6 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

6 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

6 Eylâr 1938 938 Briç Olimpiyatları El Ne. 5 Şark ve garb; Altı pika veya altı kare deklâre eder ve yapar. Şims! ve cenub: Sayıları yok. Kâğıd veren: Şimal. Şimal ve cenub: Zenda. Garb karoları yükseltmelidir. Şark ise petişileme gitmeli, fakat granşilemden sakınmalıdır. Oyun karoya oynandığı takdirde şark kolaylıkla on iki deveyi yapar. Cenubun çıkacağı kâğıd sinek ruasıdır. Yer asla alır, şark bundan sonra kozların üç bü- yük onorunu çeker, Arkasından pikaları Alır. Cenub istediği zaman karoden bir levesini siir, Ki «altı pikas ya oynandığı takdirde de Oyunu çıkarmak bir mesele teşkil et- mez. Yer, çıkılan sineği asla alır, kozcu yerden bir sinek oynıyarak elinden ke- #er, Iki el koz gelir. Arkasından büyük bir karo oynar, Müleakiben büyük kupa- larını alır, kupa boşunu muhasım tarafa Verir. Ei tutan muhasım cenub veya şi- , küğıdların vaziyeti kozcuya çıkarmağa musaiddir. El Ne. 6 veren: Şark e garb: Zonda. A4ARS Yal * . A 1083 65 ADE6?3 64 15 v1097 4 Deklârasyon Garb Şimal Pas 14 Pas ış Pas IBA Pas Cenub Pas 14 24 Pas Garb iyi oynadığı takdirde kozcuyu içeriye atabilir. Şark oyunu pikamın Iki Tisi ile açar, şimal leveyi kazanır. Şimal der- hal karo oynamalıdır. Çünkü diğer üç renk- ten altı leve kazanması ihtimalden uzaktır. Binneneleyh bir karo oynar, yerin dö- kuzlusunu pas yapar. Garb bu leveyi al- mamalıdır. Bu suretle kozcu yerde kala- tak iki karosunu alamaz, ira yalnız bir rantresi vardır. Dikkat ediniz. Eğer garb birinci kafoyu alırsa, kozcu oyununu çıkarır, 5 Bi No. 7 Bir rantre bulmak Küğıdı veren: Cenub. Her iki taraf zonda, 410973 vi542 *R10 «ADS 33 Deklârasyon Garb Şimal Şark Cenub ( 28.4. Pas Pas Pas « Pas . e Şimalin çıkacağı kâğıd ağlebi ihtimal pika olacaktır. Cenubun damı garbdeki büyük onorlardan birisini çıkarmağa | bar edecektir. Garbin el tutunca oynı- yacağı el ya kupa veya karo olacaklır. Hemen kupalara başlamağa lüzum yok- tur. Kozcunun ümidi, talihi yardım et- tiği takdride karodan yerde bir ranire bulup kupa pasını yapmaktır. Binaenaleyh Karoları tereih etmeli ve karo asını oynamalıdır. Şimal onluyu verince, bu cide karodan rua onlu veya vale unlu © Obulunması ihtimali derpiş olunur. Vale onlu bulunduğur'u farzederek gârb ikincide karonun dokuzlusunu oynamalıdır. Şimal buleveyi karo ruasile alır. Oynıyacağı en İyi kâğıd onlu veya dokuzluile pi- mi devam etmektir. Garb pikayı alır, karo damını oynar, müteakiben karo üç- Yüsü ile yerin sekizlisine geçer. Kupa oy- nıyarak pas yapar. Pas muvaffakıyetle geçer. Arkasından kupa asını çeker, bu elde rün düşer, Koru şimdi dokuz leveyi temin etmiş- tir. Kâğıdlann müsald düşüşü" kozcuya bir lere daha kazandırır. Garb elinde kalan büyük pikasını oynar, pika boşu ile eli gimale verir. Şimsi sinek asımı aldık- tan sonra kozcuya ya kupadan veya Si- nekten bir leve vermeğe mecbur olur. “ Fi Ne. $ Şark ve garb: Dört pika der ve yapar. Küğid veren: Garb. Her iki taraf birinci manşta, 4vVv1095 v” *R7 #DbVv10732 Deklârasyon Cena Pas Pas Pas Garb Pas 2v 1.” Şmil Pas Pas Pas Şark ış za Pas dikkat ve sistematik bir oyunla Şarkın yan renk- Pikaları ve ka» zayıf olduğun- eve temin Biraz bu el kolayen kazamıl lerden dört Jevesi vardır. roları onor