21 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Şubat 1938 AKŞAMDAN AKSAMA “Birinci Pâtro,, filmi Evvelki akşam, Sovyet başkonso- losluğunda biri yeni, diğeri de eski Rusyaya aid olmak üzere İki filim seyrettik. Beş altı sene evvel Mosko- ya'da, - mânası «Bülbül dağ» olan - metruk bir yer vardı. Uzunluğu yedi kilometre olmak ve nehri ortasına al mak üzere, burada bir Kültürpark ya- pılmış, günde üç yüz bin kadar insa- nın ziyaretgâhı haline gelmiş... Parkta| türlü türlü spor sahaları, okuma yer“ leri, genç neslin artistik ve fenni İs- tidadını nemalandırmağa o mahsus kısımlar, açık hava tiyatrosu, çocuk bahçeleri, gazinolar, hülâsa, medeni bir şehrin ihtiyacı için ne lâzımsa hepsi - nezih şeklinde - var. Böyle bir parkın nazirini Kopenhag'da gör- müştüm., Fakat o, daha ziyade ku- Mmarımsı atraksiyonları ihtiva ediyor- du; asri bir panayır şeklindeydi. Sovyetlerinki müstakbel İstanbulun Dolmabahçe ile Beyoğlu arasındaki kısmı için elbette daha tavsiyeye şa- yan tiptir. İstifadeyle seyrettik. ” Tarihi filme gelince, bu, meşhur | Rus muharrirlerinden Aleksi Tolstoy" un bir eseri... Kitabı Ulus refikimiz | türkçeye tercüme ediyor. Filmi de | İpekçilerin stüdyolarında lisanımıza duble ediliyormuş. «Birinci Petros filmi, her halde pek muazzam mesai neticesi meydana gelmiş. Zira eski muharebeler filân, oldukları gibi, canlandırılıyor. Dekor, kılık, figüran zenginliği su götürmez şekilde, Ancak, bu filim, bizim alıştıkları» muzdan bambaşka bir telâkkidedir. Roma: tarih olmaktan zi- yade tamamile tarih hissine daha ya- kın bir intiba bırakıyor: Başlan başa büyük Petro'nun hayatı... Biz mutad bir filim uzunluğunda olanını gör- memize rağmen, meğer asıl eserin yalnız parçalarından biri imiş. Daha uzun uzun mabaadları var, Seyrettiklerimiz; İsveçlilerle | muharebede omağlüp olan birinci: Petro'nun çanları erite- Tek top döktürmesi, Moskova tacir- lerini sıkıştırarak para tedarikine uğ» | Taşması, papasları İşe koşması, Sa- kalları kesmesi, Petersburg'u kur | ması, kadınları sosyeteye alıştırması, | Katerina ile tanışıp onu Menşikof'un elinden alması, oğlu mürteci tabiatlı Aleksey'le ihtilâfa düşmeleri, Peters- burg'u su basması, ilh.. Bütün -bun- lar tarihi dekorlara uygun olarak gösteriliyor. Hattâ, rivayete göre, el biseler bile müzeden alınma ve haki- katen ismi geçen kahramanlara aid- miş. Rus münekkitler, bu eseri; bizzat filme aid noksanları cihetinden değil de, meselâ: — Petersburg'un kurulması esna- #ında on binlerce adam ölmüştür. Bu cihet iyi gösterilmemiş! - diyerek ta- İzgi vesika bakmından tenkit etmiş- Bir de galiba, Petro'nun karakteri- Mi birdenbire safha değiştirmekte Mübalâgalı gösterilmiş saymışlar. Sovyetler, inkılâplarının ilk devre- lerinde, vaktile Rusya'yı kuran milli kahramanları benimsemiyorlardı. Fa- kat son zamanlarda tarih telâkkile- rinin değişmesi üzerine, Rus vahde- tini meydana getiren bütün şahsi- Yetlerini tebcil eden bir noktai naza- ği e ŞEHİR HABERLERİ Sahife 3 Eminönü meydanı Genişletme işine I nisanda başlanacak Eminönünde yapılacak olan istim- lâk hazırlıkları çok ilerlemiştir, İstim- lâk edilecek binaların kıymetleri ve bunların kime ald olduğu tesbit edil- miştir, İstimlâk bedeli olarak gayri safi iradın on misli verilecektir. Mal sahibi gayri safi iradın kiymetten aşar ğn olduğunu iddia ederse Belediye bir tahmin heyeti marifetile yeniden kıy- met takdir ettirebilecektir. Mal sahi- bi buna muvafakat etmezse, Bc. ye gayri safi iradın on mislini yüzde | yirmi fazlasile bankaya yatırarak mahkemeye (müracaat edecektir. Mahkeme kati kararını verecektir. İlk partide istimlâk edilecek saha- daki binalara aid bir kroki hazırlan- mıştır. Kroki Nafia ve