6 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

6 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

6 Şubat 1938 e ir si ii iki Kisin su itiş binalar yaptırılıyor Vilâyet dahilinde yeni yeni Köprüler ve şosalar | yaptırılmakta eskileri de. tamir ettirilmektedir Bafrada Kızılırmak üzerinde kurulan 254 metrelik büyük beton arme köprü Tamamen bozuk denecek bir vaziyet. | te olan Samsun - Bafra yolunun 33 kilometrelik kısmı vilâyet bütçesin- den tahsisat verilmek suretile geçen- lerde 163 bin “ liraya müteahhidine ihale edilmişti. Bir müddettenberi yapılmakta olan bu yolun birkaç ay sonra bitirileceği söylenmektedir. Bu | kısım bitirilidikten sonra Engizden Bafraya kadar olan 23 kilometrelik ikinci kısmının da esaslı bir şekilde yeniden yapılmasına başlanacaktır. Terme kazasi ile Ünye arasında idarel hususiyece ve (50) bin lira sarfile yaptırılmakta olan iki büyük betonarme köprünün inşaatı da bi- tirilmiştir. Bu köprülerden biri Ter- me kazası içinde ve Terme suyu Üze- rinde, diğeri de Miliç ırmağı üzerin- dedir, Terme ile Ünye arasındaki bo- suk yolların tamirine de başlanmış- tır. Alaçamdan Sinop hududuna ka- dar'olan kısım da vilâyetçe yeniden yaptırılmıştır. Samsun - Çarşamba, Bafra - Ale- çam, Samsun - Havza, Lâdik ve Vezir- köprü yolları çok iyi bir haldedir. Bu yollar üzerindeki ufak tefek bozuk- Tuklar da düzeltilmiş ve gene bu yol- Jar üzerindeki irili ufaklı bütün köp- rüler de betonarme olarak yeniden inşa olunmuştur. Üç dört yıl önce Çarşambada Ye- şihrmak üzerinde kurulan müazzam köprüden sonra bu yıl da 225 bin lira sarfile Bafrada Kızılırmak üzerinde B. Walter;» — O kadını gidip bizzat görünüz | ve öyle bir tekzip yazınız ki, bir daha hakkınızda böyle şeyler yazamasın- lar. Dedikodudan bahsâdiyorum, Ga- zete için de, sizin için de, benim için de fena oldu. Bir gazeteci şüphe altın- da kalmamalıdır., Sezarın karısı gi bi... Duroy yanına Saint-Potin'i aldı, arabaya bindi: — Montmartre'da Ecureuli soka- ğında 13 numaraya... Kocaman bir binaydı, altı kat tır. mandılar, Yün ceketli ihtiyar bir ka- dın kapıyı açtı, Salnt-Potin'i görün- ce dedi ki; — Yine benden ne istiyorsunuz? Saint-Potin: — Arkadaşım polis müfettişidir, başınıza geleni öğrenmek istiyor, dedi. Bunun üzerine anlatarak aldı: — Sizden sonra bilmem hangi ga- zete İçin iki kişi daha geldi. Sonra Duroya baktı: — Bu bay mı öğrenmek istiyor? — Evet, Sizi ahlâk zabıtası tevkif etti mi? Kollarını havaya kaldırdı; içeri | yapılan ve (Çetinkaya) köprüsü adı verilen muhteşem kemer köprünün inşaatı da bitirilmiş ve açılış töreni yapılmıştır. Bafra ve çevresi için büyük kıyme- ti halz olan bu muazzam köprü tw mamen betonarme olarak inşa edil- miştir, 254 metre uzunluğu vardır ve 7 kemerlidir. Bundan başka geniş bir sahaya yayılan nehir yatağı ya- pılan esaslı tesislerle yedi gözden mürekkeb bu köprünün altına çev- rilmiş bulunmaktadır. Bugün vilâyet dahilinde