8 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

yüzlerce yolcuyu tah- Vaziyette küstahçe bir hare- yorlar, ; ii gi i E Azmış, azıtmışları ser- rakıma muhit olan mek- yahut da tamamile bir muhite, hapisha- gerekmez... Arada mü- yardır: Islahhane!... Şlahhaneler kuralım? Yarı fabrika halinde ki askeri bir disip- olsun, » , Piyacak, yahut ceza- * Bundan ne çıkacak? Mira, Bu dana kurutamadıktan e menba ise, hakikaten, VE kay Yepyeni bir ruhta te- ürileneyi kuvvetile müeyyedelen- S0 verin Yesinde - bir bataklığın haline getirilmesi - Müerim, 4 çıkmış, yahut met. Şocuklar, burada, ce- «m fazla muhtaç olduğu yetiştirilir. Bu. Penalığı, , Brsi ” Yoldün İ Çalışma saati Ticaret odası ve noterler de 14 de kadar çalışacak Resmi daire ve müesseseler 1 tem- muzdan itibaren sabahları saat $ den 14 e kadar çalıştıkları halde Ticaret odasile noterler yaz çalışma saatini tatbik etmiyorlardı. Verilen karara göre, dün sabahtan itibaren şehrimizdeki bütün noterler- le Ticaret odası da yaz çalışma müd- detini tatbike karar vermişlerdir. Ti- caret odası, tüccara âld müstacel iş- ler için saat 14 ten sonra birer nöbetçi memur bulunduracaktır. Oktruva varidatına mukabil Belediyeye verilen para Oktruva resminin kaldırılmasından sonra gümrüklerden alman resmin muayyen bir karşılığı Belediyeye ter- kedilmiş, bu suretle okrtuva varlda- tından Belediye bütçesinde hasıl olan âçık bu suretle kısmen telâfi ettiril- işli. Maliye Vekâleti, senede üç müsavi taksitle bu parayı Belediyeye ödemek- tedir. Bu itibarla 937 mali yılmın dört ayhk son taksitini teşkil eden 392,627 lira Belediye veznesine yatırılmıştır. Bir çocuk evinin penceresin- den düşerek yaralandı Salacakta oturan Burhan isminde dokuz yaşlarında bir çocuk evinin pen- ceresinden bakarken muvazenesini kaybederek düşmüş, tehlikeli surette Otomobil kazaları 3 kaza oldu, 3 kişi yaralandı 1 — Şofür Muhiddinin idaresindeki otobüs, Beyazıddan Sirkeciye gelmek- te iken Divanyolunda; İnciliçavuş 80- kağında oturan Ahmed isminde birine çarparak başından tehlikeli surette ya- ralanmasına sebep olmuştur. Ahmed Cerrahpaşa hastanesine yatırılmış, $0- för Muhiddin yakalanmıştır, 2 — Şoför Ferhadın idaresindeki taksi, Fatih tramvay durak yerinde Feriha isminde bir kadına çarpmıştır. Yaralanan Feriha tedavi altına alın- mıştır. 3 — Şoför Niyazinin idaresindeki otomobil Arnavudköyde Akıntıburnun-!Belediye İktisad müdürü geldi i da manevra yapmakta iken Lefter is- minde bir çocuğa çarparak yaralan» masına sebep olmuştur. Lefter hastaneye kaldırılmış, şoför tutulmuştur. AYY caklardır. Masraflarından fazlasını bile kazanabilirler. Sırf teşkilâtçılık hünerile bu azim dava hallolunur, Biran mübahasemizden şu gibi fi- kirler de fışkırdı: — Hoca katiline (Şayed hoca ölür- se) baba katili ywuamelesi yapma... Fakat böyle huşunetlere gitmek tense, daha geniş, daha insani ve âlicenabane şekilleri yaratmalı: Yani çocuk polisinden çocuk ıslahhanesine kadar geniş ve kurtarıcı bir tesisat! Bunu en yakın zamanda beheme- hal istiyoruz. — Neden yolüstünde duruyor?., B, A, — Hatıradır da... i — Nasil hatara?., Eri ŞEHİR HABERLERİ Haklı şikâyetler Cumartesi tatili Göçen cumartesi günü evimin bazı ihtiyaçlarını temin etmek üzere çar- saya, çıkmıştım. Niyetim eski kanaps- lerimize yüz için kumaş almaktı. Fa- kat bu gibi malzemeyi salan bütün dükkân ve mağazaları kapalı buldüm. Öğrendim ki hemen çoğu musevi olan bu esnaf cumartesi günü birbirlerine zarar olmasm diye sönleşmişler, bera- bereş kapatıyorlarmış. Kim bilir ih- timal cumartesi günü iş bulmak ii- kadlarınca iyi olmadığı için... Fukat resmi tatil günleri ve saat- leri muayyendir. Esnaf, bilhasız bü- tün iş sahiplerinin alişveriş için ye- gâne müsald günü olan cumartesi günü böyle sözleşerek dükkânlarını kaparsa halimiz nice olur? İhtiyaç- larımızi ne