18 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

18 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

AYARA //İ 19 Haziran 1938 —————— Sahife 4 AKŞA m b “Türk - ( - Sovyet Okculuk müzesi © Mecliste : .. Hududlar' arasında çıkacak | Okmeydanı bir spo: spor sahasi m lâ iri Bayan Sabiha Gökçen ihtilâflar süratle halledilecek Ankara 17 (Telefonla) — Hüküme- timizle Sovyet hükümeti arasında 15 temmuz 1937 tarihinde Moskovada imzalanan mukâvelenin fasdikine dair olan kanun lâyihasi Meclisin ruz- namesine alınmıştır. İki dost memle- ket hududları arasında zuhur edebi- lecek ihtilâfların mümkün olan sürat- le ve mahallinde hallini istihdaf eden lâyiha Hariciye ve Mill müdafaa en- cümenlerince ayrlen kabul edilmiştir. Türkiye - İspanya arasında ticaret Ankara VI (Telefonla) — İspanya hükümeti ticaret anlaşması akdi hu- susunda hükümetimize müracaat et- miş ve hükümetimiz de bu müracaat üzerine İspanya hükümetine bir pro- je göndermişti. İsparyadan mukabil bir proje gelmiş ve bugün iki hükü- met arasında müzakerelere başlan- Vilâyet hususi idarelerinin bütçeleri Bir çok müşkülâta sebep veren hallerin önlenmsi için lâyiha hazırlandı Ankara 17 (Telefonla) — Bazı vi- Jâyet hususi idareleri bütçelerini tan- zim ederlerken bir evvelki mali yılın gelirlerini esas tutacakları yerde bu- nu yapmamakta ve varidat bütçele- rini ekseriya mubik sebebler olma- dan arttırmaktadırlar, - Bu suretle fazla tahminlere müstenid bütçeler- de bir takım lüzumsuz masraflar da bulunmakta ve bu masrafların fazla varidatla karşılanmak istenildiği de görülmektedir. Birçok müşkilâta se- bebiyet veren bu halin önlenmesi için ddarei umumiyel vilâyet kanu- nuş nun değiştirilmesine dair bir ka- nun lâyihası hazırlanmış ve Meclisin Tuznamesine alınmıştır. Nehir geçitlerinden alı- nacak müruriye resmi Vekiller heyeti buna dair bir kararname hazırladı Ankara 17 (Telefonla) — Vekiller heyeti, iskelelerin ne suretle idare edileceğine -dair olan kanun muci- bince nehir geçidierinden alınacak müruriye resminin Azami hadlerini gösteren bir karamame hazırlamış- tır. Bugünden itibaren meriyete ko- nulan bu kararnameye göre yoleu- Jardanı 5, mekteb talebelerinden 2,5, Küçük hayvanlardan 2, yavruların- dan 1, büyük hayvan yavrularından 5, öküz, merkeb, manda vesair çift hayvanlarından 5, at, katır ve sair binek hayvanlarının yüklülerinden 10, yüksüzlerinden 7,5, develerin yüklü- lerinden 15, yüksüzlerinden 10, vahşt hayvanlardan 50, tek hayvanlı ara- baların yüklülerinden 40, yüksüzle- rinden 30, çift hayvanlı arabaların yüklülerinden 50 yüksüzlerinden 40, otomobillerin yüklülerinden 100, yük- süzlerinden 75, kamyonların yüklü- lerinden 200, yüksüzlerinden 100, otuz kilodan yetmiş beş kiloya kadar eşyadan '7, 76 kilodan 200 kiloya ka- dar olan eşyanın beher denginden 15 kuruş müruriye resmi alınacak- tar. Karamamede sal müruriye ücre- tinden müstesna tutulan yolcu, eşya, hayvanlar ayrıca gösterilmiştir. Be- lediyeler her ferd hakkında aynı muameleyi yapmak şartile bu ücret- lerden daha aşağı bir tarife tatbiki- ne salâhiyettar kılınmaktadırlar, Otomobil ve otobüs talimatnamesi Belediye otomobil ve otobüs talimat- nemesini