21 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

21 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

“GSİYASI İCMAL: Sovyet - Rumen münasebatı İki buçuk ay evvel Romanyada fa ; Yafından derin memnuniyetsizlik ile şist partisi milli hristiyanların lideri Goganın Başvekil olduğundanberi, bu döpletin şark komşusu Sovyet Birliği We arası açılmıştır. Hakikatte bu açık» lik 1936 da o zaman Başvekil bulunan B. Tatareskonun Sovyetler ile sıkı dostluk ve işbirliği taraftarı B. Titü- İeşkoyu kabineden ihraç etmesinden sonra başlamıştı. Çünkü o tarihten» beri Romanya, Çekoslovakyanın. tuf- tlğu yola girmeyip Sovyetler ile kar- #likle yardım misakı ile iftifak akdi İdsavvurundan büsbütün feragat et- miş ve bilâkis Sovyetlere karşı evvel ©e Lehistan ile akdolunan ittifakı ta- zelemiş ve kral Karolun Varşova seya hati ile iki devlet arasındaki müna- sebat bir kat daha kuvvetlendirilmiş- tir. Maahaza Romanya, Sovyet Birliğin- dön ziyade Küçük İtilâf müttefiki Çökoslovakyanın zoru üzerine Rusya ile Çekoslovakya arasındaki Rumen #oprağı bulunan koridorda sevkülceyş demiryollarının inşasına devam etmiş- ti, B. Goga ise hükümetin. başına gel diği ük günden İtibaren bu inşaahı durdurmuş ve döşenmiş rayları sök- türmüştü. Sovyetlerle Çekoslovakya arasında askeri sevkıyat imkânın: or- İddan kaldıram bu tedbir Sovyetler ta- karşılanmıştı. Bu şerait içinde Bükreşteki Sovyet sefiri B. Ostrowiski, vazifesinde deva- ma lüzum görmeyip istifa elmişli Romanya da Moskovadaki sefirini geri almıştı, Tam bu sırada Roman- yada tekrar kabine değişmiştir. Bu tebeddülü Sovyetlerin tesirine ham- ledenler dahi olmuştur. Fakat bu değişiklik de Romanya- nan Sovyetler ile münasebatını iyileş- tirmemiştir. Çünkü yeni Başvekilin ortodoks patriği bulunmasından an- laşılacağı veçhile koyu hristiyancılık tarafdarı olan ve gene siyasi partile- rin ilgasından istidlâl olunduğu veç- hile koyu autoritair yani Almanya ve İtalyadaki rejimlerin esasını ka- bul eden yeni kabinede B. Tatares- konun harici politikayı deruhte eyle- mesi Sovyetler tarafından hoş görül memiştir. Hattâ Moskovada komünist | partisinin naşiri efkârı Pravda güze- tesi Bükreşteki Sovyet maslahafgü- zarı Budenko hâdisesi münasebe- tile yeni Rumen kabinesine doğru- dan doğruya şiddetle hücum etmiş» tir. Bir saman Besarabya meselesi- nin doğurduğu gerginlik şimdi tek- rar tazelenmiştir. Feyzullah Kazan Laurel ve Hardy'nin oyunu Filim komiklerinden Laurel ve Hardy geçen gün arkadaşlarile bir gördükleri için ara- larında büyük bir meblâğ için bahse tatuşmuşlardır. O gün Laurel e Hardy'nin arkadaşları sinemaya gif- Mişler ve filim gösterilirken tki komik Gfkalaşın da gizlice salonda buluna- Caklarını herkese ilân etmişlerdir. Fa- kat hiç bir kimse onları görmeğe mu- Amerikan usulü intikam Amerikaya has olan garip bir vaka bügünlerde Avrupa matbuatım dola- Wp duruyor. Hakikat mi yoksa şaka mı olduğu belli olmıyan bu vaka şun- dan ibarettir; İ Geçen gün bir Amerikalı bir köpek tarafından ısırılıyor. Köpeğin kuduz Olduğu anlaşıldığından ısırılan adam tedayi altına alınıyor, Doktor tarafm- dah muayene edildikten ve yarası sa- Tildıktan sonra Amerikalıya hergün &elip kuduza karşı şırınga yaptırması- Mi unutmaması ihtar olumuyor. Fakat Şinerikalı hastaneden müsterih bir ta- rla çıkacağı yerde endişeli bir tavır takınarak doktordan bir mektup kâ- Badı istiyor. Doktor kendisine: Öyle Heylere hacet yok, canım, Vasiyetna- Menizi yazacak kadar hasta değilsi- Miz.. diyor. Köpek tarafından ısırılan ikalı ise müstehziyane bir tavır doktora şu cevabı veriyor: #Yanılıyorsunuz, doktor, Vasiyetna- Memi yazmıyacağım. Şayed kuduz W- etine tutulacak olursam ısırmak İs adamların listesini şimdiden hazırlıyacağım da onun için sizden bir Kâğıd isteğim » vaffak olamamıştır. Nihayet localar- Seyirciler bunların Laurel ie Hardy olduklarını ve tebdili kıyafet ettikleri- nd zan ile kadınları şiddetle alkıştama- ğa başlamışlardır. Pakat alkış esnasın” da iki kadın bağırmağa koyulmuşlar ve bayılmışlardır. Bunun üzerine üd pölis gelmiş, kadınları locadan dışan- ya çıkarmış ve oyun bitinceye kadar Docaya kimseyi sokmamışlardır. FU min hitamında ortalık aydınlandığı za- man herkes o locaya bakınca iki po- Hsin Laurel le Hardy olduğunu göre- rek onları şiddetle alkışlamıştır. İki komik bahsi kazanmışlardır. 