17 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

17 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

17 Mart 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA Yaşadığımız devir Tarihin hiç bir safhası bu | kadar romantik değildir | Avusturyadan garip garip haberler geliyor Kimi tebessüm ettirici, kimi feci, — Evet, kaçması yahud tevkif edi- lip sorguya çekilmesi bekleniyordu. Halbuki evlendi... Avusturya'nın İn j hilâlinin hemen ferası günü!.. —Yatan ailelerden terekküp eder. Vatanın nüvesi ailedir!» derler. De- mek ki, Avusturya istiklâlinin lideri olan ve azmile, mütemadi gayretile Şöhret kazanan Şuşnig, böyle hareket €derek şu neticeye varmak istiyor: «Vatan giti! Ülküm yıkıldı! Fakat yıl miyacağım! Yeni bir aile kurdum. İdealime tekrar varmak için bu ilk nü. veden tekrar başlıyorum...» İşte, metin ve idealist adamların azmı böyledir!.. Bu münasebetle aklıma bir tiyatro piyesi geldi: Monte Kriste'nun mace- Tası mallı. İhtiyar mahküm, İl ada- sındaki zindanda tam kırk sene çalış- Mış; saç sakal ağarmış, ve bu müddet zarfında da firarını hazırlamış: Du- varda bir gedik açarak, dışarı çikabil- meği umuyor. Halbuki yapılış hesapla- mış da, deliği başka bir mahkümun höceresine açmamış mı?.. Bu eseri ope- Ta komik haline sokan bir müellif, doksanlık mahküma şöyle bir tirad yaptırır: — Zarar yok! Yılmam.. Kırk sene daha çalışır, bir delik de öteki istika- mete açarım... İşte o zaman (şarkı ile söyliyerek:) Hürriyet! Ey mukaddes hür-ri-yet!.. Şuşnig'in ki de o hesap,. Yeniden başiryor.. Bu yolla Avustur- yayı kurtaracak... Evet, bir ideal için ölmek kolaymış, yaşamak güç... O da yeni bir hayata başlıyor. Haydi hayır- hsı!, .. Fakat bugünkü nüshamizda, ajan- sın haberleri arasındaki ailevi intihar- ları da okumuşsunuzdur: Avusturya İstiklâlinin taraftar ve bayraktarları, çoluklarile, çocuklarile hayatlarına hatime çekmişler? Derler ki: N — Romantik asır bitti.., Şimdi mad- diyetçi devirde yaşıyoruz! Ne hata... Avusturya'dan Rusya'ya, * İspanya'dan İtalya'ya, Çin'den Japon- ya'ya kadar gözlerinizi bütün dünya- da gezdirin... Romantik bir eser yaz. mak için, Mişel Zavako'nun ilham al- devir bulunur muydu? Borjiya'lar nedir ki?.. Fransız inki- lâbı nedir ki?.. Bonapart devri nedir ki?.. Hepsi de, bu muazzam mabuidli ro- | mann yanında birer minik bikâye- i cik, İçinde bulunuyoruz da azametini kayıyamıyoruz yoksa.. Dâhi bir mü- elifin çikıp da yaşadığımız günleri Yazamamasına sebep de şudur: Hakikat ortadayken ve aktörler biz- lerken kim masal dinliyecek?.. İstik- balin sakin devirlerinde, evlâdlarımız, dehşet içinde, tüyleri diken diken ka» bararak, geceleri uykuları kaçarak, umacı masalı dinlemiş asabi çocukla- Divanyolu - Beyazıd Karamustafapaşa medresesi kaldırılacak mı? Şehircilik mütehassısı B. Prob Divanyolu ile Beyand arasındaki enddeyi genişletmeğe lüzum görmüş bu münasebetle Çarşıkapıda Kara- mustafapaşa medresesinin (kaldırı! ması lâzım gelmiştir. Fakat müzeler idaresi, o Karamustapaşanın tarihi şahsiyeti ve medresenin mimari va- ziyeti bakımından binada kalmak suretile yolun sağdan ve soldan ge çirilmesini teklif etmiştir. Belediye müzenin bu teklifine he- nüz cevap vermemiştir. hazırlanmağa başlandıktan sonra | cadde ve sokaklarda açılacak yeni istikametlerin