March 18, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

March 18, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

© Yarüs etmişler?.. 18 Mart 1938 #KŞAM Bahife IAKŞAMDAN AKŞAM — m — Bir dirilme arifesindeyiz... Mesud Cemli ve arkadaşları bir id- Ülş ile ortaya atılmışlardı ve yüzleri- hin akile bu güç işin içinden çıktılar. Bize on yedinci ve on sekizinci asır Türk musiki şaheserlerini hakikaten İattıra tattıra, anladıklarını anlata Anlala ve beğendire beğendire din- ler. . ” Saray sinemasının salonu hunca- Tançtı. Güzide bir balk... Bakıyorsu- muz: Avukattan mühendise, şairden Âlime kadar tanınmış münevverleri- Miz bu arada.. Pek çoklarıda, yer bulamamaktan o mütevellid bir tees- Büfle gişeden dönüyor. Program başlayınca, bütün dikkat Bahneye toplandı. En arkada Koro heyeti ki, şu ama- Körlerden müteşekkil; * Necmi Rıza Ahıskan, Bülend Baran, Balanay, Orhan Borar, Mustafa , Doktor Cemal Kimtii Gönenç, Sa- Mhaddin Gökemre, Necmeddin Gözen, ddin Güleç, Muzaffer İlkar, Ekrem , Cevdet Kozan, Sar Körmükeü, Doktor İhsan Unaner, Basri Pkel, Sa- in Tolan. * Okudunuz: İçlerinde doktorlar da Mar... Zaten münevver bir heyet ok “ukları bir bakışta hallerinden anla- | Şiliyor, Dörtte üçü de pek genç dene- Cek yaştalar. Meselâ artist Hâzım'ın isini « Bay Amca İle oğlu derece- Sinde! - andıran sanatkâr oğlu da bu Meyanda... Ecdadın nağmelerine bu dünkü Şocuklar iki üç asır öteden nasıl te İşlitiğimiz. sesler hangi esrarlı mahfazada saklıymış da mukaddes bir emanet gibi bunla- Fa İntikal etmiş; ve şimdi, Itri Musta- fa efendini, İsmall Dedenin, Âşık a Çavuşun, bir ilâhi vecd es- Mâsında yahud, bir gazi arifesinde beyninde doğan ilhamı, kusursuz bü- iğiyle, zarif inceliğiyle, korkunç İhtişamiyle burada dinliyebiliyoruz? En garibi: Burada, bir sinema bi- Hasında,. Holivud'a, sesli filime, Cazbanda, me bileyim Vagner'e, 'a rağmen.. Bu smokinli gö- islerden, bu etrafı bıyıksız ve sa- kalsız dudaklardan sesler fışkırıyor: | SAlınca şişhaneyi, a babam...» O «Afeti mehpeyker» kimdir?... Ve © gülleri kızartan goncer, melhü se masını böyle faşizm asrma kadar Wlaştıran o sanatkârm kadrini o za- Man anlasaydı eğer... Derdi ki: — Sen gibi bana âşıkı üftade bu- maz... Sahi... «Koro heyetinin önünde ancak üç âlet duruyordu: Ke- | mutevazı Mal Niyazi Ceyhun'un elinde kemen- $8, Cevdet Kozan'da ud, Nuri Halil yraz'da kudüm... Mesud Cemil de, kâh alafranga bir nn şef dorkestr'i tarzında «dirije» #diyor, kâh araya katılarak, - babası- olduğu gibi kendisine de şeref ve- > tanburunu çalıyor... * Perde arasında Necib Fazıl'ı heye San içinde buldum: Kudüm denen in nağmelere, mutevazı, vakur de tarihteki meşhur «Eminans İz” kadar esrarengiz kumanda edi- kendine has cümlelerle, sıfatlarla tıyordu. Evelki geceki konser, onu çalan, İiyen, dinliyen omünevverler ve Übuattaki, halktaki bu alâka. Kal tekrarlıyayım: Bir Türk musi- Bönesansının eşiğinde olduğu- Muzu bize müjdeliyor... (VA-Nü) Çarşıboyuna doğru genişletilecek Üsküdar İskele meydanının açılma- sına birkaç sene evvel başlanmıştı. Bu suretle Üsküdar meydanında bu- lunan Mimar