5 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

5 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

5 Haziran 1905 Heba olan ömürler Evlenme yaşı kızlar için on dörde, erkekler için de on beşe indiriliyormuş diye haberler intişar ediyor. Bilmem bu rakamlarda kati karar verildi mi? Fakat her halde bilhassa (köylüler iin eski had fazlaydı. Makul olan caha genç izdivaçlardır. Büyük annelerimden biri doku- runda kocaya varıp on birinde do- ğurmuş.. Diyeceksiniz ki bu, ifrattar, Hele Azerbaycanda bir kızın izdi- viç çağında olup olmadığını anla- rak için: — Buyıra çık bala! (Yani; Dışarı çk, çocuk!) derlermiş. Yavrucağız arkasmı dönüp bir iki a“ım yürüyünce talip, sırlına papa- ğını (kalpağını) “atarmış, Şayed Jar cağız bu sarsmtının tesirile yere yü- varlanmazsa; — Pes özüm demiştim! Bu avraf re gider! v. Eskiden her türlü hayat daha ev- vel başlardı. Yirmisine ogirmiyen gençler cemiyetteki mevkilerini çok- tandir almış bulumurlardı. Ve ucaba bu şimdikinden daha makul (değil miydi? Çünkü düşünün: Ömür kaç sene- lik? Vasati elli diyorlar, Şimdiki usul. lerle lise, üniversite, mecburi hiz- metler, stajlar filân derken - dokto- rasını yapmaklan bile vazgeçen - «genç», oluzunu geçiyor. Duha da © M ekmek tutmuyor ha... Halâ çoluk çoruk mesabesinde... Bir kaç sene sonra para kazanacak da evlenmek derecesine gelecek!... İzdivaç yaşmı evvele aldığımız gi- bi bu yetişme çağını da gerlletmek çaresini bulsak... Bir nüktedan dostum demişti ki: — Mahlük cinslerinin çocukluk devresi ne kadar uzun sürerse o ka dar yüksek bir kademede bulunduk- larına hükmedilir. En ibtidai zi- ruhlar, doğar doğmaz büyükleri gibi yaşamağa başlarlar. Fakat belkemik- li hayvanların, derece derece, bir, iki, üç sene süren çocuklukları vardır. En mütekâmil olan insanm büyüme- si, eskiden on yedi, on sekiz yıl sürer- di... Son senelerde bakıyorum, otu. yunu aşmış kartalorlara < beşeriyet halâ çocuk muamelesi ediyor. Bilhas- sa zengin evlâdlarına karşı talâkki böyle... Hepsi ağucuk!... Acaba bu va- ziyet karşısında nevimizin bir terakki hamlesi yaptığına mı hükmetmeli? Eskiler kıyamet alâmeti diye gös- terirlerdi: Âhır zamanda, yiyak vi- yak bağıran döksanlık bir ihtiyara rastlanacakmış: — Ne ağlıyorsun? « diye soruldu- fu zaman o söz söylemesini becere- miyecek, yüz ellilik biri cevap vere- cekmiş: — Neye zırlıyacak hurizır piç?.. Sabahtan akşama kadar afacanlık etti; büyük babamın kafasını tattur- du. Ben de azıcık patakladım! Âtide neler olacağını keşfetmekle mahir olan bu eski efsaneler, demek, çocukluk müddetini bir asra çıkarı yor. Fakat ona mukabil, hayatıda yüz ellilik pirlerin dedesini yaşata- cak detöcede uzatıyor! Bu takdirde diyeceğimiz olmaz. Fakat vasati ömür elli iken hayata tır... Yoksa, hayatın iki mislini yutan didinmeden sonra, öteki kısına da in- san zaten yıpranmış bir şekilde ulaşı- yor; eh diyemiyor. (VA - NO) Külhana odun taşirken Üsküdarda oturan Eftad isminde bi- ri, Beşiktaşta küçük hamamın külha- rına odun taşımakta iken ayağına dü- şen bir kütükle yaralanmış, polis tara- fından tedavi altına aldırılmıştır. Göztepede bir kulübe yandi Göztepede Kayışdağı caddesinde bay Reşad ce Ekreme aid köşk müşlemilâ- tından bulunan iki odalı bir kulübede AKŞAMDA.N AKŞAMA, Yalova gişesi » . Yalova işleri LE . : için bir gişe açıldı Denizbanli Denizyolları işletmesi- rin Kuruköy acentesinde Yalova için bir gişe açılmıştır. Bu gişe