17 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e di AKŞAM 17 Mart 1938 Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Son dakika Blum kabinesine karşı hücumlar şiddetlendi Milli bir temerküz kabinesi teşkili isteniyor. Blum istifa takrirlerinin tehirini istiyecek Paris 17 — Blum kabinesine karşı hücumlar şiddetlenmiştir. Bugünkü vahim beynelmilel vaziyet karşısında mil! bir temerküz kabinesinin teşkili fikri günden güne kuvvetleniyor. Ayan meclisinin, B. Blumdar biran evvel kurtulmak istediği söyleniyor. Paris 17 — B. Blum harici siyaset hakkında verilmiş olan istizah takrir lerinin tehiri için mebusan meclisin- de itimad meselesini ortaya sürecek- tir. Blum kabinesinin meclise 225 reye karşı 350 reyle itimad reyi kaza- İ nacağı tahmin ediliyor, Ispanya hükümeti Fransız £ ordusundan yardım istedi Gumhurreisi Azana, ta yyare ile Tuluz şehrine iltica etti, sol cenah rüesası kaçıyorlar Paris 17 — İspanya cumhuriyet hükümeti, Fransız komünistierinin de yardımile Fransız ordusunun aci- Jen müdahalesini taleb etmiştir. Fran- sa hükümeti bu talebi reddetmiştir. Blum kabinesi, iki muharib arasında bir mütareke akdi için büyük devlet- lerin tavassutta bulunmalarına daha siyade meylediyor, Paris 17 — İspanyadaki cumhuri- yetçi rical, Fransaya iltica ediyorlar. Cumhurrelsi B, Azana ile nazırlardan 'Prleto tayyare ile Tuluz şehrine iltica etmiştir. Cumhuriyetçi İspanya başvekili Negrinin de gelmesi bekleniyor. Kata- lonyada marksist şeflerin kaçışı umu- mileşmiştir. Musturya vata nperverler Şefi, karısı ve oğlu intihar etti Eski ve mühim şahsiyetlerden Reitlinger, Profesör Bayer ve kızı da intihar ettiler mk ii Guklarıdır. << yerler ye nh Kez Polisçe daha bu bapta bir şey neş- ve haber henüz umu- miyetle şayi olmuş değildir. Liberal partinin eski ve mühim şah- siytlerinden biri, Tirol endüstri teş- kilâtı relsi Fredirih Reitlinger'in de intihar ettiği söylenmektedir. İnsbruk üniversitesi profesörlerin- den 60 yaşında Gustav Bayer de ev- yelâ kızını, sonra da kendisini zehir- Jemiştir. Şuşnig'in evlendiği teeyyüd etmiyor Viyana 16 (A.A) — Resmi mahfil Eler, Şuşnigin kontes Vera Fugger ile evlendiğine dair dolaşan. haberler bakkında ademi malümat beyan et- mektedirler. Bu İzdivacın gayrı mel “> buz olmasına rağmen bu haber ne teyid, ne de tekzib edilmektedir. Banker Lui Roçild Londra 17 — Viyanadaki Deyli Tel- graf muhabirine göre banker Lül Ro- çild tevkif edilmiştir. Üç meşhur profesör tevkif edildi Paris 16 — Paris - Suar gazetesinin Viyanadaki muhabirinin işaratına gö- re beynelmilel şöhrete malik profesör- idi profesör Fröyd, farmakoloji profesörü ve No- bel ilim mükâfatını kazanan profesör Leovi, geçen sene B, Hitleri tedaviden imtina etmiş olan profesör Noymanin tevkif edildikleri söyleniyor. Gek - Sovyet ve Fransız erkânı harbiyeleri temasa başladılar Sovyet Rusyanın “eni lovakyaya yardım vaadi katidir Londra 17 — Moskovadaki Deyli Telgraf muhabirine göre Sovyet Rus- ya, Çekoslovakyayı bir tecavüze karşı müdafaa etmek için Fransa ile birlik- te hareket edecektir, Rusyanın Çekos- lovakyaya bu yardım vaadi kati ve resmi bir şekil almıştır. Bu hususta Sovyet, Çek ve Fransız erkânıharbiye- leri