28 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

28 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

mke BYYAMN Yİ pp Romanyada altın istihsali Altın istihsali Avrupada da artıyor. Petrol istihsalâtının ehemmiyeti ile Bihar iktisadiyatında bir mevki temin ©den Romanya, altın madenleri ile de Şöhret bulmaktadır. Geçen sene Ro- Manayada 514234 kilogram altın is- Mihsal edilmiştir. Bütün dünyanın s6- Meri altın istihsalâtın 1,159,000 kilog- Tam tutmaktadır Evvelki seneye nazaran Romanya» a altın istihsalâtı yüzde 4,09 nisbe- tinde artmıştır. Romanyadaki altın madenleri kıs- Men devlet ve kısmen de muhtelif şir- iketler tarafından işletilmektedir. Der- islihsalâlı yüzde 223 nisbetin- Medir. Mica şirketi yüzde 60,8 nisbe- inde altın istihsal etmektedir. Devlet vasıtasile geçen sene 11 Lord Boyran hakkı Meşhur Lord Rayron hakkında İn- | Bilterede, ilmi, edebi birçok münakaşa-| lar yapılmıştır. Fakat bu münakaşalar Arasına karışan biri de var ki, ne ilmi, Me de edebidir, Fakat çok alâkalı ol muştur. Ve nihayet bir neticeye bağ- mıştır Lord Bayron'nun bir ayağının sakat Blduğu söylenilir. Münakaşa bu sa- Renkle tedavi usulü | Nevyorkta yeni bir sanatoryom açıl Müştır. Bu sanatoryomda hastalar Tenklerle tedavi edilmektedir. Kırmızı ve mavi renkler âsap üze- Tinde iyi tesir yapıyorlarmış. Yeşil zi- Ya ile cild hastalıkları iyi ediliyormuş. ve diğer hazım cihazlarındaki has-| Halıkların tedavisinde de sarı ziyanın Şök faydaları oluyormuş. Bundan takriben on iki sene evvel dünyd boks şampiyonu Dempsey'i Mağlüb ederek dünya şampiyonu olan Tüney 936 senesi eylülünde gazete- tilere şunları söylemişti: İzmir (Akşam) — Kültür Parkta lâr sahasındaki beton yolların in- Şasına devam ediliyor. Kültür Parkı | Çerçiveliyen — bisiklet ve motosiklet | Vr yolu tamamlanmıştır. Bu yol, beş metre uzunluğundadır. Beton tur yo-| unun motosiklet ve bisiklet turları- Mü açılması münaseblile payar günü Kültür Parkta kalabalık hâlk vardı. Muhtelir eğlenceler tertib edilmiş, AVRUPAYA TALEBE dan gereği gibi üzere Almanyaya gönderilecektir. da Taşhanda Türk Endüstri ve tecii göndermeleri lâzımdır. 1 — Hal tercümesi, 2 — Sıhhat gönderilir. | Vekâletine kilogram halis altın ve 9593,2 kilo- gram da halis gümüş istihsal edilmiş- tir, Devletin ve şirketlerin çıkardığı altınlar kilosu 5000 ley hesabils Ro- manya Milli bankası tarafından alın- maktadır. Lâkin istihsal miktarı arttıkça ban- ka ayrıca da mükâfat vermektedir, Evvelce Romanyada çıkan altınlar temizlenmek üzere Almanyadaki mü- esseselene gönderilmekte idi. Şimdi Romanyada da altını eritip temizleğe mahsus bir fabrika kurulmuştur. Altın islihsali Romanyada muaz- zam bir sanayi tesisatı vücude getir- miştir. Bu tesisatın hususi demiryol- ları ve fabrikaları ve modem teçhiza» tı vardır. nda bir münakaşe kat ayak meselesinden çıkmıştır. Ba- zıları sağ ayağının sakat olduğunu ve annesinden böyle doğduğunu iddia ederlerken, bazıları da sakatlığın sol ayakta olduğunu ileri sürmüşlerdir. Da- ha başkaları da: Hiç bir ayağı sakat değildi. Yalnız bir hastalık çekmişti. Bu hastalık sebebile dizlerini bükemez- di.. demişlerdir. Takma dişli gelinler İsviçrede Appençel kantonunda dünyanın hiçbir yerinde görülmiyen bir âdet vardır, Bu âdet Viyanada diş- çiler kongresi toplandığı zaman kon- grede de mevzuubahis olmuştur. Bu kantonda bir genç kız evlenece- ği