8 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

8 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Yalova kaplıcaları gün AKŞAM geçtikçe güzelleşiyor Kaplıca üç sene sonra bir kat daha mükemmelleşecek Barsak tedavisi, barsak temizlenmesi, kadın hastalıkları Denizbank İstanbul gazetecilerini Yalova kaplıcalarına davet etti. Da vete icabet imkânını bulan otuz ka- dar gazeteci otel Termel'de güzel bir gece geçirdik. Kaplıcalara yapılar ye- ni tesisatı gördük ve evvelki akşam İs- tanbula döndük. Hemen şunu kaydedeyim; kaplıca» Jarda bariz bir inkişaf göze çarpıyor. Mütehassıs doktor B. Nihad Reşadın kıymetli izahatından da anlıyoruz ki, sıkı, yorucu bir çalışma ile kaplıcalar» da az zamanda birçok yenilikler mey- dana getirilmiştir. Onümüzdeki şene- Jer plânlı, sistemli mesai ile kaplıcala- rin müstesna bir su şehri halini aldı- ğın memnuniyetle göreceğiz. Neler yapıldı Yalova kaplıcalarında birçok yeni- Yikler yapılmıştır. Bunlar arasında otel Termal, bu sene kullanılmıya başla” nan son sistem sıhhi tesisat, yeni parklar, namütenahi çiçekler ve yeşil- İikler, tiyatro - sinema salonu Ye ki3- men de ucuzluk gelir, Yalova kaplıcalarında tedavi İşleri- ne çok ehemmiyet veriliyor, sıhhi te- sisat birinci plânda yer alıyor. Bunun İçin birçok yeni âletler alınmış, yerle- rine konmuştur, Otel Termalin ait katında sıhhi şartları haiz 18 banyo, bir masaj dairesi ve birkaç da şiş manları zayıllalma cihazı var, Zayıflamak isteyenler, doktorun taya ya karada kürek çekmiye ve yahud -tabir' mazur görülsün - bir n&- Yi kabır azabına katlanmağa mecbur- Gurlar. Her taraf) kapalı, dikine du- muş sandık gibi bir âletin içine gire- ceksiniz, Yalnız başınız dışarıda kala- cak ve böylece doktorun müsaade et- tiği kadar ecel teri dökeceksiniz. Yağ- larınız eriyecek... Nihayet bir gün cen- derenizden dışarı çıkınca bir de ba- kacaksınız ki, bi rderi, bir kemik ha- le gelmişsiniz! Faket tedavi esnasında suya taham- mül e seniz zayıflamanıza imkân yoktur, Hararet bastıkça suya sabret- mek lâzım geliyor. Aksi halde sandık içine ter dökmenin mânası kalmıyor ve İşte âsıl o zaman kabır azabı çek- miş oluyorsunuz, Hülâsa zayıflamak kolay iş değil... Neler yapılacak? çi kaplıcalarda bir hayli sıhhi te nıştir. Fakat » doktor B. Ni- had Reşad da itiraf ediyor - bu tesisat m . Bunun için daha birçok tıbbi âletler almacaktır, Son tesisat ve yeniliklere 100,000 liradan fazla par ra gitm Daha 500,000 lira sarfe- dilecektir, Bu para ile üç senede Ya- lova kaplıcaları bir kat daha mü- kemmelleşecektir. Kaplıcalarda ma- saj daireleri arttırılacak, barsak t6- davisi, barsak temizlenmesi ve muh- telif kadın hastalıkları için yeni âlet- edilecektir. ircilik mütehassısı B, Prostun : gelecek seneden itibaren tatbik » başlanacak, Yalova yakın is- tikbalde çok güzel ve -B. Nihad Reşa- dın tabirile - Koket bir su şehri hali- De gelecektir , B. Prostun plânı, kaplıcaya giden- İerin çok iyi hatırlıyacakları «Çınar oteli, ile civarındaki binaları yıkıyor. Çınar oteli çok meşhurdur. Ucuz duğu için sevilir. Belki merak edenler « diye düşünerek şunu derbsl kaydı füzumlu görüyorum: Otelin bü- tün güzelliğini teşkil eden tarihi çınar ağacı, yerinde kalacaktır. B. Prost şehri kaplıcaların kısmen gerisine