arasında müzakereler cereyan ediyor. Fransız hariciye nazırı Pol Bonkur ile Sovyet elçisi B. Suriç arasında vu- ku bulan son mülâkat bu mesele üze- rinde cereyan eimiştir. Çekoslovakyada Alman mebusları Çek kabinesindeki Alman nazırı bugün istifa edecek Prag 17 — Alman çifçi mebusları, hükümet koalisyonundan ayrılmış- lardır, Kabineye memur olan Spina âğlebi ihtimal bugün kabineden çeki- ecektir, Çifçi Alman mebusları Jide- Tİ, Çekoslovakya hükümetinden sü | GÜNÜN HADİSELERİ yâ, det Almanlarına bak ve imtiyazlarını | vermesini İstemiştir. Bükreşte bir Rumen - Türk Ticaret odası kuruldu Bükreş 16 (A.A.) — Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor: Ticaret ateşemizin teşebbüsü ile Bükreşte bir Rumen - Türk ticaret odası kurulmuştur. Odanın gayesi, iki memleket arasındaki o ekonomik ve kültürel münasebetlerin inkişafı- na hizmettir, ” “Benim köyüme gelmediler , zihniyeti ve avakibi... İstilâya uğryan memleketlerde, halk era- unda, bazan göyle bir söz dolaşır: —-Adam sende! Benim köyüme gölme- üller ki. Piliğea vilâyet için me demeğo garalaeın! Oralılar, kendileri düşün- kat istilâ dalgası, yavaş yavaş ilerler my için de bu tarr düşünüş kâfi- Milliyet fikri, milliyet bütünlüğü tesis etmemiş memleketlerin zafı! me de, küçük - büyük devletler, aşa- hı yukarı ayni zihniyeti gösterir: — Adam sendel Elin Habeşinden, Çinin den, Avusturya ve İspanyasından bana nel Hattâ, siyasi guürun en fazla ilerlemiş bulunduğu sanılan İngilterenin orlasmda bile şu tarzda itiraz — Avrupanın ta öte tarafındaki Çekos- lovaklar için mi döğüşeceğir?.. Ey. İngi- İzleri Bu ideal (21) uğruna silâka sanır musınız? birleşen milletlerin aralarmdaki bağlar. işte böyle, siyasi şuurları gevşek millet- lerin evatanperverliğine» “benziyor — Benim köyüme gelmediler ya.. Adam Bende... Mületler cemiyeti, gihniyet sahibi oldu tirdiği için, prensipleri aleyhine edenlerin ve âzasını bi tanların teşebbüsleri kendini saydırtamıyor. Milletler aras me bu yüksek siyasi Şuur İİ ei âzasınn böyle bir am edecektir. F. Tanur Subay ve askeri memurlar Sicillen tekaüd edilenler hakkındaki hükümler değiştirildi a 16 (Telefonla) — Askeri i Tekaüd kanunu! subay ve asker memurlar hakkındaki fıkra- larının tadiline dair olan kanun pr0- Jesi Büyük Millet Meclisi ruzmamesi- ne alınmıştır. Bu projeye göre, ilmi kifayetsizlik, disiplinsizlik ve ahlâki sebepler dolayısile sicillen tekaüd edi- len subay ve askeri memurlar hak- kındakt hükümler değiştirilmekte, ilmi kifayetsizlik ve disiplinsizlikten dolayı sicillen tekaüd edilenlerin dev- let müesseselerinin diğer kısımların- da çalışmaları kabul edilmektedir. Amerika ve Avusturya Vaşington 16 (A.A) — Reisicüm- hür Ruzvelt, Çekoslovakya ile akdedi- len ticaret muahedesini ilân ederken 87 memleketin istifade edeceği tenzi- Iâtlı gümrük tarifesinden Almanya- nın hariç bırakıldığını tasrih eylemiş- tir. Reisicümhurun beyanalı bugün yani Avusturyanın Almanyâ İle bir leştiğinin resmen tebliğinden sonra yapılmış olmasına rağmen Avus- turyanm listede tenzilâtter istifade edecek devletler arasında gözükmesi Amerikanın Avüsturyayı e Almanya- dan ayrı olarak telâkki etmekte de vam edeceği ve yeni