23 sene esaretten sonra Umumi harbin sonunda vatan- larına kavuşmağa nall olamıyan esir- Terin acı akibetlerile bütün dünya ede- biyatı şimdiye kadar pek çok meşgul oldu. Bu bedbahtlardan biri Avustur- yanm Varnsdorf kasabası ahalisinden piyade neferi Ulişberger'dir. Bu adam 1914 sonunda Ruslar tarafından esir racaat etmiş ise de gönderdiği mektup- Eski zaman Edirne valisi meşhur İzzet paşa, AL lah rahmet eylesin, garip bir sattı, Kendisi Erzurumluydu, çamaşırları. W Edirneden Erzuruma gönderir, Prada yıkatırdı. Yatağa yatması da tuhaftır. Yatak, ortasında yapılırdı. Paşa “yükle bir merdivene çıkar, oradan elm yatağa atardı; eğer tam or- ' ma dilşerse yatar, düşmezse, ge- 4 merdivene çıkar, gene adlardı: Yalağın ortasına düşünceye kadar. Bir gün kendisine biri müracaat et- MİDE söze şöyle başlamış: «Devleti. #lendim hazretleri, âcizleri,.» diye 1e- söyleyip sözü şöyle bitirmiş Paşa derhal eline bir kalem almış, adamın sırtına; «Kaleme» yazıp bu cank istidayı havale etmiş. Karısına bıçakla hücum etmiş Süleymaniyede oturan hamal Meh- med Ali, bir müddettenberi arası açık bulunan karısı Haceri ölümle tehdid ettikten sonra bıçakla kadının üzerine hücum etmiş, kadın kaçarak kendini kurtarmış ve polise başvurmuştur, Zabıta hamal Mehmed Aliyi yaka- liyarak hakkında kanuni (takibata başlamıştır, Bir tıp mecmuasına göre kanserden olan ölüm vakaları azalmaktadır ye düşüren kanse- serin “artık hem azalmakta oldu- gunu, hem de teda- visi çaresinin bu- Tunmasına imkân olduğunu bir ista- tistik mütehassısı keşfetmiştir. Bu zat Viyanalı istatistik mütehassısı Dr. E. Peller'dir. Bu zatın keşfini Wiener Klinseher Wochensehrift adındaki meşhur tib mecmuası şu suretle izah etmektedir; İstatistiğin insanın hayatına aid her meseleyi halledemiyeceğini iddia edenler haksızdır. İstatistik artık ri- yazl ve müsbet bir ilimdir. Bu İlim ile hayatın sır ve muammalarını hallet- mek mükündür. Bunun kuru ve ölü görünen rakamı sütunları, yeşil masa başında kanserin esrarmı v8 tedavi çarelerini bile bulabilmiştir. Bir istatistikçinin elindeki kuru ra- kamlar, kanserin serum ile tedavisi- nin imkânı olduğunu isbat ediyor. Son zamanlarda bütün dünya ve 'bahusus Viyana gibi Avrupanın kala- balık merkezleri, hastalık vukuatı ced- vellerinin başına kanser hastalığı va 'kalarının geçmiş olmasından çok en- dişede idi, Vaktile bu cedvellerin baş tarafını işgal eden kalb ve verem vu- kuatı şimdi kanserden sonra geliyor. Zâhire bakılınca beşeriyeti en ziya- de kırıp geçiren kanserdir, Fakat bu hükmün doğru olmadığını ve sathi görüş eseri bulunduğunu, şimdi ister tistikçi Dr. Peller isbat etmiştir. Bun- dan yirmi, otuz sene evveline naza- Tan kanserin şimdi daha ziyade art- Bu yıl Adanada çalışmağa başlıyacak İzmir (Akşam) — Hükümet, bu yıl Adanada milli üç bankamızın vere- cekleri üç milyon lira sermaye ile bir Pamuk Kurumu vücude getirecektir, Pamuk istihsalâtının artmağa başla- ması sebebile, bu müessesenin teşki- Une lüzum hasıl olmuştur. İzmirde üzüm satışları üzerinde nâzım rolü ifa eden Üzüm Kurumu gibi, Adanada zifesi görecektir. Bu teşekkül, her yıl mühim miktarda pamuk satın alacak ve böylece hem pamuk satış flatleri- nin düşmesine mani olacak hem de te- sis edeceği