5 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 5 Haziran 19aK Valânsiya dün yeniden bombardıman edildi Ingiliz Mari vapuru bombalandı. Makinist öldü, bir çok yaralı var — Barselori 4 (A.A.) — Dün Şark cep- hesinde asiler üç noktayı tazyik etmiş- | lerdir. Bu tazyikler Valbona üzerinde Pucbla de Valverde'nin cenübü şarki- #inde, aynı kasabanın şimali şarkisin- 'Be ve Culla mıntakasında ve Alboca- ter'in cenubu garbisinde yapılmıştır. i Valbona'ya yapılan bütün taarruz- Jar geri püskürtülmüştür. Günün en | giddetli muharebeleri Albocacer'in ce- nubu garbisinde Sierra d'elbueg ile Bierra Carbo arasında yapılmıştır. On saatten fazla süren şiddetli çarpışma» Jar esnasında mevziler birkaç kere el- Ben ele geçmiştir. Akşama doğru Fran- kistler Ortal sırtlarını ele geçirerek ““lngi yerleşmişlerdir. m vapuruna mba Alienmte 4 (A.A.) — Asi tayyareleri geceleyin limanı ve civarını bombar- *Bıman etmişler ve İngiliz Mari vapu- runa bambalar isabet ettirmişlerdir. Geminin İngiliz olan başmakinisti ölmüş ve diğer bir çok İngiliz müret. tebat ta yaralanmıştır. Valensiya 4 (A.A) — Alikanta Ik manıni bombardıman eden asi tayya- reler dört tane idi ve Majorktan geli- yorlardı. İngiliz Mari vapuruna iki bomba isabet etmiştir. Asi tayyareler aynı zamanda Valen- siyayı da bombardıman etmişler ve onaltı kişiyi öldürmüşlerdir. 32 de ya- ralı yardır. Bunların ekserisi kadın- dır. Valensiya 4 (A.A.) — Asiler sabah erkenden Albokazer üzerine şiddetli bir taarruzda bulunmuşlardır, Muha- rebe bütün şiddetile devam ediyor. Büyük bir mukavemet gösteren Cüm- huriyetçiler asilerin mükerrer hücum- larını püskürlmüşlerdir. Beynelmilel binicilik müsabakaları .Varşovadaki müsabakada üçüncülüğü a aldık , Varşova 4 (A.A) — Beynelmilel binicilik müsabakalarında Polonya birinciliği, Almanya ikinciliği, Tür- kiye üçüncülüğü ve Belçika dördün- eilüğü almıştır. * İ Polonyalı teğmen Suküliç ferdi mü- Kâfatı kazanmıştır. İ Varşove 4 (A.A.) — Yabancı ordu sübaylarına mahsus «Hariciye Nazırı mükâfatıs müsabakasında Alman Brankman birinci, Fransız Şövalyer #kinci, Belçikalı Gonze üçüncü, Türk Polatkan dördüncü ve Polonyalı No- vak beşinci gelmişlerdir, Hariciye Nazırı B. Bek mükâfatları bizzat ver- ,Mmiştir. Hamidiye Akdenizde “ Genç denizcilerimiz bir çok yerleri ziyaret edecekler , Hamidiye mektep gemisi dün akşam Ylmarımızdan ayrılmıştır. Gemi Girid ve Hanyaya gitmektedir. Orada 3 gün kaldıktan sonra İskenderiye, Hayfa ve Kıbrısta Famagustaya uğruyacak- tır. Bundan sonra Mersin, Antalya, Fethiye, Rodos, İzmir, Çanakkaleyi zi- yaret edecektir. Seyahat bir buçuk ay ,Kadar sürecektir. Gemide 45 genç bah- "riyeli bulunmaktadır. Türk dil kurumu merkez bürosu * Ankara 4 (A.A.) — Türk dil kuru- mu genel sekrelerliğinden: Türk dil kurumunun merkez büro $u ile çalışma kolları Yenişehirde Kö- zımpaşa caddesinde 5 numaralı Güney apartımanına nakledilmiştir, Kuruma ; yapılacak müracaatların bu adrese yapılması rica olunur, Telefon numa- raları değişmemiştir. Muvazene vergisinde tenzilât * . Muvazene vergisinde yapılan tanzi- Mt hazirandan itibaren tatbik edil- mektedir. Fakat gümrük memurları- hun haziran maaşları daha önceden tahakkuk ettirildiği için yüzde iki faz- İn muvazene vergisi alınmıştır. 