itibarile dan” bunlardan — fazla etmek ihtimali de zayıftır. Binaenaleyh yan © renkelrdeki (Odört leveye o ilâ- vetem kozlardan altı teve kirmak Jâzim- dır, Bu sebebden korzcu elinden İki sinek altı lere temin etmiş men iki büyük m. sinek beşlisini oynıyarak yerin asile tırtar, Yerden sinek çevirir, elinden kozun dörtlüsü #le keser. Müteakiber yerin pika ana ge- çer. Yerin son etneğini elindeki son Koz- a keser. Yerdeki Kupa Talesi ve onlusu dokunzuncu ve onuncu leveyi verir. Bu tarzda oynadığı takdirde oyununu çıkarır. 5/9/0938 Ergani “0025 PARA ve A (Kapanış Deer Londra . New-York 100 iki ye Paris 100 Frank 342125 100 Liret 6.6215 28.6850 68385 5056 213025 111ş 2505 4315 610 per Pangaltıda Nargileciyan, Tak- Limoncıyan, Beyoğlu; İstikldi kelimeli Dellâ Suda, Galata: Ka- raköyde Hüseyin Hüsnü, Kasımpaşa; Vami, Hasköy: o Halıcıoğlunda Bar- but, Eminönü: Salih Necati, Hamdi, Karagümrük: Ahmeğ Bakırköy: İstanbul, Aksaray: Etem Perlev, Beşiktaş: Sü- leyman » Receb, : Emilyadi, Kumkapı: Belkis, Küçükpuzar: Yorgi, Bamatya: Kocamustafapaşıda Rıd- van, Alemdar: oDivanyolunda Esad, Şehremini: Topkapıda ,Nâzim, Kadı- köy: Pazaryolunda Rifat Mümtaz, Modada Alâaddin, Üsküdar, Selimiye- de Selimiye, Heybellada: Halk, Bü- yükada: Şinasi Riza, Mer gece açık ectaneler: ve Anadölühizarındaki eç- zareler her gecs açıktır. Arabadan düştü Galalada Arapcamlinde oturan do- kuz yaşlarında Şaziye, beygirsiz ola- rak bir kenarda duran araba içine gir- miş, burada oynamakta iken muvaze- nesini kaybederek düşmüş, muhtelif yerlerinden yaralandığından Beyoğlu ine yatırılmıştır. Raymond, bin | © Eylâi 9İ$ Salı İstanbul — Öğle neşriyalı: 1230: Türk ynusikisi (plâk), 1250: Havadis, 1305: Türk musikisi (pâk), 1130: Muhtelir plik neşriyatı, 14: Son. Akşam -neşriyatı: 1830: Dans musikisi (plâk), 19; Konferans: Eminönü Halke- vi namına, muallim İbrehim Kongar (Mekteblerde disiplin meselesi), 39,30; Dans musikisi (plâk), 1988: Borsa ha- berleri, 20: Sant ayarı: Grinviç rasalha- nesinden naklen, 7002: Suzan ve şrka- daşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, 2040; Hava rapo'u, 20,43: Ömek Rıza Doğrul tarafından arabca nee 21: Saat ayarı: Orkestra: 1 - 2 - Çayiovsky: Şan eli 3 - Vaşmer: Sen dö fet dö lohengren, 2130: Cemal Kâmil ve arkadaşları tara- fından Türk musikisi ve halk şarkıları, 22,10: Gitar solo: Fiarder: 1 - Arp tak- Hdi, 2 - Albeniz: Asturya fantazisi, 3 - Mugribin inzivası - Mözesk, 4 - Espan- yolada - Kaleodaskop, 5 - Yanık kalp - Vals, 6 - Marş, 2250: Ajans haberleri, er- tesi günün programı, 73: Saat ayarı: Bon. 1430: Kari- Piâkla Türk 15,15: Ajans Ankara — Öğle neşriyatı: gk plâk neşriyatı, 1450: musikisi ve halk şarkıları, haberleri, Akşam neşriyatı: 1830: Plâkla dans musikisi, 19,15: Türk musikisi ve halk şarkıları (Hikmet Rıza), 20: Saat ayarı ve Arapça meşriyat, 2015: Türk musikisi ve halk şarkıları (Mustafa Çağlar, Mü- zeyyen BSenar),: 21: Keman -#0l0: Prof. Necdet Atak, piyanoda Prof. Georg Mar- kowlta), 2115: Stüd; salon orkestrası; 1 - WalterNoack Fütter Wochen, 2 - Giovanni Brusso: Gansonatta, 3 - Ber- nard Derksen: Tarantelia Napoletanâ, 4- Franz Grothe: Barcarole, 5 - Bartholdy: Ruy Blas, 22: Ajans haberleri ve hava raporu, 22.15: Yarınki program ve son. Avrupa istasyonları Saat 20 de Berlin 20 orkeştra ile Avusturya