Yalovaya âid olan bilimum İşlerle meşgul ola- caktır. Halka açılmış olan Yalova kaplıca- larında bu sene birçok yenilikler yar pıldığı için geçen senelerden daha çok rağbet göreceği tahmin edilmektedir. Otel fiatleri de Bursaya nazaran çok ucuz olarak tesbit edilmi Bu sene yapılan ye: kler arasın- da tiyatro ve konserlere de yer veril | miştir. Haftanın muayyen günlerin- de Şehir tiyaftrosundan B. Hazım ve Hak sanatkâr B, Naşid tarafından Yalovada temsiller verilecektir. Ayrıca B. Münir Nureddin ve diğer sanatkârlar tarafından ,müteaddid. konserler tertib edilecektir. Sultanahmedde hafriyata başlanıyor Sultarahmedde geçen sene ve ev- velki senelerde hafriyat yapan prof& sör B. Bakster şehrimize“gelmiştir. İstihbaratımızâ nazaran profesör yarın hafriyala başlıyacaktır, Mezkür hafriyata komiser olarak Müzeler dahiliye direktörü B. Bekir Şükrü Egeli tayin edilmiştir. 44 Yunan talebesi geldi Atina liseleri son sınıf talebelerin- den kırk dört kişilik bir grup şehrimli- ze gelmiştir. Talebelere, gileleri, hocaları ve lise müdürü B, G, Kiryazis refakat etmek- tedirler, Şehrimisin görmeğe değer yerleri- ni gezdikten sonra çarşamba günü memleketlerine avdet edeceklerdir, 9 ysşında bir kıza mı tecavüz etmiş ? 74 yaşında bir ihtiyarın dün muhakemesi gizli görüldü Dokuz yaşında bir kız çocuğuna tâ #allât etmekten suçlu 74 yaşında Ab- Gülkerim udında bir adam yakalanar rak dün Adliyeye teslim edilmiştir. İhtiyar, Fatih civarında oturmak- tadır, İddiaya göre, evvelki gün âkşa- ma doğru o civarda oturan Ayten admda dokuz yaşlarında bir kız ek- mek almak üzere dükküna gitmiştir. Abdülkerim ekmeği verdikten sonra kızcağıza: — Ekmeği eve bıraktıktan sonra tekrar dükkâna gel de sana para ve- reyim.. demiştir. Bu söze aldanan küçük Ayten ek- meği eve gölürdükten biraz sonra tek- rar Abdülkerimin dükkünina dön- müştür, Abdülkerim küçük Ayteni dükkâna alınca derhal kepenkleri kapayarak yavrucağa tasallüâta kalkışmıştır. Ço- cuğun bağırmasını duyan bitişikteki, bakkal derhal polise haber vermiş ve gelen zabıta memurları dükkânın Ke- pengini açınca Abdülkerimi yakala» mışlardır. Abdülkerim, verdiği ifadede suçunu inkâr ederek: — Yalan söylüyorlar. Ben böyle bir şey yapmadım. Bana iftira ediyorlar, demiştir. Abdülkerim dün evrakile birlikte Adiiyeye teslim edilmiş ve asliye dör- düncü ceza mahkemesinde gizli ola- rak muhakeme altına alınmıştır, Salacak plâjı Şirketi Hayriye Salacak plâjı için komple bilet ihdasına karar vermiş- ti. Şirket bu biletleri hazırlamağa baş- Yamışlar. Kömple biletlerin ucuz ol- Çocuklu ailelerin ev bulmak güçlüğü Bir kayıkçı anlattı; — Ev meselesi belimizi bükü- yor!.. Dört evlâdım var; bizim gi- bi fakirler, ne olacak, bir tek oda kiralar, Halbuki mal sahipleri « cuklar harap eder; gürültü de çı- karıp komşulara rahat vermez!» diye bizi almıyor... Yabancı mil ietlerin. denizcüerile imanda ko- nuşuyorua; birçok memlekeiler- de, çocukliş alleler için akla gel- medik kolaylıklar varmış. Değil onlara mişkülâl çıkarmak, hattâ yardım ediyorlarmış. Bizim mem- leketin de ziirriyete ihtiyacı var. Bir taraftan kimse bekâr kalma. sın deniyor, bir tarajlan da biz- lere ev yok... Her şeyin bir çare- sini bulan hükümet bu derdimizi halletsin... Münasip bir kanun mu çıkarılır; her mahallede çocuklar için bir'bahçe, bir çocuk yirasi mz yapılır... O kadarına aklımız ermez; kayıkçıyız Adliye ve belediye sarayları Adliye sarayından