28 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

28 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AEŞAM 28 Haziran 1596 —a Sovyet Rusyanın eski Sofya elçisi bulunmuş Razkolnikov şimdilik Pariste kalacağını, diplomasi mesleğinden çekildiğini söylüyor * Birkaç ay evvel Sovyet Rusyanın Bofya elçisi F, Raz- nolnikov, Mosko- vaya gitmekte ol- duğunu söyliyerek Sofyadan ailesile ayrıldıktan sonra izi ortadan kaybol- muştu. O zaman- ları gazeteler, Raz- kolnikovun oMos- kovaya gitmiyerek Peşleye veya İtal yaya gittiğini yaz- mışlardı, 25 tarihli Utro gazetesi, Pa- ris muhabirinin tesadüfen geçen sabah Razkolnikovu Pariste şu suretle bulduğunu yazıyor: Muhabir Yankov, Bulgar elçiliğine giderken Monmartrda küçük tarihi Sakretör kilisesi yanında hiç umma- dığı bir sırada Razkolnikov ile karşı- Jamıştır. Ve bunun hakikaten Razkol- nikov olduğunu anlamak için peşine düşerek sokaklarda saatlerce takib et- miştir. Bir ara da Razkolnikov kendi- sinin bir adam tarafından takib edildiğinin farkına varmış ve bunun tehlikeli bir eleman olduğunu sanarak epeyce kuşkulanmış ve bu adamı şaştırtmak için birkaç yere gi- Tib çıkmıştır. Fakat Bulgar muhabiri arkasından iki metre uzaklıkta gide- rek onu gözünden hiç kaçırmamıştır. Nihayet Razkolnikov, Pariste Klişi meydanlığına geldikten sonra burada bir lokantaya girmiş ve yemek ısmar- Yamıştır. Arkasından giren muhabir de bir masaya oturmuştur, Razkolnikov meç- hul adami görünce yemeği bekleme- den dışarı çıkmıştır. Tabii muhabir İ de arkasından... Böyle 6 saatlik bir takipten sonra her ikisi de yorulmuşlardır, Nihayet Razkolnikov, Pariste Etual meydanın- da «Bir öğle yemeği 8 franktır» lâvha- İiyik lokantalardan birine girmiş- Oturduğu bir masada yorgunluk- tan terini silerken Bulgar gazetecisi de karşısına gelip oturmuş ve tanış- mışlardır. Razkolnikov, kendisini ta- Kib edenin Bulgar gazetecisi olduğunu öğrenince sevinmiş ve beraber uzun boylu konuşmuşlardır. Razkolnikov, her suale cevab vermekten çekinmiş- . Razkolnikov ve eşi se de şunları anlatmıştır: «-— Her şeyden evvel ben, ne Peşte- ye ve ne de İtalyaya gitmiş değilim. Sofyadan hareket ettikten sonra Pra- ğa uğradım, Oradan da Parise geldim. Çok sevdiğim için bu şehre geldim ve yerleştim. Âsude bir yerde yaşamak istediysem de şimdilik burada otur- mağı kararlaştırdım. Şunu da söyliyeyim ki, ben hiç bir zaman Moskova tarafından ölümle tehdid edilmiş değilim. Hakikaten ba- zı Sovyet diplomatlarının âkibetleri facia ile neticelendi. Fakat benim mu- kadderatım onlardan çok farklıdır. Meselâ, Sovyetlerin Bükreş elçisi Bu- tenko, Sovyet hükümetine karşı açık- ca muhalif kesilmişti. Diğer Sovyet diplomatlarından Yakuboviç ile Yu- renevler de Troçkist ve sağ cenah ta- rafdarları olarak ve yabancı memle- ketlerde Sovyet elçiliklerini 'Troçkist mişlerdi. Beri şımdi de aleni bir Sovyet hemşerisi olarak kalmakta devam edi- yorum. Fakat sizin huzurunuzda iz- har edemiyeceğim bazı sebeplerden dolayı diplomasi mesleğini terkettim. Moskovâ hükümeti ile hiç bir