zaman cihazı arasında ağzına gö- re yapılmış bir de takma diş bulunur- MUŞ. Tüney tahmininde yanılmamış — Zenciler spor sahalarında tleri- de daha büyük muvajfakıyetler elde edeceklerdir. Bilhassa J09 Lowis'in es- ki şöhretini elde edeceğine inanıyo- rum, müsabakalar yapılmıştır. Fuar saha sındaki beton yollar Fuar açılıncıya kadar tamamlanmış olacaktır. Bu yıl inşa edilecek sergi sarayı binasi- nın plânı yakında bitirilecektir. Plâ- nı, mimar B, Gotiye hazırlamakta, dır, Plân, tasdik için derhal Nafia gönderilecektir. Yukarı- daki resimde Fuarda beton yol in- şaati faaliyeti görülüyor, GÖNDERİLECEKTİR Türkiye Şeker Fabrikaları Anonim Şirketinden Fabrikalarımızda bir yıl staj yaparak iş, yabancı dil ve bilgi bakımların- rlandıktan sonra sıhhat ve kudretleri en iyi bir kaç lise mezunu Sınai kimya Elektrik ve makine mühendisi yetiştirilmek Stajı kabulde bilhassa fen derslerinde not vaziyetleri, Almanya'ya gönderilmede ise staj neticeleri esastır. İsteklilerin Temmuz sonuna kadar aşağıda yazılı belgeleri, İstanbul- im Anonim Şirketi Direktörlüğüne raporu, 3 — Mezuniyet ve olgunluk notlarının tasdikli suretleri, 4— 9X1? üç tane boy fotoğrafı, Not: Staj talimatnamesi bürodan alınabilir, isteyenlere posta ile de Çinin en büyük derdi. Sarınehrin sularının mütemadiyen taşmasıdır Öledenberi eski ve yeni büyük me- deniyetlerin bulun- dukları sahaların hususi (Oderdleri vardır. Hindista - nın en büyük der- di koleradır, Kole- ra Hindistanda bu sene şimdiden 12,000 hayata mal olmuştur. Mısırın derdi NİL sularının vakit vakit kifayetsizliğidir. Çinin eski büyük belâsı su basması ve tufandır. Her memleketin başında ki belânın hüsusi saikleri vardır. Çin- deki feyzanın da dünyada başka hiç bir memlekette misline tesadüf olun- mıyan hususi sebepleri vardır, Çini vakit vakit harap eden tugyan. en ziyade bu memleketin şimâlini baştanbaşa sulayan Sarınehirdir. Bu nehrin diğer bir adı da belâ deryasıdır Sebebi de sularındaki bir hususiyetin tugyana bais olmasıdır. Bu nehrin membaları dünyanın en yüksek yay- Jâsını ve dağlarını ihtiva eden Tibet- tedir. Denizin satltından 5000 metre irtifadan çıkan bu sular geçtikleri arazinin kireçli balçıklarını beraber götürmektedir. Nehrin sularında “en temiz zamanında yüzde on nisbetinde balçık bulunur. Bu yüzden nehirlerin suları berrak olmayıp daimi sarıdır. Bazen balçığın nisbeti yüzde on be- şe, yirmiye, otuza ve hattâ elliye çı- kar. O zaman nehrin suları bir çamur ve bina yapmağa mahsus sulu harç şeklini alır. Bu çamur deryâsının çarpma kuv- veli berrak suların sadmesine benz8- meyip çok şiddetli olur. En kalın ve metin sed duvarları bile ancak yüz- de ellisi su olan çamur yığınlarının hü- cumuna mukavemet edemeyip yıkılır. Bunun için Çinde sed yapmak Mi- sır ve Irakta ve Hindistanda yapılan sedlere benzemez, fevkalâde meharet ve metenete muhtaçtır. Sarı nehrin sularındaki balçığın en büyük zararı düzlük arazide cereyan- larının kuvvetleri azaldığı zaman bel- çığın tortu halinde nehrin yatağına İKTİSADİ MESELELER Türkiye - Almanya ticareti Almanya ile yeni bir ticaret anlaş- ması yapmak için hazırlıklara baş- lanmıştır, Müzakerelere iştirak ede- cek olan Türkofis' reisi Burhan Zihni, dün şehrimize gelmiş, bu işler için ih- racal tacirlerimizin fikirlerin sormuş- tur, İhracat tacirlerimizin, yeni ticaret anlaşması münasebetile istedikleri birkaç kelime