18 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

18 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

ii e e, $: * Amerikada 100 bin dolara satılan | bir gerdanlık "Meksika hadiselerine ald bir kaç enstanfane: Yukarıda asi generallerden Rivas ile Comacheo ve Meksiko şehri (üniversitesini işgal eden asilerin tardı, | ortada hükümet kıtantı ve asilere mensub kadın ve çocuklar. aşağıda Meksikoda tiyatro, postahane ye sigorta binaları ye Meksikalı bir köylü Avusturyalı yahudilerden meşhur mütefekkir Freud, kati surette yerleşmek üzere Londraya çıkarken Almanyada yeni sürat katarlarından biri ' Atatürk dün Nafia Vekilini kabul etti (Baş tarafı 1 inci sahifede) İstikba şirketi müdürü ix, daire müdürleri bul Bu da şirke mem: larından biri arkadaşları namına Ve- iz... demiştir. e altıncı kata çık Atatürk büstünün bulunduğu bu kattaki salonda bazı zevatia ve bu arada şirket direktörü de La Croix ile görüşmüştür. B. Ali Çetinkaya şeflerle de gö- rüşmüş, kendisine verilen izahatı alâka ile dinlemiştir. Vekil tramvay şirketi müdürü B. Gindorf'un tini de kabul etmiştir, Nafıa Vekili altıncı kattan her kalta bir müddet tevakkuf ede- Tek mesai tarzını gözden geçirdikten sonra otomobille evine avdet etmiş- tir, B. Ali Çetinkaya dün öğleden son- rada tedkiklerine devam ederek elektrik şirketi milessesatını gezmiş, tesisatı gözden geçirmiştir. Vekilin gazetecilere beyanatı Nafıa Vekili dün evinde kabul etti- ği gazetecilere miuhtelif nafıa işleri hakkında şu beyanatta bulunmuş- tur: — Elektrik şirketinin satın alınması meselesi anaprensiplerimizn icabla- rına uygun milli bir iş ve netice olarak husule gelmşitir. Türk vata- ninin varlığını ve yüksek siyasi mev- kiini ve bugünkü benliğini gören, bi- len ve takdir eden her vatandaşın bu neticeyi milli olduğu kadar şah- san benimsiyeceği ve haz duyacağı şüphesizdir. Halkın refah ve saadeti- ne müntehi olacak olan bu neticeyi her ferd şüphesiz ki büyük memnuni- yetle karşılıyacaktır. İşte Metro ha- nını bugünkü ziyaretim ve orada olan tezahürat da bu duygunun ifa- desi olarak kabul edilmelidir. Bugün müessesenin varlığını göz- uciyle bir defa görmüş oldum. Ay ba- şında tamamen teslim aldıktan son- ra daha yakından görüp tedkik ede- ceğim. Her halde elektrik müessesesi medeni bir varlık olarak ıslah edile- cek ve İstanbul halkının hayır ve menfaatine hizmet edecek bir şekle konmağa çalışılacaktır. Sureti umumiyede şirketin bize terketmekte olduğu teşkilâtı muha- faza edeceğiz. Umumi müdürlüğe vekâleten Nafıa Vekâleti münakalât resi Kadrinin tayini mukarrerdir. Müdürü umumi muavinliğine de İs- tanbul şirketler baş müfettişi Süruri getirilecektir. Heyeti fenniye müdür- lüğünü, İstanbul telefon işleri mü- dür vekili Emin idare decektir. Tarifeler ve hususi muaveleler dai- relerinin idaresi ve maliye, muhase- be dairelerinin ve idare servislikleri- nin relsleri ay başında tamamen ta- yin edilecektir. Silihdarağa fabrikası müdürlüğü- ne şimdiki müdür muavini Nacib ta- yin edilmiştir. Bunlardan başka ye- niden bir müşavere heyeti te olunacaktır. Umumi kontrol reisliği ni şimdi tesellüm heyetinin başında bulunan Nafa teftiş heyeti Şe- fik idare edecektir. Şefik icabında İstanbulda ve Ankarada bulunmak Üzere bu vazifeyi yapacaktır Elektrik flatlerini tenzil ve tari- felerde tadilât bugün için mevzuw- bahs değildir. Tesisatı tamamen eli- mize aldıktan sonra diğer şirketlerden aldığımız işlerde olduğu gibi yapıl- ması zaruri olan ıslah işlerini, vazi- yetlerini nazarı dikkate alarak esas- lı bir şekilde tarife işlerini de tedkik ve tesbit edeceğiz. Hiç şüphesiz