17 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

17 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

e O SİYASI İCMAL: Avusturyanın Almanya ile birleş- mesi, arlık bugün değişmesine imkân olmıyan bir emri ulumuyor. Avısturyanın. yar daki > büyük ve küçük devletler, bu komşu devletin Ortadan kalkıp Orta Avrupanın kalb- göhina ve Tuna havzasının mühim bir kısmına Almanyanın yerleşmiş Olmasını tevekkül ile karşıladılar, Almanyanın Şarktaki büyük kom» Şusu Lehistan, Alman milletinin mü- hik ihtiyaç ve dileklerine muhalefet | elmemeği kendi politikasına esas tuf- | muş olduğundan, iki Alman memle- | ketinin birleşmesini : memnuniyetle | | | İ karşılamıştır. Lehislanın bu realist politikasına. karşı Almanya da daima Lehlerin haklı ihtiyaç ve dileklerini tasvib etmektedir. Bunun için B. Hitler son beyanatın- | da, otuz üç milyon nüfusu bulunan Lehistanın, denizden tecrid edilmiş | bir halde yaşamasına imkân olmadı. | ğindan, Leh milletinin denize mahre- ci, Alman arazisinden geçmekte ol- | nam tol oyunu dünya sulhünü kurtarırmış! | Pariste çıkan bir akşam gazetesi devlet adamlarının âsabı bozuk oldu- ! ğu için dünyanın altı üstüne geldi- | iddia ediyor. Hele Fransada da- | "hili işlerin karışması, Fransız dev- ricalinin rahat ve huzur görme- en mütemadiyen çalışmalarından, celerini klüblerde siyasi münakaşa- rla geçirmelerinden ileri geliyor- Muş. © Fransız gazetesi bunu söyledikten Sonra İngiliz devlet adamlarını mi- $al getiriyor, onların hafta sonlarına Tiâyet ettiklerini, boş vakitlerini golt uynamakla geçirdiklerini, bir İngiliz /Sineklere karşı kırmızı ziya Danimarka ziraat odasının yaptığı bir tamimde sinek belâsından kur- tulınuk için köylülere kırmızı ziya tav- #iye edilmektedir. Birçok çifçiler kır- mızı ziyanın sinekleri kaçırdığını mü- şahede etmişlerdir. Onun için bütün hayvan ahırlarını çiflik binalarını kır- mızı ziya ile tenvire başlamışlardır. Bu mesele nihayet ilmi bir surette de ye edilmiş ve kırmızı ziyanın si- Mekleri kaçırdığı anlaşılmıştır. Bu ted- 'kikat birkaç senedenberi devam et- mekte idi. Sinekler kırmızı ziyayı gö- Tünce gevşemekte, yerlerinden kımıl- | dayamıyacak bir hale gelmekte, uzun bir uykuya dalmaktadır. Sinekler ay- | Mİ zamanda mavi ziyaya da tahammül | etmemektedir. Fakat kırmızı ziyanın tesiri daha kuvvetlidir. Danimarka zi- Taat odasının bu tamimi üzerine bü- tün Darimarka çifliklerinin kırmızı | Ziya ile tenviri tekarrür etmiştir. Si- Ne belâsı zail olur, sığırlar ve at- Har da onların iz'açlarından kurtulur- "sa bunurı çifliklerden çok hayvan ye- | tiştirilmesi üzerinde tesiri olacağı zan-| Medilmektedir Cihanın münakale kabiliyeti Dünyada İsviçre posta işlerinde bi- Fince derecede gelmektedir. Her İsviç- Teli seneğe basafi olarak 173 mektup Yazmakladır. Posta münakalesi en az Olar memleket Romanyadır. Çünkü her Romanyalıya senede vasati ola- yak 14 mektup isabet etmektedir. En Çok telefon muhaberesi olan memle- Ketin Amerika ve yahud İngiltere ol- duğunu zannetmeyiniz. Telefonda en .Biyade konuşan millet Danimarkalı- lardır. Danimarkada herkes senede 160 telefon muhaberesi yapmaktadır. : Bir kamyon yolda birini yaraladı Evvelki gün