vaziyeti resmen tanımıyacağı suretinde tefsir edilmek- tedir, Acıklı bir ölüm Memleketimi- zin tanınmış İş adamların- B. Mussolininin nutku “İtalya daima Almanya ile birlikte yürüyecek,, İtalyan Başvekili: “Berlin - Roma mihveri harici politikamızın temel taşıdır, diyor Roma 16 — B, Mussolini bü akşam saat beşle Avusturya hâdisesine dair mühim bir nutuk söylemiştir, Çok al- kışlanan bu nutukta demiştir ki: «Son günlerde mühim bir hâdise Avrupa haritasını değiştirdi. Avustur- ya artık müstakil bir devlet olmak- tan çıkmış, Almanyanın bir parçası haline gelmiştir. dün başlamış değildir. 1848 de başla dı, umumi harbden sonra da yirmi sene devam etli, Avus- turya nihayet - tablatin okanun- larına mükâvemet edemedi. Yakında Avusturya halkı rey verecektir, Bun- dan sonra Avusturyanın Almanyanın. | bir parçası olduğu teeyyüd edecektir. Um harbden sonra evvelâ Ver- say, sonra Senjermen muahedeleri zorla Avusturyayı müstakil yapmıştır. Bu İstiklâli korumak — için Milletler Cemiyeti uğraşmıştır. Milletler Cemi- yeti konseyinin bir milletin istiklâl İ Bi tekeffül etmesi kadar saçma şey ole-| par 934 deki hâdiseler üzerine Brenner geçidine 3 fırka gönderdik. O zaman Içtinap edilmesi gayri kabili hâdiseler dolayısile buna lüzum vardı. Fakat hiç bir Avusturyalı bundan dolayı bi- ze teşekkür bile etmeği. 934 de Avmsturya 8 bir siyeil pee- tokol imza ettik. Fakat o tarihten be müş- terek hareketi zecri tedbirler ve İtal- yayi bağma - teşebbüsü yüzünden sarsıldı. Teşrinievvel 936 da Roma Berlin İmihveri teşekkül etti, Ben şahsen Avus- turyalılara Almanyaya o yaklaşmağı tavsiye ediyordum. «Bu millet Alman aleyhderı olamaz» diyordum. Böyle bir şey ahlâki ve siyasi bir hatâ olur- du. Benim bu tavsiyem üzerine tem- muz 937 de Venedikte Hitlerle yaptı- ğım mülâkat «Avusturyanın isliklân her şeyden evvel Avusturyahları alâ- kadar eder, Berlin - Roma mihveri he- rici politikamızın temel taşıdır» de dim. Martın yedisinde Şuşnig mahrem- Lehistana bunu Paris 16 (A.A.) — Jurnal: Danzig | koridoru meselesini halllelmek için | Almanya, Polonyaya denizde bir mahreç bulmak hususunda Litvan- yaya sid Memel'den istifadede her halde kusur etmiyecektir, Görülüyor ki dünyayı ateşe vermek için elde birçok kundak vardır, Lehistan - Litvanya ihtilâfı yeniden şiddetlendi Paris 16 — Varşovadan Pari - Sugar gazetesine bildirildiğine göre, Lehis- tan » Litvanya ihtilâfı yeniden şid- dellenmiştir. Lehistan Litvanyaya ti- timatom şeklinde bir nota verecektir. 'Notada evvelce Lehistan tarafından müteahhid HA“ LİD TAHİR AR- DA müptelâ ol. duğu rahatsızlı. ından kurtula- mıyarak dün sa- bah vefat etmiştir. Cenazesi bugün saat onda Kadıköy Mühürdar Rızaiye sokak No. (21) deki evinden kaldırı- larak Üsküdar araba vapurile Kaba- taşa geçilecek ve Ayaspaşa tarikile Km a yindiki Teşvikiye camisinde namazı kılındıktan sonra Zincirliku- yudaki asri mezarlığa defnedilecektir. ilhak edilmiş olan Vilno şehrinin il- hakının Litvanya tarafından tanın- ması ve iki hükümet arasında yeni- den siyasi münasebat tesisi istene- cektir, Diğer taraftan Litvanya son Ku- dud hâdisesinde öldürülen Leh aske- rinin Litvanya toprağına girerken ateş edildiği ve Litvanya