11 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

DRE MİM Za Gİ BA ia iki s5ekıp İmar A e AŞ MG 3 Bahife 2 AKŞAM a 11 Kânunuevvel 1937 m mine Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Nankinde sokak Flandin Berline gidiyor Bu seyahat, Alman riçalile temasa ve bir Alman - Fransız mukareneti imkânlarını fedkike matuftur | «Sx Paris 11 (Akşam) — Sabık Frans beşvekili B, Flandin, Almanya hükü- eti ilo temas etmek ve Fransa İle Almanya arasında bir mukarenet imkân- larını araştırmak üzere yarın Berline gidiyor, Berlin siyasi mahafili, sabık Fransız başvekili B. Flandinin bu seyahati, #amamile hususi mahiyette bulunduğunu beyan ediyorlar. Flandin Alman bükümet adamlarile temas edecek ve ağlebi ihtimal B, Hitler ile de görü- B. Stoyadinoviç dün Belgrada avdet etti? Romada iki hükümet reisi arasında neler görüşüldü? Milâno 10 — Buraya gelen Yugos- Nazırı kont Clano, propaganda na- &ıri B. Alfleri ile birlikte muhtelif fabrikaları gezmiştir. Her tarafda büyük tezahürütla karşılanmıştır. Bilhassa fabrika amelesi, B. Stoyadi- noviçe karşı büyük sempati göster be nayır akşam yemeğini birlikte tiyatrosunda ' İtalla ga- selesi yazdığı bir makalede diyor ki: Yugoslav - İtalyan teşriki mesaisi, yürüyen bir hakikattir. Bunun ehem- miyeti vardır. Bu elbirliği realist ve durendiş hükümeti adamlarının azim ve iradesine, genç, kahraman çâlış- kan ve tarihi vazifelerini müdrik olan iki milletin espirisine dayanıyor. İki hükümet şefi arasında olan tea- ti efkâr şu üç nevi mesele üzerinde cereyan etmiştir: 1 — Avrupanın ihyasına matuf umumi meselelere; tabiidir ki bu ted- kikler, Yugoslavyanın tesirlerine kar- gı orta Avru; ve Balkanlarda iyi bir bekçilik yaplığı gizli ve tahrip- kâr kuvvetlere de temas etmiştir. 2 —'Tuna Avrupasının ve Balkan- ların organizasyonuna taallük eden husust meseleler. 8 — İtalya ile Yugoslavya arasın» daki siyasi ve iktisadi meseleler, Bütün süitefehhümler (ortadan kgıktığı cihetle, iki milletin iktisadi ve siyasi teşriki mesaileri yolunda çok çalışılmıştır. Fakat yapılacak daha çok işler vardır. Hatayda seçim hazırlığı Milletler cemiyetinin gönderdiği komisyon tekliflerini hazırlamış Cenevre 10 (A A.) — Havas ajansı muhabirlerinden İskenderun Sancağı dahilinde yapılacak olan ilk intihaba- ta alâ teşkilâtı vücuda getirmeğe ve kontrola memur olan komisyon, me- salsinin ilk kısmını bitirmiştir. Komisyon, intihab nizamnamesi- nin metni ile intihabat için tesbit edi- lecek tarihe ve icab eden memurinin tayinine müteallik olarak Milletler cemiyeti konseyi reisine yapacağı tek- gitmesi muhtemeldir. Liselerde yazılı imtihanlar Ankara 10 (Akşam) — Lise fkinel devre sınıflarile ilk öğretmen okulla ni mesleki smıflarının yazılı imtihan- ları bu yü ikincikânunun ori doku- su ile otuz biri arasında ve İkinci yar gili imtihanları nisanın beşi ile on be- şi arasında yapılacaktır. Takdirname ile taltif edilen Üç senelik maden işletmesi Vekiller heyeti esasların tatbikine karar verdi Ankara 10 (Telefonla) -— Bugün Büyük Millet Meclisi içtimandan sonra Başvekil B. Celâl Bayarın reis- Mğinde Meclis binasında toplanan Vekiller heyeti üç senelik maden iş- letme programına aid esasları kabul ederek tatbikine karar PE Adliye Vekâleti 2 Zat işleri müdürü müfettişliğe tayin edildi Ankara 10 (Telefonla) — Adilye Vekâleti zat işleri müdürü B. Muzaf- fer birinci sınıf adliye müfettişliğine naklen tayin