Beşiktaştan yüklü ola- Yak Tophaneye giden şoför Muzaf- Yerin idaresindeki kamyon, elli dokuz Yaşında bir kadına çarparak başın- dan ve gözünden ağır surette yarala- ir, Yaralı Beyoğlu hastanesine kaldı- Milmiş, şoför yakalanarak tahkikata lanmıştır, İ kin Yugoslavya, böyle bir konferansın İ madiyen polis hafiyeleri | dır. Fakat şimdiye kadar hangi avu- masına rağmen, bir meşru ihtiyaç te- lâkki eylediğini söylemiştir. Yugoslavya, Hırvatistan ve Sloven- ya gibi, eskiden Habsburg saltanatı- na tabi olan yeni yerlerinin emniyeti, Avusturyanın Almanyaya ütihakı le bir kat daha sağlamlaşmış olduğuna kani bulunduğundan, Almanya hu- dudunun Yugoslavyanın şimaline ka- | dar inmesine ve Almanyanın komşu olmasına sevinmiştir. Avusturyanın iltihâkı ile Almanyi- nn yetmiş dört milyon nüfuslu bü- yük bir devlet olmasından en ziyade ıkılan. Çekoslovakya, yeni vaziyete karşı takip edilecek siyaseti tayin için | Küçük İtilâf konferansının derhal toplanmasına lüzum görmüştü. Lâ- Avusturyanın komşuları | toplanmasını manasız ve hattâ Al- manya ile münasebatı bulandırması ihtimaline binaen, tehlikeli gördü- ğünden, bu toplantıdan müttefikle. | rini razgeçirmiştir. Feyzullah Kazan nuna sn devlet adamının bir karar vereceği zaman evvelâ gidip golf oynadığını ileri sürüyor. Diyor ki: «Golf oyunu | dimağı dinleğiren yegâne oyundur. Bütün devlet adamları bu oyunu ihmal etmemelidirler, Nezaretten klü- | be, klübden fırkaya, fırkadan par- lâmentoya mütemadiyen koşacakla- rı, sigara dumanma boğularak ha- | raretli münakaşalar yapacakları yer- | de bütün devlet adamları kendile- | rini mutlaka golf oyunu oynamağa mecbur etseydiler, bütün mevcud olan beynelmilel müşkülâtın önüne geçilmiş olurdu.» Suikasdci kadın tazminat istiyor Fransanın Roma sefiri bay Şam- bron'a sulkasd yaptığı için geçen yaz hapse mahküm edilen ve fakat mah- kümiyeti tecil olunan bayan Fontonj gene kendisinden bahsettirmeğe bağ- Jadı. Bu kadın bir aralık Amerikaya gitmek istedi. Fakat Amerikan zabı- tası onu memlekete bırakmadı. İlk kalkan vapura bindirerek Fransaya iade etti, Bayan Fontanj bundan bir kaç gün evvel Fransa Adliye nazırına bir islida vererek 5 milyon frank taz- minat istedi. Katlın istidasında müte- tarafından takip edilmekte olduğunu, bir otele inse olelde oturmasına müsaade olun- | madığını, bu suretle hürriyetinin tah- did ediidiğini ileri sürerek istediği taz- | minatı muhik göstermeğe çalışmakta-! kata müracaat ettiyse hiç birisi adli- ye nezaretine karşi dava açmayı kabul | etmemiştir. Paris barosu dahi her ne kadar bayan Fontanj için bir avukat tayin etmişse de böyle bir mânasız da- va ile baronun şerefini lekelemiyeceği- ni ilâve etmiştir. Telefona en ziyade düşman olanlar Yunanlılardır. Çünkü her Yunanlıya vasati senede iki telefon muhaberesi isabet etmektedir. Radyo işinde Ame- rika en başta gelmektedir. Orada her bin Amerikalıya 178 radyo dleti isabet ediyor. Otomobil hususunda da Ame- rika ön safta geliyor. Her bin Ame- rikalının 206 olomobili vardır. Her ai- lenin bir otomobili olduğu düşünülür- se o zaman bu adedin büyüklüğü an- laşılır. En az otomobil olan memle- ket Bulgaristandır. Otomobillerin muayenesi de- vam ediyor