musi- kisi — Breslav 20 halk musikisi mandolin ve srmonika — Frankfurt 20 şen par- çalar — Hamburg 20 orkestra ile klâsik parçalar — Kolonya (Mozart) in eserleri plâkia — Münih 20 neşeli melodiler — Viyana 20 orkestra konseri — Budapeşte 20,15 orkestra İle hafif parçalar — Bük- reş 10 Rus oporalarından parçalar ve (20,25 - 2035) plâk neşriyatı — Florans 2029 konser — Müâno 2030 konser Roma (2030 - 21) konser — Varşova 20 (Mozart) m kuartei ve 2030 şen mu- siki, Saat 21 de Bötün Alman istasyonları Opera bina- sından nüllen Kükür günü (21 - 23) - Paris CElffel) ve Bordeaux (21,30 - 7330) orkestra ile klâsik parçalar ve keman konseri — Büdapeşte (21 - 2130) konsere devam — Bükreş 31 senfonik konser — Florans 2130 neşeli musiki — Kopenhag (2110 - 23) şimal musikisi — Kondra (Reg.) (21 - 21,59) (Sehumann) konseri, keman — Paris 21,15 oda musikisi Prag II 2130 salon orkestrası tarafından muhtelif parçalar — Stokholm 2110 Ko- penhagdan naklen şimal musikisi Varşova (21 - 2145) şen musikiye devam. Saat 12 ds Bütün Alman istasyonları Opera bina- sından naklen Kültür günü — Belgrad (22 - 2230) orkestra konseri ve 2245 haik konseri — Paris, (Eiffel) ve Bordesux 22 Konsere devam — Budapeşte (22,05 - 2250) plâkla (List) in eserleri — Budapeş- ie II 22,10 gazinodan naklen caz musiki- si — Bükreş 22 senfonik konsere devam — Drolüwich (2130 - 2230) muhtelif deği- şik parçalar — Florans 22 neşeli ve ka- rışık musiki — Kopenhag ve Stokholm 22 şimal musikisine devamı — Londra (Reg) (2245 - 2339) orkestre ve (Sehumaün) in piyano konsertosu — Milâno 2240 ke- man ve piyano konseri — Paris 27 oda muslkisine devam ve (2290 - 2345) (La Nalssance de Tristan) İsimli dram Poste Parisieen 22 (Les fous du Jogis) isimli komedi — Prag 22,10 senfonik kon- ser — Roma 22 senfonik konser — Tow- Jouse 22,15 operet şarkıları — Varşova (22,10 - 22.50) neşeli musiki, Saat 73 de Deutsehlands (23,20 - 28,45) kuartet ile klâsik musiki — Stuttgart 2370 muh- telif parçalar ve bando muzikssı — Di- ger bütün Alman istasyonları saat 4330 dan itibaren Hamburgdan naklen karışık musiki ve dans musikisi — Bel- grad (23,15 - 2345) şarkılar Paris CEMfel) ve Bordeaux 23 konsere devam — Budapeşte 23,45 bando muzikası tarafın- dan konser — Bükreş (23 - 23,45) karışık musiki — Droltwleh 23,05 Amerikan balk garmları ve (2335 - 24,10) orkestra ile müntehab parçalar — Kopenhag (23,20 - 23,40) şarkı — Londra (Reg.) 23 konsere devam ve (23,30 - 2430) dans musikisi — Milâno 23 keman ve piyano kenserine devam ve 23,30 dans musikisi — Paris 23 drama devam — Prag 23,15 plik neşri- yatı — Prag IE (2330 - 24) orkestra ile hafi! parçalar — Roma 23 konsere de- vam Varşova (2330 - 24) plâkla (Wagner) in eserleri. Sant 14 den itibaren Bütün Alman istasyonları Hamburgdan naklen karışık musiki ve dahs musikisi- ne devam — Budapeşte 24 banda muzi- kasına devam — Florans 24 dans — Hil- versüm I (2355 - 2440) Hollânda halk şarkıları — Kopenhag (24 - 130) eski dans musikisi — Stuttgart 24 gece konse- ki, klâsik parçalar ve Mozart ve Beetho- venin" eserleri — Diğer Alman istasyon- ları saat ( i- 4) Viyanadan naklen gece Sahife 13 Ankarada Halk Bankası ve Halk sandığı açıldı (Baş tarafı ; nci sahifede) sında Türk bankacılığının da müstes- na bir mevkii vardır. Çok yerinde bir hassasiyetle