24 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

24 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Orgeneral Mariç İzmirde fevkalâde | Atatürk coşkun tezahüratla karşılandı Kıymetli misafirimizle İzmir Valisi arasında nutuklar irad edildi Orgeneral Mariç İzmirde gezintiler yaptı. İmar işleri hakkında izahat aldı. Paraşüt kulesini çok beğendi İzmir 23 (Telefonla) — Dest ve yan Mariç, MUM Müdafaa Vekili ge- neral Kâzım Özalp, bayan Özalp, Bü- yük Erkânıharbiye ikinci relsi orgene- ral Asım Gündüz, misafirlerimizin mihmandarlari tuğgeneral Ramiz ve refakatlerindeki zevat bu sabah sant | dokuzu 3 geçe hususi trenle Eskişe- hirden şehrimize gelmişlerdir. Büyük misafirimiz Basmahane İstasyonunda &skeri merasimle karşılanmıştır. İs- tasyon Yugoslav ve Türk bayraklarile donatılmıştı, Bando muzika ve bir kı- ta asker selâm resmini ifa etmiştir. Vali B, Fazlı Güleç, Belediye reisi dok- tor Behçet Uz, müstahkem mevki ku- mandanı general Rasim, diğer gene raller, Yugoslav konsolosu, tayyare alay komutanları istikbalde hazır bu- Tunmuşlardır. Orgeneral Mariç trenden inince, karşılıyanların ellerini sıktı. Muzika evvelâ Yugoslav sonra da Türk milli marşlarını çaldı. Bayan Mariç ile, ba- yan Özalpa buketler verildi. Misafirimiz ihtiram kıtasını teftiş | ederken türkçe olarak: — Merhabe asker)|.. Dedi, Askerler de bir ağızdan gür bir sesle: — Sağol... Mukabelesinde bulundular, İstasyo- nun içi ve dışı kalabalık bir halk küt- Jesi ile dolmuştu. Halk tezahürat yap- mağa başlamıştı. Bu sırada az!z misa- firimiz gene türkçe olarak: - Yaşasın Türkiye... Dedi, Bu pek samimi hitab halkı büsbütün coşturdu. Alkış ayyuka çıki- yordu. Halk da: — Yaşasın Yugoslavya... Diye bağırdı. Orgeneral Mariç al kışlar arasında otomobile bindi ve fkametleri için hususi daireler ayni- miş olan Eğepalasa gitti. Ziyaretler Eçepalasta bir müddet istirahat eden kiymetli misafirimiz saat 10,30 da Mili Müdafaa Vekilimiz general Kâzım Özalp, Büyük Erkânı harbiye ikinci reisi orgeneral Asım Gündüzla beraber, vilâyeti, kumandanlığı, be- lediyeyi, Bornuvadaki tümen kuman- danlığını ziyaret etmiş ve buralarda askeri merasimle karşılanmıştır. Dost devletin Harbiye ve Bahriye Nazırı Bornuvadan dönüşte Zirdat mektebini, ziraat mücadele İstsayo- nunu ziyaret etmiştir. Lovçende Balkan devletleri arasında seferle- re başlıyan Lovçen vapurunda misa- firimiz şerefine bir öğle ziyafeti ve- rilmiştir. Bu ziyafette sayın misafir- lerimiz, Mini Müdafaa Vekili general ! Elazıgda fakir çocu Elâzığ merkez himaye heyeti tarafından giydirilen 230 çocuk Elâzıg (Akşam) — Merkez ilk okul ları himaye heyetinin 937 - 938 ders yılı faaliyet bilânçosu göğcümüzü ka- bartacak bir mahiyettedir. Elâzıgda yazdığım ders senesi içinde 233 fakir çocuk giydirilmiş ve.bütün ihtiyaçla n g' şilmüştür, İ gazinosunda bir çay almışlardır. Mi- Kâzım Özalp, Müstahkem mevki ku- mandanı general Resim, Vali B. Fazlı Güleç, Belediye reisi doktor B. Behçet Uz, banka müdürleri, kön- #oloslar ve refiksları bulunmuşlardır. Ziyafette Vali ve vapur kumpanya- sının müdürü tarafından birer nu tuk irad