18 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

KÜÇÜK ILÂNLAR FERTEK RAKISI İnhisayın kontrolu altında uzun müddet fıçılarda dinlendirilmiş 45 derecelik pek yakında çıkacak. -Tel 40988 Galata, Kaval sokak, No. $ - 9 En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 detası: 125 kuruş Akşam ân servisi, telefon 24240 —— — — Sene 20 — No. 6973 — Fiati her yerde 5 kuruş : CUMA 18 Mart 1938 Polonya hükümeti Lituanyaya şiddetli bir nota gönderdi Leh askerlerinin Lituanyayı İ işgal etmelerinden korkuluyor Ingiltere ve Fransanın Varşova sefirleri Lehistan > hükümetine itidal e Lituanyanın merkezi olan Kaunas (eski Kovno) şehrinden bir görünüş müfrezesi Lituanya arazisine girmişse de Lituanya hudut muhafızlarının mü- 'dahalesi üzerine geri çekilmiştir. Lehistan Almanya gibi hareket edecek Cenevre 17 (A.A.) — Lituanya sefi- Tİ, Milletler Cemiyeti umumi kâtipli- ğine müracaat ederek Lituanyanm Münaziünfih meseleler için bir hal su- Feti bulmak maksadile kendisi ile mü- Zakerelerde bulunmasını Polonyaya etmiş olduğunu, fakat bu mese halihazırda cemiyete arzedilme. sinin mevzuu bahis olmadığını bildir. iştir. Kaunas 17 (AA) — Resmen bildi- tildiğine göre, 15 kişilik bir Polonya Fransa, Ispanya işinin aldığı şekilden endişede İngiltereye müdafaasının tehlikeye girmeğe başladığını bildirdi, gönüllülerin çekilmesi için teşebbüste bulunulmasını istedi İngilterenin mütalâası: İspanya ileride imar işleri için ingiliz parasına muhtaç olacaktır. Ozaman ecnebi tahakkümü kaldırılmak için tazyik yapılabilecek Londra 17 (A.A.) — Havas ajansı Mühabirinden? İyi bir membadan öğ- kü iğine göre; İngiliz kabinesi, dün- Mieti da, bilhassa Fransa hükü- Ün, alından İngilterenin Paris 60 ko tevdi edilen ve #General Fran- ve aatının geçenlerde ecnebi kuv- Buğu ve malzemesi ile kazanmış ol- Muzafferiyetin Fransanın milli yansın tehlikeye sokmakta ol- Broş > hu beyan eden notasını tedkik İştir. Fransa hükümeti, İngiltere hükü- metinden İspanyadaki ecnebi kuvvet lerin geri alınmalarına medar olmak Üezere, bir mütareke yapılması için önayak olmasını taleb etmektedir. İyi malümat alan bir membadan öğrenlidiğine göre, İngiliz nazırları- nın ekserisi bir mütareke akdi için sarfedilecek olan gayretlerin boşa gi- deceği mütalâasında bulunmaktadır. (Devamı 8 inci sahifede) Kazanç kralı: Binz Crosby En büyük zevki çalışmak, en büyük korkusu nezle olmak Ülikmet Feridun Es'in mektubunu yarınki nüshamızda okuyunuz.) | tavsiye etti B. Blum hükümetin programını okudu Meclis 196 reye karşı 369 rey ile hükümete itimat etti Paris 17 — Krbinenin beyanna- mesi, Başvekil B. Blum tarafından mebusan ve milli müdafaa vekili B, Daladiye tarafından da âyan mec- âisinde okunmuştur. Beyannamede Avrupa'nın vaziye- tindeki o vahametin patlak vermiş olduğu bir sırada kabinenin ne gibi ahval ve şeralt içinde teşekkül et- miş olduğu hatırlatılarak ezcümle denlliyor ki: «Şimdiki hükümet, «Halkçılar t& cemmüüs namına teşekkül etmiş bir hükümettir. Maamafih ekseriyetin etrafında Fransız vahdetinin zaruri toplantısını vücuda getirmek için hiç bir fırsatı kaçırmamağa azmetmiştir. eder. Bütün Fransa, adeta muhteri- sane bir surette sulhu istemektedir. "Avrupanın sulhu mevzuu bahsoldu- ğu zaman Fransanın girişmiyeceği veya kabul etmiyeceği hiç bir teşeb-? büs yoktur. (Devami 8 inci sahifede) GEÇMİŞ ZAMANLAR Abdülhamid ve İstan- bulun imâr projesi Telefon: 24240 (İdare) — 24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Klişe) - Avrupada