26 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

26 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

26 Nisan 1938 Yeni Türk - Yunan misakı Atinada imzalanacak yi İç Yukarıda Başvekil ve İktisad Vekili parti merkezi önünde, aşağıda parti merkezindeki şörüşmede bulunanlar (soldan sağa doğru) parti ilyönkurul üyesi Ahmed Kara, İktisad Vekili Şakir Kesebir, Başvekil Celâl Bayar, Trakya umumi mütettişi general Kâzım Dirik, vali Muhiddin Üstündağ, ilyönkurul üyesi Necib Serdengeçti. (Baş tarafı 1 inci sahifede) maliyeti olduğu halde dün gece yarı- &ı dost memlekete hareket etmiştir. Sirkeci gari Başvekilimizin oseya- hati münasebetile dün gece elektrik Ye .bayraklarla baştan başa ,donan- mıştı. B. Ci Bayarın Atinaya gi- deçeğini evvelden bilen halk hususi trenin hareket saatinden çok evvel Sirkeci garını doldurmağa başlamış ye istasyonda bir kıta asker, askeri bando ve bir polis müfrezesi yer al- mışlardı, Salonda B. Celâl Bayar Beklerken, uğurlayıcılar arasında sü- mimi görüşmeler oluyordu. Bu me yanda Yunanistanın Ankara elçisi B. Refnel 'Türk güzelecilerine hasbi- hal esnasında şöyle demiştir: « — Muhterem Başvekiliniz. Ana- ,Öplu ajansına vaki beyanatında bu zeyahatin mânasını en güzel şekilde ,anlatmış bulunuyor. Bu mesud ha- dise; B. Celâl Bayarın Atinayı ziya- Tunanistanın.. Türkiyeye karşı w tezabüre . bir kere daha Kil edecektir. Bütün Yuna- nu büyük bir meftuniyetle t 11,15 de Başvekil ve Hariciye Vekili merasim salonuna ve burada Vali ve Belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ, İstanbul .ku- general Halis, merkez ku- ni general İhsan İlgaz, bele- diye ve parti erkânı, İngüiz ve Yunan gelirleri, Balkan Antantına dahil memleketler konsalosları, yerli ve yabancı gazetecilerle şehrimizdeki resmi daireler müdürleri tarafından karşılanmıştır. Başvekille Hariciye Vekili herkesin ayrı ayrı ellerini sık- tıktan sonra salonda 10 dakika kadar istirahat etmişlerdir. Saat 11,25 de merasim salonundan Çıkan Başvekil askeri teftiş etmiş ve Hariciye Vekili ile birlikte hususi tre- ne girerken halkın coşkun tezahüra- tile alkışlanmıştır. Tren saat tam 11,30 da hareket etmiştir. Başvekile Yunan sefiri B, Refael de refakat et- mektedir, Başvekilin Atina ajansına yanatı İstanbul 25 (A.A) — Başvekil B. Celâl Bayar, Atina ajansının hususi muhabirini kabul ederek aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: Yunanistana bir kere daha gitmek- ten mütevellit sevincim! Söylerken size yeni hiç bir şey öğretmiş olmıyo- rum. Bu kadar tabii olan bir hissi te- yide lüzum var mi? Türk milletinin kardeşlik selâmını ve dostluk rehine- sini götürmek vazifesile mükellef olan müttefik memleket mümessille rine Elen milletinin göstermek itiya- girmişler | İ za etmekle beraber, hakikatte tarihin dında bulunduğu kendiliğinden ve çok içden gelen pek derin ve heyecan verici hüsnü kabulü daha evvel gör- muş ve takdir etmiş olmak şerefine nail bulunuyorum. Fakat bu defa iki türlü sevinç his- setmekteyimi etmez bir surette saği olan Türk - Elen dostluğu binasına bir taş hem de büyük bir taş - daha götürmeye davet edildim. - Mümasebellerimizin esasını teşkil eden bu.