç gün sonra kabrin asıl yerini bilen şeyhislâm Hay- rullah efendinin Elbasanlı ağası ile Mitat paşa mensuplarından Hoca All Vasfi efendi ve (İbni Abbas) mescidi hademesi delâletlerile Mitat ve da- mad Mahmud paşaların mezbele ha- Mini almış mezarlarına gidildi. Bu me- başını de İstanbula getirttiği rirayeti matüm- dur. Bu rivayetin aslı olup olmadığı an- laşılmak üzere Mitat paşanın mezarı kazdırıldı. Başının İskeleti Üstünde durmakta olduğu ve paşanın haya- tında olduğu gibi başının iskeletinde iki diş eksik bulunduğu müşahede edildi. Mitat paşanın başı meselesi hakkın- da meşrutiyetlen sonra İstanbulda hayli dedikodu olmuştur: 31 mart vakasından sonra Beşiktaş- ta jandarma kumandanı Banuş Ham- di bey Beşiktaş karakolundaki yeraltı zindanını temizletirken mülüzim İb- rahim ve Hasan Basri beyler paçavra- lara sarılmış hilâl şeklimde bir ceviz kutu bulmuşlardı; kutu açılınca için- den fildişi rengini almiş, kemikleri paslanmış tellerle biribirine bağlan- mış, dişleri sağlam bir baş çılımıştı. Karakolda bulunan eski bir zabitin bu kutunun yirmi senedenberi kara- kolda bulunduğunu ve bir doktor evinden alınmış olduğunu söylemesi- ne rağmen başı bulan iki mülâzim bunun Mitat paşanın İstanbula geti- rildiği rivayetini duydukları başı ola- cağına hükmederler. Mesele gazetelere intikal eder. Bir ara Taninde çalışan eski muharrirler- den Selânikli Tevfik efendi yirmi s6- neden fazla zamana ait bu rivayet hakkında hatırında kalan noktaları neşreder; bu rivayete göre Abdülha- mid Mitat paşanın !tlâfı haberini alın- ca: — Ben onun başını görmedikçe ve- fatına kani olamam. Başı buraya geti- beyin bu babdaki malümatına müra- caat olunur. Fahri bey şu izahatı verir: kalmadı. Bir de Mitat paşanın ayak- ları içeriye doğru iğri idi. Mitat paşanın kabri açıldığı vakit ben hazır değildim, Mezarında başı üstünde olan bir iskelet bulunmuş. Doktorlar kafayı ve bakayayı izamı muayene etmişler. Bana müracaat ettiler. Bildiğimi söyledim. Verdiğim malümatın bulunan kafaya ve iskele- te tamamile tevafık eylediğini söyle- diler. Mitat paşa iskeletinde başın ye- rinde olduğu anlaşıldı. Fildişi kutu meselesine gelince; Mi- tat paşa bekçilerin, nöbetçilerin uyu- dukları saatlerde hatıralını yazardı. Bu defter şeyhislâm Hayrullah efendi- nin odasında tavanda saklanırdı. Bir gün Hayrullah efendinin uşağı bunu gördü. Hayrullah efendi defteri paşa- yâ iade etti, Paşa bundan sonra bunu tütün kutusunun içinde tütünler arar sında saklardı. Mitat paşanın itlâfından sonra bi- zi muhafazaya memur Bekir ve Meh- med paşalar buldukları tütünleri ig- mek fzere almışlardı. Defter de elleri- ne geçti. İşte Ahdülhamide kutu için- de gönderilen kıymetli emanet bu ola- caktır. Abdülhamid elbette bunu im- ha etmiştir. Ancak Mitat paşa hatıratının bir sureti de bende mahfuzdu. Aslına mu- tabakati de paşanın imzasile musad- daktı. Bizi muhafaza eden askerler arasın- da bana evvelce hizmet etmiş sadık bir seyisimi bulmuştum. Üç sene bize dı- şarıdan hep o haber getirirdi. Bu nefer vasıtasile tanışmağa muvaffak oldu- Bum emin bir zata paşanın hatıra defterini gönderdim. O da bunu mah- fazalar içinde toprağa gömdü. Hürri- yet ilânı üzerine ben zindandan kur- tulunea defteri topraktan çıkardık. Hiç bir tarafı bozulmamışta.) Mitat paşa ile birlikte Taife gitmiş olup bu hususta malümatına mürar caat edilen Ohrili Arif efendi de şu ifadede bulunmuştu: (Mitat paşa hatıratını yazdıkça ben kapıda beklerdim. Tercümel hali iki nı toprakta saklardı. Hayrullah efendiye ait olan nüshayı Mahmud paşanın bavulunun bezi arü» sına yerleştirmiştik. Mahmud paşanın eşyası satıldığı vakit Hayrullah efendi emin bir ne ferle gene emin bir zat olan vilâyet tercümanma bu bavulu satın alması nı gizlice haber gönderdi. Tercüman da müzayedede bavulu 150 kuruşa sar tan aldı. Sonra bavul bu hatırat nüs- hasile birlikte Mitat paşa ailesine gönderildi. All Haydar Mitat beyin elindeki nüsha budur, (Arkası var) Bn SJTEAS PPFUYUYG Sid SBAFSEMİ SB SYHMYOYEYI < .'.. was. ei 214 KATO ".dADEUE DA