edilmiştir. Nutuklarda bu bâdisenin çok büyük mânası olduğu, iktisadiyatımız üzerinde mühim rol ler aynıyacağı Işaret edilmiştir. Kiy- metli misafirimiz ve refikalarile Mili Müdafaa Vekili ve tefikaları vapurun hatıra defterine intibalarını yazmış- lardır. Misafirimiz vapurdan dönerken, ve- purun Yugoslav mürettebatı «Yaşa- sın Atatürk, yaşasın Türkiye diye bağırmışlardır. Limanda demirli bu- lunan bütün vapurlar düdük çalarak misafirlerimizi selâmlamışlardır. Öğleden sonra Öğleden sonra, kıymetli misafirimiz orgeneral Mariç refakatlerinde Milli Müdafaa Vekilimiz general Kâzım Öz- alp, diğer generaller bulunduğu halde Asarıatika müzesini, eski İzmir hafri- yatını, Kadife kalesini ziyaret etmiş- | ler ve İzmirin imar işleri hakkında iza- hat almışlardır. İ Milli kütüphaneyi gezen orgeneral Mariç burada gördüğü intizam ve mü- kemmeliyetten takdirle bahsetmiştir. | Kültür parkını gezdikleri zaman Fuar | safirimiz paraşüt kulesini çok beğen- miştir. Bu sırada da etrafta binlerce | halk toplanmış bulunuyordu. Halk aziz misafirimizi alkışlamıştır. Ziyafette nutuklar Gece, Şehir gazinosunda vilâyet ta- rafından misafirimiz şerefine bir zi- yafet verilmiştir. Ziyafette Mint Mü- dafaa Vekilimiz, müstahkem mevki kumandanı, Vali, Belediye reisi, ku- | mandanlar ve refikaları bulundular, Ziyafet geç vakte kadar samimi has- bihallerle geçti, Ziyafetin sonlarına doğru Vali B. Fazlı Güleç bir nutuk irad ederek aziz misafirimizi * İzmirde selâmlamakla büyük bir gurur duyduğunu, Türkle- rin Yugoslavya ve Yugoslav milleti hakkında duyduğu hayranlığa tercü- man olmakla da ayrı bir gurur hisset- tiğini söylemiştir. Vallderi sortra, orgeneral Mariç irad ettiği nutkunda Türkiyeye ilk geldiği gündenberi gezdiği her yerde gördüğü samimi alâka ve tezahürattan müte- şekkir bulunduğunu, bu alâkanın da- ha ziyade Yugoslav milletine, ordusu- na aid olmasından fevkalâde müte- hassis olduğunu söyledi. Yugoslav ve Türk milletinin refahi- | na, Atatürk ve Yugoslav kral naibinin | sıhhatlerine kadehler kaldırıldı. klara yardım. A Vali B. Şefik Bicioğlunun her saha- daki hayırlı hamleleri çocuk himaye- #l bakımından da pek müsmir olmuş ve onun başkanlığında toplanan hi- maye heyeti nümunei imtisal olarak derecede muvaffakiyet göstermiştir. AKŞAM 24 Mayıs 1938 (Baş tarafı 1 inci sahifede) Hükümet, intihabatın devam ettiği bu esnada vazifeleri başından aynl- mamaları daha muvafık olacağını ve ziyaret arzularına saik olan sebebin Atatürkün yüce huzuruna arzedildiği- nİ ve bu hissiyata Büyük Önderin çok mütehassis olduklarını kendilerine teb- liğ ettirmiştir. Deli tütün Gaziantebde ekiciler bir kooperatif kurdular Gaziantep (Akşam) — Şehrimize her sene yüz binlerce lira getiren Kiy- metli bir ihraç melımiz olan deli tü- tünün ekleisine tam bir randıman ver- mesi ve flatinin düşmemesi için zaman zaman kurulan ve muhtelif sebeplerle dağılan teşekküllerden sonra İktisat vekâleti yerinde bir müdahale ile tü- tün meselesini kökünden halletmiş- tr. İktisat vekâletinin verdiği direktif- le geçen hafta şehrimiz tütün eklei- leri arasında deli tütün târım satiş