24 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

24 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Silivrikapı cinayeti failinin bugün | Fransanın dış politikasından yakalanması ümid ediliyor Cinayet, üç çocuğun bağrışarak sokakta top oynamalar Silivrikapı civarında Ahmed adın- dn 17 yaşında bir çocuğun, aynı yaş” larda Sabahaddin adında birini bi- çakla öldürdüğünü dün yazmıştık. Bu cinayet etrafında müddelumu- milik tahkikata el koymuş ve müd- delumumi muavinlerinden B. Kemal Tan dün adliye doktorile beraber va- ka yerins giderek tahkikatla meşgul olmuştur. Yapılan âdliye tahkikatına naza ran vaka şöyle olmuştur: Samatya civarında oturan Hafış oğlu Ahmed adında 17 yaşlarında bir delikanlı, Mehmed ve Mecid ad- larında iki arkadaşile beraber pazar günü Silivrikapı dışarısında Merkez- efendi civarında Tepebağı denilen yere gitmişler ve bir müddet gezip eğlendikten sonra akşam Üzeri top oynamağa başlamışlardır. Üç çocuk bağrışarak oynarlarken yolun kenarındaki evinin pencere- sinde oturmakta olan Süleyman öğ- lu Sabahaddin adında, gene on yedi yaşlarında bir çocuk başını uzatarak: — Niçin gürültü yapıyorsunuz? Diye sokakta oynıyanlara bağır- mıştır. Sabahaddinin bu müdahalesinden hiddellenen Ahmed de: Sokakta oynuyoruz. Bizim ba- ğırmamıza sen ne kârışıyorsun? di- ye cevab vermiş ve küfretmiştir. Bu küfür üzerine Sabahaddin de sinir- lenmiş ve derhal evden çıkıp Ahme- din karşısına dikilmiştir . İki genç arasında başlıyan kavga gittikçe büyümüş, Mehmedle Mecid araya girerek kavgaya mâni olmak istemişlerse de kabil olamamıştır. Kavga arasında bunlardan Ahmed birdenbire cebinden bir sustalı çakı çıkararak Sabahaddinin üzerine hü- cum etmiştir, Sabahaddin işin fena ya varacağını anlayınca kaçmak is- temişse de Ahmed arkasından yeti- şerek çakısını sırtına, tam iki küre ginin ortasına saplamıştır. Kuvvetle saplanan bıçak Sabahad- dinin ciğerlerini parçalamış, çocuk yüzükoyun yere düşmüş ve biraz son- ra ölmüştür. Ahmed de bu gürültü arasında kaçmıştır. i Vakayı haber alan jandarma yeti- şerek katili aramışsa da bulamamış, vaka müddetumumiliğe - bildirilmiş- tir. Muavin B. Kemal Tanla adliye doktoru vaka yerine gitmişler, orada bulunan Mehmed ve Mecid! sorguya çekilmişlerdir. Bunların © cinayetle alâkalari olmadığı anlaşıldığından serbes bırakılmışlardır. Sabahaddinin cesedi orada muaye- ne edilmiş ve Ahmedin bıçağile açı- lan yaradan mütevellid dahili nezf neticesinde öldüğü anlaşılarak cese- din gömülmesine izin verilmiştir, Katil Ahmed dün akşama kadar saklanması muhtemel oları yerlerde aranmışsa da bulunamamıştır. Ah- ından çıkmış tafsilâtını anlatıyor medin İstanbulda bir yerde gizlen- mesi muhtemel olduğu gibi Siliyriys kaçmış olması ihtimali de göz önün- de tutularak derhal yakalanması için yol üzerindeki jandarma karakollar rına ve Silivri zabıtasına malümaj verilmiş ve Ahmedin eşkâli bildiri. miştir. Ahmedin bugün yakalanma sı kuvvetle muhtemeldir . Üniversite talim taburu Yüksek tahsil gençleri için 3 kamp devresi açılıyor Üniversite talim taburu yüksek tahsildeki geçlere mahsus olarak üç kamp devresi açmağa karar vermiş. | tir. 20 haziranda başlıyarak 4 temmuz- da kapanacak olan bu devreye Tıb fakültesi talebesi, Askeri tıp talebesi- nin 1 inci ve 2 nci sömestrleri talebesi, Edebiyat ve Fen fakültesinden imti- hanlarını bitirenlerlo kurs talebesi iştirak edecektir. 