Otomibillerin muayenesine devam edilmektedir. Şimdiye kadar yapılan muayene neticesinde dağılmaz (trip- leks) cam takamıyacak derecede bo- zuk ve ıskarta otomobile tesadüf edil- memiştir, Henüz cam takmamış otomobillere hazirana kadar mühlet verilmiştir. Haziranda yapılacak senelik muaye- nelerinde tripleks camı takmıyan ©- tomobillerin plâkaları istirdad edile- cektir, Avrupada Avusturyadan başka daha nerelerde ve ne kadar Alman var? Avüsturyanın yerleri hududları içine alması Jâ- zımgeldi, lemiştir. Bu yerler şun- lardır: o Çekoslo- vakyanın mühim bir kısmı, Yugos- lavyada Almanla- rın bulundukları yer, İtalyada Ce- nubi Tirol, İsviç- rede Almanların oturdukları yerler, Alsas Loren, Lüksemburg büyük duka- lığı, harbden sonra Belçikaya geçen Eupen ve Malmedi kavalisi, Danimar- kada Şlezvig vilâyetinin bir kısmı, şarkta Lehistanda Silezya, Danzig ko- ridoru, Litvanyada Memel erazisi» Almanyaya ilhak edilen Avustur- yanın nüfusu, 1954 tahririne göre 6,700,000 dir. Bugün yedi milyon ka- dar tahmin ediliyor. Bunun yüzde 97.5 kısmı Alman, 1,9 u Çek, 19u Sloven ve Hırvattır. 6,100,000 kato- lik, 300 bin protestan, 200 bin yahu- di bulunmaktadır. Avusturyanin nü- fusunun yarısı Viyanadadır. Viyana- nın nüfusu 3,350,000 dir. Bundan sonra Graç 150 bin, Linz 100 bin, İnsbruk 55 bin nüfusa maliktir. Memlekelin mesahai sathiyesi 83,868 İ kilometre murabbaıdır. Almanyanın nüfusu 67 milyon ka- dardı. Avusturyanın ilhakile Alman- yanın nüfusu 74 milyonu geçmiştir. Almanlarla meskün olan ve yukarı- daki Haritada noklalarla işaret edi- len yerlerde de on buçukmilyon Al man vardır. Bu suretle Almanya, bütün Almanları içine alırsa nüfusu 85 milyona yakın olacak demektir. meskün yerler (nokta ile gösterilmiştir) Pariste çıkan Libertö gazetesi Avus- turyanın ihkakı münasebetile mü- him bir makale neşretmiştir. Maka- leyi yazan tanınmış gazetecilerden, Fransanın eski Roma sefiri de Jou- venel'in oğlu Bertrand de Jouvenel- dir. Bu zat diyor ki: 4936 senesinde Romaya gitmiştim. Bütün gazeteciler gibi B. Mussolini ile bir mülâkat yapmak istiyordum. O zaman Londra sefirimiz Kont de Şambron idi. Mülâkat için teşebbüs- te bulundu. B. Mussolini babamı çok İyi tanırdı. Kendisini Fransız - İtal yan yakınlaşması ve dörtler misakı taraftarı olarak biliyordu. Bu sebeb- le mülâkâtı memnuniyetle kabul et- ti. Ve beni 1 haziran 936da kabul etti, 'B. Mussolini biraz neşesiz görünü- yordu. Çünkü o gün B. Blum halk cephesi hükümetini teşkil ediyordu. Halk programının başın- da faşizmle mücadele vardı. Sol ce- nah ile münasebetlerime İstinaden B, Mussoliniye, sosyalistler bir kere iş başına gelince eski fikirlerini de- giştireceklerini ve Fransız - İtalyan anlaşmasının lüzumunu takdir ede ceklerini söyledim. Böyle bir anlaş- ma imkânı baş Almanya tarafın- gösterirse red ce- dan ilhaki bilhas- vabı verip vermi- sa Fransada bü- yeceğini sordum: yük bir endişe «Hayır» dedi, Son- | uyandırmıştır. ra aynen şu Sör Fransız gâzete- leri söyledi: leri, (O Avustürya- — B. Bluma söy- dan sona Alman- leyin, Fransa ile larla meskün olan dahili rejimine ka- diğer yerlere si- rışmadan görüş ra geleceğinden mek İstiyorum. bahsediyorlar. 