ko- operalifi kurulmuştur. Bu kööperalif- ten başka şehrimizde elli bin lira ser- mayeli bir tütün ihracat birliği kuru- Jacaktır. Birliğin yarı sermayesini Türk tütün limited şirketi verecek, sermaye- sinin yarısını da tütün ihracatçıları | ile satış kooperatifi sağlıyacaktır. Tütünü kooperatiften birlik alacak, kendisi işleterek ihraç edecektir. Bu suretle hem tütün Kalitesinin İyileş- | mesi hem de flatlerin çifçiye azami kazanç temin etmesi sağlanmış Ola- caktır. li Türkiye Tıb Encümâninden: Türkiye Tıb encümeni 25 mayis 1988 çarşamba akşamı saat 1830 da Etıbba oda- sında taplanarak profesör Dr. Abdülka- dir Noyan ve Dr. Sulâhattin Çetinsoy ta- raflarından (Bit otu teşemmümü) ve pro- fesör Dr. Abdülkadir Noyna ve Dr. Rüştü mümü) tebliğlerde bulunulacaktır. Muhterem meslekdaşların 23 Mayıs 1438 İstikrazlar: (kapanış fiatı) Türk borcu birinci tertip (vadeli) (— 1989 Ergani 85 Sıvas - Rrzurum “üçüncü tertip © 97 Yüzde 8 518 ikramiyeli (peşin) 85 ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Paris 2019 | Berlin 19610 Nevyork o 0286368) Varşova 41857 Milâno 14944 Budapeşte 3.0082 Brüksel 4670 Bükreş 105,742 Atina 86;1480 | Belgrad BA SGM Cenevre 34512 kre 389714) Yokohama © 27250 ler. i4asa) Stökhatm © 30785 Prag 200285) Londra 0. Madrid 13,0158| «Moskova © 239050 Bay ihap Hulusi Memleketimizin tanınmış afiş res- samı Bay İhap Hulüsi, ilâncılık hak- kında sanatının yeniliklerini tedkik etmek ve bazı atölyelerde çalışmalar | yapmak üzere Avrupaya gitmiştir. Kayıp pırlanta taşlı kol saati 20 mayis tarihinde Beyoğlunda Marinoş kundura mağazası İle Sırg- serviler arasında pırlanta tâşlı bir kadın kol saati kaybedilmiştir. Bulsn, (Taksim Nizameddin eczanesi) ne getirdiği takdirde memnun edilecek- tir, Evlenme töreni Türk Maarif Cemiyeti Yönetim Kurulu | Başkanı Halkevleri müfettişi Urfa #ay- | lavi bay Refet Ülgen kızı Aliye Ülgen ile | Türk Maarif Cemiyeti Ankara Kolleji re. #im öğretmeni bay Şinasi Barutçu'nun nikâh törenlerinin dün Ankara'da icra İngiltere Istanbul elektrik şi rketi tamamen hükümete geçti (Baş tarafı birinci sahifede) | İstanbul elektriğinin imtiyazlı şir- | ket vaziyetine nihayet verilerek hükü- mete intikal etmiş olması Cümhuriyet ve milli hâkimiyetin son sıraya gelen | bir muvaffakiyetidir, Nafianın tedbir ve basiretle hazırlayıp dostane pazar- lıkla elde etmiş olduğu bu muvaffa- kiyeti Anadolu ajansı tebrik ederek bütün memlekete bildirmekle bahti- | yardır. Ankara 23 (Telefon) — Mukavele- | nin imzasından sonra Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya bu münasebetle be- yanatta bulunarak ezcümle demiş- tir ki: — Yeni idere ve yeni nesil yolu | üzerinde duran imtiyazlı şirketler gibi mâniaların biran evvel bertaraf edilmiş olduğunu görmeği haklı ola- rak istemekte idi. İstanbul Türk anonim: şirketinin imtiyazlı adı artık tarihe devrolunmuşlur. Bu şirke- tin cihanşumül ticari ve İktisadi şöhteri ve alâkası olan Solina ana şirketin o şçalışakan ve divahmerd Türk milletinin bu ruhi ihtiyacını an- hyarak bir anlaşma yoluna girmesi ve anlaşmış da olması bizim için ehemmiyetle kaydedilmeğe