çok dinamik destluk, Balkan antantı “çerçevesi dairesinde bir ittifak münkalib olmuştur, Hattâ, bu dostluğun zemanın yardımile, iki Balkan ve Akdeniz memleketinin mo- ral birliğine doğru istihale etmesi mü- kadderdir. Bu iki memleket, coğrafi vaziyetleri itibarile olduğu gibi sakin- lerinin karşılıklı arzuları itibarile de, birbirinin tabii İmtidatları olarak te- lâkki edilmelidir, Avrupanın öyle bir bölgesinde yaşı- yoruz ki, barışm menfaati ile bir bü- tün teşkil eden menfaatlerini tama- men müdrik bulunan dört müttefik memleket en mesud bir politik teşek- İ külü başarmasını bildiler. Bu teşekkü- | le dahil olan memleketlerin her biri, harice karşı tam bir istiklâl muhafa- kendilerine tevdi ettiği vazifeyi ikmal için birbirlerini Karşılıklı olarak ta- mamlamaktadırlar. Bu işte, bu rhem- leketlörin hükümetleri için milletleri- nin tabit temayüllerinden mülkem İ olmak kât gelmiştir. Atinada ikametimiz münasebetile, İ majeste Elen kralına derin tazimleri- mizi şahsen arzetmek ve Elen hükü- metinin mümtaz şefi âziz dostumuz Başvekil Metaksası - bu sefer bizzat kendi memleketinde - tekrar selâmla- | mak benim için ve dostum doktor Aras için pek büyük bir şeref olacaktır. Yunan hududunda istikbal | Atina 25 (Akşam) — Türkiyenin Atina sefiri B. Ruşen Eşref ve Yunan hariciyesinden B. Delmuzos Başveki. limizle Hariciye o Vekilimizi karşıla» mak üzere hududa gitmişlerdir. Yu- nanlıların Trakya valisi de, Türk dev. let adamlarını hududdan İstikbal edecek; Selânik valii umumisi de ken- di hududundan karşılayıp salı günü (bugün) on bir buçukta Selâniğe muvasalat, edilecektir. B. Celâl Bayar ve B. Tevfik Rüştü Aras( Atinada Bü- yük Britanya otelinde misafir olacak- lardır. Program Atina 25 (Hususi diğimiz muhabirimizden, telefonla) — Alina, misafirlerini kabul için hazır- lanmaktadır, Tesbit edilen program Zira mukayese kabul | surette gönder- | AKŞAM Bahife 13 dünkü toplantısında Çocukların sinemaya gitme- mesi kanunu tekrar adliye encümenine veril Ankara 25 (A.A.) — Büyük Millet Meclisi bugün Fikret Sılay'ın baş- kanlığında toplanmıştır. Meclis, divanı muhasebat, 1937 büt- çelerinde münakale yapılması ve bazı eşyanın gümrük resminden muaf yetleri hakkında alınmış kararların tasdikine ald kanun Jâyihaları ile Türk gayri mübadillerine tahsis edi- len malların vergilerine ve iskân ka- nununa ek kanun lâyihaları müza- kere ve kabul edilmiştir. İzmir telefon tesisatının satın alın- masına aid mukeyelenin tasdiki hak- kındaki kanun lâyihası ve Adananın İncirli köyünden Aydın aşiretinden İbrahim oğlu Haci Ali Kuş'un ölüm bata tasvip edildikten sonra çocukla- Tın umumi sinema ve tiyatrolara gir- melerinin yasak edilmesi hakkındaki kanuni teklifin müzakeresine geçil- miş. ve teklif talep üzerine tetkik olunmak için tekrar Adiliye encüme- nine verilmiştir. Yine bugünkü taplanlıda Kırşehir havalisindeki hareketi arzdan zarar görenlere yapılacak yardıma aid ka- nun lâyihası da müzakere ve kabul edilmiştir. Bu kanun ile 1937 mali yılı düyunu umumiye