6 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AEŞAM 6 Şubat 1938 Dün Geceki ve Bu Sabahiri Haberler Sigorta şirketleri hak- kında bir kanun projesi Ecnebi parasile yapılan sigortalar Türk parasına çevrilecek, şirketlerin hariçteki döviz .ve eshamı memlekete getirilecek ne ve yeni bazı hükümler ilâvesine dair bir kanun projesi kati tasfiye dolayısile faaliyetlerine Türkiye Mili sigorta şirketlerinde sigortalı olanların haklarını koru- mak gayesile milli reassürans şirketi- Ie diğer sigorta şirketleri arasında Yapılan ve milli reassüransça teşkili zaruri ihtiyat akçeleri karşılıkları- nın İki senelik tecile tabiiyetini müs tazammın bulunan anlaşmalar bu | hükümden müstesna olacaktır. lerde plâse ettikleri paraları döviz ve devlet tahvili olarak 6 ay içinde memlekete getirmeğe mecbur ola- caktır. İzmir havalisindeki seylâbın verdiği zararlar . “Dün taşan Gediz nehri bütün bir ovayı su altında bıraktı İzmir 5 (Telefonla) — Ege mınta- kasında son yağmurlardan sonra vu- ku bulan seylâb yapılan tahminlere nazaran İazia zararlara sebebiyet vermiştir. Menemenden sonra dün Foça kazası dahilinde de taşmış olan Gediz nehri suları armudalanı, Üç- tepe, Maltepe, Görenküy oyasını ta- mamen örtmüş, Tuzluburundan iti- bâren bütün ovayı kaplıyan sular bir deniz manzarası almıştır. Bu havalide okoyunlarile dolaşan beş çoban ağaçlara çıkarak hayatla rmı kurtarmışlar ve sonra kayıklar- ia Foça havalisinde su basan araziye | ekilmiş olân 20 - 25 bin lira değerin. | dön deki. tohumlar tamamen hederolmuş-' tur. Kayıklarla kurtarma &meliyesi: | ne devam eğiliyor. Tire kazası dahilinde Mahmudlar | Benzin ve petrol ucuzlıyacak Belediye istihlâk resmi kaldırılacak Ankara 6 (Telefon) — İktisad vekâ- Teti benzin petrol ve müştekkatıdne alı- nan vergilerin indirilmesinden sonra satış flatlerinde düzenlik temin etmek, köylüye daha ucuz petrol vermek ve sanayii daha ziyade kollamak'için be- lediyeler tarafından alınan İstihlâk resimlerinin kaldırılması hakkında bir kanun projesi hazırlamıştır. Vekâlet bu resimlerin de kaldırılması hususunun teminini Dahiliye vekâle- tinden istedi. Dahiliye vekâleti husu- #i bir komisyon marifetile tetkikler yaptırıyor. B. Numan Mame Cenevreye gidecek Ankara 5 — Hatay intihabı nizam- namesinde yapılacak değişiklik mü- zakerelerine iştirâk etmek üzere ha- rieiye umumi kâtibi B. Numan Me- nemencioğlunun Cenevreye gideceği haber veriliyor. Hataylı bir heyetin de Cenevreye gitmesi muhtemeldir, Ziraat Enstitüsü rektörü istifa etti Ankara 5 — Ziraat enstitüsü reklö- | köyü civarındaki | sedleri yıkan kü- çük Menderes. suları bütün .ovayı basmıştır. Cellâd gölünün kurutulması için Kuşadası ve Torbalı kazaları dahi- linde müteshhid farafından açılan kanallar taşan Menderes sularının getirdiği toprak ve kumlarla dolmuş» tur. Kanalların tekrar temizlenmesi lâzım gelecektir. Söke oyası da su altındadır. İzmi- rin Kızılçollu mevkiindeki “heyelân yağmurlar - yüzünden tekrar başla mıştır. Aydın demiryolunu tehdid etmektedir. ermesi Menderesin taşması yüzün- Aydın havalisi mühim zararlara uğramıştır. Aydın - Çine şosesi ta- mamen harab olmuştur. Trenler ba- A yerlerde yolcuları aktarma sure- tile taşıyorlar. Feci bir ölüm İhtiyar bir kadın cayır cayır yanarak öldü Dün Paşabahçede feci bir kaza ol- muş ve bir kadın yanarak ölmüş- tür, Bu kadın Paşabahçede