tayini mütehassısa ait olduğundan teklif B. Prost tarafın- dan tedkik edilecek ve bundan sonra bir karar verilecektir. Maarif Vekili Ankaraya gitti Dün muhtelif yerde tedkiklerde bulundu Birkaç gündenberi bu- lunan Maarif Vekili B, Saffet Arıkan dün de tedkiklerine devam etmiş ve akşam Ankaraya , Vekil be- raberinde Maarif Müdürü B. Tevfik olduğu halde dün sabah yüksek mu- allim mektebine giderek mektep teş- kilâtını tevsi maksadile orada yapıl- masına başlanmış olan ilâve inşaatı gözden geçirmiştir. Yüksek muallim mektebi tevsi edilmekle beraber ta» lebenin bütün ihtiyaçlarını kaşılıya- cak şekilde asri bir hale sokulacak- tır. Bu suretle, her sene biraz daha fazlalaşan talebe kadrosu da yeni- den çogalabilecektir. Maarif Vekili öğleden sonra şehri miz orta mektep ihtiyacı üzerinde meşgul olmuştur. Şehrimizde yeni- den iki orta mektep açılması şimdi. den kararlaştırılmıştır. Bu mektep- lerden biri Karagümrükte diğeri Cağaloğlunda © açılacaktır. Kara- gümrük orta mektebi her türlü asrf teçhizatı havi bulunacak şekilde ye- niden inşa edilecektir. Maarif Vekil dün bu mektebin yapılacağı arsayı gezmiş, sonra Çağaloğluna gelerek kız orta mektebinde meşgul olmuş- tur. Çağaloğlu orta mektebinin İstan- bul kız orta mektebi binası yanında açılması münasib görülmüştür. Bu maksadla kız orla mektebi binası ta- dil edilecek ve bu binanın yanına Wâ- ve İnşaat yapılmak suretile ikinci orta mektep meydana getirilecektir. Dünkü tedkikler neticesinde mevcud bina ve yanındaki büyük bahçenin bu tadil ve inşaata elverişli olduğu anlaşıl devrine, bir ferah devrine dair eserler okuyayım... diyecekler; ve ellerine, mı, bir eser geçirip; — Oh... Hiç değil- se bir şehri keyif için yakmış! Hiç de- ğilse bir memleketin yalnız bir zümre- sine eza edilmiş! - diyecekler... (VENA artık Neron'a mı aid olur, Enkizisyon'a Haklı şikâyetler Temizlik de inşaat meselesi değil ya. vakit şehremini olan zat halkı temiz- liğe alıştırmak için buraya ve Sultan- ahmoddeki tahtelarz halâya birer memur vaya müstecir oturtmuş ve haliların temiz tutulmasını giddetle tenbih etmişti, Avrupada, bilhassa Londrada (tu- yaletlerin) memur veya möstesirleri yani temizliğe memur adamları; bu adamların havluları, sabunları, sü- pürgeleri yardır. Her gelen gittikten sonra ortalığı temizlerler. Taksimdeki halâlar bugün taham- mülü çok güç olan fana kokular için- de ve fevkalâde pistir. Müsteciri ola» cak adam (ki daha kapıdan girme- den para İstiyor) bu işi yalme bir ti- caret gibi fn ettikçe, yani, haldları temizlemedikçe, oraya sabunlar, hav- lular, kâğıdlar koymadıkça bu Yer bir pislik ve belki hastalık memba olmak» tan kurtulmaz. Sonra da: Unutma- mal ki Taksim meydanı ecnebilerin en çok gelip geçtikleri bir yerdir. Ora- deki bu halilar kaklırılıncaya kadar içindeki kirli vaziyetin yok edilmesi de bir inşaat işi deği ai! EM Eminönü meydanı Yıktırılacak yerlerin arkasında binalar tamir günlerde gönderilmesi bekleniyor. Fakat belediye, Valideha- | ia istimllk edilerek derhal yıkıldığı | takdirde hanın arkasındaki bir te- İ kım barakaların meydana çok çirkin bir manzara vereceğini gözönüne #J- mıştır. Bunun için ilk önce bu gibi harap binalar tamir ve tanzim edi- lecek, ondan sonra Validehanı yıktı- rlacaktır. Bu tedbir, yalnız Validehanı