edilmiştir. Ziraat enstitüsü mezunlari arasında tayinler Ankara 10 (Akşam) — Yüksek xi- raat enstitüsü mezunlarından B. Hâ- di İstanbul, Hâmi Adana ziraat mek- tebi, Osman, Sadi ve Ömer, İskender ve Suad Ankar& tohum ıslah istasyo- nu Halil İbrahim, İbrahim İzmir zi- raat mektebi, Şahende İzmir ziraat mücadele istasyonu, Abidin yüksek ziraat enstitüsü, Haydar Ankara zi- rasat mektebi asistanlıklarına, Bursa, Ankara, Kastamonu ziraat mekteple- ri mezunlarından Ferid, Bedri ve Zi- ya ziraat umum müdürlüğü memur- luklarına Kastamonu ziraat mektebi eski memuru Mahir Antalya sıcak ık- im nebatları ıslah istasyon asistan» Uığına, Antalya merkez ziraat memu- ru Nazım Tosya Ziraat memurluğu- na tayin edilmişlerdir. Kalp para basmak teşebbüsü Emniyet direktörlüğü memurları; Taksimde bir evde oturan Cemal ve Niyazi isimlerinde iki kişiyi yakalıya- rak haklarında kalp para basmak teşebbüsü suçundan takibata giriş- mişlerdir. Bunların vaziyetleri tedkik edi mekte olup, evvelce kalp para ba Ap eman ye Kir li nedikleri GÜNÜN HADİSELERİ Otobüsler yüzünden, vali, Ahmed Emin Yalmanı dava ediyor Ahmed Emin Yalman, dünkü başmaka- , İstanbuldaki otobüslerin şekille- LR Gayri mülecanis, işitme | tarzlarını ve imtiyaz hakkı alma usüllerini uygün- saz bulmuş ve tenkid etmiştir. bul valisi B. Muhiddin Üstündağ bu neşriyatı, Tan gazetesi ve Ahmed E- min Yalman aleyhine kanuni takibata girişmeği icabettirici mahiyette Mödetmie ve mezkür geneieye dünkü dertte mektub yollamıştır. Vali ve belediye m Mi B. Üstündağ bu Mel akşamda, da neğrini rica ettiğinden eynen aşağıya dercediyoruz: Ahmed Emin Yalman, «Tan» gazetesi sahibi Gazetenizin bugünkü nüshasında «İs- tanbulun otobüs dedikodusu. başlığı ile ulan baş makaleniz beğediye mmtiai in. Yazımızın istinad ettiği havadis ve ma- Iâmat, tamamile asılsız ve hilâfı hukikat- tir. Bundan bir kaç ay evvel Gazi köprü- sü inşaatı hakkında da ayni mahiyette yazılar yazmışlınız. Matbuatın hakki ve vazifesi olan makul ve dürüst tenkid hu- dudunu aşan ve belediyenin şahsiyetini fena zanlar ve tâhmetler altında bırakan bu yanlarınızm istihdaf ettiği mana ve maksad kanuni takibatı istilzam ettirecek mahiyette olduğundan makalenizin mak- tuası Dahiliye Vekâletine takdim oluna- rak mevcud talimatnameye göre teğrir olunan bu otobüs işinin derhal Vekâlet Müfettişleri tarafından tetkik ve tahkik ettirilmesi istenmiştir. Neticeye göre lâ- sım gelen muamele taayyün edecektir. Bu cevabımı baş makalenizin çıktığı sü- tunda neşretmelisiniz. Vali ve B. Relsi Uluslar kurumu ikileşecek . İtalyanın arkasından diğer bazı mem- Jeketler de ulusiar kurumundan ayrılıyor: Amavudluk, Macaristan, Avusturya, Bunlara Almanyayı, Japonyayı da ka- tınız.. Manzara heybetlidir. Hattâ bir iddiaya nazaran, Avrupa nüfusunun ya- Msından fazlasını ihtiva eden devletler Milletler epmiyetinden çekilmiş oluyotlar. (Bu iddiayı serdedenler, Sovyetleri Avru- pa dışı sayıyorlar geliba.) Bütün muha- İflerin ayrı bir uluslar kurumu teşkil edecekleri da mütevatir... Orta çağda nasil papalığa bağlı bir Airistiyan âlemi, Halifeye bağl bir Müs- Iman âlemi var idise ve bunlar aralarm- da nasıl mütemadiyen çarpışma halinde idiseler, Akdeni diğer yerlerde biri- birlerinin gemilerine korsanlık ederler, baskınlarla biribirlerinin topraklarını alırlar idise, dünya gene bu muhasım iki- Mğe doğru gidiyor gibi. Gerçi «Tarihi tekerrürden ibarettir