değiştirmeğe karar vermiş- tir. Talimatname, şehir meclisinin teş- rinisani toplantısında müzakere edile- cektir. Yeni talimatname tatbik mev- küne konuncaya kadar şimdi faali- yette bulunan otobüsler çalışacaklar, talimatnameden sonra eski otobüsler çalışmıyacaktır. haline getirilecek ve bir müze : yapılacak Ankara 17 7 (Telefonla) — İstanbul daki Okmeydanının tarihi kıymeti ile müntesip bir spor sahal haline ge- tirilmesi kararlaştırılmış ve bu iş üze- rinde çalışmak üzere Dahiliye ve Maa- rif vekâletleri ile Evkaf umum müdür- Tüğü ve genel kurmay başkanlığı mü- messillerinden mürekkep bir komisyon teşkil edilmiştir. Yakında müzakere- Jere başlanılacak olan lere başlıyacak olan komisyon hazır- Yıyacağı raporu Başvekülete verecek- tir. Meydanda bir okçuluk müzesi vü- cüde getirilmesi i düşünülmektedir. Trabzon lisesinin temeli atıldı Trabzon 17 (A A.) — Yeni Trab- Zon lisesinin temelatma merasimi bugün binlerce halkın iştirakile ya- Pümış ve umumi müfettiş B. Tahsin Üzer temele ilk malayı vurmuştur. Turizm bürosu Büro üç shelik bir turizm plânı hazırlıyacak Memleketimizde iç ve dış turizmin inkişafı için mevcut imkânları ve yaratılması lâzım gelen şartları ted- kik etmek maksadile İktişad Vekâle- tine merbut bir «Turizm bürosus ku- rulduğu yazılmıştı. Bu büroya verilen vazifelerden biri de bir «İlk üç senelik turizm plânı nı bütün teferrüstile ihzar etmektir. <İlk üç senelik turizm plânı» şimdilik aşağıdaki bölgeleri ihtiva edecektir: 1 — İstanbul - Bursa - Kocaeli - 2 — İzmir ve hinterlandı. 3 — Karadeniz sahili. 4 — Ankara, Büro bu hususta tedkiklere ve ma- lümat toplamağa başlamıştır, Profesör bayan Afet (Baş tarafı 1 inci sahifede) bazılarını bizzat gördüğünü ve bayan | Âfetin bu işlerle nasıl yakından meş- gul olduğunu anlatarak bugünkü Avrupa medeniyetinin orta Asyadan geldiğini ve eğer orta Asyadan bu medeni insanların Avrupaya muha- cereti olmasa idi Avrupalıların hâlâ en iptidai vaziyette kalmış olacaklar rını izah etti, Konferanstan sonra bayan Pitard, bayan Âfetin şerefine, kendi evinde bir çay ziyafeti verdi. Konferansı din- liyen Cenevre tarih cemiyeti âzaları, profesörler, Türk kolonisi ve bir çok tanınmış kimseler bu ziyafette bu- Tundular. Herkes bayan Âfeti hararet- le tebrik etti. Bir haftada 84 kaçakçı yakalandı Ankara VT (A.A) — Geçen bir haf- İa içinde gümrük muhafaza teşkilâ- tı 84 kaçakçı, 500 kilo gümrük kaça- ğı, 2248 defter sigara kâğıdı, 66 altın lira, 211 Türk Jirası, 24 kesim hağvanı ile 19 kaçakçı hayvanı ele geçirmiştir. endra 1 İngiliz lirası 626 Nevyork 100 Dolar 785 Paris 100 Fransız Frangı 3y Milâno 100 Liret 0,625 Cenevre 100 İsviçre FP. 28905 Amsterdam 100 Florin 89A65 Berlin 100 5047.25 Brüksel 100 Belga 214225 Atina 100 Drahmi 1145 Botya 100 Leva 1845 Prag 100 Çekoslovak KE: 4335 Madrid 100 Peseta 6955 Yarşova 100 Zioti 2/7165 Budapeşte 100 Pengo 25,04 Bükreş 100 Ley 09425 Belgrad 100 Dinar 1815 Yokohama 100 Yen 36,545 Stokholm 100 İsveç Kronu 322115 müzakere ve kabul edildi Ankara 17 (A A) — B.M. Meclisinin © bugün Hümi Uranın başkanlığında» yaptığı: toplantı- da fabrika (Omesleki kursları, mühendis ve mimarlık, sermayesinin tamamı