değer bir hadisedir. Yeni idaremizin manevi ve maddi alâkasını takdir ederek yeni bir zihniyetle ve günün şartları- na uygun bir hareketle bir takım milletlerle olduğu gibi her hangi teşriki mesaiye de kollarımız açıktır. Elektrik şirketi namına mukavele- yi imza eden Manri Sipsyal da inti- balarını anlatarak ezcümle dedi ki Çekoslova (Baş tarafı briinci sahifede) Fransız matbuatında hasıl olan u- mWumi intibaa göre vaziyet sükünetini muhafaza etmesine zağmen tehlikeli ve karışıktır. Jurnal gazetesinin Berlin muhabiri İngliterenin Berlin sefiri sir Nevil | Henderson'un evvelki gece Berlinde İngiliz gazetelerinin muhabirlerini ka- bul ettiğini bildirmektedir. Sefir her zamanki ihtiyatkârlığına rağmen «Va- ziyetin ciddiyetini muhafaza ettiğini» söylemekte tereddüt etmemiştir. İngiliz sefirinin teşebbüsleri Paris 23 — Berlindeki İngiliz sefiri B. Henderson Alman Hariciye nazırı B. Ribbentropa yaptığı son ziyarette İn- gilterenin Çekoslovakya aleyhine mü- tevecelh bir Alman tecavüzüne karşı sureti katiyede muarız bulunduğunu tebliğ etmiştir. B. Henderson, ayni gün B, Ribben- tropla yaptığı üçüncü mülâkatta «1914 senesindeki feci hatanın 1938 senesin- de tekrar etmemesi lâzım geldiğini söylemiş, ve bugünkü vaziyetin İngil- terede doğurduğu endişeleri ilâve et- miştir. müşahid göndermeği düşünüyor Londra 23 — Betlinde çıkan Lokal Anzeizer gazetesi yazdığı bir makalede Südetlerin bulundukları yerlere İngil- tere tarafından müşahid sıfatile bir komisyon eya memurlar gönderilme- sini teklif etmişti, Bu teklif İngiliz ma- hafilinin nazarı dikkatini celbetmiştir. Şimdi buna imkân olup olmadığı araş- tırılıyor. İngiliz mahafili böyle bir ko- misyonun hâdiseler çıkmasına ve Ççi- kan hâdiselerin büyütülmesine mâni olacağı kanaatindedir. Almanya sefiri, dün İngiliz Harici- , kılındığı memnuniyetle haber alınmıştır. Yeni evlilere bahtiyarlık ve saadet dileriz. Acele satılık 4 ev ankazı Ayaspaşa cihetinde dört aded ahşap evin ankazı satılacaktır, Evleri görmek ve fiat vermek İsteyenlerin Gümüşsuyunda İzzet- paşa sokağında Ekselslor apartı- manı kapıcısına müracaat, Salı akşamı: AZAKTA 3 YILDIZ operet 3 perde 3 tablo. Çarşamba: Be- şiktaş Buat Park, Peor- #embe: Baırköy Milityadi Cuma: Pangaltı Kurtuluş PERDE ARKASI opere 3 perde Muhlis Sabahaddinin en güzel bestesi ye nazırile görüştüğü sırada Çekoslo- vakya hükümetinin seçim yapılan mın- takada asâyişi temine memur askerler- le askeri mahiyetteki sokol teşkilâtı üzerinde tamamen müessir olamadı- ğından şikâyet etmiştir, Bu şikâyetin de müşahid göndermek düşüncesini kuvvetlendirmiş olması muhtemel | dir. İ Buradaki kanaate göre İngilterenin İ azimkârane hareketi Almanya üzerin- | de tesir yapmıştır. İngiliz Hariciye na- sırı, Fransa Çekoslovakyayı müdafaa etmeğe mecbur olursa İngilterenin se- | yirci vaziyette kalamıyacağını Alman sefirine anlalmışlır. Henlein Hodza ile görüşecek Prag 23 — Başvekil Hodza dün Hen- Jein'in mümessili mebus Frank'ı kabal — Nafia Vekilinize dediğim giti Türkiye ecnebi sermayesine düşmaş değildir. Bundan dolayı saadet hiş settiğimi beyan ederim. Zira en