18 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

18 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

AEŞ > alna hükümeti Lituanyaya şiddetli bir nota verdi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Polonya Lituanyaya nota gönderdi Varşova 11 (A.A.) — Nova Prada muhalefet gazetesinin bilâhare toplat tırılan hususi nüshasında, bugün Saf at on birde Lituanyaya gönderilen Polonya notası hakkında aşağıdaki izahat verilmektedir; Bu nota, bir ültimatomdur. Bu ül- timatomla, Polonya, Lituanyadan, enerjik bir surette iki memleket arar sında diplomatik münasebetlerin der. hal tesisini istemektedir, Aksi takdir- de Polonya, 11 mart hudut hâdisesin- den, askeri harekât ta dahil olmak üzere, en enerjik neticeler istihraç © decektir. Gazete, ültimatomun mühleti hak- kında malümat vermekte, fakat Po- lonyanın Lituanyaya aşağıdaki şart- ları koşmuş olduğunu bildirmektedir: 1 — Derhal diplimatik münasebet- ler tesis etmek, 2 — İki memleket arasında derhal demiryolu ve posta münasebetlerine başlamak, 3 — MİNİ ekalliyetler rejimi hakkın- da anlaşmalar akdetmek, 4 — Bir ticaret ve gümrükler anlaş- ması akdetmek, 5 — Lituanya kanunuesasisinde Vilno şehrinin Lituanyahın merkezi olduğunu kaydeden maddeleri kaldır- mak, 6 — li mart hâdisesinde ölen Po- m askerinin ailesine tazminat ver» me Varşova 17 (A.A) — Polonya hü- kümeti, notasını, Tallindeki Polonya elçisine göndermiştir. Elçi bu notayı Estonya hariciye mezaretine vermiş ve Estonya hariciye nezareti de nota- yı Lituanya hükümetine yollamıştır. Yarı resmi mahafll, notanın mün- derecatı hakkında tam sükütu mu- hafaza etmektedir. B. Bek bugün Fransa, İngiltere, İtalya büyük elçilerini kabul etmiştir Polonya tedbir alıyor Varşova Vi (A.A.) — Pat ajansı teb- 1IZ ediyor: Resmen bildirildiğine göre, Lituan- yanın hudutta çıkardığı hâdise dola- yısile hükümet icab eden bütün ted- birleri almıştır. Âyanın gelecek celse- sinde Hariciye Nazırı, iki memleket münasebatı hakkında umumi izahat- ta bulunacaktır. Varşova 11 (A.A) — diyor: Kurjer Paranni gazetesi, Polonya - ltuanya hâdisesi hakkında kabaha- tin güya Polonyada olduğuna dair Li- tuanyanın neşrettiği tebliği semsalsiz bir meme Süretinde tavsif etmek- Pat ajansı bil. Nümayişler Erakovi 17 (A.A.) — Litvanyanın son tahrikâtını protesto için burada muazzam bir nümayiş yapılmıştır. Binlerce halk alay halinde sokaklar. da dolaşarak orduyu alkışlamıştır. 'Tranov vo alkuz'dü da mümasil nü- mayişler yapılmıştır. Varşova 17 (A.A.) — Be aleyhinde yapılan büyük nü- mayişlerde «lituanyanın Polonya ile birleştirilmesiniz taleb eden Pankart- lar nazarı dikkati celbeylemiştir. Te- zahürcüler, ordu umum müfettişliği binası önünde belkona çıkan mare- şal Smigli Ridzi şiddetle alkışlamış- lardır. Polonya aleyhinde çalışanlar tabiiyetten iskat edilecekler Varşova 17 (A A.) — Ayan meclisi, hariçte bulunup da Polonya mümes- sillerile teması kesmiş veya Polonya aleyhinde çalışmakta bulunmuş olan kimselerin Polonya tabiiyetinden is- ketlarını hükümetten istiyen bir kar rar sureli kabul etmiştir. İngiltere ve Fransa