Samsun - Bafra şosesi hariç olmak üzere kaza ları merkeze bağlıyan bütün yollar mükemmel bir haldedir. Samsunla Bafra arasındaki bozuk yolun yapıl- ması da bitirildikten sonra Sinob hü- dudundan Ordu vilâyetinin Ünye ka- zasına, kadar olan sahil kara nakliya- tı çok kolaylaşmış olacaktır ve Ünye- den Alaçama kadar olomobille bir kaç saatte gidilebilecektir. Samsunda büyük binalar Samsun merkezinde 37 bin lira sarfile vücude getirilecek modem postahane binasının temelatma me- rasimi yapılmıştır. Yeni postahane- nin inşaatı haziran aymda bitirile cektir. Bundan başka gene bu cadde üze rinde ve yeni posta binasının karşı- sında Cumhuriyet merkez ve İş ban- kaları da birer güzel bina yaptıra” caklardır. Bunların inşasına da pek yakında başlanacaktır. Tayyare cemiyeti tarafından büyük tayyare binasının inşaatına da baş Allah vermesin, Allah verme- sin!, Benim bir kasabım vardır, iyi mal verir amma eksik tartar, Bu- nu sık sık farkeder amma ses çıkar- Tazdım; o gün damadımla kızım ge lecekti, pirzola alıyordum, bir de bak- tım, kalmış pirzola kemiklerini tarti- yor. Bu kemiklerle zerzevat pişirebi- Mirdim amma, pirzola isterken artık kemik alamazdım. Almam, dedim, ser» | sem bunak dedi. Terbiyesiz, dedim, | böyle diye diye ağız dalaşına başladık, | derken etrafımıza yüz kişi toplandı, | gülüyorlar, kahkahalarla gülüyorlar- dı. Bir polis memuru geldi; bizi mer. | keze götürdü. Gittik, ifade verdik; çik- tık. Artık yüzüne bakmıyorum, başkâ- bir yerden alışveriş ediyorum, kapısi- nın önünden bile geçmiyorum. Sustu. Duroy sordu; — Bu kadar ıı? — İşin doğrusu bu, Bir kadeh likör Ikram etti, Duroy içmedi. Kadın raporda, kasabın eksik tarttığının yazılmasını istiyordu. Duroy, gazeteye gelince cevabını yazdı; Aubert kadının bizzat gördü- ğünü, ahlâk zabıtası tarafından tev- 'kif edilmediğini, bir pirzola kavgası neticesi merkeze kadar gittiklerini Bu sene içinde şehre su gelecek Kiliş (Akşam) — Üç yıldanberi kar gamız kaymakamlığını yapmakta olan B. Necmeddin Ergin bütün ka sabalıların ve köylünün sevgisini ka- zanmıştır. Üç sene evveline kadar bir harabe“ zar manzarası taşıyan Kilisin umumi çehresi bu kısa müddet içinde çok değişmiştir. Yirmi altı bin nüfusla geniş kasabanın her semt ve köşesin- de yepyeni bir güzel esere raslanmak- tadır. Yollar açılmakta, ana caddeye parke döşenmektedir. Park yapılmış- tır. Kilisin elektrik derdi de halledil- miştir. 220 volt kudretinde olarak tesis edilen fabrika şehri tamamile tenvir etmiştir. Su ihtiyacı 938 yılı içinde temin edilecektir, Kiliste kültür hareketleri çok can- lıdır. Bir orta, tam ve nakıs teşkilâtlı de mekteb açılmıştır. Sayin ilçebayın himmetile üç köyde modem İlKokul kurakları tesis edilmiştir. Yozgad umumi meclisi toplandı Yozgad (Akşam) — Yozgad vali- sinin riyasetinde vilâyet umumi meclisi toplanmıştır. Meclis, Büyük- lere tazimlerini ibfiğa. karar verdik- ten sonra vilâyetin bir