nazariyesi | çürütülmüştür amma, insan, bu misallere bakınca, gene ona inanaca- Bı geliyor. F.T, Arttırma ve yerli malı haftası yarın başlıyor Başvekil yarın Ankara Halkevinde bir nutuk irad edecek Ankara 10 — Sekizinci art tırma ve yerli malı haftası 12 birinci- kânun pazar günü saat 16,30 da Baş- vekil B. Celâl Bayarın Ankara Hal. kevinde verecekleri bir nutukla açıla” caktır. B. Celâi Bayarın nutku rad- yo ile memleketin her tarafında neş- redilecektir. Haftanın devamı müddetince mem- leketin her tarafından tasarruf ve yerli malı kullanma mevzuu Üzerin- de verilecek konferanslarla, Halkev- lerinde ve mekteplerde tertib edile- çek toplantı ve müsamerelerle, yerli maşlı kullanmanın - iktisadiyatımızın Inkişafına yapacağı yardım ve fay- dalar izah edilecek ve bu uğurda geniş bir propaganda yapılacaktır. 4 yaşında bir çocuk muhtelif yerlerinden yandı Dün gece Fatihte bir yangın ol muş ve bir çocuk müteaddit yerle- rinden yanmıştır. Hadise şöyle geç- miştir: Darüşşafaka caddesinde bir kulü- bede oturan bekçi Mahmud dün ge- ce mangalını yakarak dört ye gındaki çocuğu Osmann yatağının baş ucunda bırakmış, kendisi de çı- kıp gitmiştir. Bir müddet sonra sıç- nyan bir kavılcımla yatak, yorgan butuşmuştur. Küçük Osman uyandığı zaman et- rafını alevler sarmıştı. Feryatları etraftan duyulup yetişilinceyo ka- dar çocuk muhtelif yerlerinden yan- mıştır. İtlalye kulübedeki yangını söndür. müş, lı gocuk " ine kal muharebeleri oluyor Japonya, Şang - Kay - Şek ile müzakereye girişmemeğe karar verdi "Tokyo 10 — Nankinde dün sabah başlıyan harp bütün gün ve bütün gece devem etmiştir. Şehir tamamen muhasara altındadır. Japon kuman- danı Çin kuvvetlerini teslim olmağa davet etmiştir. Çinliler bunu kabul etmemişlerdir. Şehirde 100 bin kadar Çin askeri bu- Tunmaktadır. Şang - Kay - Şekin en güzide kıtaları burada harp ediyor. Sokaklarda barikadlar vücude getiril miştir, Sokak muharebeleri Şanghay 10 — Japon kuvvetleri Nankinin cenup kısmına girmişlerdir. Burada şiddetli sokak muharebeleri oluyor. Tokyo 10 (A.A.) — Son alınan ha- berlere göre Japonlar, Şar surundaki Taiping ve Chungsham kapılarını, cenubu şarki surundaki Hungwu ka- pasını, cenup surundaki 'Tungehi ve Chupan kapılarını ve cenubu garbi surundaki Suchsi kapısını zaptettik- lerini bildirmektedirler. Japonyanın karari Tokyo 10 (A.A) — Yarı resmibir membadan bildirildiğine göre, kabi- ne ihtilâfın askeri ve siyasi ve ikti- sadi cepheleri hakkında serbesçe fikir teati ettikten sonra Nankin'in sü- kutundan sonra takib edilecek siyi seti kati bir şekilde tesbit e Verilen karara göre Japony Kay - Şek hükümetini tanım muhasamata uzun müddet devam edecek, yeni Çin'in imarma yardım edecektir, Tokyo 10 (A.A.) — Prens Konoye Me Harbiye, Hariciye, Bahriye ve Ma- Miye Nazırları Çin'in üçüncü devletler vasıtasile yaptığı sulh teklifleşmni ka- bul etmemeğe karar vermişlerdir. Nankinin sukulundan sonra Çinin hattı hareketini ıslah etmek üzere de mücadeleye devam etrieğe ayni su- retle karar vermişlerdir. Hariciye ve Maliye Nazırları, Japon- yanın muhasamatın uzaması netice- sinde çıkacak mali güçlükleri ve hari- ci ihtilâtı yenebilecek vaziyette oldu- ğunu arkadaşlarına temin etmişler- dir, Kiğıda şiddetli bir zelzele oldu Zelzele 22 saniye sürdü nüfusça zayiat yoktur Ankara 11 (Telefonla) — Bingöl vlâyetine bağlı Kiği kazasında ev- velki gün 22 saniye süren şiddetli bir