Lehista- na itidal tasviye etti Paris 17 (A.A) — Öğrenildiğine göre İngiltere ve Fransanın Varşova sefirleri, Polonya - Lituanya hudud hadiseleri meselesinde omutedilâne davranmasını - Polonya hükümetine tavsiye etmişlerdir. Fazla olarak Fransa sefiri, şimdiki gergin beynelmilel vaziyet karşısında Polonya matbuatının Çekoslovakya arasındaki hudud hadisesi münase- betile İngilterenin Varşova sefirine talimat verilmiştir. İngilterenin ka- naatına göre haddi zatında vahim bir şey olmıyan hudud hadisesine Lehis- tan fazla ehemmiyet vermektedir. Sefir İngilterenin bu düşüncesini bil- direcek ve Lehistanın, Avrupadaki gerginliği artıracak bir harekette bu- lunmuyacağını ümid ettiğini ilâve ede- cektir. Lehistan Lituanya polisini iade etti Kavnas 17 (A.A) — Polonyalılar geçen salı günü Polonya - Lituanya hududunda tevkif edilmiş olan Litu- anyahı polis memurunu iade etmiş lerdir. Lituanya Dahiliye Nazırı B. Dirimata, hadise hakkında Diyette izahat vermiş ve «Lituanya hüküme- tinin kanun! bir esasa İstinad etmek Suretile hadiseyi kapatmağa âmade olduğunuz söylemiştir. ingiliz kabinesinde harici politika işinde mühim ihtilâf çıktı (Baş tarafı 1 inci sahifede) #i bile, zihinlerde hüküm sürmekle olan teşevvüşü göstermekte ve hükü- metin harici siyaseti hakkında, efkârı umumiyeyi kendi lehine kazanmış ol- 1 e Em Çal dinli rasında Çekoslovakya» ya karşı muahedelerdeki teahhüdleri- ni azimkâr surette tutacağı hakkın- daki notasına İngiliz hükümetinin pe cevap vermiş olduğunu Başvekilden sormuştur. Başvekil bu süsle şu cevabı vermiş- tir: «Bu notada Fransa hükümeti bir cevap istemiş değildir. Evvelce de söy- lediğim gibi, İngiliz hükümeti meso- leyi büyük bir dikkatle takib etmek- tedir.> Diğer bazı mebuslar ve ezcümle işçi Fakat Başvekil Çemberlayn, evvel- ce yaptığı beyanata ilâveten her han- gi bir beyanatta bulunmaktan imtina etmiştir. Loid Corç ne diyor? Londra 17 Mk) — B. Loyd Core, bu sabah Fransaya gitmiştir. B. Vins- ton Çörçli, hafta nihayetinde Fran- saya gidecektir. B. Loyd Core, hareketinden evvel gazetecilere şu beyanatta bulunmuş- tur: «Siyasi hayata girdim gireli harlet işleri böyle çorba halinde görmedim.> İspanya hakkında da şöyle demiş- tir: #Nazırlarımız, yarasalar gibi kör ol- mak ister görünlüyorları» Bazı mahafli, B. Loyd Core İle B. Çörçilin İngiliz kabinesinin vaziyeti hakkında Cenubi Fransada B. Bald- vin ve B, Eden ile görüşmelerinin muhtemel olduğunu beyan etmekte dirlei Fransa Ispanya işinin aldığı şekilden endişede (Baş tarafı 1 inci sahifede) 'Bu nazırlar, ecnebi muhariplerin âde- mi müdahale komitesi marifetile geri alınması lâzım geldiği mütalâasında» dırlar, Bu zevat, İspanyanın imar işle- ri için İngiliz parasına muhtaç olaca ğanı ve o zaman İngilterenin İspanya» daki ecnebi tahakümünü ortadan kal dırmak için bir tazyik icra edebilece- dini ilâve etmektedirler. iz Başvekilinin beyanatı Londra 17 (A.