14 temmuzla 2 ağustos arasında devam edecek fkinci devreye do Hu- kuk fakültesinin bütün talebesi, Tıp fakültesi ve Askeri Lıbbiyenin $ ün- cüden 10 uncu sömesterine kadar dahil talebesi, bütün İktisad fakülte- si ve Güzel sanatlar akademisi tale- besi devâm edecektir, 20 temmuzda başlıyarak 8 ağus- tosta bitecek üçüncü devreye de Fen fakültesi, Askeri tıbbiyenin P, C. N. sınıfı, Eczacı, Dişçi mektepleri tale- beşi, Yüksek iktisad ve ticaret mek- tebi talebesi, evvelki devrelere girmi- yen Edebiyat fakültesinin mütebaki talebesi iştirak edecektir. Hamidiye Köstencede Bolda Sofya ataşemiliterimiz yü başı Salim Yarkın Bulgar amiralının elini $i- ; Mıyor, sağla Hamidiyeden yüzbaşı Necati Özdemir meçhul asker abidesine çelenk koyarken Sofya 23 (Akşam) — Hamidiye mektep gemisi, Bulgaristandan Romanya Ya gitmiştir. Romanyada Sulina ve Köstence limanlarında 27 mayısa kadar ka- lacaktır. 28 Mayısta Haydarpaşa önlerinde demirliyecektir. Hamidiye futbol takımı Varnada Bulgar «Tiça» futbol klübile yaptığı mag- ta sıfıra karşı bir sayı ile Varna takımına yenilmiştir. g i i 0 i ili dü birçok Fransız ricali şikâyet ediyor Fransız ricali: “Yanlış politikamız yüzünden ittifaklarımız gevşiyor, Fransa yavaş yavaş yalnızlığa doğru gidiyor,, diyor tin yalnızlığa doğru gitüğinden şi- kâyet ediliyor. İyi gören, iyi düşünen Fransız ricali bunu itiraf etmekten çekinmiyor ve endişelerini açıkça izhar ediyor. Ve gene bu zevat Fransanın bu vaziyete düşmesinden kendi! ricalinin takip ettiği yanlış politikanın mesul olduğunu söylüyor. Fransada bugün iş başında olan radikal fırkasına mensup nüfuzlu me buslardan ve eski nazırlardan Luclen Lamoureux'nün birkaç ay evvel Paris Solr'da neşrettiği bir makalede şu 8a- tırlar vardır: «Bir senedenberi Fransanın prestiji bütün dünyada hissedilecek derecede azalmaktadır. Fransa inhitat halinde bir millet gibi görünüyor, dahili po- litikasındaki zâaflar ve sddiyetler yü- zünden muayyen bir yol tutarak bu yolda devam etmeğe müktedir değii- miş hissini veriyor, Müttefikleri ve dostları Fransaya itlmadı kaybetmekte, ittifakları gev- şemekte ve zayıflamaktadır. Fransa yavaş yavaş yalnızlığa doğru gidiyor. ... Fransız diplomasisindeki inhita- ta gösteren iki merhale vardır: İtal Ticaret müzakereleri Yunanistanla müzakere Atinada yapılacak Ankara (Akşam) — Yunanistanla aktedeceğimiz yeni ticaret anlaşma» sı müzakerelerinde bulunmuk Üzere Atinadan buraya bir ticaret heyeti- nin geleceği yazılmıştı. Öğrendiğime göre ahiren müzakerelerin Ankarada değil Atinada yapılması ve tarafımız- dari bir heyetin oraya gönderilmesi tekarrür etmiştir. Diğer taraftan Almanya ile aramız- da mevcud ticaret anlaşmasında ba- zı tadiller yapılacaktır, Bunun için hükümetimiz tarafından Berline de bir ticaret heyeti gönderilecektir. Bu heyet önümüzdeki ay içinde buradan hareket edecektir. Amerika ile müzakere bitmek üzere Ankara 23 (Telefonla) — Amerika ile aktedeceğimiz ticaret anlaşması için Amerikan ticaret heyeti ile ya- pılmakta olan müzakerelere bugün Türkofiste devam edilmiştir. Müza- kerelerin bitmek üzere bulunduğu haber verilmektedir. Yeni mahsul Bereketli ve kalite itibarile yüksek olacağı ümid ediliyor Yeni sene mahsullerinin idraki za manı çok yaklaşmıştır. Geçen sen& mahsulleri hemen hemen tamamen | satılmış gibidir, Stoklar azalmıştır. Bu itibarla piyasalar sağlam vaziyet- tedir, Yeni sene mahsulünün çok bere- ketli ve kalite itibarile de yüksek ola- cağı ümid edilmektedir. Havaların müsaid geçmesi, ve