Beyaz 80- kakta oturan 70 yaşlarında bayan ifakattır. Esasen hastalıklı bir kadın olan ba- yan İfakat dün bir aralık helaya git- | mek üzere bir mum yakmış ve bu mum elinde olduğu helde helaya gir- miştir. İfakat mumu yere bırakmış, fakat bu sırada eteklerinden tutuşmuştur. İhtiyar kadın kendi kendini söndür- meğe uğraşırken alevler bütüh vücu- dunu sarmış, nihayet, ayni evde kira- i cı Mehmed Ali yetişerek üstünü başı İ mi söndürmüşse de o zamana kadar kadıncağız muhtelif yerlerinden yan- mıştır. Hadiseden haberdar olan zabıta kadını hastaneye da a dığı yanıkların tesirile ölmüştür. Tah- kikata Üsküder müddelumumiliği el koymuştur. Yugoslav eelkalsiliri bugün âbideye çelenk koyacaklar Şehrimize gelmiş olan Yugoslav futbolcuları bugün saat 11 de Cum- huriyet âbidesine merasimle çelenk GÜNÜN HADİSELERİ lane kutusundan çıkan düğmeler Hamiyetii bir ihtiyar, bir Hastahane an bin lira teberrü etmiş ve hüviyetini gizlemiş. Derken bir dedikodudur red miş: — Varisi olan kız çarşafını çıkararak manto giymiş de mütaassıb olan bu ha- wbey de onu mirasından mahrum etmek istemiş... I Peyami Sala, bu tarz düşünceye isyan ederek, dünkü yazısında şöyle diyor: — Neredeyse bu muhterem zatın üstüne yürüyecekler nil Mantoya lâl mahkemeleri seni nasıl görmemiş de ipe çekmemiş. diye yüzüne mi tüküte- cekler?.. İsminin Hacı Raşid ve yaşının 95 olduğunu sonradan öğrendiğimiz bu mubarek insanın ellerini imdadına koş- tuğu hastâlar namina öpelim, gü tahkik edilmiş: Mev- k zengin olduğu için va- rislerini de gadre uğralmış değildir. Peyami Safa ile hemfikir olarak, biz de, muhtaçlar hislerinin. içtimai malarmı ve bunlara emek ve para Verme- lerin memleketimizde dikkati celbedecek derecede azaldığını bu fırsatia da gene tekrar edelim. Hattâ bayramdan bayrama verilen ia- heler bile nikel onluklara inhisar ediyor. Bunu da ibretle, teessüfle söyliyelim: Ku- , tulardan birçok düğmeler, civata somun- ları çıktığı oluyormuş. Bunu ender hayır müesseselerimizden birinin başında bulu- nan bir zatten işittim. «Diğerbinlik. terbiyesini, şefkat ve yar- dım hislerini kuvvetlendirici telkinlere ihtiyaç Var. Bunlara karşı ne derece bi- güne olduğumuzu şu hayır sahibine kar- a yaptığı hürmetsizlik de gösteriyor. e mmm Vekillerin tetkikleri Başvekil Atatürkü ziyaret etti Nafia Vekili Mühendis mektebinde tetkikat yaptı Başvekil Celâl Boyar dün öğleye kadâr Perapalas otelinde kalmış, dün sabah Ankaradan şehrimize gelen Büyük Milet Meclisi relsi B. Abdül- ! halik Rendanın yi kabul et- | miştir. Başvekille Meclis ei Perapalasta bir müddet görüşmüğler ve Öğleden sonra Dolmabahçe Sarayına giderek | Atatürke mülâki olmuşlardır. İ o Başvekille birlikle Perapalasa mi- safir olan “Dahiliye Vekili ve Parli genel sekreteri B. Şükrü Kaya dün akşama kadar bir tarafa çıkmamıştır. Nafia Vekili mühendis mek- tebinde tetkikat yaptı Şehrimizde bulunan Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya dün mühendis mek- tebine giderek tedkikler yapmıştır. Nafia Vekilini mektep müdürü ve profesörler karşılamışlardır. B. Ali Çetinkaya mektep isleri ve ihtiyacı etrafında müdürden izahat almış, sohra mektebi gezerek yeni yapılan | inşaatı gözden geçirmiştir. muğvenetlarin, bâyır müesseseleri kür- | İ encümeni reisi B. Mistler Almanyada- İngiltere ileFransa korsan tayyareleredeateşedecek İspanyada deniz kontrolunun bir