28 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

28 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

AEŞA a al > Avukatlık kanununda mühim değişiklik yapıldı (Baş tarafı 1 inci sahifede) ve ücret alarak müşavirlik ve hık edenlerin yalnız lere aid işlerde avukatlık edebilecek- üküm; adliye en- cümenince de kabul edilmiğli, Yal- nız encümen; memleketin bugünkü vaziyetini gözönünde bulundurarak, bu hükmün kanunun meriyete gire- ceği tarihten üç sene sonra tatbik mevkiine çıkarılmasını faydalı bul muştu. Encümence bu hususta ka- nuna yapılan ilâvede de, diğer ilâve- Jer gibi, meclisin kabulüne iktiran etmiş bulunuyor Ücretli müşavirlik ve avukatlık Sırası gelmişken, «ücretli müşavir- lik ve avukatlık» tabirindeki «üc ret ten ne kasdedildiğini tesbit edelim diye encümeni, bu tabir üzerin- de bilhassa durmuş ve hazırladığı es- babı mucibe mazbatasında «ücret» tabirinin şumül ve derecesini göster- mek üzere şu fıkrayı koymuştur: «Bu madden üzakerezinde; (ücreti avuktiara verilen yılık iecet olduğu tutulmuş avukata verilen üc- bu madde hükmüne giremiyeceği ininin bundan başka bir ün etmiyeceği meticesine retin ve mai işaret « olunması kai Münhasıran avukatların yapabilecekleri işler Adliye encümeninin üzerinde ehem- miyetle durduğu bi hasıran âvul r madde de mün- atların yapabilecekler işleri tayin tesbit eden 23 ün madde olmuştur. Encümen bu mad- aslı bir değişiklik yap- ır. Bununla beraber mazba- tasında bu madde ile ne gibi işlerin kasdedildiğini uzun uzadıya izah etmiştir Maişetlerini dairelerde iş takibi ve eksperlik gibi hizmetlerle geçirenle ri yakından alâkadar edeceği * şüp- hesiz bulunan “bu izahatı kaydet- meden evvel maddenin “son şeklini aşağıya kaydediyorum: «Yirmi üçüncü madde — Kanun işle- rinde ve hukuki meselelerde rey vermek ve mafikeme ve hüküm veya kaza hiyetini haiz diğer merciler huzur de üzer man: nda hakiki veya hükmi şahıslara aid hukuku dava, aid bü: nüdafan eylemek ve bu hususlara evrakı tanzim, adli muamelele- ri ve resmi dairelerde nizalı ve ihtilâflı | o deire- | işleri takib etmek yalnız bu kanun hü- Kümleri dalresinde baroya kaydi avukat- lara aiddir. | Dava ikamesine ehil olan şahıs kendi dava veya işi izzat ikame ve ta- kib edebilir. usulü ka» lere taal- Yük eden hükilmleri mahfuzdur. » Adi be mazbatasında hına hasredilen şöyle deniliyor. «.. Tatbikatta mahkeme, hüküm ve h mercile, hakkı dava, müdafaanın katlara ald bulur müstelzim bir nokta yoksa da idari kaza salâhiyetini haiz Devlet şürası dava dairelerile kazai veren ve ezcüml bu maddenin iza kısımda — ezcüml de de münhasıran avukatların bulunabi Jeceği bu hükmün pek sarih icabların- dandır.» Encümen, kaza salâhiyetini haiz daire ve komisyonlar nezdinde İş görmeyi meslek edinmiş olanların faaliyetlerine niyahet verilmesinin pek yerinde bir hareket olduğunu da mazbatasında kaydetmektedir. Devairde iş takibi Devairde iş takibine gelince; encü- menin bu husustaki izahatı ve nok- tal nazarı bir ehemmyieti mahsusa- yı haiz olup bunu meslek edinmiş olanları, kısmen olsun, tatmin ede- | cek bir mahiyettedir. Encümen bu hus s için şöyle 1 ruh ve maksa- k iş takib muafneleleri e bundan başka resmi ve ihtilaflı işleri takib dairelerde nk edebi! menin bu mütalâası, bu denin ev gösterme nedi 1ad- ş tefsir edildiğini "ilhakika öyle 7: mişli ki, kanun meriyete girdik- ml dğirelerde gölü ye encümeninin esbabı müuci- Jardan başka hiç bir kimse iş takib edemiyecektir. Halbuki; bunun aksi- ne olarak vazil kanun bu madde ile, avukatları nizalı olmıyan işleri ta kibden bile menetmiş oluyor. Kanunda mevcud (nizalı ve inti- dâflı işler) tabirinden acaba ne kasde- dilmiştir? Bunun da cevabını adliye encüme- ni mazbatasında bulmak kabildir, Mazbatada deniliyor ki: «Teklif lâyıhasında (Münazaalı işler) diye yazılı olan kayıd encümence uzun uzadıya tedkik ve münakaşa edilmiş ve €sas maksadda ihtilâfı