istihsal mınta- kalarına yağmurların normal şekil- d6 yağması böyle bir tahmine imkân | vermektedir. | Diğer taraftan ihraç mallarımızın | standardize edilmesi meselesi üzerin- de de tedkikler çok ilerlemiştir. Buğ- day, arpa, tiftik, yapağ ve portakal standardize edildikten sonra diğer ihraç maddelerimiz de sıra ile ele alr nacaktır, Bir kısım maddelerimizin standardizasyonu önümüzdeki ihraç mevsimine oyetişlirilecektir. Nizam» namelerin hazırlanmasına başlan- ,yaya karşı zecri tedbirlerin tatbiki ve Ren nehrinin sol sahilinin Alman as- kerleri tarafından işgali, Cenevrede zecri tedbirler meselesi ortaya atılınca Fransa bunnu tatbiki- ni ya kabul, yahut reddedecekti, Bun- lardan ikisinin de kendine göre fayda- ları ve mahzuları vardı. Fransa zec- ri tedbirlerin tatbikini kabul etti. Fa- kat bunu kabi! olduğu kadar geçiktir- meğe çalıştı, Vakit kazanmak için or- taya şekil meselcleri çıkardı. Bu su- retle zecri tedbirler politikasını ve bu sahada yapılan ilk tecrübeyi neticesiz bırakmağa geniş mikyasta iştirak etti, Bu hareketile İngilterede hoşnul- suzluk uyandırdı. Müttefiklerimizde Fransanın hüsnüniyeti hakkında şüp- he husulüne sebep oldu. Müttefikleri- miz Fransanın, ittifak taahhüdlerine icabına riayet edip etmiyeceğine dair şüpheye düştüler. Buna mukabili İtalya tarafından hiç birşey kazanmadık, Zecri tedbir- ler tesirsiz kalınca ve İtalya galip ge“ ince bu mânasız tedbirden kurtul- mak için harekete geçebilirdik. Hal- buki böyle birşey yapmadık jiptida İn. Bükreşşimendifer kongresi İstanbulda başlanan müza- kerelere devam edilecek Bükreşte şimendifer kongresi top- lanacaktır. Kongreye Türk murah- hası olarak Devlet Demiryolları tari- feler dairesi müdürü B. Naki ile ha- reket dairesi reis muavini B, Ferid gidecektir. Kongreye Türkiye ve Ro- manyadan başka Yugoslavya ve Yu- nanistan da iştirak edecektir. Kongrenin gayesi Balkan Antantı devletleri arasında müşterek bir mü- nakalât nizamnamesi hazırlamaktır. Bundan bir müddet evvel şehrimizde toplanan Balkan Antantı şimendifer kongresinde aynı mevzu üzerinde on gün kadar çalışılmış ve nizamname- nin yolcularla, eşya nakliyatına ald olan kisımları hazırlanmıştı. Bükreş kongresi, İstanbulda toplanan kon- gtenin devamı mahiyetindedir. Bükreş kongresi 10 gün kadar sü- rTeoek ve nizamnamenin marşandiz trenlerine aid olan kısmı hâxırlana- caktır, Murahhaslar arasında bu mey- zu Üzerinde tam anlaşma olunca Bal- kan Antantı şimendifer münakalâtı nizamnamesi tamamen hazırlanmış olacaktır. Nizamname murahhaslar tarafın- dan hükümetlerin . tasdikine arzolu- nacak ve tasdiki müteakib de meriyet mevkiine girecektir, Müşterek müna- kalât nizamnamesi Balkan şimendi- ferlerinde yeniden âzami kolaylık ve büyük bir intizam teminine yardım edecektir, Çanakkaledeki Avustralyalı askerlerin mezarlarını ziyaret için bir heyet geliyor Çanakkale herbinde telef olan Avusturalyalt askerlerin mezarlarını ziyaret etmek Üzere (o Avusturalyalı Anzak alayı namına bir heyet ağus- tosta Çanakkaleye gelecektir. 1 Hazirandan itibaren başlıca! cadde ve sokaklar sulanacak Bu sene daha geniş mikyasta ol mak üzere şehir sokaklarının yıkanıp sulanacağını yazmıştık. Belediye bu husustaki tedbirleri (hazırlamıştır. 