senelik icraa- tanı tedkik etmiş ve “her sene açıkla kapanan vilâyet bütçesinin bu sene- ye âlt vergi tahakkuklarının tama mile tahsil edilmiş olmasını ve vi- Jâyet kasasında 200,000 lira mev- cud bulunmasını tâkdirle karşılamış- tir, enne na lanmıştır. Bu bina için 46 bin Jira sarledilecektir. Üç kat üzerine ve üç kısım olarak yaptırılmakta olan tay- yare binasının altında piyango gişe- leri, mağazalar, orta kısmında cemi- yetin daireleri üst kısımda şehrimiz- de açılması kararlaştırılan 'Türkkü- şuna tahsis edilecektir. Belediye ve hususi muhasebenin yardımile 110 bin liraya yapılacak olan büyük Halkevi binasının pro- jeleri hazırlanmıştır. Bu binanm in- şaalına da yakında başlanacaklır. Bundan başka bu sene belediyece yap- tırılması kararlaştırılan mezbaha in- şaatına da başlanacaktır, Bütün te #errüatile 150 bin liraya çıkacak olan Samsun mezbahası 50 bin kişilik bir şehrin ihtiyacını. fazlasile karşılıya- bilecek bir şekilde olacak,kesim, pa- çahane, bağırsakhane, soğukhava de- poları, dinlendirme dairesi, hayvan ahırları, satış mahalleri ve memü- rin dairelerini ihtiva edecektir. kaydetti ve şöyle bitirdi: «Plume muharririnin öteki Iddia larına gelince, dudak bükerim. Esa sen maske altında yazılan O gibi şey- | lere cevap verilmez— Georges Duroy» Bay Walter ile Jacgues Rival bu ce- yabı kâfi gördüler ve hemen ogün, havadislerin sonunda neşredilmesine karar verdiler, Düroy eve erken döndü; biraz hele- canlı, biraz endişeliydi. Acaba öteki ne ecvap verecekti? Kimdi? Neden ona böyle .hücum ediyordu? Bu işin 80- nu fenaya çıkabilirdi. Rahat uyuya madı, > Ertesi günü gazetede cevabını oku- yunca, daha şiddetli buldu. Biraz da» ha hafif yazabilirdi. Bütün günü hümma içinde geçirdi © Atina tina mektupları Yarım kalan hü ikümet ' darbesi teşebbüsü Yunanistan tarihi kıymeti haiz camileri muhafaza etmeğe karar verdi Atina (Busüsi) — B. Metaksssin İş başına geçmesinden sonra feshedil- miş olan eski siyasi fırkalar, hükü- met aleyhinde olarak geçen hafta gizliden gizliye halka (dağıttıkları beyannamelerle tekrar canlanmağa teşebbüs etmişler, fakat zabıtanın müdahalesi üzerine maksatlarma muvaffak olamamışlardır, © Atina zabıtası, lâğvedilmiş olan es- ki siyasi fırkalar şeflerinin bir müd- dettenberi gizlice toplanarak bir şey- ler hazırlamak istediklerini haber al- mış, bunların yapmağa kalkışacak- ları her hangi bir hareketi derhal bastırmak üzere lâzım gelen tedbir- leri ittihaz etmişti. Zabıtanın tahminleri boşa çikma- mış, eski siyasi fırkaların gizlice bas» tırarak halka dağıttıkları beyanna» melerin müsveddeleri ele geçirilmiş, yapılan tahkikat neticesinde buna ön ayak olanlar derhal yakalanarak uzak adalara sürgüne gönderilmiştir. Hükümet, akim kalan hükümet dar- besi hareketini ve müsebbiplerinin yakalanarak Atinadan ouzaklaştırıl- dıklarını Kısa bir tebliğ ile halka ha- ber vermiştir. Alınan malümata göre eski firka- cılar