bi» yük terakki unsuru mülletlerin mel fikir ve kapital münasebetile birbire lerinden faydalanmasındadır, İstik- bal bize memleketinizde sermaye kuk lanmak imkânını verecek midir? Bu- hu tayin edemiyorum. Zira temsil et» İ tiğim mali grup yalnız âmme hizmet- lerine sermaye koyar. Müzakeresini bitirdiğimiz kovansiyondan dolayı memnunum. Nafla Vekiliniz B. Ali Çetinkaya arzularını daima tahakkul ettirmesini bilen bir zattır, Kendisi- ni samimiyetle tebrik ederim, Şehrimizdeki tedkikat Elektrik şirketinin hesab ve muame lâti üzerinde tedkikat yapan Nafia Vekâleti teftiş - heyeti reisi B. Şefiğin riyaseti altındaki heyet-çalışmaları- ni birkaç güne kadar bitirecektir. şimdiye kadar yaptığı ted- p bâzı pürüzlü işlere tesadüf ettiği duyulmuştur. Tedkiklerin so nunda bunların mahiyeti anlaşıla caktır. Diğer tarafdan, şirketin hüküm münasebet emir ve direktifler m muhtemeldir, Elektrik şirkelinin tesellüm muame- lesine başlanmak Üzere Bu işi şehrimizde bulunan nafia teftiş he reisi ağı anlaşılmaktadır, ya vaziyeti etmiş ve kendisile görüşmüştür. Röy- ter ajansının Viyanadan aldığı bir ha- bere göre Henlein bugünlerde Çeköö Jorakya Büşvekilile görüşecektir. Seçimin neticesi Prag 23 (A.A) — İntihabat netice- , leri; Sol cenahtan mili sosyalistler 142.000. Bu fırkanın kazancı 35.000 dir, En çok rey alan bü fırkadır. Komünist ler, 89,500, kazançları, 21,000. Çek s0s- yal demokratları 77,000, kazançları 10,000. Henleincılar 15,451, kazançları 10,000. Başlıca kaybeden fırkalar, sağ cenaha mensup olan fırkalardır, Prag 23 (A.A.) — Dün yapılan ko- mün intihabatının ilk kısmında sola doğru bir meyil kaydedilmiştir. Müfrit sağ cenahı temsil eden riasyonal de- * mokrat partisi ile mrekezi temsil eden küçük sanayiciler parlisi sol cenah partileri lehine olmak üzere intihabat- İa kaybetmektedirler. Benes'in mensup olduğu sosyalist nasyonal partisi komünist ve çifçilers le birlikte muzaffer mevkiinde bulun- maktadırlar, Henlein partisinin bir tebliği Prag 23 (A.A.) — MHenlein partisi tarafından neşredilen bir tebliğde Çe- koslovakyadaki Atman halkın, bükü- met devamlı bir sükünet tesisine mü- sait bir hava yaratmadığı müddetçe kendisile müzakereye girişmekten hiç- bir fayda hasıl olarmyacağı kanaatinde bulunduğu kaydedilmektedir. Tebliğde ezcümle deniliyor ki: «Son iki gün zarfında vukubulan hâdiseler hükümetin böyle bir hava ! yaratmak hususundaki arzusu hakkın da şüphe uyandırmıştır.» Tebliğde son askeri kararların ka- nuna mugayir olduğu noktasında İs- rar edilmekte ve Südetlerin bulundu- ğu mmtakada tam bir sükünet hüküm sürdüğü nazarı dikkate alınması lâzım geleceği ilâve edilmektedir, Alman gazetelerinin neşriyatı Berlin 23 (A.A.) — Matbuatın lisanı, şiddetli olmakta berdevamdır. Montaz gazetesi, Çekoslovakyada Avrupanın sağını tehlikeye sokacak şekilde ko- münist ve marksist tahrikâtı yapılma ta olduğundan bahsetmektedir. Bu de- lil evvelce Avusturyada Şuşmig &ley- binde kullanılmıştır. Fransada bir seçim Uzes «Fransa» 23 (A.A.) Sosya listlerden müteveffa Largie'nin yeri- ne radikal sosyalistlerden Ranke me- busluğa intihab edilmiştir.