sonra yanında Belediye sarayı da yapılacak Yeni Adliye sarayının inşa edile- ceği hapishane binasının yıktırılma- ının bir mütealihide ihale edildiğini yazmıştık. Yeni Adliye sarayınm ev- velce hazırlarıp kabul edilen plân mucibince inşaata yakında başlana- caktır. Bu maksadla icab eden hazır- Uklara başlanacaklır, 'B, Prostun plânı mucibince yeni Ad- Uye sarayını yanma yeni Vilâyet ve Belediye sarayı da yapılacaktır. Be- lediye bu bina.için bir proje hazir- latmağı münasip. görmüştür. Proje, Belediye fen işleri müdürlüğü tara fından hazırlanacak ve B. Prost ta- rafından tasvip edilecektir, Yeni bir na için ancak 939 senesi biiltçesine tahsisat konacaktır, Yeni bina Vilâ- yet ve Belediyenin bütün teşkilâtın ihtiva edecek büyüklükte olacaktır. Adliye sarayından baska Vilâyet ve Belediye binalarının irişasile B, Prost'- un Sulteanahmed meydanının tanzi- mi için hazırladığı plân tatbik edi- lecektir, Kumaş hırsızı Mahmudpaşa civarında Havuzlu handa ticaret yapan Boğos adında bi- ri geçenlerde ölmüş ve mahkeme ka Tarile dükkânı açılarak eşyası satılığa çıkarılmıştar. Ortaya yığılan eşya hâkim hüzü- rundâ satılırken Dikran adında biri kalabalık arasına sokularak bir top yk nm aşırırken hâkim kendisi. si göni e al Dün Sultanahmed birinci sulh ce- za mahkemesinde yapılan muhake- mede hâkimle zabıt kâtibi şahid ola» rTâk dinlenmişler ve suçu sabit olan Dikranın yirmi gün hapsine karar ve rilmiştir, Bir yaralama iddiası , Perapalasta hademelik eden Aziz, za- bılaya müracaat, ederek, aynı otelde har deme Ahmıcd tarafından bir demir fır- ça ile yaralandığını iddin etmiştir. Ab- aaa çer ayin gök bri Mİ lie Çemberlilaşta oluran ve arzuhak cilik eden Hayri ile, gene arzuhalei- lerden Cafer Tayyar, kavga etmişler, neticede Cafer Tayyar Hayri tarafın- dan kolundan yaralandığını, Hayri ni ln oil, Bol, ba öle Sayfiye yerleri Belediye memur- ları gazinoları kontrol edecektir nin sıkı surette kontrol ettiğini yaz- maıştık. Belediye, bu kontrolü noksan görmüş ve'dün yeniden Belediye mü- Tettişlerine, mürakiplere ve Belediye zabıtası memurlarına tebligat yap- mıştır. Bu tebligata göre alâkadar memurlar bugün bütün bu yerleri Kontrol ederken temizlik, sıhhi şart- Jara riayet gibi esaslarla beraber du- vara talik edilen fiat Oistelerinden başka her masaya mahsus konacak masa tarifelerini de gözden geçire ceklerdir. Bu esasa riayet cimiyen gazinocılar hakkında derhal kanuni takibat yapılacaktır. Belediye, aynı zamanda görecekleri voksanlardan kendisinin haberdar edilmesini halk- tan rica edecektir. İnhisarlarda terfiler ve ikramiyeler İnhisarlar umum müdürlüğünün yeni sene kadrosunda bazı memurlar terfi ettirilmişlerdir. İkramiye alma» Yarı icab eden memurlarda tesbit olunmuştur. Gerek terfi eden ve gerek ikramiye alacak olan memurların Tis- tesi şefler encümeninde tedkik edil miş ve encümenden çıkmıştır. Evvelce müstahdemlere yarım maaş nisbetinde ikramiye veriliyordu. Yeni Histede bu miktar bir maaşa çıkani- mıştır. İkramiyeletin tevzline önü- müzdek! hafta içinde başlanacaktır. İskelede sekteden öldü Üsküdarda oturan Süleyman İs- minde biri, dün Boğaziçi vapur iskele- sine, vapura binmek üzere geldiği bir sırada kalb sektesinden düşerek ök müştür, Hırsız metres Naciye, Ahmedin eşyasını çaldığını inkâr ediyor Fatih civarında oturan Ahmed adınân birinin geçenlerde karısı ök, müş, Ahmed de o civarda oturan Na- ciye adında bir kadını, çocuklarına