zelzciş olmuştur. Kaza merkezinde 9 ev yıkılmış, 21 ev tehlikeli bir hale gelmiştir. Kiği hükümet konağı, ad- Niye dairesi ve askerlik şubesinin du- varları çatlamıştır. Gölek nahiyesinde bir ev yıkılmış, 2 ev tehlikeli bir hale gelmiştir. Ka- gaya bağlı köylerden şimdiye kadar gelen malümata göre 11 evin yıkıldı- ğı tesbit edilmiştir. Nüfusça zayiat yoktur. Ingilterede müthiş bir tren faciası Londra 1i (Akşam) — Dunday ekspresi Edimburg ekspresile çarpış- mış, iki vagon paramparça olmuş- tur, Karanlık ve kar imdad ameliye- gine mâni olmuştur. Son haberlere göre bu faclada 34 kişi ölmüştür. Şimdiye kadar ankaz altından 28 cesed çıkarılmıştır. 40 kişi de yars- lanmıştır. Spor işleri Devletçe idâresi için bir proje hazı hazırlandı Ankara 10 ( (Akçam) — 'Memleketi- mizde spor işlerinin istikbalde ala cağı şekil hakkında bir müddetten- beri fırkaca yapılmakta olan tedkik- ler, bir takrir halinde Başvekâlete ve- rilmiş ve buna bir kanun projesi de eklenmiştir. Projeye nazaran; Türikede be- den terbiyesi, devlet teşkilâtına bağlanmaktadır. Klüplerin bugünkü amatör teşkilâtı olduğu gibi kalmak- tadır, Başvekâlete verilen takrir; bu iş lerin Başvekâlete bağlı olması mea- Mindedir. Maamafih Başvekâletçe bu teşkilâtın Maarif Vekâletine bağ- lanması da kuvvetle muhtemeldir, İsveçlilerle aramızda yeni ticaret anlaşması yapılacak Ankara 10 (Telefonla) — İsveçle Aramızdaki ticaret ve klering anlaş- Yeni anlaşma akdi için önümüzdeki hafta içinde müzakerelere başlana» caktır, İsveçlilerin bizdeki blokaj pa» Delbosa karşı suikast hazırlığı Biri Pariste, öteki Prağda iki kişi yakalandı Prağ 10 (A.A.) — Ceteka bildiri- yor: Fransa hariciye nazını Delbosun Prağı ziyareti esnasında kendisine sulkast hazırlığında bulünmak cür- mü ile Pariste tevkif edilen Macar tedhişçi Kolomann hakkında salâhi- yettar mahafilden şu malümat veril mektedir: Paris polisi Kolomannın tevkifin- den Prağı haberdar etmiş ve üzerin- de Prağdan gelmiş bir takım şüpheli mektuplar bulunduğunu bildirmiştir. Bu tebligatta iki saat sonra bu mek- tupları gönderen adamı yakalamış- tar. Bu adam Fransız lejyonlarında hiz- met etmiş eski bir asker olduğunu söy» lemiştir. Bu adamın bir bacağı yok- tur. Kendisinde Fransız hükümetin- den alacağı haklar bulunduğu bir fik- ri sabit halindedir. İfadesinde bir suikastin mevzuu bahsolmadığını ve hiç bir şerikicür- mü de bulunmadığını söylemiştir. Maznun hapsedilmiştir. Faşist meclisi mühim bir karar verilmesi bekleniyor Roma 10 (A.A.) — Gazeteler, bü- yük faşist meclisinn yarın akşam âkdedeceği içtiman esaslı bir ehem- miyet atfetmektedirler. 'Messagero, bilhassa diyor ki; «İlân edilir edilmez milletin alkış“ ları ile müeyyedesi vücuda getirilecek olan siyasi ehemmiyet ve şumülü bü“ yük bir karar ittihazı derpiş edilmek* tedir.» Popolo di Roma, halk kütlelerinin Venedik meydanına davet edilmesi" nin manasına işaret etmektedir. Bu kütleler, orda hoparlörler ianesile bür tün İtalyan milleti ile birlikte B. Mus* gölini'yi dinliyeceklerdir. Kazaen cerh Dün akşam bir iş için Alem» dar nahiyesine giden mahalle bekçisi Mustafa, tabancasını mu& yene ederken, tabancası ateş almıf ve çıkan kurşun o sırada orada bü lunan Hakkı isminde birine isabet «derek göğsünden yaralanmasına 89 bep olmuştur. Yaralı hastaneye Ka piikişbEEZFE: Ere z ESEREşğ e AFEREF . ŞİRERETİ ER, ŞAZEİ ERİSEJBE.EERER IE, EİNEEŞEREBE İM eg SG ER 7 İşiEi