'Tatbikat haziranda başladığı için y fazla alınan paralar memurlara iade göilecektir. Bunun için yeni bordrolar “hazırlanmasına başlanmıştır. “Şişli Terakki lisesinde sergi © Şişli Terakki lisesi sergisi dünden- açılmıştır, Sergi, sabah saat on- b on ikiye kadar ve öğleden sonra ii e den dörde kadar ziyaretçilere açık- ticareti Anlaşma sküver A vmturya> ya da teşmil edilecek Berlin 4 (A.A.) — Bugün Berlinde imzalanan bir anlaşma ile Alman - Yugoslavya ticâret anlaşması ahkâmı ileride tayin edilecek bir tarihten iti- i baren Avusturyaya da teşmil olun- maktadır. Diğer taraftan, Almanya Avustur- yanın birleşmesi yüzünden gerek Yu- goslarya gerek Almanyu için ortaya çıkan bir takım meselelerin halin! ihtiva eden bir protokol da imza edil- miştir. Bu protokol mucibince 1 hazi- ran 1938 tarihinden itibaren Avustur- ya ile Yugoslavya arasında eskiden mevcud tediye tarzı Alman - Yugos- lavya tediye tarzı mucibince ita olu- nacaktır. Hamama oturan vapur Millet vapuru dün kurtarıldı İzmit 4 (Telefonla) — Zonguldak- tan kâğıd fabrikasına maden kömü- rü getiren Millet vapurunun fabrika- nm yeni İskelesine yanaşmak İster- ken denizde bulunan asarı atikadan bir hamamın üstüne oturduğunu bil- dirmiştim. İki günlük çalışmadan sonra vapur kurtarılmış ve hamule- sini çıkarmağa başlamıştır. İzmit valisi Ankaradan İzmite döndü İzmit 4 (Telefon) — Vitlâyete aid işleri takib etmek üzere Ankaraya giden valimiz B, Hâmid Oskay bu sabahki trenle İzmite gelmiştir. Ordu hükümet konağında yangın çıktı Ordu 4 (Akşam) — Bu gece saaf 23,30 da hükümet konağının üst ka- tındaki heyeti idare odasında yangın çıkmıştır. “İtfaiye derhal yetişti, Vak- tin geç olmasına rağmen halk da yardım etti ve bu suretle ateş çabuk bastırıldı, Müddelumumilik tahkikat yapıyor. Yangının nasıl çıktığı henüz anlaşılamadı . Havaya silâh atmış Paşabahçede Tepeköyünde oturan 16 yaşlarında Yusuf isminde bir deli- kanlı evvelki gece durup dururken havaya üç el silâh atmış, polis tara- fından tabancasile birlikte yakalana- rak mahkemeye verilmiştir. Tunus radyo istasyonu Tunus 4 (A.A.) — İnşa edilmekte olan yeni «Tunus P. T. T.> verici iş- tasyonu, ağustosun ilk haftası içinde neşriyala başlıyacaklır, Bu istasyo- nun kudreti bir sene içinde 30 dan 100 kilovata çıkarılacaktır . Yugoslav - Alman Başvekil Çankırıda Zelzele sahasında tedkikler yapacak Ankara 5 — Başvekil ve Dahiliye Vekili bu sabah Çankırıya hareket etmişlerdir. Zelzele sahasında oted- kiklerde bulunacaklardır. Başvekil akşam üzeri Ankaraya dönecektir. Nafia Vekili Derincede Ankara 4 — Nafla Vekili Ali Çe- tinkaya bu akşam Derinceye hare- ket etmiştir. İstanbul elektrik şirke- tini tesellüme memur heyet te yö rın İstanbuldan Deririceye gidecek- tir. Nafia Vekili heyetle görüşerek izahat alacaktır. Elektrik fiati İstihlâk vergisi yalnız sanayi- de kullanılacak elektrikten kaldırılacak Ankara 5 (Telefonla) — Elektrikten alınan İstihlâk vergisinin kaldırılaca- ğı, hakkında bir haber çıkmıştı. Bu ha- ber doğru değildir, İstihlâk vergisi yal- nız sanayide kullanılan elektrikten kaldınlacaktır. Sıhhive vekili geldi Sıhhiye vekili doktor B. Hulüsi Ala- taş bu sabahki Ankara ekspresile şeh- rimize gelmiştir. B. Hulüsi Alataş şeh- rimizde üç gün ka gün Kadar kala kalacaktır. Son daklka BEDEL A GEZ Hatayda yeni tesçil mi? Fransız mahafili bu şekli düşünüyormuş Paris 5 — Fransız Hariciye Nazırile Türkiye sefiri arasında Hatay hakkın- da görüşmelere devam ediliyor, Fran- sız mahafiline göre en muhtemel hal çare milliyetleri tayin için yeni esaslar üzerine tekrar kayıd muamelesi yapıl- masıdır. Vaziyet henüz değişmedi Ankara 4 — Ankaraya gelen Ha- tay heyeti bugün Başvekil otarafın- dan