bakmak üzere evine almıştır. Fakat aradan birkaç gün geçtikten sonra Ahmed işi değiştirerek Naciye ile met- res hayata geçirmeğe başlamıştır. Bu fırsatı kaçırmıyan Naciye ev- velki gün Ahmed evde bulunmadığı sırada eşyaları toplamış, çocukları bi- rakip kaçmıştır. Ahmedin müracaati üzerine zabıta dün Naciyeyi yakalıyarak Adliyeye tesilm etmiştir. Üçüncü sulh ceza mahkemesinde yapılan muhakemede “Naciye cürmünü inkâr etmiştir. Şe- bidlerin celbi için muhakeme başka Elektrik şirketinde devir ve teslim ay sonuna kadar bitirilecek Elektrik şirketinin devri teslim mü- amelesine süratle devam edilmekte- dir. Silâhatarağa fabrikasından bâş- yan devri teslim işi ay başından ev- vel bitirilecektir. Silâhtarağa fabrikasının teselümü dün bitirilmiştir. Yarından itibaren de şirketin depo ve ambarlarile diğer tesisatının tesellümüne başlanacak- tar, Evvelki gün şehrimize gelen Nafıa Vekâleti müsteşarinın tesellim işile Tramvay seferleri arttırılıyor Mevsim münasebetile tramvay 50- ferlerinin arttırılmasına karar veril miştir, Bunun için yeni bir işletme tarifesi hazırlanmağa başlanmıştır. Tarife tamamlanır tamamlanmaz derhal tatbikata başlanacaktır, Yeni tarife Boğaz, Adalar, Kadıköy vapur- larının köprüye muvasalat ve hare- ket saatleri esasına göre tanzim ve | Ruzveltin bir hikâyesi münasebetile... Amerikanın merkezi WVaşingtenda iken bir salı günü Beyaz sarayda- ki «büyük maftbuat toplantıs» na çağrılmışlım. B. Ruzvelt her salı gü- nü saat üç buçukla dört buçuk ara smda Amerikanın en meşhur gazete cilerini Beyaz sarayda kabul eder, onlarla bir çok meseleler etrafında en büyük hizmettir. Amerikanın ne- şeye çok büyük ihtiyacı vardır. Ben de size bazı neşeli hikâyeler anlata- yım. Beğenirseniz yazarsınız. Bundan sonra da neşeye aid şu his küâyeyi anlattı: — Bir insünun sonuna kadar ço- cukluk neşesini muhafaza etmesi lâ- zundır, Mektebden henüz yeni çik- da bir komşumuz oturuyordu. Kom- şumuzun bir bahçesi vardı. Her sa- bah komşunun oğlu bahçeye çıkar zıp zıp oynardı. Bu çocuğun bir de büyük babası vardı. Bazı sabahlar büyük baba to- runile zıp zıp oynardı. Ara sıra kü- çük çocuğun bahçeden içerdeki an- nesine seslendiğini işitirdim; — Anne... Büyük babam gene mi zıklanıyor! nile münakaşalar... İçeriden annenin sesiz — Oğlum... Sana her zaman söy- lüyorum... Büyük babanla oynama... © hep böyle mızıkcılık eder, Bu büyük baba doksan yaşına ka- dar yaşadı. Hayatının sonuna kadar bir an neşeden ayrılmadı. Bizim için ideal vatandaş tipi işte bu ihtiyardır.» rasgelmek mümkündür: Bir gin hiç unutmam. Metro Gol- vin Mayer stüdyolarına gitmek için Los Angelas civarındaki Culver City denilen Mir köye kadar uzanmıştım. Sokakta bir çocuk grubu zıp zip oy“ nuyordu, Çocukların etrafında bir a- lay kocu koca erkekler, kadınlar, ye- mek tatiline çıkmış sinema figüran ları bu heyecanlı up xp oyununu seyrediyorlardı. Bir aralık kaldırımı kenarında bir otomobil durdu. Bir kadın, bir erkek otomobilden indiler, Kedm: — Kocacığım... Ben bankaya uğrr yacağım sen beni burada bekle... de- di, Uzaklaştı. Erkek de çocukları sey- redenlerin arasına karışı, Adamca- ğiz zıp zıp oyununa karşı da pek me mez, figüran kızlar, taksi şoförleri, bir şey sorarken gülümsiyerek söz söyleyiniz. Sert sert birini sorarsanız « polisten maada - kimse size cevap ver» mez... Amerikada yalnız gangsterler sokakta seri sert sual sorarlar, Hakikaten lk zamanlar baktın.