hava kontrolile Paris 5 (A.A.) — Siyasi mahafiller Alciranın batırılmasının İngiltere ile Fransa tarafından verilen karara bir mukabele şeklinde telâkki edilmekte- dir, Endymionun batırılmasinı müte- akip bu devletler Nyon itilâfları ahkâ- mınâ tevfikan Akdenizdeki karakol ge- milerine lesadüt edecekleri bütün de- rizaltılara bilâihtar ateş etmek emrini vermişlerdi. Bu mahfiller ayni emri tayyarelere de teşmil etmenin muva- fik olup olmıyacağını düşünmektedir- ler. Muntazam hatlafda çalişan tayyare- lerin ticaret gemileri gibi, Nyonda ka rar verildiği veçhile, sabit bir yol ta- kib etmeleri muvafık olacağı düşünül mektedir. Bu takdirde de deniz kon- trol gemileri bu yolların haricinde s6 fer eden tayyarelere ateş edeceklerdir. Bazı kimseler deniz kontrolünü bir hava kontrolü İle tamamalama fikri- ni ileri sürmektedirler. B. Eden İtalya ve Fransa büyük elçilerile görüştü Londra 5 (A.A) — B. Eden, bugün öğleden sonra, birbiri ardına, Fransa Son dakika Almanyadaki değişiklik Berlin -Roma mihveri zayıflıyacak mı? Londra 6 (Akşam) — Akşam) — İngiltere | Ak anyadaki vaziyetin inkişafını bekle- mektedir. Bu sebeple Almanya ile mü* zakere durmuştur. Paris 6 (Akşam) — Meclis Hariciye ki son değişikliğin Nazi fırkasınn bir muvaffakıyeti olduğu kanaatindedir. Fakat bu tebeddülün Berlin - Roma mihverini kuvvetlendirmiyeceğini söy- Tüyor. Yeni Hariciye nazırı B. Ribben- tropun İngilterede birçok dostları var- dır. Yeni nazır bu dostlukları bozmak istemiyor. B-Hitlere bir telgraf çekerek ordunun | kumandasını ele almasını tebrik etmiş- tir. B. Mussolini bu hâdisenin Alman - İtalyan orduları arasında arkadaşlığı kuvvetlendireceğini bildirmiştir. Avusturyada Yahudi düşmanlığı Viyana 6 — Burada Musevi düşman- lığı şiddetleniyor. Dün birçok yahudi mağazalarına taarruz edilmiştir. Faşist meclisi toplanıyor ! Millet Meclisi reisi geldi Büyük Millet Meclisi reisi B. Ab- dülhalik Renda dün sabah Ankara- | Başvekil B. Celâl Bayarı ziyaret et | miştir, Hariciye Vekilimiz | Budapeştede Budapeşte 5 (A.A) — Doktor Rüştü | Aras Cenevre ve Viyanadan buraya gelmiştir, Vekil bu akşam Başvekil Da. ranyiyi ziyaret edecek ve yarın akşam İstanbula dönecektir. Üç Halkevi daha açılıyor Ankara 5 (Telefonla) — Bu yıl 20 şubatta açılması kararlaştırılan 38 Halkevine ilâve olarak Malatya vilâ- yetinin “Kemaliye, Kütahyanın Ge- diz, Kocaelinin Karamürsel kazala- | rma da 3 Halkevi açılması kararls; mıştır. İzmirde bir çocuğu boğup denize atmışlar İzmir 5 (Telefonla) — Limandaki mavnslar arasında bir buçuk aylık bir kız çocuğu cesedi bulunmuştur. dan şehrimize gelmişitir. B. Abdülha- | ! Tik Renda Cumhurreisi Atatürkü ve | Roma 6 (A.A.) — 3 Martta toplana- cak olan yüksek faşizm konseyi ruz- namesinde aşağıdaki meseleler vardır: 1 — Enternasyonal vaziyet hakkın- da rapor, 2 — Parti ve gençlik teşkilâtı hakkında rapor, $ — Mali ve ekonomik vaziyet hakkında rapor, 4 — Dahil vaziyet ile nüfüs siyaseti hakkında ra- por, 5 — Bir faşist korporasyön mecli- si kurulması etrafındaki ihzari faali- yet hakkında rapor. Kahirede mavi gömleklilerin reisi tevkif edildi Kahire 5 (A.A.) — Vefd partisinin «Mavi gömlekliler» adı verilen teşkilâ- tının reisi Bilâl dün bir nümayiş es- nasında tevkif edilmiştir. Münhal mebusluklardan bi- rine B. Sadi Rızanın namzed gösterileceği söyleniyor Ankara 5 (Telefonla) — Doktor