kabul edilmiştir. Heyet Hatayda- ki vaziyet ve yapılan tazyikler hak- kmda malümat vermiştir. Heyet Araları temaslarına devam etmek. tedir. Antakya 4 — Hatayda idare aşske- ri makamların eline geçmekle bera- ber henüz vaziyette değişiklik oyok- tur. Çetelerin taatruzları devam ediyir. Yegâne fark, Garo tarafın- dan kapatılmış olan Türk gazeteleri- nin intişarına müsaade edilmesidir. Son üç gün zarfında türklere bir çok taarruzlar olmuştur. Eti türk- lerinden Abdullah Galinin evini bir çete kurşun yağıvutuna tutmuştur. Fikriye köyüne de bir çele taarruz etmiş, bir kişiyi ağır yaralamıştır. Türk - İngiliz anlaşması Berlin 5 — Virtsehaftring mecmuası Türk « İngiliz anlaşması hakkında bir makale neşretmiştir. Makalede anlaş- manın ehemmiyetinden uzun Uzüdıya bahsedilerek Türk - İngiliz siyasi mü- nasebatının samimiyeti kaydedilmek- tedir. Alman mecmuası Türkiye Hariciye vekilinin pakt politikasının İngilterede çok iyi karşılandığını yaziyor ve bir Ankara - Londra - Kahire mihveri vü- cud bulduğunu söylüyor. * Henlein nereye 44 gitti ? Prag 5 — Henlein dün karısı ve çocuklarile (e birlikte (meçhul bir semte hareket etmiştir. 12,50 de hududu geçmişlerdir. Ayni zamanda Henlein'in sağ kolu sayılan Frank ta hareket etmiştir. Henlein'in Berline veyâ Berhtesgaden'e giderek B. Hit- ler ile görüşeceği söyleniyor. Bu seyahat, Çekoslovakya o Başve- kili tarafından muhtelif milliyetlere, milliyetler hekkında bir plân verile- Mel ce ye | Hodza Südetlerle müzakere neticesinden ümitli görünüyor Südetlerin talepleri müzakereye esas oluyor Slovaklar da muhtariyet talep ediyorlar Londra 4 — Pragdaki Daliy Teeg- raf muhabirine göre, Çekoslovakya Bâşvekili B. Hodza, Südet Almanları | tarafından hazırlanmış olan teklif leri, müzakere esası olarak kabul et- miş, fakat devletin emniyetine taal- lük eden bazı prensipler üzerine na- zarı dikkati celbederek; hükümetin bunları kabul elmemek azminde bu- lunduğunu kaydetmiştir. B. Hodza İle Südet mümessilleri ara- sındaki müzakereler, Pantekot yortu- larından Sonrüya talik edilmiştir. Hu- dudda cereyan etmiş olan hâdiseler hakkında mütekabilen özür dilenmesi vaziyeti çok düzeltmiştir. Prag 4 — Başvekil B. Hodza Daily Mail gazetesinin muhabiri B. Ward Price'e şu beyanalla bulunmuştur: *— Çekoslovakya, yeniden tensik edilmek üzeredir. Mütehassıslar, müs bet bir anlaşma esası olan Südet Al- manları murahasslarile müzakerede bulunuyorlar, Bu müzakerelerin neti, cesinden nikbin olduğumu söyliyebi- lirims Başvekili ile kabine âzası önümüz- deki hafta daimi bir içtima halinde bulunacaklardır. Çekoslovak devletini yıpratmak Paris 4 (A.A) — Oeuvre gazetesin- de, madam Tabouis diyor Ki: «Londraya gelen bazı haberlere gö- re, Almanya, Çekoslovakya devletini yıpratmak ve ültimatom yolu ile mü- talebatta bulnmağa bir zemin hazır- lamak maksadile Südetlerle meskün mıntakada ve Alman - Çek hududun- da daimi bir gerginlik ve karışılkik idame ettirmek tasayvurundadır.» Slovaklar muhtariyet istiyorlar Prag 4 (A.A.) — Maensenyör Hlinka tarafından idare edilen Slovak Popü- Hst partisi bir lâyiha ile Slovakyanın muhtariyetini ve bilhassa bir Slovak teşrii diyetinin ihdasını istemeğe ka- rar vermiştir. Bu kanun lâyihası pek kısa bir zamanda pâr lâmentoya tevdi edilecektir. Fransız - Italyan itilâfı suya düşüyor Roma gazeteleri, Fransa Pi- rene hududlarını kapama- dıkça itilâf olamaz diyorlar Roma 4 (A A.) — Havas a'ansınn muhabiri bildiriyor * Kön: Cianonun Milânda