kuruyor, Otomobil! park, oyun bahçeleri, villâların yapılacağı saha- larla mahallelerin yerlerini plânda ay ri ayrı gösteriyor. Kaplıca suyunun mikdarı Yalova kaplıcaları 24 saat zarfında 1,700,000 Titre su veriyor, Beher ban- yonun 250 litre suya ihtiyacı vardır. Hülâsa, vasati bir hesapla kapkcanm 10,000 hastayı tedavi edebilecek mik- iarda suya malik olduğunu öğrendik, ler sir Şe için âletler sipariş edilecek Yalova kaplıcalarına giriş, gazeteciler otel Termal önünde Fakat ne çare ki, halk pek fazla rağ bet göstermiyor, daha doğrusu göste- remiyor, Bunun sebebi, otellerin orta halli keseleri ürkütmesidir. Fakat su şehri meydana geldikten sonra herke- sin pansiyon açmasına müsaade edi- lecek ve böylelikle de kaplıca suyunda şifa aramak imkânını bulanlar çoğa- lacaklır, Su şehri kurulunca kaplıca- larda eğlence yerleri, sinemalar, gazi- nolar da fazlalaşacaktır. Kaplıca doktoru neden yetişmiyor? Bizde kaplıca mütehassısı, doktor, hemen hemen hiç yok denecek kadar azdır. Başta B. Nihad Reşad olduğu halde birkaç arkadaşından ibareitir. Bazı doktorlarımız da su Ledavisine inanmıyorlar, Halbuki kaplıca suları- nın birçok derdlere deva olduğu duyü- yoruz. Avrupa görmüşlerin söyledik- lerine göre orada su şehirlerine azami &hemiyet veriliyor, yüz binlerce has- ta tedavi ediliyor ve bir taraftan kap- hea doktorları yetiştiriliyermuş. Biz- de kaplıca doktoru yetişmemesine $e- bep hekimliğin bu cephesinin kazanç- hı olmaması İmiş. Otel 'Termalde yapılan bir hasbü- halde üniversiteye bir kürsü ilâyesi, su doktorları yetiştirilmesi fikri ileri sürüldü. İki gündür kaplıcalarda oldu- gunu öğrendiğimiz meşhur asabiye mütehassısımız B, Mazhar Osman da bu fikirde olduğunu söyledi. Doktor, kaplıcaların güzelliğine bayılmış. Ora» ya şöyle bir hava almak için geldiğini, fakat kolay kolay şehre dönece; zannetmediğini anlattı. Filhakika öğ- le vakti bir de baktık; çoluk çocuk da otomobilden indiler. Anlaşılan doktor kaplıcalarda uzun müddet kalacak! Su şehrinde tiyatro Yalova kaplıcalarına 200 kişilik asri bir tiyatro - sinema salonu yapılmış. Gezdik, gördük, hoşumuza giti. Na- sidle Hazım da görmüş, beğenmişler ve tiyatronun banyolu sahnesinde Oy- namağa karar vermişler.. sahne yor- gunluğunu sahne İçindeki banyo dai- resinde gidermek, hangi sahnede han- gi artiste müyesser olmuştur?! Kadroda birçoklarımızın sesine da- yıldığı M r ğunu mevzuu b lık olur, Ayn din de şarkı söylemeyi kabul eti Bütün bunları duyduktan ve caları gördükten sonra insanım: — Bol param olsa da Yalovaya git- nede sem! diyeceği geliyor... i Kaplıcalarda hafriyat “Ylova kaplıcalarında Bizans zama- nından kalma olduğu zannedilen ta- rihi yerler var. Burlarda hafriyat ya- pılarak tarihi viraneliklerin sırrına vakıf olunacağını öğrendik, Yeni tiyatro salonunun arkasında, hafriyatın başlanacağı yerde üç tari- hi sütun ve acalb bir dehliz nazarı dık-| İ zetesinde yapmış olduğu neşriyatın ise kati celbediyor. Bir adamın pek ferah yürüyemiyeceği dehliz, tiç tarihi sütu- na muvazi olarak imtidad eden yük- Sek duvarın içinden ve bir ucundan öleki ucuna kadar devam ediyor. Ta- bii, içerisi zindan gibi karanlık. Rivayet edildiğine göre eskiden pa- paslar burada kabaht işlemiş genç kadınlara günah çıkarırlarmış!.. Necmi