arka- sındaki binalara inhisar etmiyecek- tir. İstimlâk haritasına göre kaldırı- lacak olan binaların arkasına tesa- dü! eden ve müstakbel meydanın et- rafını teşkil edecek olan “binaların da bu bakımdan tedkikine lüzum gö- rülmüştür. Şayed bu binalar da ha- rap, perişan iseler bunların tamir etlirilmesine teşebbüs edilecek ve bu suretle Yenicami etrafı açıldıktan sonra yeni meydan çirkin bir halde Kalmasına imkân verilmiyecektir. Belediye hazirandan itibaren cenaze defni için tedbir yor Cenazelerin belediye vasıtasile gö- mülmesi kararı haziranda tatbik edi- Yecektir. Belediye, memurları için bir servis otomibili tedarik edecektir. Mevcud üç cenaze otomobili ile bir araba ih- tiyacı karşılamadığından bir cenaze otomobili daha alınacaktır, Ölülerin yikanıp kefenlenmesi için de malzeme ve tedbirler alınmıştır. Cenazelerin belediye tarafından def- nl şimdilik ihtiyaridir. Bu tedbir rağ- bet görürse teşkilâtta genişletilecek. Surp Agop Ay sonunda mezarlar kaldırılacak küçük parçalara tefriki ile satılığa çıkarılması için şehir mütehassısı B, zulup ölülerin nakli muvafık görül müş ve aile kabirlerinin kaldırılması için bir mühlet verilmişti. İlân edilen mühlete rağmen şimdiye kader hiç kimse çıkarak ölüsünü kaldıramamış- tır. Blediye, bu ay sonunda sahadaki ölüleri kendi vasıtasile kaldırarak Er- meni mezarlığına nakledecek, pera- 'kende kemikleri de toplıyarak gömdü» recektir. Bu iş bittikten sonra müte- hassısın hayırlıyacağı plâna göre sar ha tanzim edilecektir. Aşıkile birlikte kocasını öldüren kadın Erkek 6 sene, kadın ve annesi altışar sene sekizer MA MAŞ Ya annesi İfakat ve katil âşığı Rece- bin muhakemeleri dün ağır ceza mah- kemesinde bitirilmiştir. Recebin Nureddini teammüden öldür. düğü ve İrfanla İfakatın da bu cina- yete iştirak ettikleri sabit olmuştur Te» ammüden Nureddini öldürmek suçun- dan dolayı Recebin idamı lâzım geli- indirilerek altı sene ağır hapsine kar rar verilmiştir. ğ Bu cinayette Recebe iştirak et- mekten suçlu İrfan ile annesi İfaka- tın onar sene hapislerins ve fakat, Nureddinin, karısı İrfanı ihmal et. | mesi kendileri hakkında hafifletici se- | bep olarak kabul edildiğinden cezaları | indirilerek allışar sene sekizer ay ha- | pislerine karar verilmiştir. | Tutuşan bacaya su dökerken | düşerek kolundan yaralandı | Şişlide Âbidel Hürriyet caddesinde | bayan Klarkın evinin bacası tutuş. | muştur, | Yangın önlenmiş ise de, bacaya su dökmek istiyen komşunun hizmetçisi Arusyak, ayağı kayarak damdaki ca- mın üzerine düşmüş, kolundan yara tir, Bay Amcaya göre Janmıştır. Arusyak Çocuk hastanesi- kaldırılmıştır. TI in Dir Pembe dudakları nasıl dn sararmış yarabiii? Büyük anne alabildiğine haykıra. rak sözüm ona ağlıyordu. Fakat dik- kat ettim, gözlerinde bir damla yaş bile görünmüyordu. Hıçkıra bıçkıra bir müddet daha çocuğun yüzüne baktıktan sonra tekrar yatağın üstü- ne kapandı: — Ah yavrum, seni bıçaklar altına yatırdılar öyle mi? © eli kırılasıca- Jar senin pamuk gibi etlerini nasıl kıydılar da kestiler? Söyle evlâdım, söyle. Yaraların çok acıyor değii mi? sının omuzundan yakalıyarak geriye çekmek istedi, Fakat ne mümkün? Bu acı çığlıklar karşısında evvelâ et ye ti teli EE ii z | mil B A — Ne mutlu! Bari bir de (müge teriye hoş muamele etme) müsabaka cadi edile.