bütçesinin 265 inci faslından 30 bin lira indirile- rek Maliye bütçesinde «zelzelede 22- rar görenlere yapılacak yardım» namı ile açılan fasla fevkalâde tahsisat ola- rak konulmaktadır. Kanunun müza- keresi esnasında süz alan Mazhar Mü- fit Kansu (Denizli), buparanın zara- Ta uğrıyanlara yapılacak yardım için kâfi gelip gelmiyeceğini sormuştur. İçişleri Bakanı Parti genel sekrete- Tİ Şükrfü Kaya, karşılık olarak de- miştir kiz «Bu ilk yardımdır. İhtiyaç miktari tahakkuk ettikten sonra hükümet| kendisine düşen vazifeyi yapacaktır. Arkadaşımız, arkadaşlarımız ve mil- Jetimiz de görecektir ki, ihtiyaç karşı- lânacaklır.» Bu ihtiyacın şimdiden tayin edile- Tek ora göre bir tahsisat kabul edil- mesinin daha muvafık olacağı yolun- da ileri sürülen bir mütalâaya karşı da İçişleri Bakanı demiştir ki: «Kızılay teşkilâtı var kuvvetile Zel- zele sahasında çalışmaktadır. İhtiyaç henüz tesbit edilmiş değildir. Tahak- kuk ettiği vakıt hükümet Büyük Mec- isten Jâzım gelen tahsisatı istiyecek- tir.» Bu İzahatı müteakip kanun kabul edilmiştir. Büyük Millet Meclisi çarşamba gü- *| nü toplanacaktır. İman şöyledir: 27 Nisan çarşamba günü; 10 da Türkiye Başvekil ve Hariciye Ve- kili Atinaya müvasalet! edecekler. 11 de Kralı ziyaret. 1130 da Harlelyeyi *iyaret, 1230 da B Metaksasm fadel ziyareti. 13,30 da elçiliğimizde htusi yemek, 16 ile 17 arasında Hariciye Nezaretinde yeni Türk - Elen misakının İmzalanması. 2030 da Büyük Britanya otelinde Yu- nan hükümeti tarafından resmi ziyafet ve suvare, 28 Nisan perşembe günü: 11 de Meçhul asker âbidesine çelenk ko- nulması, Kralın öğleyin Türkiye Başveki- lile Hariciye Vekili gerefine öğle ziyafeti vermesi muhtemel, 18 de Maraton gölünde çay ziyafeti. 2030 da bizim elçiliğimizde ziyafet suvare, ve İ 29 Nisan cuma günü: 11 de Sunşon burnunda ziyafet. (Bura- m bir tenezrüh ve asarı atika yeridir.) Öğleden sonra müzeler gezilecek, Akşam yemeği serbes, 2230 da Kral tiyatrosunda tems$ı, 30 Nisan cumartesi günü: Öğleden evvel serbes. 135 de B. Metaksasın hususi ikametsâ- Yında ziyafet. v 15 de Atinadan İstanbula hareket. Avdette B. Celâl Bayarla B. Tevfik Rüştü Aras üç saat kadar Selânikte kalarak Büyük Önder Atatürkün evi- ni ziyaret edeceklerdir. Türk gazetecileri dina 25 (Akşam) — Türk gazete- ciler)nin Yunanistanı gezdirilmeleri için on günlük bir program hazırlan- mıştır, Bu program mütibince Yuna- nistanın muhtelif yerleri gezilecek- tir, Türk gözelecileri kral Jorj otelin- de misafir olmaktadırlar. Büyük Millet Meclisinin cezasına çarpılması hususundaki maz | Şiddetli zelzeleler devam ediyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) Vatanın her bucağından ve halkı- mızdan hükümete ve Partiye Kırşehir ve Yozgad köylülerinin uğradığı acıya iştirak telgrafları gelmektedir. Hepi- miz birimiz için diyen milli şiarımızın bu yüksek tahassüs ve tezahürünü şükranla karşılarken zarara uğrıyan vatandaşlarımızın ihtiyaçlarına yar- dım olmuk üzere her tarafta kendili- ğinden alınan teşebbüslerle toplan- makta olan fanelerin Kızılay genel merkezine gönderilmek üzere mahal- lin Kızılay