6 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Efaberler Tramvay Nafia Vekâletine geçiyor Tramvay arabalarının mikdar ve evsafını tespit etmek için çalışmalara başlandı Ankara 5 (Telefonla) — İstanbul rik şirketini devren alan Nafia leti, şirketin bozuk ve tamire ç bir'halde bıraktığı bütün şe- bekenin ıslahiyle esaslı surette meş- gul olmaktadır. Nafia Vekâleti İstan- bul belediyesinden şehrin elektrik ıma aid bir proje istemişti. Be- ye bu projeyi hazırlıyarak Vekâle- te göndermiştir. Vekâlet iki seneye kadar İstanbul elektrik tesisatını, İs- tanbulluların ihtiyaçlarını tamamen karşılıyacak hale getirecektir, İstanbul belediyesi hüküm: racaat ederek halen şehirde akil vasıtaları ınlatma gibi umumi r yapan şir- e mü- | iyette | B. Imredi “Macar siyaseti sulh ve adalettir,, diyor Macaristan - Küçük Antant anlaşmaları Macar ekalliyeti meselesi halledildikten sonra olacak Budapeşte 5 — Macar ajansı bildiri- yor: Başvekil İmredi Kaposvarda söy- lediği büyük bir nutukta Macarista- nın harici siyasetinde hiç bir deği- şiklik olmadığını ehemmiyetle kay- detmiştir. Bu siyasetin temeli adalet ve sulh- tür. İtalyan - Macar dostluğu kuvvet- lenmiştir. Kral naibinin Almanyaya yaptığı ziyaret, Almanların ötedenberi Ma- cariştana karşı olan muhabbetlerini halk kitleleri arasında da tarsin ey- lemiştir. Küçük Antantla anlaşmalarımız bu memleketlerde bulunan Macarla- italyada Yahudi aleyhtarlığı Paris Suar muharriri, Musso- İlinin verdiği nişanı protesto makamında iade etti Pariş 5 (A.A.) — Pari Suar gaze- tesi dram muharrirlerinden Hanri Bemaştayn'in vaktile Düçenin ken- disine vermiş olduğu Sen Moris Ela- zar nişanmın Rozetini B. Mussoliniye iade etmiş olduğunu haber vermekte- dir. Muharrir, göndermiş olduğu telgrafta son zamanlarda İtalyada yahudilere karşı alınmış olan tedbir- leri protesto etmektedir. Valânsiya gene bombardıman edildi | Bir Frankist hava filosu da! Fransız toprağı üzerinde uçtu Burgos 5 (A.A.) — Frankistlerin Ebr mıntakasındaki taarruzları evvel- ki günlerdeki taarruzlar tarzında de- vem etmektedir . Perpinyan 5 (A.A.) — Frankistlerin beş tayyareden mürekkeb olan bir hava filosu, Cerberede - Fransız top- rağı üzerinden uçmuştur. (Bu filo, | tayyare defi bataryaları tarafından dağıtılmıştır. Valansiya 5 (A.A) — Bu gece sa- at 23,15 te Ikinci dafa Frankocu tay- yareler, şehri bombardıman etmişler- | dir. Bilhassa Mestavla bombardımandan müteessir olmuş- | tur. | mahallesi | rini rica etmiştir. Hükümet bu dileği İ lara başlar İ ateş etmiş olmak suçu ile tevkif edi- i şen bir tabancayı yerden alirken ka | etmektedir. şirketi de | ket ve müesseselerin belediyeye dev- esas itibarile kabul etmiştir. N: Vekâleti İstanbul Ele hazırladığı programla mamen ıslah ettikt ye verecektir, Öğrendiğime göre, İstanbul Tre vay şirketinin de Nafiaya geçme: için bu ay içinde alâkadarlarla Vekâ- let arasında müzakerelere başlana- caktır, Bu hususta şim geçilmiş bulunulmaktadı Alâka iisyon tr ve evsafını test ede sonra belediye- nın miktar k için çalışma- rın vaziyeti düzeldikten sonra tahak- kuk edebilir. Sonbaharda meclise tevdi edile- cek kanun lâyihası ile umumi ve mecburi askerlik hizmeti tesis