prensip ayrılığı ölmamasına rağmen benim için böyle kalmak daha iyidir. Şimdi. lik Moskovaya dönmek fikrinde deği- im. Diplomasi mesleğine devam et- miyeceğim, kaçak da değilim.» Sabık Sovyet diplomatının, Sofya- dan ayrıldıktan ve izi kaybolduktan sonra bu, ilk beyanatıdır. Razkolni- kov'un meydana çıkması Bulgaris- tanda büyük alâka ile karşılanmıştır. Hamamlara verilecek Terkos suyu Hamamcılar cemiyeti, hamamlara ve- Tilecek Terkos suyunun fiati etrafın- da Belediye ile yaptığı temas netice- sinde bir anlaşmaya varmadığı için cemiyet idare heyeti istifa etmişti. Yeni idare heyeti seçimi yapıldığın- dan yeniden Belediye ile temas başlı- yacaktır. Bu sefer fiat etrafında bir anlaşma olması ümid ediliyor, Esnaf cemiyetleri birliği bir bina yaptırmak istiyor Esnaf cemiyetleri birliğinin Türbe- deki binası kira ile tutulmuştur. Bir- lik bir bina yaptırmak için kendisine bir arsa verilmesini Belediyeden iste- miştir, Belediye reisliği, Belediyeye aid münasib bir arsa gösterildiği tak- dirde İstanbul esiiâfı namına bu ar- sanın terkedileceğini birliğe bildirmiş- tir. Bir kuyucu kuyuda bayıldı Büyükadada oturan B. Garbis evi- nin kuyusunu tamire karar vermiş ve Luka isminde bir kuyucuyu getirmiş- 4ir, Luka kuyuya inmiş, işile uğraştığı bir sırada bir aralık üzerine fenelik ge- lerek bayılmıştır. Kuyucu ile yukarı: dan daima alâkadar olan ev halkı, Lu- kadan bazi iniltiler geldiğini duyunca, bir taraftan zabıtayı diğer taraftan da itfaiyeyi haberdar etmişler, bir taraf- tan da çıkarmağa uğraşmışlaşdır. Zabıta memurları halkın da yerdi mile, az sonra Lukayı kuyudan bitkin bir halde kurtarmağa muvaffak ol muşlardır, Luka, tedavi. alına alın- mıştır. j | Deniz banyosuna rağbet basladı Birkaç gündenberi İstanbulda adam akıllı sıcaklar başlamıştır. Termomet- re 26-27 dertceye kadar çıkmaktadır. Plâjlara rağbet çoktür. Hele pazar gün-| leri plâjlar, bilhassa Florya çok ka- Jabalık oluyor. Sebze bostanlarını teftiş Fener Belediye zabıtası, evvelki gün, Belediye doktorile beraber, mın- takalarında blunan yirmi kadar seb- ze bostanını kontrol etmiş ve sebze- lerin sulandıkları suyun lâğım ve em- sali ile karışıp karışmadığını tedkik etmişlerdir. Sebzelerin sıhhi şekilde sulama tesisatını ikmal etmiyenler şiddteli para, cezasına çarptırılacak- lardır, 7 bisiklet aşırmış! Nusret isminde bir gencin, mühte- lif bisikletçilerden para ile kiraladığı bisikletleri aşırıp ötekine berikine sa- tarken yakalandığını dün yazmıştık. Nusret hakkındaki tahkikat dün bit- miş ve yedi bisikletçiden bu yolda bisiklet aşırdığı tesbit edilmiştir, Nus- ret, dün adliyeye verilmiştir. Üç hırsız yakalandı Emniyet direktörlüğü ikinci şube- si, Ömer, Osman ve İbrahim isimle- rinde üç hırsızı yakalamıştır. Muhte- lif yerlerde muhtelif odükkânlardan hırsızlık yapan bu adafılar hakkında tahkikat genişletilmekte ve çaldıkla- ri, eşyayı nerelere sattıkları araştırıl. roaktadır. Türk - Alman ticaret anlaşması Müzakerede bulunacak heyet! dün akşam Almanyaya gitti 'Türk - Alman yeni ticaret