1 hazirandan itibaren gündüzleri şehrin başlıca cadde ve sokakları su- lanacak, geceleri de yıkanacaktır. gilterenin hareket elinesini bekledik, Netice: İtalya, Al- manyaya yaklaştı: B. Lamoureux Al- manlar tarafından Ren nehrinin sol sahilinin işgali kar- şısında da yanlış bir yol tutulduğun- dan bahsettikten sonra diyor ki: «Fransa bugün inhitat halinde bir memleket gibi görünüyor. Bunu yaz- mağa sıkılıyorum, Fakat gizlemek hiç birşeye yaramaz. Vâziyeli itiraf etmek ve söylemek lâzımdır. Buna sebep hü- .kümetlerimizin, diplomasımızın ha tasıdir.» Diğer taraftan eski Fransız Başveki- H B. Calllaux'da birkaç ay evvel gene Paris Solr gazetesinde bu ,mevzua dair bir makale neşretmiştir. B. Cail- Idux Fransız harici politikasını şiddet- le tenkid etmekte ve hattâ Fransanın bir harici politikası olmadığını iddia eylemektedir. Eski Başvekilin yazısın- da şu dikkate şayan satırlar vardır: «Müteveffa Brliand'ın kendisine mahsus bir dış politikası vardı. Bu po- Htika iyi mi idi, fena mı idi? Burasi münakaşa edilebilir, Pakat-hiç olmaz- sa muayyen bir politika mevcuttu. Bri- andır ölümündenberi Fransanın dış politikası gelişi güzel idare edilmekte, bocalayıp durmaktadır , Bir kayıp Eski Maarif Vekili Esat Sagay'ın hayatı Eski Maarif Vekili, Büyük Millet Meclisi Hesab encümeni .rölst ve Bursa saylavı Esad Sagay pazartesi gecesi hayata gözle rini kapamıştır. B. Esad Sagayın hayatı hakkında aldığımız malimat şudur; Esad Sagay 1874 senesinde Karaferyede doğmuştur. Üsküpde mektebe başlamış ve 1888 de Kuleli askeri idadisini ve 1893 Har- biyeyi piyade birincisi olarak bitirmiştir. Ayni sene beşinci orduya tayin edilerek 1895 - 1896 senelerinde Cebelidüruz isyanı tenkil harakâtına iştirak etmiş ve 1888 de Harbiye mektebinin ulmanca . hocalığına ve ders nazırlığına, ayni yamanda Erkâni harbiyede boca bulunan Hauschipp'in muavinliğini yapmıştır. 1906 da İstanbul Deutsche Resishule'de hocalık etmiştir. 1906 dan 1908 senesine | kadar Berut askeri rüştiyesi müdürlüğü- nü ve 1908 - 10 kadar tekrar Harbiyedeki almanca hocalığını muvaffakıyetle yap- miş, 1910 - 13 kadar Hannoyre'de tahsilini ikmal etmiş, tekrar Harbiye mektebi ta- lim taburu kumandanlığına tayin edile; Balkan harbinde 91 inci piyade alay kı mandanlığını yapmıştır. Bu sırada yara- lanmış ve sonra Harbiye dairesi piyade şubesi müdürlüğüne ve Harbiye dairesi reisliğine tayin edilmiştir. Umumi harpde 25 nci piyade fırkası ku- mandanliğma ogötirllerek Anafartalarda düşmanla çarpışmış ve mütareke iptida- sında kıtaatı fenniye ve havaiye genel müs fettişi olarak 1919 da hastalandığından te- kaüt olmuştur. 1927 de Cemiyeti belediye asası ve Türkiye Büyük Millet Meclisi Bursa saylavlığına seçilmiş, 1930 da Maarif Vekili olarık 1932 de Vekâletten istifa et- miş ve Türkiye Büyük Millet Meclisi Rels yekni olmuş'ur. Halen de Büyük Millet Meclisi Hesap encümeni relsi ve Bursa saylavlığında bulunmakta idi, Kırşehir felâketzedelerine yardım için konser İstanbul 23 (A A) — Kırşehir felâ- ketzedelerine yardım mâksadile Beyoğ- lu Halkevi ve konservatuar idaresi müştereken büyük bir Türk musiki konseri tertib etmişlerdir. Bu konser önümüzdeki perşembe akşamı sast 21 de Beyoğlundaki Fran- sız Tiyatrosunda verilecektir. Gişede bilet satışı yoktur. Davetnameler Hal- kevinden verilmektedir. İstanbul hal- kının bu çok hayırlı ve sosyal hareke- te, büyük bir tehalükle iştirak edece- Binde şüphe yoktur. Yangın başlangıci Kabataşta iskele karşısındaki B Kemale sid apartımanın üçüncü ka- tında kiracı B. Hakkının sofada man- gal yakarken sıçrıyan kıvılcımla dö- şemeler tutuşmuş, bir kısım tahtalar yandıktan sonra söndürülmüştür,