tarafından hazırlanarak halka dağıtılan beyannameler, baştan aşa ğıya kadar Başvekil B. Metaksas “aleyhinde yazılmış, sonunda da halk ve ordu, bugünkü hükümeti devir- mek için ayaklanmağa davet edil- mişti. Bu hükümet darbesi teşebbüsünde eski siyasi fırka şeflerinden hangile- rinin medhaldar olduklarını öğren- mek kabil olamamıştır. Salâhiyetlar makamlar, bu hususta âzami ketü- miyet göstermekte ve hiç bir isim vermemektedir. Fakat ağızdan ağıza dolaşan rivar yetlere inanmak lâzım gelirse bu har rekette eski Başvekil B, Mihalâkopu- 1s, eski terakkiperver ahrar fırkası reisi B. Kafandaris ve Venizelist fır- kası reisi B. Sofulis terakkiperver fır- kası reisi B. Teotokis varmış. Fakat bu rivayetlerin ne dereceye kadar doğru olduğunu tevsik emek kabil ola- Bütün Atina gazeteleri, başmakale- lerinde, memleketi eski anarşiye sü“ rüklemeğe matuf olan bu hareketin faillerini şiddetle muahaze ediyorlar. 'Yunanistanın, Başvekil B, Metaksa- sın âkilâne idaresi altında, milletin bünyesini kemiren siyasi kin ve hu- sumetleri unutarak birleştiğini, her sahada seri bir kalkınmaya adım ai tağını kaydediyorlar, sonunda da hü- etmesi kalıyor. «Zabıta memurus Sö- zünden evvel bir «ahlâk» kelimesi ya” zarsa olur biter. z «Ancak baz: gazetecilerin vicdanı ka- İ biliyetlerile ayni seviyededir. İşte im- zamı da atıyorum: Louis Langremont> Duroyun kalbi hızlı hızlı çarpma Za başladı, Hemen evine koştu, ne yap- tığının da farkına varmadan giyindi. Onu tahkir etmişlerdi, hem de öyle bir tahkir etmişlerdi ki, tereddüde ma- hal yoktu. Neden? Hiç. Kasabile kar- ga eden ihtiyar bir kadın yüzünden. Acele acele giyindi, saatin sekiz ol- masına rağmen, B. Wâlter'e gitti. B. Waleter kalkmış Plume'ü oküyor- dı. Duroyu görünce; ciddi bir tavırla; — Artık rücu edemezsiniz, dedi. Duroy bir şey söylemedi. Direktör ve gece yine rahat uyuyamadı. Şar fakla beraber kalktı, La Plume'ü ak mağa gitti. Hava soğumuştu; etraf buz tutmuş- tu, henüz bayilere gazeteler gelme | mişti. Duroy ilk makalesini hatırladı. Kihayet gazeteler geldi, La Plume'ü | Duroy aldı, açtı, cevabı okudu: La Vie Française'de Duroy denen biri bizi tekzip ediyor Ve bizi yalancı çıkarırken kendisi yalan söylüyor. Aubert kadının mevcud olduğunu, bu kadının bir zabıta memuru tarafın- dan merkeze götürüldüğünü itiraf ediyor. Buna bir tek kelimeyi. ilâve devam etti: — Gidip Rival'i bulunuz, o ne yap- manız lâzım gelen şeyleri yapar, Duroy bir şey mırıldandı, çıktı, Ri- vale gitti, Rival uyanmamıştı, Kapı ! çalınınca yataktan fırladı. Gazeteyi okuyunca: — Vay, dedi, çare yok. Bir şahid daha lâzım, kimi bulgcağız? — Ne bileyim ben, — Bolsrenard olmaz mı? Ne der- siniz? — Olur. ç — İyi silâh kullanır misınız? kümetlen hâlâ akıllanmamış olan, memleket ve milleti bir türlü rahat bırakmıyan politikacılara karşı şid- detle hareket etmesini istiyorlar, Tarihi camiler muhafaza edilecek Yunan hükümeti, Yunanistanda