oluna- caktır. Bundan maksad kılıçları şe- kırdatmak değil, beden kültürüne ve disipline hizmet etmektir. Başvekil İmredi, saydığı bir çok sosyal tedbirler meyanında büyük çifiklerin topraksızlar arasında ted- | ricen taksimine başlanacağını bi dirmiştir. Başvekil, sözlerini şöyle bitirmişti: Maksadımız kumanda etmek değil, milleti sevk ve idare ve Icabında şid- | detle müdahale etmektir. Bu, benim vazifem ve kati azmimdir, Mısır kralına yapılan suikasd | Yere düşen tabanca almırken! kazaen patlamış Kahire 5 (AA) — Krala karşı len talebenin ifadesine göre, bu ta- lebe meçhul bir şahsın cebinden dü- zaen tabanca ateş almışlır. İskenderiye 5 (A.A.) — Röyter ajan- sı muhabirinden: Mesul mahafil, dün kralın hazır bulunmuş olduğu mera- #im esnasında atılmış olan rövelverin kurşunu hakkında yapılan tahkikat neticesinde cinal bir niyet mevcud imadığının ve krala karşı yapılmış hangi bir suikasd mevzuubahis ol mayıp bu baptaki bütün ? erin tekzib edilmesi icab edeceğini beyan Bulgar kral ve kraliçesi Londraya gittiler Londra 5 (A.A.) — Bulgar kral ve kraliçesi, saat 16,40 da buraya gelmiş- lerdir, Londra 5 (A.A.) — Bulgar kral ve kraliçesinin yakında Balmorsl'da bir kaç gün İngiltere kral ve kraliçesi nez- dinde misafir kalacakları haber veril- mektedir. Bulgar hükümdarlarının ziyareti tamamile hususi mahiyette- dir. Vali B. Muhiddin Üstündağ Ankarada Ankara 5 (Telefonla) — Valisi ve Belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ bu sabahki ekspresle şehri- mize gelmiş ve Halk bankasının açılma merasiminde bulunmuştur. B. Muhid. din Üstündağ birkaç gün burada kala» İstanbul | Hatay Devlet Reisinin Matürke çektiği telgraf Ankara 5 (A.A.) — Hatay hükü- meti relsi ekselâns Tayfur Sökmen tarafından çekilmiş olan ve 4/9 ta- rihinde neşredilen telgrafın metnin- de bir sehiv bulunduğu görülmüş ol duğundan ayni telgrafı arzı itizar ederek tekrar dercediyoruz: Ekselâns Kemal Atatürk Türkiye Cümhuriyeti Başkanı ANKARA Hatay Millet Meclisi tarafından bu» gün Hatay reisliğine seçildiğimi ve bu ifaya başladığımı yüksek hu- arzeylemekle şereflenirim. deri tarafından ve yardım Yy vuşmuş olan Hateym Ulu Şefi Atatürke ve büyük Türk mületine karşı beslediği minnet ve şükran ve b e hislerini bu ve- sile ile de arzetmekle son derece bah- tiyarım. Vazifemin ifası sırasında yüksek i şadlarınızın esirgenmeme- le candan bağlılığımı ve son- larımt sunarım.» Hariciye Vekili B. Numan Menemencioğlu ile bugün İzmirden şehrimize hareket edecek İzmir 5 (Telefonla) — Harlelye Ve- kili B. Tevfik Rüştü Aras ile B. Nu- man Menemencioğlu bugün şehrimi- ze gelmişler ve rıhtımda merasimle karşılanmışlardır. B. Tevfik Rüştü Aras B. Numan Menemencioğlu ile birlikte Fuarı ziyaret etti, Gece Fuar gazinosunda Belediye tarafından şe- reflerine bir ziyafet verildi. Hariciye Vekili ve B. Menemencioğ- lu yarın (bugün) İzmir vapurile İs- tanbula döneceklerdir. Atatürk günü Sivaslılar bu mesud günü tezahüratla kutladılar Sivas 5 (A.A) — Ulu Önderin Si- vası şereflendirdiği günün yıldönü- mü olan dünkü dört eylül, şehrimiz için en kutsal bir bayram olduğun- dan kendisine istiklâl tarihimizde çok şerefli sayfalar ayrılmış olan li- semiz önünde