rket zamanın- da olduğu gibi elektrik tesisi, hat temdidi gibi işlerden husule gelmek- teolan bir çok müşkülâlı orta- dan kaldıracağız. Büyük santrallar Memlekette kurulacak büyük elek- trik santralları işi İktisad Vel tine bağlı olan elektrofikasyon bürosu ta- rafından tedkik edilmektedir. Kütahya ve Zonguldakta kömür ve Unyitten iki hüyük santral b tır. Bundan başka Kütah; yük Menderes suyu üzerinde, Salihli civarında ve Elâzikta da birer san- “tral tesisi için çal şılmaktadır. Ege a âleti bir san- ediğim gibi ana e ve diğer zaruri ihtiya min eden milesseseleri kendimiz ida- re etmektir. Bunun için İstanbulda tramvay, tünel ve havagazı gibi im- tiyazlı namını taşıyan diğer şirketle- ri de millileştirmek vazifemizdir. İki Üç aya kadar bunların da salın alma müzakerelerine başlanacaktır. Telefon işleri İki üç güne kadar Suriye İle tele- fon muhaberesine başlanmak üzere- dir; Irak ve İrana olan telefon tesisalı- na devam edilmektedir. İzmirde telefon müessesesi- İzmirlilere müjde İzmir vilâyetindeki elektrik tram- vay ve su işlerini de yakında elimize almış bulunacağız. Bunun için mez- kür şirketler müracaatimize müsbet cevap vermişler ve tesisatlarını bize satmağı kabul etmişlerdir. Yakında bunlarla da müzakerelere başlıyaca- dız Telefon, tramvay, elektrik vesaire gibi işler, terakki ve inkişaf yolunu tutmuş olan bir memleketin zaruri ve milletin hüzür ve refahı cihetin- den de başarılması lüzumlu İşlerden- dir. Vekâletimiz bu gibi işleri esaslı ve mübrem vazifelerinden telâkki ede rek çalışmaktadır ve çalışacaktır. Radyo işleri İki ay sonra Ankara radyo stüdyo- su ile radyo divizyon istasyonu &çı- lacaktır.. İstanbulda da aynca bü- yük bir san! vücuda getirilmesi mütesavverdir, Ankara istasyonunun açılmasından sonra İstanbul TR: sunun kapanacağı doğru değildir İstanbul bugünkü mevcud tesisat şim- dilik kullanmakta devam edecek, ile- ride de yukarıda söylediğim gibi ye- ni ve kuvvetli bir santral yapılacak- tar. Şimendifer işleri Sıvastan Erzuruma doğru olan de- miryolu hattının Divrik - Erzincan arasındaki kısmı Cümhuriyet bay- ramında açılacaktır. Gelecek sene de Erzuruma kadar olan kısmının ta mamen ikmeliyle açılması için tam bir faaliyetle çalışılmaktadır. Diyar - bakırdan itibaren (başlamış olduğu- muz yeni hatlarımız üzerinde inşaa- ta devam edilmektedir, Bu sene Sürt civarındaki bir noktaya kadar olan kısım da ihale edilecektir. Bu noktadan itibaren Musul ve Van istikametinde demir- yolu inşaatına devam olunacaktır. Yeni hava yolları Devlet bava yollarının İzmire ve Adanaya kadar olan hatları da ya- kında işlemeye açılacaktır. Diyarba- kıra kadar olan kısım için deicab eden tayyarelerin satın alınması yo- Junda bu sene bütçemize tahsisat konmuştur. Lülebürgazdan hududa kadar olan asfalt yol için de bu yıl bir milyon Mira ayırdık. İnşaata yakında başla- naraktır. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişi: Pangâltıda Nargileciyan, Tak- sim; Limonelyan, Beyoğlu: İstikiâl caddesinde Dellisuda, Tepebaşında Kinyoli, Galata: Hüseyin Hüsnü, Ka- sımpaşa: Vasıf, Hasköy: Haheoğ- Barbut, Pminönü: Balih Ne- Asif, Aksaray: İstem Perter, Beşiktaş: Hall, Penar: Balatta Hü- sameddin, Kumkapı: Belkis, Küçük- < Yorgi, Samatya: Kocamusta fapaşada Rıdvan, Alemdar: Divanyo- lunda Esad, Şehremini: Topkapıda Nüzım, Kadıköy: Pazaryolunda Rıfat Muhtar, Modada Alâaddin, Üsküdar: İmrahor, Heybeliada: Halk, Büyükü- da: Şinasi Rıza, Her gece açik eczandler: Tarabya, Yeniköy, Emirgin, Rumelihisarı, Or- taköy, Armatrutköy, Bebek, Beykoz, Paşabahçe ve Anadoluhisarındaki ec- zareler her gece açıktır.