tefeci. ler ve tefecllikle mücadele yolunda ciddi kararlar alan Cümhüriyet hükü- meti, bir taraftan ödünç para verme işlerini nizam ve intizam altına alır- ken, diğer taraftan halkın küçük kre- di ihtiyacını en normal en kolay ve en ucuz yoldan karşılamak düşüncesiyle tedbir almakta gecikmemiştir, İşte müessesemiz böyle bir ihtiyacın mahsulü olarak doğmuş, halka hizmet ! gibi şerefli ve zevkli bir vazifeyi üzeri- | ne alarak emniyetle ve en iyi niyetler. | le çalışmağa hazırlanmıştır. Bu sayede bugünkü küçük sermaye- mizin yarının büyük rakamları ara- | sında sayılabilecek bir hale geldiğini | görmek müesseseyi kuranlar kadar | onun için çalışanlara, çalışanlar kadar da ondan istifade eden aziz müşterileri, 'Türk halkına haklı bir gurur ve hâz verecektir. Muvaffak olacağız. Bu halk mües- sesesi yerleşecek ve İlerliyecektir. Bunda garantimiz, müessesemizin de Türk bankacılığını yaratan ve bugünkü kemal mertebesine geti- ren sayın Celâl Bayarın eseri oluşu- dur.» İktisad Vekilinin nutku B. Muvaffak İşmen'i müteakib Eko- nomi Bakanı B, Şakir Kesebir de şun- ları söylemiştir: «Halk banka İdare meclisi reisinin şimdi dinlediğiniz sözleri, bankanın deruhte etmek üzere bulunduğu va- zifeler hakkında kâfi bir fikir ver- miş bulunmaktadır. Halk bankası, bilhassa küçük esna- fa kredi temin eylemek vazifesini üzerine almış olarak doğuyor ve bu müessese memleketin her tarafında tesis edeceği Halk sandıkları İle küçük İsmailin (okafasıni uçuran Mustafa deli imiş Geçenlerde define aramak Üzere araba ile Bakırköy civarında bir kö- ye giderlerken yolda arkadaşı İsma- ili bıçakla öldürüp kafasını keserek kaçarken yakalanan Mustafa Sultan- ahmed ikinci sulhceza mahkemesin- de yapılan sorguda saçma cevâplar vermiş ve istintak hâkimliğinde de delliik âsarı göstermiş olduğundan akli vaziyetinin tesbiti için müşahade altına alınmasına karar verilmişti. Tibbi adlide yapılan müşahade ne-, ticesinde Mustafanın deli olduğu ari-” laşılmış ve tedavi edilmek üzere akıl hastanesine gönderilmiştir. Polise hakaret Fuad adında bir hamal dün Köprü üstünde yük götürürken kendisine yaya kaldırımından inmesini ihtar eden polis memuruna hakaret ve kü- für etmiştir. Dün asliye dördüncü ce- za mahkemesinde yapılan muhakeme neticesinde vazife balinde polise ha- karet suçundan dolayı Fuadın bir ay hapsine karâr verilmiştir. Yeni bir « çöp iskelesi Belediye sebze halile Balat arasın- da Tekirdağ denilen mevkide bir çöp iskelesi yapmağı kararlaştırmış ve dün yeni iskelenin keşfi yapılmıştır. Plânlar da ihzar edildiğinden yakın» da inşaata başlanacaktır. Sebze halile o civarın bütün çöp- leri Haliçe bu iskeleden dökülecektir. Yankesici Şaban Şaban adında sabıkalı bir yanke- sici Sirkeci civarında Naciye adında bir kadının on lirasını çalmış, kaçar- ken yakalanarak adliyeye teslim edil- miştir. Dün Sultanahmed üçüncü ceza mahkemesinde başlıyan muhakeme- de Şâban suçunu inkâr elmişse de elde mevcut delillere ve tahkikat ev- rakına istinaden (o muhakemesinin mevkuf olarak devamına karar ve- rilmiş, kendisi tevkif edilerek tevkif- haneye gönderilmiştir. Pencereden düşerek öldü Kadıköyde Küşdilinde oturan on dokuz yaşlarında Orhan isminde bir | çocuk, pencereden bakarken muvâze- nesini kaybederek düşmüş, kaldırıldı- b Nümune hastanesinde ölmüştür. e aa gi ticaret erbabının