zaman temin ederiz. Alikadarların dikkat nazarını çek- menizi saym gaze'enizden dilerim. * Saat 14 tatili ve telefon memurları Yazlık mesi saati olan ön dört, hemen her dairede tatbik ediliyor. Bu meyanda belefon idaresinin de ber kısmında saat on dörtte mesai tatil- dir, Yalnım otomatik odairesindeki yirmi beş memur, hükümetin bu ka- rarından istifade ettirilemiyor, Olomatik kısmında çalışan memur- Tar, bu karardan kendilerinin istifade etmelerinin teminini alâkadarlardan pek haklı olarak istemektedirler. “Telefon müdürlüğünün nazarı dik- katini celbederiz. Sergi hazırlığı başlandı , Onuncu yerli mallar sergisi komite si dün öğleden sonra milli sanayi bir- liğinde toplanarak son hazırlıkları göz- den geçirmiştir. Serginin açılacağı Ga- lalasaray lisesinde paviyon inşaatına başlanmıştır. Bugün de sergi bürosu Dördüncü Vakıf hanından Galatasa- ray lisesine nakledeceklir. Sergide in- şaat 21 temmuz akşamına kadar de- vam edebilecektir. İnşaata bu sene çok erken başlandığı için paviyonlar ser- ginin açılacağı tarihten çok evvel ha- zrlanacaktır, Şirketi Hayriye de bu sene sergiye iştirak etmek arzusunu göstermiş,dün sergi bütoslle temasa geçmiştir. Çiko- lata fabrikatörleri dün toplanarak sergiye grup halinde iştiraki kararlaş- tırmışlardır, Bu suretle sergide çikos lata fabrikaları paviyonları mütefer- rik değil, toplu halde yer alımış ve in- tizamı bozmamış olacaklardır. Atina seyahatinde vali B, Üstünda- ga refakat eden İktisad müdürü B. Asım Süreyya, Atinadan sonra Bel- grad ve Bükreşte şehir iktisad işleri- ni, bilhassa hayat ucuzlaması bakı- mından Balkan Belediyelerinin aldık- ları tedbirleri tedkik etmiştir. Beledi- * ye İktisad müdürü, hayat pahalılığın- dan başka çırak ve işçi gündelikleri üzerinde de durmuştur. B. Asim Süreyya, Balkan memle- ketlerindeki işçi gündelikleri ile şehri- mizdeki gündeliklerin nisbet ve dere- celerini de mukayese edecektir. Bir tramvay bir yolcuya çarparak yaraladı Vatman Arifin idaresindeki Beyazıd- Maçka tramvayı Meşrutiyet caddesinde Dimitri isminde birine çarpmış yarala- mıştır. Amca köprü üstünde!.. şıya geçmek istiyenler mutlaka bun- ların arasından geçer... m pe a mai aüepiğ Asma köprü Haydarpaşa köprüsünün inşa- sına başlanıyor Haydarpa tren yolu üzerindeki ge- çid köprüsünün inşa edilmesi için Na- fia Vekâleti bir proje hazırlamış, bu proje mucibince inşa bedeline Beledi- yenin iştirak etmesini istemişti. Be- lediye, bu seneki bütçeden bu iş için tahsisat ayrılamıyacağını, maamafih 939 bütçesile inşa masrafına İştirak edeceğini bildirmişti. Devlet Demiryolları, evvelce yapı- lan umumi projeye göre geçid yerinin keşif plârını hazırlamağa başlamış- tır, İnşaata yakında başlanmak Üzere münakasaya çıkarılacaktır, İnşaat bu sene başlıyacağından, bu seneki mas- rafa Devlet Demiryolları iştirak ede- cek ve gelecek seneki inşant masrafı da Belediyece temin edilecektir. Geçid köprüsü asma şeklinde ola- caktır. Bunun için Haydarpaşada Em- razı İntaniye hastanesile karşısındaki binanın bir kısmı istimlâk edilecek ve köprünün bir ayağı burada, diğer ayağı da Haydarpaşa - Kadıköy yolu- nun başında bulunacaktır, Köprü altından trenler, üstünden de nakil vasıtalarile yayalar geçecek- tir. Köprüde yayalara mahsus kısım- lar bulunacaktır. Diplomasız dişçi Polis cürmü meşhud yaptı, “zabıt tanzim edildi Emniyet müdürlüğü * ikinci şube memurları; dün, Beyoğlunda gayrika- nuni şekilde > açılmış bir diş muayene ve tedavi evini meydana çıkarmışlar- dır. Nazaret isminde birinin diploma- Siz olarak çalıştığını hsber alan me- murlar, Nazareti cürmü meşhud ha- linde yakalamak için tertibat ittihaz etmişlerdir. 