Sinan medresesinin önü | açılmıştı. Fakat bu kâfi gelmemiş- | tir, Meydanın Çarşıboyuna doğru açıl- masi için şehircilik mütehassısı B. Prost bir proje hazırlamıştır. Beledi- ve, meydanın açılması işini Ikmal ete meğe karar vermiş ve bu işin kaça malolacağını hesaplamağa başlamış- tır, Bundan başka meydanın henüz kal dıfım yapılmıyan sahasının da inşa | sı için yirmi dört bin parke sipariş | edilmiştir. Yakında meydanın parke- | lenmesine başlanacaktır, Dün 20 bin çift palamut tutuldu Birkaç gündenberi balık tutulamı- yordu. Dün havalar düzelmiş ve ilk parti 20,000 çift palamut tutulmuş- tur, Balıklar dün Yunanistana ihraç edilmiştir. Limanda 28 Yunan motö- rü 5 Yunan vapuru, 12 İtalyan balık gemisi beklemektedir, Balık tutulduğu takdirde bunlar da yükleyip memleket- lerine gideceklerdir. Barınma evleri Belediye şimdilik on tane açacak | vilâyet, anası babası çalışan kim- i sesiz çocukların himayesi ve gündüz- leri terbiyevt bir şekilde işgal edilme- leri için bu seneden itibaren on tane Barınma evi tesisine karar vermiştir. Bu maksadla yeni sene bütçesine tah- | sisat konulmuştur. j Bu evler açıldıktan sonra bu kabili | vaziyette bulunan çocuklar, sabahla- rı baba vöya anneleri tarafından bu €rlere teslim edileceklerdir. Bunlar akşam üzerleri çocukların alacaklardır. p bina bulunacaktır, İ Belediye imar ve harita şube- si müdürleri Ankaradan geldiler Yollar ve Yapılar kanunu tedkika- ına iştirak etmek üzere, Ankaradan Ank: n davet üzerine Ankaradan Şi gelmişler- Yeni kanun lâyihasının tedkikatı | bitmiştir. “Yakında Heyeti Vekileye “ gönderilecektir, Bir leh gazeteci geldi Lehistanın mühim 1 biri olan «Kuryer Loskonski isminde memleketimize gö B. Loskonski şehrimizde bir müd- det kaldıktan sonra, Ankaraya ve Ana- dolunun muhtelif şeh rine gidecek, gazetesine yazılar yazacaktır. Haklı şikâyetler Belediye mütekaidleri- nin maaşları Bu mektubu “yastığın gün marn iç > mum henüz almadık. Ne günü verile- ği yapılıyor, rinsi günü de verilmek miş, Bizler ayın birinel gününden vazgeçtik hiç olmazsa haftası içinde alabilelim, Bu şikâyet haklı değil mi- dir? Bir mütekald Bir kadın öldü Gasledileceği sırada gözlerini açtı Fakat iki gün sonra, bu defa kati olarak öldü Edirmekapıda oturan 65 yaşların- da Fatma isminde bir kadın, evvelki gün âni olarak fenalaşmış ve yatağa düşmüştür. Bayan Fatma, akşam Üze- ri büsbütün ağırlaşmış ve gözlerini kapamıştır. Evde bulunan diğer elle efradı, bayan Fatmayı bir gözden geçirmiş, kalbini yoklayıp durduğunu görmüş ve öldüğüne kanaat getirdikten sonra rahat döşeğine yerleştirmişlerdir. Ölüm hâdisesi, gece olduğu için er. tesi gün cenaze kaldırılmak üzere ha- zırlıklar yapılmış, Fatmanın başı w- cunda kuranlar okunmuş, sebahleyin de ölüyü yıkamak için tertibat alın- muştir, Bayan Fatma, yıkanmak Üzere taş- liğa indirilmiş, bu sırada etrafındaki Kadınlar dehset içine düşmüşlerdir. Çünkü bayan Fatma çırpına çırbına kendine gelmiş, ortadaki ölüm yolcu- ığu hazırlıklarını görünce tekrar bir fenalık geçirmiştir. Bayan Fatma, odasına alınmış, geçir- iiği buhranı atlatması için istirahate