Dahiliye Vekâ- letlerine gönderilecektir. Bu kısma dahil olan binaların yıktırılmasına nisanın birinden itibaren başlana- | caktır. Bir sandal devrildi İçinde bulunan altı kişi güçlükle kurtarıldı Haliçte bir sandal kazası olmuş, iki- si kız, dördü erkek olmak üzere, altı kişi muhakkak bir ölümden güçlükle kurtulmuştur. Hâdise şudur: Kasımpaşada oturan 16 yaşında Şazimend, ablasi 19 yaşında Cahide, Durmuş, Raif ve Arif ile birlikte Ka- sımpaşadan Alinin sandalına binerek Cibaliye doğru açılmışlardır. Sandal Cibaliye geldiği vakit, iske- leye yanaşmış olan Haliç vapurların- dan birinin arka tarafına düşmüş ve bu esnada vapur hareket etmiştir. Us- kurun dalgaları sandalı başlayınca kızlar telâşe düşmüşler ve bu suretle müvazene bozulunca san- dal devrilmiş, sandalcı Ali de dahil olduğu halde hepsi birden denize dö- külmüşlerdir. Etraftan yetişenler bir müddet sonra kazazedeleri denizden toplamış- lardır. Fakat Şazimend baygın bir halde çıkmış ve İfadesi de alınamıya- rak derhal hastaneye kaldırılmıştır. Diğer kazazedeler de tedavi altına alınmışlardır. Polis hâdise etrafında tahkikata başlamıştır. #EEEEEEETEE EEE EEE Ee EEE EEE ENER ra geçtiler. Bu eser işte bu cereyanın bir nümunesidir. Belki bizim tab'ımız, bu eserin ro- manlığını biraz noksan, tarih ciheti. ni fazla ağır basmış buluyor; belki, bütün garp âlemi ayni telâkkide ola- caktır. Fakat Katerin rolünü oynıyan Tarasova başta olmak üzere, filme emek veren Rus artistlerini takdir etmemek kabil değildir. Bilhassa, biz Türkler için, büyük Petro filminin mabaad kısmı büsbütün merak ve alâka uyandırıcıdır; Arka taralında bazı Türk kahramanlarını da gör- meği umuyoruz ve o sahneler nasıl canlandırılmış, cidden pek merak ediyoruz. (Vâ - Nü) Bay Amca; Amcaya göre... Sİ A Haklı şikâyetler Telefon etmesini bilmiyenlerin izacı Size bu mektubu asabiyelle yazıyo- rum, Bütün gün kendimi bilemedim. rum. Dütün gün kendimi bilemedim. Bebebi de, dün gece, uyuduğum &- rada, acı acı telefon çaldı. Hoplıyarak açtım, Aklıma bin türlü şey geldi. Kalın bir ses: — Orası neresi? - diyordu. Gafil bulunup yetimi ve hüviyetimi söyledim. Ne saffedersinize, ne «pardon, va: lış olduf».. suratıma şakkadak ka- padı, Evvelâ, - bahusus geceleyin » tele- fon Çalan, numaraları dikkatli Çevir- meli değil midir? Saniyen, haydi yan- taşlık oldu, itizar etmemeli mi? Fakat asil ehemmiyetlisi, telefonu çalan adam, telefonunu çaldığı yere, ilk ön- ce kendini tanıtmalı; — Ben falancayım. Orasi neresi? Siz kimsiniz? - tarzında bir silsileyi e ederek muhavereye girişmeli- N kaide dünyanın her yerinde ca- Hidir. Telefon çalan, kim olduğunu bildirmeden karşısındakinden cevab alamaz. Memleketimizde de, bu, iti- yad haline gelmelidir. Si Bir sarhoş iki kişiyi yaraladı Mir iş | Biri nişanlısı, diğeri nişan-. ısını yarâlarken araya | girmeğe çalışan bir işçidir Üsküdarda oturan 25 yaşlarında | Tevfika ile, üç senedenberi nişanlı bu- Tunduğu Osman evvelki gün saat 13,30 da Üsküdar iskelesinde buluş- muşlardır. Osman bir hayli sarhoş olduğu hal- de nişanlısile yürümeğe başlamıştır. Osmanın gündüz sarhoş olarak dolaş- masını hoş görmiyen Tevfika, nişanlı- sının bu hareketini tenkid etmiş, Os- man buna, Zeynep Kâmil haslanesi- nin nisbeten tenha sokağında bir nâ- ra atmak suretile mukabeleye kalk- mıştır. Tevfik# mani olmak istemiş, | fakat bir kadının, kendi hareketlerine bu kadar karışmasına tahammül ede- miyen Osman, sustalı çakısını çeke rek kadının ölmiyecek yerlerine ras- gele hafifçe saplamağa başlamıştır. Tevfika kısmen yüzünden ve en çok bacaklarından olmak üzere altı yara almıştır. Kadının feryadını duyan Salâhad- din Yiğitel imdada koşmuş, fakat Os- man nişanlısının bir erkek