Erkmen ürk Model Uçakevi - TAKSİMDE - İkİ tip yeni tayyare modeli çıkardı 1 - Kıvılcım: Tek satıhlı 2 - Kelebek: Çift İZMİR Ve mülhakalı için AKŞAM gaze- tesinin tevzi yeri ve başbayiliği münhasıran İzmirde İkinci Beyler sokak 52 numarada Hamdi Bekir Gürsoylar mağazasıdır. " Teşekkür Senelerdenberi kurtulamadığım sına karar veren ve bu ameliyatı mu- vaffakiyetle yapan Tıb fakültesi de- Zum ve kadın hastalıkları seririyatı- nin bilgili genç doçenti (A4, KÂMİL AKOL) a ve müessesesinde bulundu- ğum müddetle ince ihtimamlarını «sirgemiyen Şişli Marmara kliniği direktörü (OPERATÖR DOKTOR ŞEVKET GİZ ve eşi OPKRATÖR DOKTOR SUAD GİZ'e teşekkürü bir vazife bilirim. Nazike Yolören Bu akşam Bebek Bele- diye bahçesinde, Cu- martösi akşamı İdman yurdunda, Pazar ak- şamı Beylerbeyi İskele tiyatrosunda Bir koca karısını alti yerinden bıçakla yaralaf a i Geçimsizlik dolayısile kadının | evden kaçıp gitmesine kızmış Dün öğleden sonra Üsküdarda bir aile İaclası olmuş ve bir kadın kocası tarafından altı yerinden bıçakla ya- ralanmıştır. Vakanın teferrüntı şöy- Jedir: Üsküdarda bir evin iki odasında oturan Sami ve Hasene isminde bir karı koca vardır. Sami, muhtelif za- manlarda, müteaddid işlerde çalış mış, fakat hiçbirisinde esaslı şekilde kalamamıştır, Hasene, kocasının bu vaziyetinden dalma şikâyette bulun- makta, çektiği maişet sıkıntısı dola-: yısile artık onunla yaşıyamıyacağını Samiye söylemektedir. Sami, Hasenenin vakit vekit pek izzeti nefsine dokunan bu sözlerine tahammül edememekte, bazan tokat, bazan yumruk ve emsalile Haseneyi susturmak istemektedir. Nihayet, Hasene, Saminin bu ha- reketlerini de çekemez olmuş ve evden kaçmağa karar vermiştir. Hasene, evvelki aksam evden çıkıp | gitmiştir. Sami, gece eve gelince, Ha- seneyi bulamamış, ve geceyi uykusuz ve buhranlar içinde geçirmiştir. Dün sabah evden çıkan Sami, Ha- Otobüs münakaşası Müdafaalar bitti, karar 14 temmuzda bildirilecek Otobüs münakaşasından çıkan da- va Avni Baycrin müdafaasını yapması için düne talik edilmişti. Dün mu- bhakemeye devam edilmiştir, Avni Ba- yer, yazılı bir müdafaaname vermiş ve müdafaaname okunmuştur. Avni Bayer, müdufaanamesinde; çektiği protestonun evvelemirde ta- mamile hukuki bir mahiyetle olduğu- nu, böyle bir protesto çekmenin hata olduğu kabul edilse ve hakaret âmiz telâkki olunsa bile âdi hakaret vasfın- da bulunduğunu beyan ediyor, Ah- med Emin Yalmanın kendisi için ga- mevsuf hakaret olduğunu ileri sürü- yordu. Avni Bayer, netice itibarile kendisi- nin B. Ahmed Emini tahkir suçundan beraetini, B, Ahmed Eminin ise ken- disini mevsuf şekilde tahkir etmiş ol- ması dolayısile ceza kanununun 480 ve 481 inci maddelerine istinaden ce- zalandırılmasını istiyordu. Avni Bayer, bundan manada, kendi aleyhinde çıkmış olan tahkir âmiz ya- zıların bazı ecnebi gazelelerinde de neşredilmiş olduğunu (zikrederek, B, Ahmed Emin hakkında mahkeme- ce verilecek mahkümiyet kararının üç dille intişar eden ayrı ayrı gazeteler- de neşredilmesinin ve evvelce dava ar- zuhalında zikretmiş olduğu maddi taz- minatın da tahtı hükme alınmasını taleb etmekte idi. Bu şekilde müdafaalar neticelenmiş olduğu cihetle, muhakeme kararın tefhimi için ayın on dördüne talik edildi. Nafia Vekâletinden 1 — Eksiltmeye konulan iş: Aydın Bataklığı kurutmak ameliyatı, kesi deli «47 250. liradır. 