&.) — Dün Avam kama- rasında, Başvekil, şu beyanatta bu- Tunmuştur: «Paristeki İngiliz sefiri, dün akşam Fransiz hükümetinden, bu hüküme- tin, İspanyada halihazırda mevcud olan askeri vaziyet karşısında ne dere- ce huzursuzluk içinde olduğu hakkın- da malümat almıştır. İngiltere hükü- meti, son hâdiselerin ehemmiyetini takdir etmekte ve Fransa hükümeti ile sıkt bir teması muhafaza eylemek- tedir» Hariciye Nezareti daimi müsteşarı B. Batler, liberal mebuslardan B. Vil- frid Robere cevap vererek, Franko kuvvetlerine İtalyan torpido muhrip- lerinin gönderildiğini kabul etmiştir. Mumaileyh, bilhassa şöyle demiştir: sİtalyan torpido muhriplerinin Frankist donanmasına gönderilmiş ok duğuna dair her hangi bir habere malik değiliz. Masmafih bazı torpido muhriplerinin geçen sene sonuna doğ- Tu Frankistlere gönderilmiş olduğu- nu öğrendim.» Diğer traftan Başvekil, şimdiki ah» val ve şeralt dahilinde müstemlekât meselesi hakkında Almanya ile mü- bahis değildir. Pirene hudutları eski- si gibi kapalı kalacaktır. Maamafih Fransa, hükümeti, İspanyada İtal- yan - Alman müdahalesile tehlikeye giren Pirene hudutlarının emniyeti ve Akdenizdeki münakale yollarının serbestisi için lüzumlu gördüğü bü- tün tedbirlere tevessül etmiştir. gazetesine Perpinyan'dan bildirildiği- ne göre, Fransadan hükümetçi İs panyaya giden yollardan mühimmat dolu mühim kamyon kuvvetleri geç- miş ve bunlar hududa varmıştır. Franko kuvvetleri ilerliyor Bürgos 1T (A.A.) — Frankist kuv- vetler, 200,000 den fazla nüfusu olup Katalonya ve Aragon eyaletleri ara» sındaki başlıca yollara hâkim bulunan Kasp şehrini işgal etmişlerdir. Kasp şehri, Katalonya hududuna yakın: bir mevkide kâindir. Frankist kuvvetler, Akdeniz sahillerine yaklaş- maktadırlar, Barselon ile Valans arasındaki mü- nakalât ciddi surette tehlikeye maruz bulunmaktadır. Barselon bombardıman edildi Barselon 17 (A.A) — Âsilerin tay- yareleri, bu sabah iki müthiş bombar- dıman yapmıştır. Birincisi, saat 7,45 te yapılmış, ikincisi 40 kadar telefata m olmuştur, Birçok ağır yaralı var» e Mine düşmüştür. Buraya birçok kişi il- tica etmiş bulunuyordu. Bunlardan birçok ölen ve yaralanan vardır, Bahriye sınıfları silâh altına çağrılıyor Barselon 11 (A.A.) — Mil Müda- İaa Nezareti kara ordusunun silâh altına çağırılan sınıflarına muadil o- lan bahriye sınıflarını silâh altına davet etmiştir. Bir İtalyan generalinin iki bacağı kesilecek Barselon 11 (A.A.) — Frankocula- rın ileri yürüyüşü, bunlara karşı mu- kavemeti arttırmak ve harbi kazan- ve erkeği taşıyan kamyonlar sokaklar. da dolaşmakta ve halkı gayerete teş- vik eylemektedir. Aragon mıntakasında taarruzda bulunan Franko kuvvetlerinin ku- mandanı İtalyan generali Belgondzo- li'nin yaralandığı ve ameliyat yapıla- rak iki bacağının kesileceği haber Londra 17 (AA) — Deyli Meyi İ alınmıştır. B. Blum hükümetin programını okudu (Baş tarafı 1 inci sahifede) geci, kendisi ile müftehir tarihe ve mukadderatına lâyik bir millet man- zarası arzedecektir. Blum kabinesine itimat bunun sebeblerini izah eyleyen bir nutuk söylemiş ve bunu B. Flandenin. muhalefet grupları namına söylediği nutuk takib etmiş ve nihayet Blumun! Mebusan meclisi, 196 reya karşı 369 rey ile yeni Blum hükümetine itimadını bildirmiştir. famitle voleybol > maçında