tarafından kurtarılması teşebbüsüne son derece kızarak Tevfikayı bir tarafa bırakıp Salâhaddin ile meşgul olmağa başla- mıştır. Boğuşma neticesinde Salâhad- din Yiğitel Osmanın sustalı çakısile kasığından yaralanmıştır. Osmanın daha ileriye gitmesine meydan kalma- dan hâdiseye polis vazıyed etmiş ve Osman çakısile yakalanmıştır. Yaralılar hastaneye kaldırılmış, suçlu hakkında kanuni muameleye başlanmıştır. Yaralılar ilk tedavileri yapıldıktan sonra hastaneden çıkmış- lardır. Kadının yaraları hafiftir, | yerlerinde su de- poları bulunacak ! rin muhtelif yerletinde bu kabil su İ depoları tesis edilecektir. | Jen cezalar iptal ediliyordu. Yangına karşı | Şehrin muhtelif Belediye, yangınlarda susuzluğun önünü almak için şehrin muhtelif yerlerinde havuzlara, sarıçlara, mah- zenlere su doldurmuştu. İtfaiye. bun- dan büyük istifadeler temin etmekte- dir. Nitekim, evvelki gün Divanyolun- daki yangında İtfaiye, Belediye binası sarnıcından istifade etmiştir. Beledi- ye sarnıcı, 35 ton su alabilecek büyük» lüktedir. Belediye samıcındaki su bo- şaldığından, yeniden Terkostan su alınarak sarnıç doldurulmuştur, Ancak, bu kabil sarnıç ve mahzen- ler şehrin her semtinde bulunmamak» tadır. Yeni şehir plânı yapılırken şeh- Belediye cezaları Hıfzıssıhha kanununa göre ceza veriliyor Halkın sıhhati ile alâkadar Bele- diye suçları için verilen cezalar yakın zamanlara kadar Belediye zabıtası talimatnamesindeki hükümlere isti- nad ediyordu. Bu hükümlere istinad eden cezalar için yapılan itirazlar ekseriyetle sulh mahkemelerince kabul edilerek veri- Son zamanlarda Adliye Vekâleti ta- rafından Belediye cezaları Belediye zabıtası talimatnamesine göre değil, Hıfzıssıhha kanunundaki maddelere göre verilmektedir. Bu usulün tatbikindenberi Beledi- yece yapılan ceza zabıtları etrafında» ki itirazların mahkemelerce kabul edilmediği görülmüştür. Bu usulün devamı münasip görülmüştür. Fenerbahçeliler merhum Sab- ri Toprağın cenaze merasi- mine davet ediliyorlar Fenerbahçe spor klübü başkanlığın- dan: Klübümüze uzun seneler relslik etmiş ve gâyelerimiz uğrunda büyük hizmet ve fedakârlıklarda bulunmuş olan muhterem Manisa Saylavı bay Sabri Toprağın vukuu vefatı bütün Fenerbahçelileri müteellim ve mütees- sir etmiştir. Merhuma son vazifenin ifası için Fenerbahçeli arkadaşların bugün saat 11 de Beyoğlunda Sıraser- vilerde Alman hastanesinde hazır bu- lunarak cenaze merasimine iştirak et- meleri rica olunur. Bu sene toprak bayramı bü- tün kazalarda kutlanacak Her sene 21 martta toprak bayra- mı yapılması, son senelerde uğul itti- haz edilmişti. Bu bayramlar, Halkalı Ziraat mektebinde yapılır, çifçilere zi- yafet verilirdi. Toprak bayramları, köylünün top- Tağa karşı alâka ve rabıtasını arttır. mak için iyi bir vesile teşkil ettiğin- den, vilâyet, bu sene toprak bayramı- m yalnız Halkalı Ziraat mektebinde değil, muhtelif kazalarda yapmağa karar vermiştir. Bunun için icab eden tertibat alınmıştır. ii İl vi ehri 0 HN | hiğile Doğlas byıklarını didikliyerek ho- murdandı: — Oot... Fena halde canım sıkılıyor. Birşey oynasak. Bay Babası atıldı: — Ufak bir poker yapalım. Eğleni- riz. Annesi büsbütün sevindi. Ellerini çırparak gü — Aman ne güzel, ne güzel... Bayı- larım , Ex sahibi bir deste kâğıd getirdi, Ma- sa hazırlanırken misafir delikanlı, kâ- Üçüncü sefer de şans benden ayrıl- mamıştı. Bu defa bayan kaybetti, Babası da oğlu da kâğıdları masa- nın üzerine fırlattılar. Delikanlı hid- — Bu he biçim adam Bay Amca... .. Kendisi mühendis olduğu hal- de bana ilâç tavsiye ediyor... ». Yok bilmem 75 gram kınâkına- yı kaynatmalıymış da... vi İçine 128 gram hardal koyup sabahları içmeliymiş!... mühendis de ilâç tavsiye etmeğe kalkmıştır!