şubelerine verilmesini de rica edi Ü Her felâket ve kazalarda olduğu gi- bi Kızılay genel merkezinin bu defa da bütün Leşkilâtını seferber ederek felâketzedelerin imdadına koştuğunu teşekkürlerle arzederim. Yurdun her tarafından yardımlar Yurdun her tarafından kazâzedele- Te yardım için teşkilât yapılmağa baş- landığına dair haberler gelmektedir, Felâketzedelere yardım Kınlay İstanbul mümessilliğinden yurdun gözel ve rahat bucakların Kırşehir ve köylerinin şu son günlerde geçirdiği zelzele felâketinin acısı her yurddaşımızın göğu tür, Şüphe yok ki, bu a Me bu felâketin açlığı yarayı bağlıyacak ve gediklerini gücünün yettiği kadar ka- patmağa koşacaktır. Her zaman olduğu gibi bu defa da felâ- | ket sahasında karagün dostluğunu gös- | termiş olan Kımlayımız, gerideki yurddaş- larından scımnın bölüştüğü bu felâket için gücü nisbetinde hamiyet eserlerini ve para yardımlarını bekler. Cemiyetimizin her kazada bulunan şu- beleri yurddaşların miktarı ne olursa ol- sun verecekleri yardımlar için Yeznelerini açık bulundurmakla beraber yardıma ko- şan yurddaşlarımızın adları iiste halinde neşredilğcektir. Ura K. 00 600 G. ve A. Büker LTD, ve Modlano. Bresilya kahvesi Türk'anonim şirketi, İş. LTD. şirketi. Salti Pranko. lom Biraderler, 200 100 100 ım 200 3 ip Kadıköy şubesinde rilen, Kadıköy koltukçu esmafı tara- fından verilip Kadiköy şubesin- den gönderilen. S. Suraski Mahdumları: 10 300 Samsun treni bir adam çiğnedi Sivas 25 (Akşam) — Samsun treni Çamlibelde kaza İle bir adam çiğne- | di ve 9 saat tehirle geldi. Filistinde vaziyet hâlâ karışık Çeteler faaliyette bulunuyor, köylerden vergi topluyor Hayfa 25 (A.A.) — Akkâ kampın- dâ mevkuf bulunan 224 arap lehinde- ki tahrikât devam etmektedir, Dün yeniden bir takım hadiseler olmuştur. Mevkufların karıları Hayfa tacirlerini vatandaşlarının temadi edip gitmekte olan mevkufiyetlerini protesto etmek için dükkânlarını kapamağa ikna et- meğe çalışmışlardır. Zabıta, nümayişçileri dağıtmak için müdahsle etmek mecburiyetinde kal- mıştır, Kampdaki mevkuflar, açlık grevini bırakmışlar ise de üç güne ka dar serbest bırakılmadıkları takdirde tekrar grev yapmak tehdidini savur- muşlardır, Bundan başka tedhişçilerin faaliye- ti Filistinin her tarafında müteferrid suikastler şeklinde devam etmektedir. Çeteler, kasabaları fidyel necata bağ- Jamakta ve vergi taleb etmektedir. Kasabalar ahalisi, bu talebleri redde cesaret edememektedirler. Akkâ mıntakası kasabalarından bi- rinde üç kişi öldürülmüştür. Tunusta bir tevkif Paris 25 (A.A.) — Tunus milliyet. perver cemiyeti olan Düstur partisi. nin reislerinden ve Arab hâreketinin elebaşılarından avukat Binhamoda, devletin emniyetine karşı şulkastte bulunmak çürmile tevkif edilmiştir. yı herkes paylağşır- | ken yurd ve yurddaşlık sevgi ve bağlılığı | Arnavut kralı yarın evleniyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) Saat 23 de kral ile beyaz birrop giymiş olam ve başında pırlantadan bir taç bulunan müstakbel kraliçe salona girmişlerdir. Kendilerini kral ailesi efradı takib ediyordu. Kabul resmi, büyük bir şetaret