mucib bir nokta yoksa da kanunun metninde ifade şek- Yinin (Nizalı ve ihtilâf) olarak yazılnia- s1 muvafık olacağı nel Zira münazaalı tabiri takib edilen bir işte ihtilâfın mevend ol- ması keyfiyetidir. Yani kendisine müra- cast vaki olan resmi bir merci, müra- cnate karşı alâkalıyı tatmin etmiyen ye Kanuna da uygun bulunmıyan bir karar itlihaz etmiş olması şarltır. Böyle bir vaziyet karşısında avukat o mersi nez- dinde işi takib ile kanuna ve hakka uyan teşebbüslerde bulunarak müekkilinin id- diasını veya itirazını kabul ve ismsa ça- Hışabillir Yoksa resmi daire ve mercilerde görü lecek bir iş için ihtilâf ve niza çıkabli- mesi ihtimali düşünülerek önceden avu- Katın böyle işleri takibe salâhiyetleri yök- tur. Böyle bir takib iş ajanıığı iştiğali- nin mevruuma giremez. Avukatlar böyle bir takibden bu kanuna göre memnu- durlar.» Mecliste münakaşalar Ankara 27 (Telefon) — Kanunun Büyük Miilet Meclisinde müzakeresi sırasında bir çok hatipler söz almış- lardır. B, Ziya Gevher Etili, kanunun staj müddetine eld hükümleri Üze- rinde durmuş ve staj o müddetinin ziyeti müsald olmıyan genç- külfet olacağım söylemiş- e Vekili B. Şükrü Saraçoğlu esinin bu surette tesbit edil- mesindeki maksadı kaydettikten son- ra bu esaslar dair e ileri sürüle- cek bir teklifin tedkik olunabileceği- ni söylemiştir. Muğla mebusu B. Hüsnü Kilabcı hukuk mezunlarının ekseriya diğer Vekâletlerce de daha müsaid şartlarla iş ve hakimlerin de dışarıda daha müs sald vazife bularak hâkimlikten ây- nlmakta olmalarını işaret etmiş ve şu suali sormuştur: — Bu vaziyet karşısındayız. Staj gö- renleri takviye ederek avukat yap- mıya teşebbüs edersek beri tarafdaki kadro vaziyeti müşkülâta girer mi girmez mi? Bu suale karşılık olarak Şükrü Sa- raçoğlu, Vekâletin hâkimler lehine avukatları zayıflatması ve me de staj â mahkeme lehine avukatları kuvvet- | lendirmey düşünmediğini ve her iki adaletin meydana çıkması ni ci iki o kuv ezdinde | staj m nüddetlerinin han: | | | ha önce yapılması lâzı geleceği ve bunlara verilecek pâra- | hususunda Ve- selâhiyetin ileri sü- rülen arzuları karşılıyacağını ilâve | eylemiş ve mâdde bu esaslar Üzerin- de tadil için ericümen tarafından ge- ri alınmıştır. Avukatlık âmme hizmeti mi değil mi? Avukatlığn amme hizmeti mahi- yelinde bulunduğuna dair madde Üzerinde de uzun bir münakaşa ol- muş ve söz alan hatipler bü kaydın leh ve aleyhinde bulunmuşlardır. Tokat mebusu B. Galip Peker, ve Ankara mebüsu B, Aka Gündüz âvukatlığın amme hizmeti mahiye- tinde olmadığını, böyle bir kaydın mümtaz bir sınıf vücuda getirceeğini işaret eylemişler ve Manisa mebusu Hikmet Bayur başka memleketlerde ı böylece ifade edilip edil- mediğini sormuştur. B,Z er Etili, B, Sırrı İlçöz, B. Ali Riza Turel, B. Muhiddin Pars avukatlığın amme hizmetleri meyas hına nasıl girdiklerini anlatmışlar ve bu madde ile konulan kayıtların ye- rinde olduğu hususunu kaydeylemiş- lerdir Adliye Vekilinin cevabı Adliye Vekili B. Saraçoğlu Şükrü nu ile avukatlığın tâbi tutulduğu ka- yatlar içinde bu bizmetin amme hiz- metleri mahiyetinde olarak görüşül- mesinin tabii olduğunu söylem Yugoslavya kanunlarında avukatlığın mutlak olarak âmme hizmetli arasın- da sayıldığını işaret etmiş ve Fransa- da avukatlığın ayrılığı iki sınıftan birinin gördüğü işleri bakımından amme hizmeti sayıldığını tebarüz et- tirmiştir. Bu müzakereden sönra madde reye konularak olduğu gibi kabul edilmiş- tir, Adliye Vekilinin diğer bir medde hakkında izahatı Resmi dairelerde eshabı mesalih ile tahaddüs edecek ihtilâflar ve nizalı İşlerin avukatlar tarafından takib edi- leceğine aid madde hükümü üzerinde de söz alan hatiblerden Galip Pekel (Tokat) bunun biraz inhisar ifade et- tiğini her hangi küçük bir vergi me- selesi üzerinde tahaddüs edecek ihti- lâf veya nizada avukata müracaatın halka bir külfet olacağı mütalâasında bulundu. Adliye Vekili, verdiği cevabda