ile şu suretle hülâsa edi- lebilir: Türkiye - Almanya arasında klering esasına dayanan bir ticaret anlaşması mevcuttur. Fakat bu an- laşmanın daha kolay şartlar altında tatbik edilmesi lâzımdır. Böyle olmakla beraber, yeni ticaret anlaşması müzakerelerine başlama» dan evvel, ihracat tacirlerimizin daha ziyade kolaylıklar beklediğini de yaz- mak lâzımdır. Maamafih yeni ticaret anlaşması müzakerelerinde bütün ko- Jaylıkları ümid edebiliriz. Çünkü mem» leketler arasındaki ticaret münase- betleri, ekonomik zaruretler yüzünden bir takım şartlara tâbi tutulmuştur. Bu şartlar günün iktisadi zaruretle- rinden doğma yeni tedbirlerdir. Fakat bü tedbirlerin tatbik edildikçe, daha basit ve ihtiyaca daha uygun bir hale geldiğini görüyoruz. Yeni ticaret an- laşması müzakerelerine başlanırken şimdiye kadar tatbik edilen usuller- den ne gibi neticeler elde edildiğini öğreniyoruz. Bu itibarle, bu tecrübe devirlerinden sonra, yapılan ticaret Anlaşmasının ihracat tacirlerine daha kolaylıklar göstereceğinden emin olar bilir, Nitekim mevcud ticaret anlaş- masına nazaran daha ihtiyaca uygun olması. gibi... — Z. A. oturup bir tabaka tesis eylemesidir. Bu tabaka pek çabuk kalınlaşır. O de- recedeki nehrin mecrası yerin içinden üzerine çıkar, Daha ziyade vakit geçtikçe yerin Sathındaki balçık tabakası yükselerek nehrin mocrası âdela havaya çıkar. Suların cereyanını tanzim için yeni kanallar ve mecralar açmak güç oldu- Bundan iki tarafta kalın sed duvarla- rı vücude getirilir, Balçık tabakası yükseldikçe sedle- rin irtifaıı da yükseltmek icap eder. Neticede dünyanın en büyük bir neh- Ti yüksek sedler arasında akmaktadır. Söylendiği veçhile nehrin suları ya” rı balçık olarak çamur halinde aktığı zaman bunların sağmelerine ekseriya en kuvvetli sedler de mukavemet ede- mez, 1931 senesinde sedler nehrin sula- rındaki balçığın artmasından dolayı yıkıldığı vakit ovalara yayılan sular 90,000 kişiyi boğmuş ve milyonlarca ahaliyi evinden barkından mahrum etmişti. Bu defa da harp dolayısile Sarıneh- rin sedleri eski mecrasına yakın bir noktada yıkılmış olduğundan şimdiye kadar 150,000 kişi boğulmuştur, Etra- fa taşan sular bir sel huruşan halin- de bütün ovaları istilâ etmekte oldu- ğundan elli milyon halkın tarlası ve köyü istilâya ve harabiye maruz kal- mıştır. 1854 senesine kadar Sarınehir Şang- hayın şimalinde denize karışıyordu. O tarihte nehrin suları gene balçığın çoğalmasından sedleri yıkarak etrafa yayılmış ve kendisine başka bir mecra bulmuştur. O tarihtenberi Sarınehir Şantung yarımadasının şimalinde Pe çili körfezine dökülmektedir, Evvelce beş yüz kilometre daha ce- kanun lâyihası ruznameye alınmıştır. Matbuat mensuplarının meslek haya tını tanzim eden bu lâyihanın en mü- him kısımları şudur: sam, fotoğrafçı ve musahhih sifa- tile devamlı surette çalışarak bu İş- leri kendilerine meslek ittihaz etmiş olanlar, teşkil edilecek Türk Basın Birliğine dahli olacaktır, Hükmi şahsiyeti haiz olan Basın Birliğinin merkezi Ankarada olatak- tır. Birliğin Ankara, İstanbul, İzmir, Adana şe Trabzon gibi beş mıntakada şubeleri bulunacaktır, Merkez idare heyetinin başlıca va- zifeleri şunlardır: 1 — Hükümetle matbuat arasında İş birliğini temin ve tanzim etmek, 2 — Malüliyet, hastalık, işsizlik, ihti- yarlık gibi hallerde Birlik mensup ve ailelerine yardım etmek için, yardım ve tekaüd sandıkları veya müşterek sigortalar tesis etmek, 3 — Gazeteci- Mik mektepleri ve kursları açmak. Birlik mensupları arasında çıkacak şahsi ihtilâfları halletmek için mınta- ka haysiyet diyanları ve Ankarada da yüksek bir haysiyet divanı kurula» caktır, Gazete ve mecmua sahipleri ile Bir- lik mensupları arasında karşılıklı mü- Gazetelerde muharrir, muhbir, res- | Çindeki Sarınehrin geçende taşarak 150000 kişinin boğulduğunu telgraflar haber vermişti. Bu nehrin taşması Çin için en büyük belâdır. 