binlerce halkın işti. râkile yapılan toplantıda çok heye- canlı nutuklar söylenerek yaşanılan günün ehemmiyeti tebarüz ettirilmiş ve bir geçid resmi yapılmıştır. Gene bugünün şerefine lisedeki Sivas kon- gresi salonu ve gene lisedeki Atamı- zın yattığı oda açık bırakılmış ve gö- ce yarılarına kadar halk, bu uğurlu yerleri ziyaret etmiştir. Gece Halke- vinde büyük bir balo verildiği gibi bayraklarla ve bol ışıklarla süslenen Sivasın umumi meydan ve caddele- rinde eğlenceler tertib edilmiş ve halk geç vakitlere kadar bu güzel günü neşe içinde yaşamıştır. Iplik ve mensucat fabrikası İplik kısmında makinelerin montajına başlandı Ankara 5 (Telefonla) — Malatyadan İktisad Vekâletine bildirildiğine gö- re orada yapılmakta olan iplik ve men- Ssucat fabrikasının ilk kısmı bitmiş ve makinelerin montajına başlanmıştır. İplik kısmı senede 10 bin pakete yakın iplik istihsal edecektir. Mensucat kıs- mının inşaatı önümüzdeki mayısta bi- tecek ve bü kısım da ayni ay içinde iş- letmeye açılacaktır. Bir İngiliz heyeti İzmirden üzüm ve incir mübayaa edecek İzmir 5 (Telefonla) — İngiliz istih- lâk kooperatiflerini temsil eden dört kişilik bir heyet şehrimize gelmiştir. Buradan mühim mikdarda üzüm ve incir mübayaa edeceklerdir. Heyet caktır. Aydın incir mıntakasını da gezecektir, Paris 5 (A.A) — Havas bildiriyor: Entemasyonal vaziyet dolayıslle ve Almanyanın şimali şarki hudu- dunda tevessül ettiği mühim tedbir. lerin ve asker ve levazım mevcudu- nu ye etmesi neticesi olarak hükümet bir takım emniyet tedbir- lerine müracaat etmek mecburiye- tinde kalmıştır. Bu suretle ve bilhas- 'Tokyo 5 (A.A.) — Japonya, başlı- ca devletlere bir nota göndererek Hankende vukua getirilecek olan bir «emniyet mıntakası; na riayete üâmade olduğunu (o bildirmiştir. Bu da Çin kuvvetlerinin omukave- mn bir istirahatgâh olarak kullanmaları- nı men'e matuf tedbirler tadat edil. mektedir. Şangtay 5 (AA) — Japon kuv- vetleri Çinlileri Loşan dağı önünde mağlüp etmiştir. Çin mukavemeti, sağ cenahlarından çevrilmeleri üze- rine kırılmıştır. Bu suretle Japonlar bir çevirme hareketi neticesinde Na- hulilingi ele geçirerek Çinlilerin geri ile olan muvasalasını kesmişlerdir. Tientsin 5 (A'A) — İmtiyaz mn- | takalarını terketmeleri hakkında Ja- Yabancı memleketlerdeki Almanlar kongresi Stütgardda B. Göbelsin bir nutkile kapandı Stutgart 5 (A.A) — Ecnebi mem- leketlerdeki Almanlar kongresi dün akşam Propaganda Nazırı Göbelsin bir nutku İle ve büyük bir fener ala- yından sonra kapanmıştır. Propaganda Nazırı, ecnebi memle- ketlerde bulunan Almanlara karşı bazı gazeteler tarafından yapılan tenkidleri bir kere daha reddetmiş ve demiştir Kİ: » Biz düşmanlarımızı tanıyoruz. Fakat yakında onların da bizi tanı- maları fırsalını bulacakları ümidin- deyiz. Bizler imparatorluk ve sosya- listlik Almanyasını idare etmiş olan alçaklar değiliz. Biz, Londrada ve daha başka yerlerde eğer ellerinden gelse bize ne yapâcaklarını çok iyi biliyoruz. Göbi Hitleri medih ve sena et- miş, dünyanın Hitlere gıpta eylediği- ! ni ve Almanyanın da Hitlerin idaresi altında hiç bir zaman teslim olmi- yacağını bildirmiştir. İzmirde bir adam denize düştü ve boğuldu İzmir 5 (Telefonla) — Otuz