böy- Je bir şeyin mevzuubahis olmadığını, bugün ellerinden alınanlara nazaran avukatlara verilen bu kanun hüküm- leri içinde çerçeveliyen hakların çok dün olduğunu ve şahsen herkesin ken- di işini istediği gibi takibe serbes bu- Tunduğunu söylemiştir. Adliye encümeni mazbata muhar- riri aynı noktai nazarı teyid eylemiş ve adli mahiyette olmıyan işleri avu- katların takib etmelerinin memnu ol- duğunu tebarüz ettirmiştir. Bu izahat ve müzakereden sonra kanunun heyeti umumiyesi reye ko- nularak kabul edilmiş ve ruznamenin diğer maddelerine geçilmiştir. Beş kanun daha kabul edildi Meclisin bugünkü toplantısında ka- kul edilen kanunlar arasında cezaev- leri umum müdürlüğünün vazife ve taşkilâtına, gümrük tarifesi kanununa bağlı tarifede değişiklik yapılmasına, petrol kanununun birinci maddesine bir fıkra ilâvesine, yüksek iktisad ve ticaret mekteplerinin Maarif Vekâle. tine devrine, Türkiyede açılacak bey- nelmilel panayır ve sergilerin vergi ve resimleredn muafiyetine aid kanunun üçüncü maddesinin bir fıkrasının de- giştirilmesine aid kanunlar bulunmak- tadır. B. M Meclisi yarın saat 14 de tek- rar toplanacaktır. Ömer Köstem Bir kadın pencereden düştü, beyni parçalanarak öldü Cağaloğlu civarında bir apartımanın üst katında oluran Ayşe adında kırk yaşında bir kadın dün apartımanın s0- kak üstündeki penceresinden yere dü- şerek beyni parçalanmış ve ölmüştür. Vaka müddelumumiliğe bildirilmiş, ad. liye doktoru cesedi muayene ederek gömülmesine ruhsat vermiştir, Ayşenin pencere camlarını silerken düştüğü söylenmektedir. Fakat müd- | detumumilik şüpheli noktalar gördü- İ günden düşmenin hakiki sebebini tah- kike başlamıştır. Müddetumumi mua- vinlerinden B. Nureddin bu işin tahki- katına başlamıştır, Almanyanın Çin sefiri Berline gliyor Berlin 27-(A.A.) — Alman istihbarat bürosu, Almanyanın Çindeki sefiri Travtman'ın dün Almanyaya dönmek üzere Hankeu'da vapura şindiğini ha- ber vermektedir. Sefir, hükümeti tara- fından davet edilmiştir. Polonya Erkânıharbiye reisi Rigada Riga 27 (A:A) — Polonya erkânı barbiye reisi general Siaşiyeviç, Le- tonya erkânı harbiyesi reisi general Hartinsin geçen sene Varşovaya yap- tığı ziyareti inde etmek üzere buraya gelmiştir. İzmitte Şark Pazarı Sadeddin Yalım Ticarethanesi Kocaeli vilâyeti mektep kitapları satış Her nevi kırtasiye çeşitleri, man dikiş ve yazı makineleri, Ko- dak fotograf makine ve Jerazımı saire bulunur. Aydından Denizliye gezinti Sekiz yüz kişinin iştirak ettiği bu gezinti çok güzel ve eğlenceli oldu W Aydın (Akşam) — Aydm Hava kurumu ile Kızılay kurumunun müştere ken tertip ettikleri Denizli tren gezintisi çok güzel ve eğlenceli olmuş, gezinti. ye 800 kişi iştirak etmiştir, İki memleket gençliği bu gezinti münasebetile ta- muşmuş, samimi hasbühallerde bulunmuşlardır, Muhtelif gruplar, şehri ve muh- telif müesseseleri, eğlence yerlerini gezmişler, Denizli gençliğinin sevgi tezahü- ratı arasında Aydıma dönmüşlerdir. Yukarıdaki resimde bu tenezziihe iştirak eden Aydın Halkevi bandosu, Denizli istasyonunda görünüyor, — İzmir (Akşam) — İzmir - Dumlupınar okulunda dersler sona ermiş, 72 çocuk mezun olmuştur. Mektepte (35) talebeden mürekkep bir koro teşkil edi!- miş, bir de mandolin takımı yetiştirilmiştir. Yukarıdaki resimde Dumlupmar okulu mandolin takımı başmusllim ve muallimlerile birlikte görünüyor. Tire (Akşam) — Tire Halkevi temsil komitesi, epey zaman hazırlandıktan sonra halka bir müsamere vermiştir. Gençlerin muvaffakıyeti takdir alkışları toplamıştır. Yukarıdaki resimde temsilde rol alan gençler, sahne kıyafetlerile görünüyorlar, İnegöl gençleri bir mesire yerinde istirahat ederlerken İnegöl (Akşam) — Yazın bunaltıcı sıcakları başladı. İnegölün sıcakları ne kadar şiddetli ise, Hocaköy, Cerrah, Boğazova, Akhisar köyleri gibi serin, bol ve soğuk sulu yerleri de çoktur. İnegöl gençleri, tatil günlerinde bu mesire Köy- m meli