931 senesinde taştığı zaman da 90 bin kişi ölmüştü nupta ve Şantung yarımadasının o nubunda ve Mavi- nehrin şimalinde Sarı denize akmak- ta idi, Sarınehrin suları hem Çin için bir hayat memba hem de bir felâket vasıtasıdır, Bu fe- lâketin önünü alan büyük adamlar Çin tarihinin en büyük kahramanları sayılmaktadır. Bu kahramanlara ha- kanlık mevkii bile verilmiştir. Zama- nımızdan 4216 sene, yani Milâddan evvel 2278 tarihinde Yü isminde bir mühendis Sarinehrin sularını taşmı- yarak emniyetle akmasını temin ed& cek sedler ve bendler vücude getirmiş ve Çin halkını büyük ve daimi bir fe- lâketten kurtarıp âtisini temin etmiş olduğundan halk tarafından o kadar sevilmiştir ki, Çin hakanı tac ve tah- tını mühendise bırakmağa mecbur ol muştur. © Mühendisin hanedanı dört yüz se ne Çinde saltanat sürmüştür. Haneda- nın müessisi Yü'nün yaptığı sedler 1500 sene yıkılmaksızın devam ef- miştir, Çinlilerin en ziyade rahat içinde yaşadıkları devir bu on beş asırlık za- mandır, Lâkin sed yıkılıp Sarınehrin Suları deli gibi etrafa yayıldıktan son- ra hiç bir mühendis devamlı surette nehrin sularını bir daha tanzim ede» memiştir, Çin cümhuriyeti dahili harpler ile meşgul olurken, Sarınehrin suları ile de modern usullerle mücadeleyi unut- mamıştı Bu maksadla Almanyada Münihte bulunan meşhur su inşaatı ve su kuvveti enstilüsüne müracaat ederek Alman irfanından çare aramış- tı. Bu müessese Sarınehrin mecrasını gösteren bir minyatür nehri Walchen civarında vücude getirmişti. Bu min- yatör nehrin sularına bakarak asil Sarınehrin çamurlu sularının cereyar nındaki. hususiyetleri ve kanunları bu» lunacaktı. Fakat araya giren birçok gaileler bu tedkiklerin devamına mâni olmuştur. — #. Basın Birliği lâyihası Meclis ruznamesine alındı Matbuat mensuplarının meslek hayatını tanzim eden lâyihanın esasları Ankara 21 — Basın Birliği teşkili | nasebetler, iki taraf arasında serbeş olarak şu şekilde tayin ve tesbit olu- nacaktır: Müddeti muayyen olmıyan bir mu- kavele, gazete ve mecmuada geçen hizmet müddeti beş sene veya daha az olduğu takdirde bir ay evvel, hiz- met müddeti beş seneden fazla oldu- ğu takdirde iki ay evvel haber veril mek şartile, iki tarafça feshedilebile- cektir. Gazete veya mecmuanın her hangi bir s6beple neşriyalını tatil etmesi ve ya mücbir sebepler hüdusu ve yahut bir tarafın mukavelenin devamını im- kânsız kılacak derecede vazih bir ku- suru görüldüğü takdirde yukarıki hü- küm tatbik olunmuyacak, yani mu- kavele fesholunacaktır. Birlik mensuplarına Dahiliye Vekâ- letince birer Basın kartı verilecek, bu kartın hâmillerine bahşedeceği ko aylıklar bir nizamname ile tesbit, edi. Jecektir, Kanunun neşri tarihinde Türkiye- de çıkmakta olan gazete ve mecmufr ların gönderecekleri murahhaslardan mürekkep bir kongre Dahiliye Vekâ- bütün hak ve vecibeleri Türk Basın Birliğine intikal edetektir. Kanun neşri tarihinden muteber olacaktır, ri ii