içinde geç vakte kadar devam etmiştri. İzdivacın tesidi merasimi, hususi ve samimi mahiyette olacaktır, Ecnebi heyetlerini Tiranda kabul ve iskân etmenin imkânsızlığı sebe bile kral, ecnebi hükümet ve saray- | larına resmi hiç bir davetname gön- dermemiştir. Yalnız İtalya ve Yura- nistan hükümetleri müstesna olup bunlardan İtalyan, kendisini temsile kont Cianoyu memur etmiştir. Kont Ciano, bu sabah tayyare ile Tirana, gelecektir. Yunanistan İse aorta elçi- lerden B. Depistrası göndermiştir. Diğer bülün hükümetleri Arnavud- Tuktaki diplomatları temsil edecektir. İtalya ktalı Viktor Emanuel'i Dük dö Bergam: temsil edecektir, Sıhhiye Vekâletinde müsteşar muavinliği ihdas olunacak Ankara 25 (Akşam) — Sıhhat ve içtimai muavenet vekâleti teşkilât ve memurin kanununa ek olarak hazır» lanan kanun lâyihasının encümenler- ce müzakeresi bitmiştir, Encümenler- de bazı tadillere uğrıyan bu lâyibanın aldığı son şekle göre, sıhhat ve içtima muavenet vekâletinde bir müsteşar muavinliği ve ayrıca bazı yeni memüs riyetler ihdas edilmektedir. Sılıhat ve'içtimai muavenet encü- meni müsteşer muavinliğinin müste- şarlığa kalbini islemişse de bütçe en- İ cümeni bunu doğru bulmıyarak mez- kür vekâlette bir müsteşarlık muavin- liği ihdasını kabul etmiştir. Meteoroloji istasyonlarının aletleri Ankara 25 (Akşam) — Meteoroloji istasyonlarından bir kısmının son $i$- tem telsiz muhabere-cihazları ve din- leme &letlerile teçhiz edilmeleri te- karrür etmiştir. Bu maksadla salın alınacak âlet ve cihazlar için 400,000 liraya kadar taahhüde girişilmek üzere Başvekili mezun kılan kanun lâyihası encümen- lerce kabul edilerek ruznameye alın- mıştır, İcra mütehassısı Ankara 25 (Akşam) — Icra müte- hassısı burada bir hafta kadar kala- cak, raporunu hazırlıyarak Adliye Ve- kâletine verdikten sonra memleketine Bir Japon gazetesi daha fazla faaliyet istiyor 'Tokyo 25 (A.A.) — Nişirişi Şumbena Eâzelesinin Şanghay muhabiri Ja- ponyanın Çin seferinde daha büyük bir faaliyet göstermesi lizumundan bahsetmekte ve Hankova doğru Sür- atle ilerlemenin: müstacel bir zaruret halini aldığını iddia eylemektedir. * Muhabire göre bu ileri hareket yal- niz Şang-Kay-Şek'in idaresine ezici bir darbe indirmek için değil ayni zâs manda Japonların Çindeki nüfuzunu kırmak üzere bazı devletler ve bilha- sa İngiltere ve Fransa tarafından gösterilen faaliyete mâni olmak için lâzımdır. j Muhabir, . Hankov'un > zaptından sonra ecnebi devletlerin takib ettik- leri siyasetin Japonya lehine dönece- ğini ilâve eylemektedir. Tokyo 25 (A.A.) — Dün sabah iki Çin tayyaresi Romolanın on üç kilo- metre cenubu garbisinde Şakuyomarıf adındaki Japon torpltosu üzerinde uçmuş ve torpitoya bombalar atmış- tır. Bu torpito . Japonların Korede Kankyo Hokuda'da kâin balıkçıl tecrübe istasyonuna merbuttur. Gi Polonya - Çekoslovakya hudud hâdisesi halledildi Varşova 25 (A.A.) — Muszina hu- dud hâdisesi, Polonya memurlarının müdahalesi o üzerine halledilmiştir. Çek hudud. muhafızları tarafından düşürülmüş olan Moskis balonu tek- rar Polonyaya sevkedilmiş ve iki pilo- tu serbes bırakılmıştır.