küçük kredi ihtiya cını karşılıyacaktır. , Ankara Halk sandığını mülcakb İstanbulda da bir Sandık açı x ve onu takiben de lüzum görülecek her merkezde birbirini takiben diğer- Jeri açılmış bulunacaktır. Arakadaşımız beyanatında memle- ketimizde kredi teşkilâtının almış ol- duğu hızı işaret eylemiştir. Mem'eke- timizde Cümhuriyetten önce de bir | Milli banka ve kredi müesesesi vardı. Fakat yine bunların tam mânasiyle birer kredi: müessesesi haline getme- leri ancak Cümhuriyet devrinde müs yesser olmuştur. Bugün memleketimizde bir milyon liradan fazla sermaye ile çalışan 15 müessese vardır ve bütün milli banka ve kredi miesseselerinin yekün ise 40 dan fazladır. 10 - 15 sene evvelisine nazaran bir mukayese yapacak olur» sak görürüz ki tasarrufta 350 » 450 bir fark vardir. Kredi muameleleri miks tarı ise mukayese edilmiyecek derece» dedir. © Kredi teşkilâtlanmasındaki bu ge niş inkişaf, hiç şüphesiz Kemalist re jimin krediyi kolaylıklar temin etmek yolundaki aldığı tedbirlerin neticesi-. dir, Rejimimiz bununla bihakkın if- tihar edebilir, Bu münasebetle Halk bankası kanullunu bizzat hazırlamış olan Başvekilimiz Celâl Bayarı huzü- rTunuzda anmak bir borçtur. Halk bankasını büyük bir ümitle açmış bulunuyor ve muvaffak olacağını de şüphesiz addsdiyorum.> İktisad Vekili B. Şakir Kesebir, İ alkışlarla ve muvaffakıyet temenni İ lerile karşılanan nutkundan sonra tevdi ettiği on Jlra ile ilk banka mua- melesini yapmak suretile Halk ban- kasını ve Ankara Halk sandığını âç- mıştır. Mevlüdun kazaen kuyuda bo- gulduğu anlaşıldı Evvelki; gün, Ramide Rusçuk cad- “desinde bir evin bahçesindeki 22 met- Te derinlikte 'bir kuyuda Fefahiyeli Mevldd adında bir adamın cesedi bu- Tunmuştu. Müddelumumilik tarafın- dan yapılan tahkikat neticesinde Mevlüdun' bir:müddet evvel o civars da dolaşırken kazaen kuyuya düşe- rek boğulduğu ve vakada kimsenin alâkası olmadığı anlaşılmıştır. a Çarşıkapıda kavga (o -- Dün gece Çarşıkapıda seyyar sali-. cı Ahmedle bir arkadaşı arasında T& kabet yüzünden kavga çıkmış, Ah- med kafasına indirilen kalın soparın acısiyle bayılmıştır. Yaralı hastane ye kaldırılmış, suçlu kaçmıştır. Şehir yöllarının tamiri Şehir yollarının tamiratı devam edi- yor. Büyükdere yolunun tamiri bit İlkten o sonra Beykozla Paşabahçe arasındaki parkenin tamirine başla- “nacaktır, Şişli ve Hürriyetiebediye yolunda tarnirat işleri bitirilmiştir. , Otlar sigaradan tutuştu ** Haydarpaşa tren yolu güzergâhın» daki otlar, dün meçhul bir şahıs lar&- © fından atılan 'sigara ile tutuşmuş ve bir miktar'saha ot yandığı halde itfaiye tarafındari söndürülmüştür. Otemobil çarpti Şoför İsmail Hakkının idaresindeki! otomobil, Şehzadebaşından geçerken yetmiş yaşlarında Sıdıka isminde bir: kadına çarpmış, muhtelif yerlerinden! yaralanmasına sebeb olmuştur. Sıdıka hastaneye kaldırılmış, şoför hakkında Mr takibata a tir. Top oynarken Feriköyde Şahin, Faruk ve Rifat isimlerinde üç çocuk bir arsada top oynamaktalar iken Şahin, düşerek. muhtelif yerlerinden yaralanmış, işe el koyan zabıta memurları tarafından. .Şişli Çocuk hastanesine yatınımıştır. Bakkal dükkânına giren hirsiz İsmail isminde bir gece hırsızı, ev- velki gece Hasköy civarında bir bak- kal dükkânına girerek bazı eşyayı çü vallara doldurup kaçarken bekçiler tarafından yakalanmıştır. İsmali hak» j