bırakılmıştır. Bittabi cenaze hazırlıkları durdu- rTulmuştur, O gün bayan Fatmanın evi de bu şekilde geçirilmiştir. Evvelki gün bayan Fatmaya tekrar bir kalb krizi gelmiş, tekrar gözleri- ni dünyaya yummuştur, Ev halkı, bu sefer ahiret yolculuğu hazırlıklarından evvel bir dokter getirmişler ve ölümü tamamlle tesbit ettikten sonra teçhiz ve tekfini işine girişerek, zaten mahalleye on daklka- lık bir mesafede olan mezarlığa götü- rüp defnetmişlerdir. arteçilerle dolmuş, taşmış, iki gün | Valide hanı . “Yıkılma işi için şartname hazırlandı Yenicaminin önünün açılması işine yakında başlanacaktır. Valde hanının bulunduğu ada ile caminin önündeki lunduğu ada tamamile kaldırılacak- tır, Valide hanının 260 bin liraya Istimr- lâki kararlaştırılmıştır. Ferağ muame- lesi yapıldıktan sonra belediye binanın evkafa aid binaların yüz küsür bin li- raya istimlâk edileceği anlaşılmıştır. Vali ve belediye reisliğinden: Gaze- tenizin 17/3/938 tarihli nüshasında intişar eden Eminönü meydanının tev- si ve istimlâkine aid yazı meyanında Valide hanının en sona bırakılacağı hakkındaki yazı doğru değildir. Bilâkis mukarrer olduğu veçhile ilk önce me3- kür han istimlâk edilip yıkılacaktır. Bu haberin bu suretle düzeltilmesini rica ederim, Yunanistanla ticaret Atina ticaret ataşesi dün tacirler görüştü Atina ticaret ataşesi B. Naci Anka- radan şehrimize gelmiş ve Yunanis- tanla iş yapan tacirlerle temasa baş- lamıştır. Atina ticaret ataşesi ihracat- çıların derdlerini dileklerini tesbit et- mektedir. Bu maksadla dün öğleden sonra Türkofiste B. Nacinin reisliğin- de iki mühim toplantı yapılmıştır. İlk toplantıda bulunan balık ihracat- çıları muhtelif dileklerde bulunmuş- lardır, Bunların en mühimi balık ih- racında nakliye işlerinin de balıkçılar tarafından yapılmasıdır, Fakat Yunan ve İtalyan gemileri ve motörleri tara- fından yapılmakta olan balık nakliya- tına nihayet vermek için ortaya çıkan bazı müşkülleri halletmek icap edi- yor. Balıği muhafaza için lâzım olan buz ve motörleri tahrik için kullanılan mazot çok pahalıdır; Bu müşküller nakliyatın balıkçılar tarafından yapıl- masına mâni olmaktadır. Balıkçıların bu dilekleri tedkik edilecektir. Yunanistanla iş yapan yumurta ta- cirlerinin iştirakile dün Türkofiste bir İ toplantı yapılmıştır. Bu toplantıda da ihracatçıların muhtelif dilekleri tedkik olunmak üzere tesbit edilmiştir. Atina ticaret ataşesi bugün Atinaya gidecektir. Bir tavcı yakalandı Muhtelif zamanlarda tavcılık sure- tile bazı safdilleri dolandıran İbra- him isminde biri, Emniyet direktör. lüğü ikinci şube memurları tarafın- dan yakalanmıştır. İbrahim, teneke- yi gümüş ve altın, âdi taşları da el mas ve pırlanta diye sürmekte idi. İbrahim, hakkında tanzim edilen tahkikat evrakı ile birlikte dün adli- yeye verilmiştir. ISTANBUL HAYATI Tavuk ve dolma Şişman adam ellerini cama dayıya- taraftan Bay Amcaya göre ci — iş — Sana tarsi, kiler tesis et... yem: Evinde mut-| ... Raflara âlâ reçel kavanozlarını... cuklar, pastırmalar da bulunmalı, Halbuki sen yalnız reçelden, şuruptan *İ bahsediyorsun!... — İyi amma bay Ames, kilerde su- k