toprağında öldürüldüğü bildiriliyor. İki hükümet münasebatı çok gergindir. Litvanya- da Lehistanın, Avrupahın bugünkü vaziyetinden istifade etmek istediği | söyleniyor. Bir karar sureti Varşova 16 (A.A) — Mili birlik pârtisinin parlâmentö grüpu bugün Avosturya “dramı | lerinden biri vasıtasile reyiâm yap& cağından bahisle fikrimi sordu. Bü nun bir hatâ olduğunu, neticenin iyi çıkmıyacağını söyledim. Bu sözlerle kendimi medhetmek istemiyorum, hâ“ diseyi gördüğümü anlatıyorum. Şimüi bu hâdise karşısında dünya matbuntı faydasız bir çok sözler sar“ ayine ve İtalyanlara eniçin Avuss” i kurtarmak için | yardım etmediniz» diyorlar, Biz Avu#* turyahlara ne tahriri ne de şifahi böy“ Je bir taahhüdde bulunmuş değiliz Zaten hariçten kuvvet yardımına lü“ zum gösteren istiklâl, istiklâl olamaz, hakiki milli bir kıyam vardır. Biz İtal yanlar bunu çok iyi anlarız. İtalyanlar, unutmıyalım ki, İtaly&s nın ilk ittifakı 1866 da Prusya devle tile olmuştur. Bir çok sathi düşünüş” lü cahiller diyorlar ki: «Faşist İtak yanın hududunda milyonlarla Alman bulunması İtalya için tehlikelidir. Bunlara cevab vereyim ki İtalyanlar kolayca korkmazlar. Afrika harbinde 52 devlet bize bir şey yapamadı. İtal- yanlar çetin ruhlu ve doğru yürüyen insanlardır. Biz, faşistler için bütün hududler mukaddestir, Bu hususta münakaşa yapılmaz, hududlar müdafaa edilir. Avusturya dramının beşinci safhasik na gelince, dünyadaki faşist düşman ları Almanya ile İtalyanın arasına ni“ fak sokmak, aradaki muhadeneti kır“ mak, hülâsa yeni bir umumi harbe vesile hazırlamak istediler, Bu, demök* rat devletlerin hatalı düşüncesi idi. Böyle bir hareket bizim siyasi zekâ muza aykırıydi. Avusturya ile Alman yanım birleşmesi daha ziyade gecik6- mezdi, İtalyanın bugünkü vaziyetin- den Almanlar anladılar ki Roma Berlin mihveri yalnız normal vakif lerde diplomatik hâdiseler için değil dir. Böyle müstesna ve tarihi zaman larda ne kadar sağlam olduğunu 15* bat etmiştir. Bu iki büyük millet suk hu korumak ve diğer milletlerin sulh ve selâmet içinde beraberce çalışma” larını temin etmek için her zaman b€“ raber yürüyecektir.» Danzige mukabil Memel Bir Fransız gazetesine göre Almanyâ teklif ediyormuş kabul ettiği bir karar suretinde, yük letin bugün her zamankinden dabs ziyade birleşik olması lâzım geldiğini bildirmekte ve: «Her ihtimali karşla” mağa hazırız» denilmektedir. Bu karar sureti bu sabah, Ord” başkurndanı olan mareşal SmigiY Rydz'e verilmiştir. Riga 16 (A.A) — Röyter muhabi* | ri bildiriyor: Litvanya'dan gelen h8* İ berlere, Vilnoda da iki Polonya fırk#” sı tahşid edilmiştir. Yarın için cil inkişaflarda korkulmaktağır. B. Hitlerin avdeti Litvanya ihtilâfile alâkadar Berlin 17 — B, Hitlerin Viyanadt alelâcele Berline dönmesi Leh - Li vanya arasındaki gerginlikten ileri £ Hyor, Bu ihtilâf Memeldeki Alman” alâkadar ediyor. Yeni bir müsademe Paris 17 — Leh - Litvanya hududu” da Sakay civarında yeni bir mer me olmuş, bir Lehil nefer, Litvanysli bir askeri öldürmüştür. B. Bek var vaya dönmüştür. Leh notası bu saba | Utvanyaya verilecektir. ! ' İ Dün gece zelzele oldu Dün gece sabaha karşı dörde Kala şehrimizde şiddetlice bir ze2#f | olmuştur. Hasarat yoktur.