ve bilhassa Makedonya ve Yanyada bulunan ve tarihi kıymeti haiz olan camileri, muhafazaya karar vermiş- tir. Bunlar harici ve dahili şekilleri değiştirilmeksizin ya oldukları gibi veyahud müzeye çevrilerek muhafa- |, za edilecektir. Atina gazeteleri, Tür« kiye Cumhuriyetinin Ayasofya ca misini müzeye ifrağ etmesini ve eski mozayiklerin meydana çıkarılmasını büyük bir memnuniyetle kaydediyore lar. Yunan radyo istasyonlari Atinada. yapılmakta olan 15 kilo- yatlık muvakkat orta dalgalı isi binası bitmiştir. Şimdi makinelerin montajı yapılmaktadır, Bu istasyon mart ortasında neşriyata başlıyacak- tır. Bundan başka Yunan hükümeti üç daimi radyo istasyonu inşası için bir Alman şirketile mukavele yapmış” tır, Bu istasyonlar Atina, Selânik va Korfuda inşa edileceklerdir. Atinada biri 10 kilovatlık kısa, diğeri 100 ki- lovatlık orta dalgalı iki istasyonla Se- Jânikte 15, Korfuda 5 kilovatlık bi- rer orta dalgalı İstasyon inşa edile- cektir. Bu istasyonlar, iki sene zar- fında ikmal edilecek ve 150 milyon drahmiye yani bizim paramızla aşağı yukarı 1,800,000 küsür liraya mal ola” caklır, Bunlar yapılıncıya kadar Ati- nada inşaatı biten 15 kiloyatlık ortd dalgah muvakkat istasyon neşriyatı- na devam edecektir. Alman şirketi, yapacağı üç radyo istasyonunu 25 sene işletmek imtiyazını almıştır. Fa» kat mukavele mucibince Yunan hü kümeti, şirketin yarı kârını alacak, neşriyatını kontrol edecek ve yapıl masını münasib göreceği neşriyaf için de şirkete hiç bir para vermiye- cek, beş sene sonra isterse, bedelini vermek şartile, bu istasyonları satın almak hakkını haiz olacaktır. KK Bayramlarınızın sahici bayram olabilmesi için bizi yaşatan top- rakların selâmetini hatırdan Çi- karmamalıyız. Göklerimizin ko- Tunmaesını, felâkete uğrıyanların yardımına koşmağı, kimsesiz yav- ruları ölümden kurtarmağı unut- mamalıyız. — Fena!... Tabanca? — Atabilirim, — Ben işle meşgul olurken siz ter lim edersiniz. Biraz bekleyiniz, "Tuvalet odasına girdi, yıkanmış, tıraş olmuş, süslenmiş çıktı. — Haydi gidelim. Küçük bir binanın alt katında otü- Tuyordu. Düroyu geniş bir bodruma, indirdi; bu bodrumu nişan atma salo- nu haline koymuştu, Bir sira havaga zi yaktı, tâ nihayette mavi kırmızı, boyalı demir bir adam heykeli durus yordu. Son sistem iki tabancayı dol durup masaya bıraktı ve sanki düelk lo sahasındaymış gibi, kısa kısa ku mandaya başladı; Hazır mısınız? Ateşi - Bir, iki, üç... Duroy, şaşkına dönmüş, söz dinle” yor, kolunu kaldırıyor, nişanlıyor, ateğ ediyor ve sık sık demir mankeni kar“ nından vuruyordu, çocukluğunda, bâ“ basının tabancasile kuş avlamağa alığ* kandı. Rival seviniyor; — İyi, çok iyi, mükemmel diyordü. Nihayet Duroyu yalnız bıraktı; — Öğleye kadar talim ediniz, dedi. İşte cephane, çekinmeden hareayınıZ. Öğle üstü gelir, size malümat veri” rim, Yalnız kalan Duroy bir iki el dab& başladı... (Arkası var). pi a ia 2 ii İİ le EM a DIN SERE SEKERLE