Galib Haklınım ölümü ve B. Cemali İ Hüsnünün Brüksel elçiliğine tayin! Rızanın namzed gösterileceği söylen- mektedir, 40 talebemizin seyahati Ankara hukuk fakültesi talebesin- Roma 6 (Akşam) — B. Mussolini, | İ üzerine açılan iki mebusluktatı biri- | İ ne İstanbul avukatlarından B. Sadi den 40 kişilik bir kafile dün Kös Çoruğun biri tarafından boğularak denize atıldığı otopsi neticesinde an- tence yolile Avrupaya gitmiştir. He- | yet Romanya, Macaristan, Avustur tamamlanması düşünülüyor, Ingiliz nazırları toplandı ve İtalya büyük elçilerini kabul ederek İngiltere Bahriye makamlarının Ak- âehizde korsanlığa karşı mücadele içir önümüzdeki hafta başından itibaren alacağı tedbirler hakkında kendileri ile görüşmüştür. B. Eden, bilâhare Nyon anlaşmasının diğer âkidleri elçilerini de kabul ede- rek İngiliz hükümetinin kararlaştır- dığı hususat hakkında” kendilerine i7a- bat vermiştir. * İngiltere ciddi bir ihtar yapacak Londra 5 (A-A.) — Hükümet, pek yakında, Salamankaya İngiliz gemite- rinin maruz kaldıkları hücumlar hak- kında bir protesto notası verecektir. Bu nota ile tazminat İstenecek ve ol dukça ciddi bir ihtarda bulunuldeak- tır, Bir vapura daha taarruz rivayeti Barselon 5 (A.A.) — Henüz teeyyüd etmiyen bazı haberlere göre dün saat 17 de bir İngiliz vapuru Barselon açıke larında bombardıman edilmiştir. Milâno mahkemesi Sovyet alcaklarına haciz koydu Sovyetler mahkeme kara- rını hükümet nezdinde şiddetle protesto ediyor kova 5 (A,A.) — Milâno mah kemesi İtalyan Ansaldo şirketinin İtalyadaki Sovyetler birliği hariciye mümessilliğine karşı açmış olduğu dava ile alâkadar olmak üzere taleb ettiği ihtiyati haczı kabul ederek Sov- yetler birliğinin Banko di Roma'daki alacaklara haciz koymuştur, Gerek mahkemenin bu kararı, ge- Tek esassız olan Ansaldo'nun mezkür talebi 7 şubat 1924 tarihli İtalyan - Sovyet ticaret anlaşmasını ihlâl eder mahiyettedir. Ve yine bu hareketler, İtalyan müessese ve firmalarının Sov- yet ekonomi teşkilâtlarına karşı ileri- deki keyfi ve geyri kânuni icraatının nasıl inkişaf edeceğini gösterir, o mü- esseseler ki Sovyet Leşkilâtlarına kar- şı teahhütlerini yapmamışlar ve şim- di de Sovyetlerin İtalyadaki malları- ni müsadere etmek teşebbüsünde bu- Yunuyorlar. Sovyet hükümeti Roma elçisine verdiği talimatta Sovyetlerin gördü- ğü zarardan doğrudan doğruya İtal- yayı mesul tuttuğunu bildirmeğe memur etmiştir. ei B. Cevad Abbas Gürer Mısırdan döndü Misir kralının İzdivacı münasebeti- le Atatürkün hediyelerini götüren Bo- Yu saylavı B. Cevad Abbas Gürer av- det etmiştir. B. Cevad Abbas Atatür- ke tazimlerini arzetmiştir. Mısır kralı, gönderilen hediyelerden çök mütehassis olmuş, selâm ve mu- habbetlerinin Atatürke iblâğını B, Ce- vad Abbastan rica etmiştir. Bu sabah köprü açılamadı Dün gece yarısından sonra şid- detli poyraz esmeğe başlamış ve ayni zamandâ sağanak halinde de yağ- mur yağmıştır. Yağmur sabah saat yediye doğru kesilmiş, sekizda tekrar şiddetlenerek bir müddet devam et» miştir. Karaköy köprüsü poyrazın şidde- tinden bu sabah açılamamış, liman- “dan Halice girecek, Haliçten de lima“ na çıkacak büyük yelkenliler ve denis vasıtaları girip çıkamamışlardır, Uludağa 40 sporcu gidiyor İstanbul Dağcılık klüb âzalarındeni otuz erkek, on kadın, kırk kişilik bir kafile, Kurban bayramını Uludağdn geçirmek üzere 3 şubatta yola çıkâr