'B. Mussolini, Al- Paris Soir gaze- manyanın Avru- tesi .bu! münase- pa haritasında | betle'diyor”ki: değişiklik mak «B. Hitler mej- temayülü göster- İ bur kitabında nas- | diğinden bahsetti. yonel.“ soöyeliz" ini ölmenin min bütün hedet- OMANYAN taratından işgali lerini anjatnuşlır. yüzünden Fran B. Hitler Alman- sanın Orta Avru yanın, etrafında Almanların Obu- halede — ii Yunduğu .. bütün Almanyanın Avusturya İle birleştikten sonra haritası ve Almanlarla uyacağını söyle Avusturya ile birleştikten sonra Almanyanın nüfusu 75 milyonu bulmuştur. Fakat Almanyanın etrafında daha on buçuk milyon Alman vardır. Almanyanın bir gün bunları da Alman devleti hududları içinde görmek istediği şüphesizdir 70 sene hapis Ceza müddeti 30 seneye indirildi İbrahim adında biri muhtelif hır sızlık suçlarından dolayı asliye üçün- cüceza mahkemesinde otuz sene hap- se ve üç soygunculük suçundan da ağırceza mahkemesinde on dört sene hapse mahküm olarak Üsküdar ha- pishanesinde bulunduğu sırada bir alacak meselesinden kavga ettiği Ka- ra Ahmed adında bir mahkümu man- gal bacağından yapılmış bıçakla öl- dürmüştü. Dün ağırceza mahkemesinde yapı- lan muhakeme neticesinde bu suçu sabit olduğundan ve tahfif sebepleri de gözönünde tutularak İbrahimin yedi buçuk sene hapsine karar veril- miştir. İbrahimin diğer mahkemeler- den de kırk dört sene mahkümiyeti olduğundan cürümlerin içtimat se- beble bu son cezası arttırılarak yirmi bir buçuk seneya çıkarılmıştır. Fakat ağır hapis cezaları kanunen 30 seneyi tecavüz edemiyeçeğinden otuz sene hapsine karat verilmiştir. İKTİSADİ MESELELER Avusturya meselesi, piyasada da bü- yük akisler uyandırmıştır. Avustur- ya ile iş yapan tacirler bu meselenin siyasi taraflarından ziyade, kendile- rini alâkadar kısımlarını, yani ticaret münasebetlerini (odüşünmektedirler. Avusturya ile ticaretimiz nasıl ola- cak? Birkaç gündenberi bu susl, Avusturya ile ticaret yapan tacirleri alâkadar etmektedir. Türkiye - Avus- turya arasında geçen senenin hazirar nında yapılmış muvakkat bir ticaret anlaşması mevcuttur, bu anlaşma her altı ayda bir tecdid ediliyordu. Son haftalar içinde Avustürya ile yeni bir ticaret anlaşması müzakerelerine bile başlanmıştı. Ankaradan gelen haber- lere göre son hâdiseler üzerine, an- laşma müzakeresi kesilmiştir. 'Bu haber piyasada büyük bir alâka uyandırmıştır. Demek oluyor ki, Tür- kiyo - Avusturya münasebetleri için ayrıca bir anlaşmaya ihtiyaç yoktur. Ticaret münasebetleri Türkiye - Al- many& klering muahedesi şartlarına tâbi olacaktır. Fakat bu da kati bir hale gelmemiştir. Bu, daha ziyade Avusturya ile ticaretimiz işin ileride alacağı şekle göredir. Bugün için Türkiye - Avusturya ti- caret münasebetleri durgun bir dey- bir mevki tutan bir memleket değildi. Her iki memleket arasındaki ithalât ve ihracat rakamları, milyona bile varmıyordu. Fakat Avusturya ile &- caretin en faal mevâimi de bu mer- simdi. Avusturya rejisi, her sene bu mevsimde tütün alırdı. Şimdi bu faa” Jiyet durmuştur. Bu durgunluk dahs Ml EE ELAN Son zamanlarda Avusturyadan hu» larımızın iyi bir müşterisi olan Avus- turya ile, ne şekilde olursa olsun, tek- rar İyi işlerin başlıyacağına eminiz. R.A samanın vi