devlet tarafından verilmek Suretile kurulmuş teşekküllerin ida- re ve mürakabesi hakkındaki kanun- lar ile, müze ve rasathane teşkilâtı kanununun 10 uncu maddesinin ikin- ci fıkrasının kaldırılması, Yugoslav- yaya verilen 100 ve 400 tonluk mun- zam kontenjanların Türkiye - Yugos- Javya anlaşmasına ilâvesine Türk- İsveç ticaret anlaşmasına bağlı pro- tokolda yapılacak değişiklikler ve 'Türkiye - Sovyet ticaret muahedesi- nin 15 inci maddesine mütedair tea- ti olunan notaların meriyete konul- ması için icra vekillerince alınan ka- rTarın tasdikine aid kanunlar ikinci müzakereleri yapılarak kabul edil- miştir. Yine bugünkü toplantıda kaza va- kıflar memurlarile tahsildarlara ve fen memurlarma verilecek aldat üc- ret ve yevmiyelere, İnşaat ve tamirat mezuniyet derecelerine aid kanun lâyihası müstaceliyet kararile kabul edilmiş ve gümrük tarifesi kanununa bir pozizyon ilâvesine ve Türkiye - Sovyet ticaret ve tediye anlaşmasına bağlı listedeki ve 754 tarife pozizyo” nu karşısındaki harfler arasında de- Zişiklik yapılmasına aid kanun lâyi- halarının da ikinci müzakereleri ya- pılmıştır. Kamutay “pazartesi günü toplanacaktır. Sohbet (Baş tarafı 3 tüncü dahifede) m SADE TÜRKÇE — Halid Ziya Uşak- lıgil, Mai ve Siyak'ı (1), arabca, fari- si kelimeleri azaltarak, terkibleri türk» geleştirerek tekrar çikardı. Çok iyi etti; çünkü yalm; gehçlerin değil, biz yaştakilerin bile eski Mai ve Siyah'ı artık rahat rahat dkumamız kabil değildi. Fakat buna iğtiraz edenler varmış; bir eserin ilk yazıldığı şekilde kalma- sı doğru olacağını söylüyorlarmış. O adamların çoğunun indinde Halid Zi- ya Uşaklığil'in romanları şu veya bu insani hissi tahlil ettiği, bir ihtirası hissettirdiği için değil; kimsenin aklı- na gelmiyecek kelimelerle yazıldığı için güzeldir. Bir kelimeyi yanlış oku- kendilerine bir övünme payı çıkaran kimseler vardır; falan şairi beğenme- diğinizi söylediniz mi: «Sen daha onu lügatsız anlıyamazsın» derler, işte on- lar.. Sade türkçe ile yazılan eserin güzel olmasına imkân veremedikleri için Mai ve Siyah'ın o alayışli kelime- lerden sıyrılmasına tahammül edemi- Halid Ziya Uşaklıgil onları etrafın- dan itip kendisine kelimelere değil, ke- Jimelerin ifade ettiği heyecanlara, his- lere itibar edenleri; asıl dil güzelliği- nin de kelimelerde değil, nahivde ol- duğunu bilenleri çağırıyor. Ölüleri silkinip canlılara gidiyor; kendi kur- duğu Edebiyatı Cedide'den ziyade ede- biyata, sanate bağlı olduğunu göste. riyor, Bir mektebin mümessili olmak- tan çıkıp hiç bir topluluğun desteğine ihtiyacı olmıyan bir büyük muharrir olduğunu gösteriyor. Mai ve Siyah, eski metni ile, asıl kıymetini birtakım sahte güzellikler, süsler altına sakla- miş bir romandı; şimdiki metni ile ise, güzelliğinden emin olduğu için orta- ya çırpıplak çıkmaktan korkmıyan bir romandır. Nurullah Ataç (1) 1 cild, 100 Kuruş (Hilmi Kitabevi). Kodreanunun 10 sene hapis kararına itirazı reddedildi Bükreş 17 (A.A) — Yüksek askeri mahkeme, mülga demir muhafız sabık şefi Kodreanunun, on senelik ağır ceza hapsi hakkındaki karara yaptığı itira- zı reddetmiştir. CEMAL SAHİR OPERETİ Bu gece Şehremini ç İnşimh © bahçesinde 4 Marinellâ. Pazar