beş yaş- larında bir adam bu sabah Birinci Kordonda denize düşmüştür. Zavallı adam yüzme bilmediğinden boğul- muştur. Cesed dalgıçlar vasıtasile çı- karılmıştır. Fakat üzerinde büviyeti- | ni tesbit edecek hiç bir vesika yoktur. Donanmamız Ege sularında talimlere çıkıyor İzmir 5 (Telefonla) — Başta Yavuz olduğu ha'de limanımıza gelen donan- mamız binlerce halk tarafından gezli-. mektedir. Donanma yarın (bugün) Ege sularında talimlere çıkacaktır. Donanma 9 Eylül kurtuluş bayramın- da İzmirde bulunacaktır. leri ben ammimei malla ini | eri için bu emniyet mınlakasını | yar japon makamlarının istihza amir Fransa Almanyaya karş emniyet tedbirleri alıyo Mezunlar, subay ve efrad, garni zonlarına dönmek emrini aldıla sa mevkii müstahken kıtaatın mevcutlu kılmak için ihtiy lâh altına çağrılmıştar. Mezunlar -subay ve efrad. derhi gamizonlarna dönmek emrini â mışlardır. Diğer taraftan da gelen habe nazaran umumi mahsüs bi Çinliler Loşan dağı önünde mağlüp oldular Avrupada bir harp çıkarsa Japonya, Almany: ve ltalya ile harbe iştirak edecekmiş ponlara verilen emi larla küçük Jepon fir İngiliz ve Fra: rını terketme ne Japon rı tedricen Bu inda SÜ“ e ise de bun lamışlardır. mıntak; künet hüküm sürme muamelelerine hedef olmaktadırlar. Japonya namına söz söyleme lâhiyettar bir zatın geçende söyledi- ğ gibi burada çıkan büyük bir Çin gazetesi de Avrupada bir harb vu- kua geldiği takdirde Japonyanın Ak manya ve İtalya ile akdettiği itiâf- lar mucibince barbe iştirâk edeceği- ni yazmaktadır. Bu takdirde Japon- ya ecnebilerin kontrolü altında bu- lunan muntakaları şebbüs edecektir. işgal etmeğe te- Kız kaçırmak yüzünden cinayet Kanlı boğuşmalar neticesinde 1 kişi öldü, 2 kişiağır yaralandı İzmir $ (Telefonla) — Bugün Cu- maovasında feci bir cinayet işlen- miştir. Sevdiği bir kızı kaçırmak İs- tiyen bir adam ile arkadaşları ve kı- zn âilesi arasında kanlı boğuşma lar olmuş, neticede bir kaç kişi yar ralanmış ve bir kişi ölmüştür. Hâdi- se etrafında aldığım malümatı bil- diriyorum: Cumaovası nahiyesi civarında bir aile oturmaktadır. Bu ailede 22 ya şında genç ve güzel bir kız vardır. Adı Ayşedir. Hüseyin adında biri de ötedenberi Ayşeyi sevmektedir. Bir kaç defa kızı ailesinden istemişse de vermemişlerdir. Nihayet Hüseyin kk zı kaçırmağa karar vermiş ve dün gece yanına aldığı arkadaşlarile kı- zın oturduğu tütün çardağımı bas- mıştır. Ayşenin kardeşleri Mustafa, Hüseyin ve annesi Kadı azılı bir kaç haydudla karşılaştıklarını görün” ce şaşırmışlar ve bunların kötü mak- İ saflarını anlayınca da aralarında bo- ğuşma başlamıştır. Bu kanlı boğuşma neticesinde Ayş&- nin kardeşi Mustafa aldığı bıçak ya- ralarının tesirile ölmüştür. Ayşe ve kan deşi Hasan da ağır surette yaralan- mışlardır. Haydudlar kaçmışlar ise de tutulmuşlardır. Tahkikata devam edi- Yiyor. z Giyim kooperatifleri Köylüye ucuz ayakkabı, el." İ bise, şapka ve saire satılacak Ankara 5 (Telefonla) — İktisad Ve kâleti köylüye ucuz flatlerle ayakkabı, elbise ve şapka gibi eşya satmak üz& re giyim kooperatifleri kurulmasi ete rafında tedkikler yapmaktadır. Bu kö» operatiflerin milli bankalarımızdan bi ri tarafından kurulması da ayrıca ted kik edilmektedir.