pamuk stoklarını dış piyar salara satarak mukabilinde memleke- te lâzım olan muhtelif maddeleri al- mak imkânlarını hazırlıyacaktır. Pamuk ihracatı işile meşgul olacak bir teşekkülün vücude den pamuk ihracatınm tek elden idak re edileceği manası çıkarılmamalıdır. Karşıyaka istasyonunda bir kaza İzmir (Akşam) — Karşıyaka istas- yonunda bir tren kazası olmuştur. Devler Demiryolları kondüktörlerinden B, Ahmed Demir, Karşıyaka istasyo- nunda dikatsizlik yüzünden bir kata- rın altına düşmüş, sağ ayağının par. yakları kesilmiştir. Yaralı hastaneyg kaldırılmıştır. 'Tramvayda dayak Edirnekapı hattında çalışan kon- döktörlerden Rifat ile yolculardan Remzi kavga etmişlerdir. Rifatan id- diasına nazaran Remzi kendini döv- müştür, Polis, biletçi ile yolcuyu mah- kemeye vermiştir. Bir baca tutuştu Dün akşam Nişantaşında Emlâk sokağında Engin apatımanının baca» | 8 tutuşmuş, derhal yetişen itfaiye ta- rafından göndürülmüştür, Son zamanlarda hemen her memkette kanser vakalarının arttığından bahsediliyordu. Viyana istatistik mütehassısı Peller, meşhur bir tıp mec- muasında neşrettiği makalede bunun doğru olma- dığını ve kanserin tedavisi için bir serum buluna- bileceğini iddia etmektedir diye kaydedilen vakalar evvelce şey- buhet ve ihtiyarlık neticesi vakalar diye gösterilmekte idi. Bu noktalara dikkat edildiği takdirde, kanser vu- kuala artınak şöyle dursun, bilâkis azalmıştır. Meselâ bundan otuz sene evva Vi- yanada kanserden vefiyat her yıl 10 bin nüfusta 40 ile 50 arasında idi, Şim- di ise ancak 12 raddelerindedir. İn- sanların ömürlerinin uzamasına rağ- men bu azalış çok mühimdir. Pamuk kurumu | Balıkesirin en ihtiyar adamı 115 yaşında olan Ali Plevnede harbetmiş ve esir düşmüştü Balıkesir (Ak- şam)— Size res- mini gönderdi mağa gelmiş ve uzun zaman gümrük hamallığı yapmıştır, Çarık çıkartmaz hastalığınının 08 olduğunu sordum, şu izahatı verdi: — Yüz sene evvel Erzurumda bir hastalık çıktı. Günde belki yüz kişi bu hastalıktan kırıldı. Bu hastalığa tu- tulan kimse bir ayağındaki çarığı çi- kartıp ötekini çıkartmağa vakit bula- madan ölüp gidiyordu. Onun için bu sonra vatanına dönmüş ve Balıkesir- de yerleşmiştir. Hayatında içki içme- diğini söylemekte ve çok yaşayışın sır- rını bol bol yoğurt yemekte bulmak- tadır, Ali, bugün sefalet içinde, ötekinin berikinin yardımile geçinmektedir. ser vefiyatı sivil ahaliye nisbetle pek azdır. Bu azlığın nisbeti yüzde 40 14 50 dir. Bu tenakus nasıl izah olunabilir? Cild kanseri vücud dahilindeki kan- ser ıztırabatını tahfif ve tadil etmek- tedir. Bu suretle ölüm tehlikesi azal- maktadır, Son zamanlarda Viyanalılar ara sında da cild kanseri vukuatı çoğal- mış ve bilâkis kanser vefiyatı son de- recede azalmıştır. Şimdi anlaşılıyor ki kansere istidar dı bulunan vücudlarda hava ve ıkli- min tenbih ve tesiri ile bu hastalık cek yerde cildler üzerinde mevzilleş- mektedir. . Bu hakikat ise kansere karşı haki- ki ve aktif mücadele yapmağa imkân vermektedir. Yani kansere karşı vaki bir serum ile korunmak mümkün ol- duğu meydana çıkmaktadır. İhtimal cild suni olarak tenbih edilerek dahli. de başlıyan kanseri harice sevketmek kabil olacaktır. Bir gün bu imkânlar Ege kiz enstitüsü Vekâlet bütçesine, inşası için bu sene tahsisat konmiyacak İzmir (Akşam) — Kültür Bakanlı ğı, İzmir imar sahasında 350,000 lira ya bir Ege kız enstitüsü binası inşa vatandaşların bilgilerini ve görüşleri- ni yükseltmek emelile Halkevimiz bir yurd bilgi ve okuma kursu açmıştır, Kursa büyük rağbet vardır. arasında kavga çıktı, mütecavizin ellerine sarılarak silâhını daha fazla istimale meydan bırak- mamışlardır. Çıkan kurşun Hüseyinin. 8ol elinin bir parmağına isabet etmiş- tir. Hüseyin tedavi altına alınmış, Re- şad yakalanarak başlan- mıştır, e le İ | iş i İ il N İ e — param zn