2 — Eksiltme 25/7/9338 tarıhine rastlıyan pazartesi günü saat 12 d€ rahatsızlığım için ameliyat yapılma -İ vekâleti Sular Umum Müdürlüğü Su Ek siltme komisyonu odasında kapa” usulile yapılacaktır. 3 — İstekliler; eksiltme şarinamesi, nel şartnamesi, fenni şartname ve projeleri «2» lira «36» kuruş mukabili Jar Umum Müdürlüğünden alabilirler, Eksillmeye girebilmek için iste «3544n liralık muvakkat teminat vermesi, «20» bin liralık Nafıa Su işle! buna muadil Nafıa işlerini taahhüd edip muvaffakıyetle bitirdiği ve bi 'Nafıa işlerini başarmakta kabiliyeti olduğuna dair Nafia vekâletinden mütehhitlik vesikası ibraz etmesi, 4 — İstekliler zımdır. Postada olan gecikmeler kabul edilmez, (2290) (4255) Nafıa Vekâletinden: 18/"Temmuz/938 pazartesi günü saat 15 de eksiltmesi yapılacak ola boru ve teferrüatının eksiltme saali resmi dairelerde mesai saatlerinin si üzerine yine aynı gün saat 11 e alınmıştır. Eksillmeye iştirâk edecek Jif mektuplarını aynı gün saat 10 a kadar vermeleri lâzımdır. (2192) (* teklif mektuplarını ikinci maddede yazılı saatten vir, evveline Kadar Sular Umum Müdürlüğüne makbuz mukabilinde vermö senenin gitmesi ihtimali olan DEE rafı aramış, nihayet öğleyi müt Bülbülderesi civarında bir abi da olduğunu tesbit etmiştir. Nasıl olsa buradan çıkacağım tiren Sami, münasip bir yerde beklemeğe başlamış, filhakika 88 ra Hasene de oradan çıkmıştır. Kadın biraz ilerleyince Sami karşılaşmış; Sami, gece nerede gunu, niçin evden kaçtığını ve mümasil bir takim sualler sor Hasene, bu âni hal karşısındf ten şaşırmış vaziyette olduğu içiğ zını açıp bir şey süyliyememiş, de üzerinde taşıdığı büyük bir çekerek gelişigüzel kadının Yi nün muhtelif yerlerine saplami Bu şekilde altı yerinden yarâ kadın, kanlar içinde olduğu yer€ müş kalmış; Sami de etrafın ğından istifade ederek kaçmıştır. dan geçenler kedının feci vasi; görerek alâkadarları haberdar ler, bayan Hasene, bir o Haydarpaşa Nümune hastanesi türülmüştür. Polis, firari carihi maktadır, Limanda işini bırakan tahmil ve tahliye amelef tekrar işe başladı Timan işletmesinin 250 tah tahliye amelesinden 220 si yeni tediye şeklini kendilerine uygun mıyarak ây başında işlerini bi lardı. İs dairesi üçüncü mıntaka liği amelenin vaziyetile alâkadi” muş ve Liman işletmesi de üc! diyesini eski şekilde yapmayı etmiştir. Bunun üzerine amele dün # tan itibaren vazifesine tekrar (© mıştır, Haydarpaşa Nümune has nesi aylık toplantısını Y. Haydarpaşa Nümune hastanesi aylık toplantısını 5/7/938 Salı günü ratör Dr. Feridun Evrinselin da yaparak: Dr. Nuri Osman Eren: Bir displozi verrükiforme, Dr. Kemal 88 Yu: Eritromelajji Operatör Feridun Erensel: Nadir de bir pumon absesi, YI. klinikte v lan bir mide perforasyonu, Ir Bi him: Maji Müfide Küley di NURİ GENÇ TİYATROSU Bu akşam Yenişehir âile bahçe İTİMAD, EMEL, RİKKAT Cumartesi akşamı Sehremini İs bahçesinde KAN - DELİ Bu akşam: AZAK SİNEMASI bahçesinde halk sanatkâr NAŞİT arkadaşları Macar yaryetesil€ KUDRET HELVASI Vodvil 3 perde, Dans, Solo, DÜ CEMAL SAHİR OPE Bu gece Kas bahçesini, AŞKIN Büyük e” 16 Temmus tesi Defterdar cuk Esirgeme munun muhteşem SÜNNET DÜ mukavele projesi, Bayındırlık İ A a ak. i