Ye- şüköy İstasyon bah- gesinde Daktilo, 4 bu- £ çeke matine Sahiş Caz konseri ve numa- ralar pek yakında Selânikten Sofyaya geçti (Baş tarafı 1 inci sahifede) mahsusa yazmışlar ve ondan sonra | elçiliği teşrif etmişlerdir. Elçilikte şe- | reflerine tertip edilen çay ziyafelin- | de nazırlar, saray nazırı, bir çok me- buslar, ecnebi sefirler ve ataşemili- terleri, erkâmharbiye reisi, kuman- danlar, tayyare zabitleri, matbuat mümessilleri ve memleket ricali bu- Tanmuşlardır, Davetliler kendilerile konuşmuşlar ve haklarında büyük bir takdir ve hayranlık hisleri izhar etmişlerdir. Ziyafet pek neşeli ve $8- mimi geçmiştir. Sayın bayan Sabiha Gökçen bu geceyi elçiliğimizde geçi- rTecekler ve yarın sabah Belgrada ha- reket edeceklerdir, Sefirimizin nutku Atina 17 (Hususi muhabirimizden telefonla) — Atatürk kızı bayan Sa- biha Gökçenin şerefine Türkiye sefa- rethanesinde verilen * ziyafette sefir B. Ruşen Esref şu nutku irad etmiş- tir: N — «Nazır cenabları, Her şeyden evvel Yunan hüküme- tinin bayan Sabiha Gükçene Alinayı ziyaretinde gösterdiği fövkalâde sa- mimi hüsnü kabulden ve genç tay- yareciye vatanının haricinde ilk ge- çirdiği akşamda ibraz eylediği mü- kemmel misafirperverliğe teşekkür ederim. Buradaki kısı misafiretinde ilk aldığı intiba kendi vatandaşları arasında bulunuyor gibi osamimi duygu olacaktır. Zaten bunun böyle olacağına bi dayelte kani bulunmuş olmasından- dır ki, kanatlarını kendi memleke- tinde kuvvetlendirdikten sonra ilk İşi kendi vatanmın har şüsleri- ni dost milletin vatanına isal etmek olmuştur. Bayan Sabiha Gökçen bu jesti ile genç Türk kızının hamlesini bu kub- “be altında bir hayal gibi tersim et- miştir. Bunun manzarası göğsümü- zü bihakkın iftiharla kabartmakta- dır. Yaptığı bu uçuş gözümüzün önünde bir vatanı diğer vatana bağ- lıyan bir çelenk manzarası arzet- mektedir. Öyle bir çelenk ki, Atatürk Türkiyesinden - doğanı - Balkan vifak ve ittihadı muazzam âbidesini hale- lendirmektedir. Büyük “Şefin - dâhiya- ne İlhamları ile huzur ve sulh içinde terakkiye mazhar olan Türkiyede Yunanlılara ve Balkanlılara karşı muhabbet beslemek milli bir akide halini almıştır. Genç Türk tayyareci kız (Parte- non) İle taçlanmış olan Atinade da- hi uzlaştırıcı kralın hakimane ve dürbinane idaresi altında hararetli terakki ve 'Türkiyeye ve genç tayya- Tetinin bundan sonra ziyaret €dece- ği Balkan memleketlerine karşı Yu- nan milletinde dostluk hissi hükmi ferma olduğuna şahid olmuştur.» Genç tayyareci, Yunan Başvekili B. Metaksasın anlaşma ve itilâf fik- rini hiç durmaksızın inkişaf ettir. mek suretile Balkan o memleketleri arasında çözülmesi gayri kabil rabi- talar vücuda getiren faziletkârane imanın samimiyeti karşısında vec- de gelmiştir. Yarın tekrar hava seyahatine bâş- ladığı zaman ufkun her tarafında muhabbet ve dostluk havası ile dolu olduğuna şahid olarak mahzuz ka- lacaktır, Her tarafta zimamdarların kar- deşlik hisleri ile meşbuğ olduğunu müşahede edecektir. Bunların müş- terek himmeti ile havayı doldü- ran vakurane ve katisulh ve mü- salemet dirayetin bir muazzam âbi- desi gibi masum ve temiz kalbinde iz- ler bırakacaktır. Yunanistanın yüksek makamları- na