söylediği nutuk hakkında Lefsirlerde bulunan | gezeleler, Fransız - İtalyan münase- | bellerine telmih ederek geçen ay zar- İ tında başlanan müzakerelerin «Bir çok anlaşmamazlıklarla yanlış ka- naatlerin Paris hükümetinin Roma ile anlaşmasına mâni» olduğunu kay- detmektedirler, Avvenire gazetesi: «Fransa Pirene hududunu kapa- malıdır» diyor. Tribuna, Şöyle yazıyor: sİtelya ile Fransanın barikadın iki Larafında bulunmaları bu mem- leketlerin birleşmelerine mâni olu- yor, Fransa hükümeti bu mesafeyi katetmek için lâzımgelen şeyleri yap- madıkça müzakerelere tekrar başlan- masını Ümit etmek muhaldir.» Bu gazete, Romaya bir Fransız se- firi tayin edilmesi meselesinin ti | bir ehemmiyeti olduğunu ilâve etmek- tedir. Plânörle uçuş Öğretmen namzedlerinden Cemal bir rekor yaptı Ankara 5 — Türk Hava kurumu- nun İnönü yelken kampından gelen | bir habere göre Türkkuşunun yük- sek yelken uçuşunda çalışan öğret- men namzedlerinden Cema) Aylaç ta- ebe Rasim İle birlikle haziranın bi- rinci günü bavada 12 saat 24 dakika | kalarak iki Kişilik plânörlere mahsus bir milli rekor yapmıştır. Bu rekor dünya ikinciliğidir. Bi- rinelik Alman o plânörcülerinden Jaklimandadır. Havada 13 saat 59 dakika kalmıştır. Çankırıda zelzele Çankırı 4 (Hususi) — Bugün bu- rada hafif iki zelzele hissedilmiştir. Amerikada haydudlar tara- | fından kaçırılan çocuk Prinston (Florida) (A-A.) — Kü- çük Skeji'yi hayatta bulmak ümidi kalmamıştır. Gönüllüler âraştırma” lara devam etmekten vazgeçmişler ise de deniz tayyareleri cesedi bul- mak ümidi ile eee deme et Meksikada isyan yeniden mi canlandı Asiler bir treni dinamitlediler Nevyork 4 (A.A.) — Meksikadan buraya gelen haberlere göre, 4$i ge- neral Cedillo, tamamile iyileşmiş ol- Guğundan tekrar faaliyete geçmiş ve isyan hareketi yeni baştan canlan- mıştı Meksiko 4 (A.A.) — Asiler bu sa- bah Sanluis ile Tempiko arasında bir treni dinamitle atmışlardır. Bir ölü ve iki yaralı vardır. General teslim olmak istiyormuş Meksiko 4 — Asi general Sedillo- nun şahsi mesai arkadaşı hükümete dehalet etmis, general Sedillonun, hayatına ve hürriyetine dokunulın!- yacağına dair teminat verilmek şar- tile teslime hazır olduğunu söylemiş» tir, Magağa gölünde bir vapur kazasında 50 kişi boğuldu Kahire 4 (AA) Evvelisi gün , Magağa gölünde vuku bulan bir va- pur kazasında elli kişiden fazla insan boğulmuştur.... ; Köy eğitmenleri kursu. Kastamonuda yeni bir binanın temeli dün merasimle atıldı Kastamonu 4 (A.A) — Dün Kas- tamonunun Göl köyündeki köy eğit- menleri yetiştirme kursu bahçesinde yeni bir binanın temel atma töreni yapılmıştır. Törende, vali, kültür di- İ rektörü ve büyük bir kalabalık hazır bulunuyordu. İlk temel taşı vali ta- rafından konulmuştur. Kültür Ba- kanlığının bu yeni eseri Kastamonu- da büyük sevinç uyandırdı. Arkadaş- ları namına söz söyliyen bir eğitmen namzedi dedi ki: Köylüyü uyandıracak çalışmaların temeli atılırken içimizkabanyor. Bu büyük işte bütün gücümüzle çalışa» cağız, çalışmağa and-içiyoruz. Vali buna şöyle karşılık verdi: Bu- rada bir çok şeyler öğreneceksiniz. Fakat bunları köye sokmak, köyde yaşatmak, köyde birleştirmek işine inan lâzım. Türk çocuğu verdiği söz- le tarihi de şaşırtmıştır. Şimdi inan- dım ki bu imanlı eğitmenler köyde is- tediğimiz büyük ışığın çırasını elle rinde tutacak kadar kuvvetlidir. Bundan sonra eğitmen namzetle- rinin yeni yaptıkları yerler gezildi, milli oyunlar oynandı, güreş yapıldı. Davetliler büyük bir iç ferahlığı ile