Yavuzlular mağlüb oldular İzmit 17 (Telefonla) — İzmit or. ta okul voleybol takımı ile Yavuz vo- Fransada müdafaa tahsisat Ordu, donanma ve hava kuvvetlerine yeni tahsisat Bani ve Paris 17 (A.A.) — Bu sabah toplar nan nazırlar meclisi, B. Daladiye ta- rafından teklif edilmiş olan milli mü- dafnaya aid yeni kredi tedbirlerini kabul etmiştir. Bu krediler, hava ku- vetleri için 3,463,000,000, donanma için 400,000,000 ve kara kuvvetleri için600,000,000 franktır. Bu krediler, 1938 senesinin 11 mil yara baliğ olan Milli Müdafaa bütçe- sine ithal olunacaktır, Bütçe Nazırı B. Şarl Spinas'ın tale- bi üzerine hükümet, bugün Mebusan meclisine mili müdafaanın istisnai Dördüncü umumi müfettiş Ankarada Ankara YT (Telefonla) — Dördün- cü umumi müfettiş general Abdul- lah Ankaray gelmiş ve müfettişliğe sit işler hakkında alâkadar me kamlarla temasta bulunmuştur. Ge- da kalacı Fransız âyan hariciye encilmeninde Eski Başvekil Laval mühim bir nutuk söyledi Paris 17 (AA) — Âyan hariciye encümeni Orta Avrupa ve Akdeniz vaziyetini tetkik eylemiştir. Encümen reisinin izahatını müte- akib bir çok hatip-söz almıştır. Bun- lar meyanında eski Başvekil Laval'in beyanatı bilhassa çok mühim olmuş- tur. Layal, 1938 da Başvekil iken İtal- yaya karşı takib ettiği siyasetin ns kadar yerinde olduğunu uzun uza , Arkadaşlarına ibraz ettiği vesikalar ve ileri sürdüğü deliller bizzat muarızlarının da itirafları veçhile, derin bir tesir yapmıştır. Laval gibi, Bertod ve Benar da İtalya ile tekrar temasa gelinmesi hu- susunda ve İspanyada daimi müda- hale siyasetinden vazgeçildiği takdir- de bundan doğâbilecek tehlikeler üzerinde ısrar etmişlerdir. Müzakerelerden sonra encümen, ademi müdahale siyasetinden vazge- çilmesine encümenin müarız bulün- duğunu Hariciye Nazınna bildirmeğe İzmit vilâyet bütçesi 943000 küsür lira İzmit 17 (Telefonla) — Vilâyet w- mumi meclisi bugün son içtimamı yaparak toplantıya nihayet vermiş- tir.Yeni dalmi encümen intihabında âzalıklara Salih Kalemci oğlu, Enver Balkan, Yusuf Özkaya ve Rifat Yuce gizmişlerdir. Yeni bütçe 943,000 küsur lira ola- rak kabul edilmiştir. İzmit koşucuları Ankaraya gittiler İzmit 17 (Telefonla) — 20 Martta Ankarada yapılacak 6000 retrelik koşu birinciliklerine iştirak edecek İzmit şampiyon takımı*Cahid, İbra- him ve Kemalden müteşekkil olarak atletizm ajanı Kerim Oktayın baş- kanlığında Ankaraya hareket etmiş- Mi İdmanyurdu Yavuz takımını 2-1 yendi İzmit 17 (Telefonla) — İzmit id- man yurdu futbol takımı ile Yavuz takımı arasındaki revanş maçı çok kalabalık seyirci önünde oynanmış ve neticede İdmanyurdu bire karşi iki sayı ile Yavuza galib gelmiştir. Bu akşam Nöbetçi eczaneler 11/3 (AKŞAM KAPANIŞ FİATLERİ) ESNAM ve TANVİLÂT İstikranı 94) Türkiye Cüm- 1633 istikraz 6050 İrez Ünlütürk 1 1915) anadan 38 “SAR Sİ yaa 850 NR mi , Mümessil X 4030) u er rg. gal in 100 > m O —| Şark Değir İş Bankası © 1040) menleri ı“ » Hamiline 1050) Şark Değir- » omüesis (O©8i menleri Para (Çek fintleri) Paris 253850 Londra 630 Nev Yörk © 07818 Bilâno 140182 Atina 06:1480) Cenevre 343,40 Brüksel 4,63,70 pe etli