ve Atina şehrine ve Krallık Hava- cılık klübüne teşekkür etmek ile va- tandaşlarımın hissiyatına tercüman oluyorum. Yunanistanın samimiyetine karşı hürmetkârane hayranlıklarımı tekrar ederek samajeste kral Jorj'un sıhha- fine ve dost ve müttefik Yunan hü- kümetinin tam muvaffakiyetine ve kardeş ve necip Yunan milletinin saadet ve refahına ve Nazır cenabları İ ederek beni şereflendiren misafirle rin sıhhatine kadehimi (o kaldırıyos Tum. B. Kotzios'ın cevabi j . Nazır Kolzios cevaben irad ettiği nutkunda demiştir ki; « Ekselâns Ruşen Eşref'in haris retli ve şairane sözlerine cevab ve mek hakikaten müşkül bir iştir. Mümtaz diplomat oldukları gibi meşhur bir şairdirler. Tayyareci bö yan Sabiha Gökçenin seyahati hak- kında söyledikleri bir çok cihetle bizleri alâkadar etmektedir. Bahüs Süs ilk defa vatanmın havasını İefs kettiği zaman doğruca bizim havay& hamle etmiş olduğuna dair söylediği sözler bizi çok mütehassis etmiştir. Kendilerinden bir dileğimiz vâf dır. Seyahatlerini bitirip (vatan larına döndükleri zaman büyük. Türk milletine ve onun Büyük Şetine bü- tün Yunan milletinin kardeşlik mağ” mesini eriştirsinler. Türklerin, uzlaştıncı (o kralımıza, hükümet Şefine ve bunların eserle rine dair yaplıkları madhi sitayiş den çok mütchassis olduğumuzu ve bunun bize çok kıymettar olduğunu söylesinler, Bizim sadakate dostluğumuzu . ve kardeşlik hislerimizi temin etsinler Ve kendileri bilsinler ki her zaman havalarımızda seyâhat edecek olur" lar ise kendi evinde ve yurdunda bü lunuyor gibi muamele göreceklerdir. 'Türk havacılığının hürmetkâr bay” Yanı olduğumuzu ve bunun aramiğ” da bulunan mümessiline karşı say“ ğile muhabbet ve sempatimizi arz&- derek Alalürkün sıhhaline ve dest ve müttefik Türkiye Cümhuriyetinin muvaffakiyetine ve necib Türk mil- letinih azamet ve saadetine ve siz ek çi cenablârı şerefine kadehimi kaldr rıyorum.» Yunan gazetelerinin neşriyat! Atina 17 (A.A.) — Atina ajansı bile diriyor: Gazeteler, tayyareci bayan Sabih Gökçene uzun sütünlar tahsis etmek” te ve «Balkanların en cessur kadi tayyarecisi; ni hararet ve heyecanla selâmlamaktadır. Elen efkârı umu” miyesi, Reisicümhur Atatürkün tele“ fonla ve bayan Sabiha Gökçen vasi tasile Elen milletine yolladığı selân” dan derin surette mütehassis olmuş” tur. Gazeteler, genç tayyareciye, sağ” lam olduğu kadar zarif bir rabıta te sis ederek Balkan hükümet merkez lerine yapacağı hava seferinde mu- vaffakıyet temennilerinde bulunmak” ta ve aynı zamanda bayan Gökçenin verdiği beyanat ile hayatı hakkında yazılar neşreylemektedir. . 626 843 432 8331200 203 Va. 200 426 1215 10,16 1943 2147 İdarehane: Babıdili civan Aamualuk So, 333 doğumlu kisa hizmet erbabini davet © Üsküdar askerlik şubesinden: 333 De tumlu ve bunlarla muameleye tabi olup Kısa hizmet geraltini kazanmış olan v9 askeri orta ehliyeti bulunanlar 1 Tem” muz 538 günü yedek subay okulunda bu” lunmak üzere sevk edileceklerdir. Burad& bulunanlar Hasiranın yirmi yedinci pa” sarlesi günü sevk muhtıralarını almak Ö gere askeri ehliyetname ve nüfus cüzdâ” Jarile mezun oldukları okul vesikalar birlikte gübeye gelmeleri taşrada bul” nanlarında bulundukları yerler askeri