anlaşma- si müzakerelerinde bulunmak üzere Ankaradan şehrimize gelen heyet dün akşamki trenle Berline hareket etmiş- tir, Heyet Hariciye Vekâleti umumi kâtibi B. Numan Menemencioğlunun reisliğinde 'Türkofis reisi B. Burhan Zihni Sanus, Hariciye Vekâleti umu mİ kâtiblik kalemi mahsus müdürü B. Cevdet, Cümhuriyet Merkez bankası İstanbul şubesi ikinci müdürü B. Na- Zif, ayni bankanın klering masası şefi 'B. Cabir, Türkofis Alman işleri masası şeli B, Faizden mürekkeptir Almanya İle yapılacak yeni ticaret anlaşmasının her iki memleket ticareti için hayirli neticeler vereceği muhak: kak görülüyor. Eski anlaşmadan da iyi neticeler alınmışlır, Geçen sene İ ey- lülde meriyete giren bu anlaşma bu sene ağustos sonunda meriyetten kal- kacaktır. Yeni anlaşma müzakereleri- nin birkaç haftadan fazla sürmiyeceği tahmin edilmektedir. Hâlâ tatbik edil mekte olan eski anlaşma yapılırken Al manyadan 40 milyon Jira alacağımız yardı. Anlaşma çok güzel işlemiş ve bu sayede Almanya borcunu kolayca öde- miştir. Sekiz ay zarfında Almanya Türkiyeye 11,000,000 liralık fazla ih- rTacat yapmıştır. Almanyanın ayni müddet içinde bize ihracatı 103 mil- yon küsür mark tutarındadır. Buna mukabil bizden ithalâtı da 60 milyon mark kadardır. Bu suretle Almanyaya karşı aktif iken pasif vaziyete girmiş bulunuyoruz. Türkofisteki toplantı Türkofis reisi B. Burhan Zihni Sanus | dün sabah Türki İstanbul şubesi müdürlüğünde meşgul olmuş, bu ars- da Almanya ile iş yapan tacirler da- vet edilerek bir toplantı yapılmıştır. Bu toplantıda tacirlerin dilekleri tes- bit edilmiştir. B. Burhan Zihni öğle- den sonra da Denizbanka gitmiş ve sa“ at 16 da tekrar Türkofise gölerek geç vakte kadar meşgul olmuştur. Yeni ticaret anlaşmaları Birçok memleketlerle yeniden tica- ret anlaşmaları yapılacaktır. İspanya cümhuriyet hükümetile yapılan ticaret anlaşmasını Franko hükümetile yakın- da başlıyacak müzakereler sonunda meydana gelecek olan anlaşma takip edecektir. İspanya cümhuriyet hükü- metinden alacağınız 240,000 lira ka- dardır. Buna mukabil İspanyol blokaji 420,000 lirayı buluyor. Aradaki 250,000 liralık fark cümhuriyet hükümetinin bizden alacağı malla kolayca kapana- caktır. İspanyolların yumurla #larak bu farkı kapatacakları anlaşılmaktadır. Cümhuriyetçiler yeni anlaşmaya göre bizden serbes döviz ile de mal alacak- lardır. İspanyoların da bize yünlü ku- maş satacakları anlaşılıyor. Polonya ile de yakında bir ticaret an- Jaşmasi yapılacak ve bunu İtalyan an- laşması takip edecektir. Almanyaya giden 'Türk heyetinden B. Burhan Zih- ni Berlinden dönüşte Yunanistana uğ- rıyacaktır. Yunanistanla da ticaret an- Jaşması yenilenecektir. 1938 Viyana sonbahar sergi: 1938 Viyana sonbahar sergisi ey- Yâlün 11 inci gününden 17 nci günü- ne kadar devam edecektir. İstanbulda balık istihlâki artıyor Belediye iki sene içinde İstanbulda sarfedilen balık hakkında bir istatis- tik neşretmiştir. Bu istatistiğe göre 936 senesinde İstanbulda 1,861,824 çift ve 1,559,045 kilo, 937 senesinde de 1,959,912 çift ve 3,095,046 kilo balık istihlâk edil- miştir. Şehirden ihraç edilen balık bu yekündan hariçtir. Bu istatistik İstan- bulda balık istihlâkinin arttığına delil olarak gösteriliyor. 