ihtilâflar çoğalıyor İngiliz kabinesinde harici poli tika işinde mühim ihtilâf çıktı Bir kısım nazırlar Ispanya ve Orta Avrupa işlerinde şiddetle hareket edilmesini istiyorlar B. Çemberlaynin istifasından ve B, Çurçilin yeni bir kabine kurması ihtimalinden bahsediliyor Londra VI (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: İyi malümat alan mahafile naza- ran, İspanya ve Çekoslovakya mese- leleri münasebetile kabine erkânı ara- sında ciddi görüş ihtilâfları çıkmıştır. Bir kabine buhrani Zuhur etmesi muhtemelidir, Öğrenildiğine göre, Ziraat Nazırı B, Morison, Harbiye nazırı B, Hore - Belişa, Mesai Nazırı B. Oliver Stanley, Müstemlekât Nazırı B. Ormsbi - Gö- re, Dominyonlar Nayırı B. Malkolm Makdonald gibi genç nazırlar, hükü- metin Çekoslovakya istiklâlinin ihlâli- ne müsamaha elmiyeceğini açıkça ilân etmesini istemektedirler, Bilâkis diğer nazırlar ve bilhassa B. Samuel Hor, bu fikre muhaliftirler, Aralarında B. Hor Belişada bu- lunan birçok nazırlar İtalyanlarla Al- manların İspanyada hâkini kesilme- lerine mani olmak için kati ve şiddet- M surette hareket edilmesini iste- mektedirler. B, Hor Belişanın fikri kabul edil. mediği takdirde istifa edeceğini teh- did makamında söylediği rivayet edil- mektedir. Bu takdirde B. Malkolm Makdonald da, istifasını verecektir. Böyle bir vaziyetin hükümeti yeni in- tihabata müracaat etmeğe icbar et- mesi multöemeldir, Muhafazakâr fır- ka ise her ne pahasına olursa olsun, buna mani olmak istemektedir. Ortada deveran eden şaylalara na- zaran, ya kabinede tadilât yapilacak, yahut kabine istifa ederek B. Vinston Çörçil'in riyasetinde yeni bir kabine teşkil olunacaktır. Harici politikada ihtilâflar Londra VI (A.A) — Havas ajansı muhabirinden: verilmiş olan takririn 141 reye karşı 317 rey We reddedilmesile bitmiştir. Maamafih pariâmento ekseriyeti için- MEŞHURLAR Harp kabinesi Mühim işler için bir nazırlar encümeni teşkili demektir Londra 17 (A.A) — B. Eden'in gayri mümkün görünmektedir. Yukarıki telgraftan ( İngüterenin harbe hazırlandığı manası çıkarılma- malıdır. Harp kabinesi demek günün mühim meselelerini tedkik ederek ka- rar vermek Üzere Başvekil, Hariciye, Maliye ler kabine toplantısında değil bu €n- cimende görüşülüyordu. O zamandan beri bu gibi encümenlere harp kabi- nesi deniyor.) de Avusturya ve İspanya - hâdiseleri karşısında derin ihtilâflar olduğu an- B. Çemberlany'ın ademi müdahale siyasetinin muhafazasını iltizam eden beyanatı, amele fırkası sıralarında ve hattâ bazı muhafazakârlarda ha- kiki bir hayret uyandırmıştır. Amele fırkası mensupları ve libe- rallerle bazi muhafazakârlar ara- sında bir mukarenet vücude getirile- ceğine dair bir şayia deveran etmek- tedir. Böyle bir projenin düşünülme- (Devamı 8 inci sahifede) ULUDAĞIN TEPESİNDEL, 4— Bu 2500 metre irtifa da bir şey mi monşer?.. Sen gel de bizim otobüs davalarının dosyalarını görl.> Ahmed Emin Yalman | MİLLİ KöTüRMANE İ ANKARA, İİ “«— Uludağ zirvesinin bir sanat zir» vesinden hiç farkı yok azizim!.. Ora- ya yükselenler de ekseriya böyle ayaz- da kalır, bol hava alırlari... Sürçüp aşağı yuvarlanmak korkusu onlara hayatı zehreder!..> Muhsin Ertuğrul “© «— Burada muhterem meslektaşlak rma küçük bir tavsiyede bulunmak isterim: Ne yapıp yapıp Babıâliyi bu- raya nakletmenin kolayını bulmalı yız!.. Sebebi: Attığımız zaman hiç ol mazsa 2500 râkimlı bir yerden atmış oluruz!..» 1938 modeli Nizameddin Nazif * (Arkası var) il ! |