'Tarassudatta bulunan memurlar, Nazaretin dairesine birer ikişer, beş müşterinin girdiğini görmüşler, bun- ların arkasından da memurlardan iki- si müşteri sifatile kabineye girmişler» dir. Evvelce gelen müşterilerin, kiminin kron, kiminin takma diş yaptırmak» | ta oldukları, kimisinin de dişlerinin tedavisi için geldiğini birer birer tes- | bit eden memurlar, Nazareti faliyet halinde iken yakalamışlar ve derhal bir cürmü meşhud zaptı tazim ede- rek, kendisine imzalatmışlardır. Nazaret, bu gelenlerin yabancı ol- madığını ve saire yollu tevillerde bu- lunmak istemişse de, şahid sıfatile İfadelerine müracaat olunan müşteri- ler hakikati olduğu gibi anlatmışlar ve kendisini diş tabibi olarak tanıdık- larını söylemişlerdir. Zabıta; Nazaret hakkında tanzim ettiği tahkikat evrakını Beyoğlu sulh ceza mâhkemesine vermiştir, Dil kurumu İstanbula geliyor Haber aldığımıza göre, Dil kurumu, yaz çalışmalarına devam etmek üzere e iki güne kadar şehrimize gelecek- ir. Dİ kurumu Dolmabahçe sarayında, tahsis edilen salonlarda çalışacaktır, B.A. — Bir zamanlar karşıdan kar- | © ... Dört nala giden arabalar buçıvi- | lere geline durup yayalara yol verir. di... ğ Öz m. ebu çirilerde İstarbulan Böp- ie Sahife $ İpsir çarpan) İstanbulda bademle fındık kalmamış!,, Dokuz aya yaklaşan bir seyahatten döndükten sonra musiki ve radyo m6- raklısı ahbablarıma sordum: — Ne var ne yok bakalım? Yeni şarkılar var mı? Güldüler; — Şimdi görürsünüz, yani işitirsi- niz... diyerek radyonun düğmesini çe- virdiler, İstanbul radyosunun plâk neşriyatı devam ediyordu. Bir erkek sesi: «Ben esmeri fındık ile badem ile beslerim.» Diye bir şarkı söylüyordu, Bu şar- kı meğer son aylarda İstanbulda yüx binlerce ağızda dolaşıp duruyormuş. Ahbablarım: i — İşte, dediler, şimdi dillerde dola- şan şarkı.. Hakikaten bir müddet sonra bak- tım, Her yerde esmerleri fındıkla, ba- demle besliyenlerin yanık seslerini işi tiyordum. i - Demek aylardanberi esmerler fin. dıkla ve bademle besleniyorlar. Me- İ ğer son aylar içinde İstanbulda ba- demle fındık kalmamış. Ne kadar ba- , dem, ne kadar fındık varsa esmerler hepsini çıtır çıtır yiyip obitirmişler. Zavallı beyazlar, zavallı kumrallara badem, fındık kalmamış. Esmerlerim yedikleri badem, kırdıkları fındık ye- tişir... İnsaf artık biraz da ayni ye- mişlerden beyazlara ve kumrallara bıraksınlar.. Bir şey değil, İstanbulda badem ve fındık buhranı başlıyacak... Edebiyat taklidi Edebiyat suyuna batmiş Yolculuktan dönüşte dikkatime çar. pan küçük şeylerden biri de şu oldu: Son aylarda bir takim yeni edebi- yat tabirleri çıkmış, Mecmualarda, kitablarda, makalelerde bu yeni tahir- lere sık sık raslamak kabil... İ o Meselâ bunlardan biri de «edebiyat | taklidi sözü... Demek edebiyat âlemi İ mücevherci çarşısına dönmüş. «Edebiyat taklidi» sözü insana «ede biyat suyuna batmış», «edebiyat tozu- na batmış», «24 ayar edebiyat. gibi bit takım garib tabirler daha hatırla- tiyor. Hoş edebiyatın, iyi yapılmak şarti- le taklidi de fena bir şey olmasa ge rektir. Hem bu mücevhercilikte de böyledir. Bazan öyle üstadane yapıl. mış taklid mücevherler vardır ki son derece kıymetli ve pahalıdır. Başka memleketlerde taklid mücev- her yapan üstadlar vardır, Fakat işin garib tarafı şu: Demek karışık yağlar, sulu sütler gibi bir de taklid edebiyat... Hikmet Feridun Es Kanalizasyon şirketi yakında çalışmasına nihayet veriyor Belediye ile yaptığı on senelik mü- kavele müddeti bilen kanalizasyon şirketi, yakında faaliyetine nihayet verecektir. Şirket, Kasımpaşadaki boru fabrikasında, bulunan malzeme- yi Belediyeye teslim etmiştir. Yalnız fabrikanın teslimi muamelesi henüz tamamlanmamıştır. Bunun için fab- rika gümrük resminin Belediyece ödenmesi lâzımdır. Belediye 1900 U. raya yakın gümrük resmini - ödedik. ten sonra fabrikayı tesellüm edecek- tir, On senelik kanalizasyon inşaatı mukavele mucibince tamamlanmış- tır. Yalnız Kasımpaşa (kanalizas- yonuna aid küçük bir kısım yakında ikmal edilecektir, k le güzel hatıraları vari... a e Ma