196 LiRA iLE Köstence, Bükreş, Peşte, Prag, Viyana, Leipzig, Dresden, Berlin, Pots- dam, Münih, Triyeste, Venedik, Milâno, Roma, Napoli, Kapri, Atina Şehirlerinde tm 32 gün Hareket Pasaport, Vizeler, Otel, Yemek, Vapur, Tren Gezmek esya nakilleri dahil, Müracaat NATTA Galatasaray “Köletön: 44914 İzmit'in kurtuluşu Bugün İzmitte büyük meram yapılacak İ İzmit'in vilâyet bahçesi İzmit (Akşam) — İzmitin kurtulu- şunun 18 inci yıldönümü olan 28 ba- ziranı (bugün) İzmitliler diğer sene- lerden daha parlak bir surette kutla- mak için hazırlanmışlardır. Halkı tisi tarafından hazırlanan çok güzel ve canlı program mucibince Marmaranın bu ilk kurtu- lan güzel şehri, fabrikalarile, iktisadi vaziyetile yükselen, ve güzel bir ma- | mute heline gelen İzmit bugün bü- yük tezahürat yapacaktır. Program mucibince sabahleyin saat 9,30 da şehrin doğu tarafından asker- imizin girişi parlak bir surette kar- ık ve Alatürk anıtı önünde şe- | in ve köylülerin iştirakile mera- | sim yapılacaktır. Öğleyin Halkevi t2- | rafından gelen köylü misafirlere bir | Ziyafet verilecek gece fener alayları, Halkevi salonunda müsamere yapıla- cak ve Halk Partisi tarafından bir kır balosu verilecektir. İzmit, Derince, Mudanya gümrükleri islah edilecek Gümrükler başmüdürü B. Mustafa Nuri İzmit, Derince ve Mudanya güm. rüklerinde tedkikat yaparak şehrimize dönmüştür. Bu tedkikler sonunda her üç iğün de İstanbul gümrükle- rine göre ıslahı kararlaştırılmıştır. İcap eden tahsisat ayrılmıştır. Beynelmilel şehirler birliği İstanbul hakkında malümat istedi İsviçrede bir beynelmilel şehirler birliği vardır. Birliğe giren şehirlerin 250 binden fazla nüfusa malik olma- ları şarttır. İstanbul da şehirler birli- ğine dahildir. Birlik merkezi, İstanbu- Yun umumi vaziyeti etrafında Beledi- yeden bâzı malümat istemiştir. Birlik | bu * malümatı aldıktan sonra ted- kikat için İstanbula bazı mütehassıs- lar gönderecektir. Serseri kediler imha edilecekler Kediler şimdiye kadar münhasıran himaye hayvanat cemiyeti tarafından fenni usullerle imha ediliyordu. Bele- diye, kedileri yalnız cemiyetin değil, biz- zat belediye vesaitinin de öldürmesini muvafık görmüştür. Bu hususta Sıh ye müdürlüğünden malümat istemi tir. Sıhhiye müdürlüğünün vereceği | bir Tapor üzerine belediye sokaklarda | dolaşan serseri kedilerin imhasına başlıyacaktı Moskova radyosunda Türkiye için hususi konser Moskova 27 (A.A.) Moskova radyosu 28 haziranda Moskova saatı ile saat 21 den 21,45 e kadar yani Türkiye saati ile saat 20 den 20,45 e kadar Türkiye için hususi bir radyo konser verecektir. Bu konser aşağıdaki istasyonlar tarafından neşrolunacaktır; Kısa. dalga Rki 19,89 metre Uzun dalga Rv-8 1500 metre Uzun dalga Rv-21 789 metre, Yabancı o memleketlerle kültürel münasebetleri idame eden , Sovyet «Voks» cemiyeti sayın radyo dinleyi- cilerinden bu-konser hakkındaki fi- | kirlerini İstanbuldaki Sovyet baş- | konsolosluğuna bildirmelerini istir- ham eyler. Brindizi, gezip eğleneceksiniz, 23 Temmuz İ iracutcilarımızla toplanılarak, hazı Ihraç mallarımızın standardizasyonu | Dün Ticaret odasında mühim bir toplantı yapıldı B. ardiz edileceğ tazla B. Faruk şehris müddetçe tacirlerie top” ret odasında taciri toplantı yapılmış, B. 1997 yılı istatistiklerine r Tnsdde; ihraçat kiymeti, umumi “e 18 ihi teşkil ettiğine gü: “in de tatbikatına geçirilince, yıllık tatımıyın takriben yüzde kırk konlrol edile miş olacaktır. Kontrolü tekarrür eden maddeeir için Vekâletçe birer nizamname ön projesi hazırlanmıştır. Yarın ilk olarak buğday üzerine ça muş nizamname ön pröjesine son şekli verilecektir. Müteakiben, 4 temmuzda ar- pa, 11 temmuzda tiftik ve 18 temmuzda da yapağı Üzerine İş gören ihtişas sahibi tacirlerimizle toplu olarak görüşeceğiz. Bütün bu tedbirler, malımızı müş beğendirmek suretile alıcı piyasi yerleşmek, müşterilerimizi artırma! yeni piyasalar elde etmek Eibi i ga- yelere weccih bulunmaktadır.» B. MU 1 konferai n sönra ta- cirlerden Şerafeddin Alemdaroğlu e İş limited müdürü B. Bedri Nedim aldığı tedbirlerden dolayı bütün tacirlere tertü- emişlerdir. man olarak teşekkürlerini Hileli nişastalar hakkında takibat yapılacak Bazı bakkal dükkânlarında satıl: nişastalardarı bir kısmında un bulun- duğu anlaşılmıştır. Bu vüziyet karşı- sında bakkalların mesul edilmeleri düşünülmüş, fakat sonradan bakkal- ların malümatı altında olmaksızın nişastalara un karışlırıldığı anlaş mıştır. Belediye, hileli nişaslalar: için Aâmillerini cezalandırmağa karar ver- miştir. Bu hususta sıhhiye müdürlü- ğünün mütalâası sorulmuştur. Sıh- hiye müdürlüğü, mahlüt nişastaların nasıl takib ve kimlerin mesul edilme- si lâzım geldiği hakkında bir rapor hazırlıyacaktır, 7 —e— 8 Esham ve Tahvilât 1983. Türk borcu I (Vadeli) 16075 Sıvas - Erzurum hattı istikrazı YILI 9029 Çekler (Kapanış fiatteri) Londra 1 İngiliz Brası 626 Nevyork 100 Dolar Paris 100 Fransız Frangı Mülâno 100 Liret Cenevre 100 İsviçre F. Amsterdam 100 Florin Berlin 100 Rayhşmark 1202025 35175 Brüksel 100 Belga 2143175 Atina 100 Drahmi 1445 Sofya 100 Leva 1,545 Prag 100 Çekoslovak Kr 439 Madrid 100 Peseta 6,055 Varşova 100 Zloti 2074 Budapeşte 100 Pengo 25,04 Bükreş 100 Ley 0,0425 Belgrad 100 Dinar 2205 Yokohama 100 Yen 30,545 Stokholm 100 İsveç Kronü 32,275 Moskova 100 Ruble 25 Mevlüd Esbak Edirne vali muavini bay Rükneddin oğlu merhum Adliye mü- fettişi hay A. Muzafferüddün'in ölü- münün kırkıncı İ Temmuz cuma gü- mü öğle namazını müteakiben Ke- camustafapaşa o camiinde mevlüdü şerif okutulacaktır. Arzu buyuranların teşrifleri mer- cudur. Hemşiresi ve Eniştesi SAHİR OPERETİ Bu gece Kasımpaşada perşembe © Beylerbe- yinde RAMPA yeni öperet 3 perde Sahir caz konseri, numara- lar. 2 temmuz cumar- teslden itibaren bek- lenilen Paramont ope- reti Aşk Resmi Geçidi CEMAL amba: Yeşilköy İs- Per- Cuma: Be- bek Belediye bahçesinde OPERET 3 perde Orkestra - Bale ed e ni İm si Lİ e eee Şe SE ŞE 3 EFE,