6 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

6 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

-- 6 Eylül 1938 Sahife $ AKŞAMDAN AKŞAMA Yahudi düşmanlığı ve müslüman Araplar İtalyanın da ırkçılik nazariyesine Uyduğu ve Yahudi düşmanlığını baş- Jadığı, Musevileri kendinden uzaklaş- » tırdığı gazetelerde yazıldı ve yazılıyor. Faşistler, bu yola saptıkları zaman, ecnebi memleketlerde şöyle düşünül müş: «islâm âleminde bu yüzden zarar görecekler. Zira, İtalyanın hükmetti. ği toprakların ahalisi, ekseriyet ii barile sami halktır, Mussolininin yeni siyaseti, Muhammed ümmetini İtal yadan uzaklaştıracak.» Fransızca «Le Temps» gazetesinin Roma muhabiri, diyor ki; «ltalyanlar, ırklarını müildajaa yo- luna girmeden, evvel fasist hükümeti, bu hareketin bülün netayicini göz önünde tutmamazlık edemezdi. Her #ey isbat ediyor iki, bu mevzuun ted- kiki, İslâm siyasetinin antisemitism. öebebile zerardide olmıyacağını gös- termiştir. Gazeteler, uzun uzadıya, bu bah- se iemas etmişlerdir. Şerh ettikleri moktai nazara yöre, Yahudileris Araplar arasında müşlerek wwenşeli hiç bir tehassüs yoktur. Eslâmın. zu- hurundanberi İsmailin İsratle karşı guy en şiddelli safhalara varmıştır, Bugünkü günde dahi, Yemende Arap- İar Yahudileri farik işaretler taşıma” Ja mecbur tutuyorlar, Filistin hâdi- seleri de başk başma manidardır, Öyleyse Yahudi âlemi ile İslâm dün- yası arasında, ırk noktasından bir tecaniz bulunduğunu iddia etmek saçmadır . İşte Ttalyanların tesi! Bilâkis, Italya, aniisemitik siyaseti İs İslâm üzerindeki nüfuzunu kuv- Vetlendireceği fükrindedir.» ... Araplar, Yahudiler, Suriyeliler, Asu- tiler, Keldaniler, Finikeliler, hep sa- tai ırkın menşei olan Arabistandan Şikmadırlar. Nuhun oğlu Sum'dan indikleri iddla olunur. Binaenaleyh, kardeş, yahud kardeş çocukları mesa» besindedir! Birine karşı ırkçılığın sil- Mesini, ölekine de nevasişkâr elini watmuık ik nazarda amlaşılamıyor. Fakat ihtimal ki faşistlerin nazariye- Si, sami halkı iyi tedkik eden Ernest Renan'dan da istiane ediyor: «Semitlerin karabelini menşe bera- berliğinden — ziyade, lisanlarının ve dinlerinin wnürmi müşabehetinde âramak» Böylece Arapları hoş görüp Yahu- dileri - aynı ırktan oldukları halde - hoş görmiyebiliyorlar. Yani, Alman Irkçılığı doğrudan doğruya kan esa- Sifia dayanıyor; hürdebin işidir; İtak Yanlarınki, » benim anlayışıma güre » daha ziyade kültürele meyyal! ... Lâkin gene zannım şudur ki, bazı memleketlerde başlıyan ve ırkçılıkla İzah edilen Yahudi düşmanlığının ana Sebebi bambaşkadır. Bilmem ki Roçildlerin hayatmı oku- dunüz mu? Yahud bu hayatı tasvir €deri filimi gördünüz mi? Orada, Ya- ,Budünin muhtelif memleketlere ya- yılarak her tarafa sermaye koymuş ve hududlar aşırı ticaretlere girişmiş bir şahsiyet olduğu ne iyi anlaşılıyor. Asrımızın iktisadiyatındaki bariz ka- rakter ise memleketlerin «Kendi ken- dine kifayetin dir. Bilhassa İtalya, buna meyletmiştir. Nelere eriştiğini de birkaç ay evvel bu sütunda anlat- Taştım. İşte, bu yeni tarz iktisadın başında — Düğünlerdeki israfı parmağını. za dolamışsınız, ikide bir ona doku- Bursunuz bay Amca... Yeni otobüsler Havagazile işliyen otobüsler alınacak Belediye garajlar müdürü B. Tarık önümüzdeki perşömbe günü Viyana- ya gidecek, bundan bir müddet evvel Viyana temizlik işleri oköngresinde bulunmak üzere şehrimizden hare kot eden Belediye temizlik işleri mü- dürü B. Nüzhetle birleşerek Beledi- yenin alacağı yeni otobüsler için ted- kikai yapacaktır. Dahiliye Vekâletinde teşkil edilen komisyon otobüs işleri üzerindeki İedkikatı sonunda gerek ekonomik, gerek rahat seyahat imkânı olması bakımından havagazı ile işliyen oto- büsler alınmasının muvafık olacağı anlaşılmıştır. Belediyenin temizlik işleri müdüri- le garajlar direktörü Viyanada bil hassa havagazı ile işliyen otobüsleri tedkik edeceklerdir. Bu tedkikler s0- | nunda münasib görülen tip otobüs- ler satın alınacak ve şehir dahilin- deki otobüs imtiyazı Belediye işle tecektir , Şehrin temizliği Belediye kazalara yeni bir tamim gönderdi rülmeşine karar vermiş ve bu mak- sadla da kaza kaymakamlarına bir tamim göndermiştir. Kaymakam ve Belediye şubesi mü- dürleri mıntakaları dahilinde temiz- lik işlerile esaslı şekilde meşgul ölü caklardır. Çöplerini tanzifst amele- gine vermiyerek öleye beriye atan lardan para cezası alınacaktır. Bazı kimseler, vakıt vakıt, çöpçüle- rin pek ender uğradıklarından şikâ- yet ediyorlar. Bu ühetde skıbir kontrol altında bulundurulacaktır. Vazifesinde ihmal görülen çöpçüler tard cezasile cozalandırılacaklardır. Tramvaydan atlarken Mehmed isminde biri, Fatihte bir tramvaydan stlamak isterken düşerek yaralanmış, zabıta tarafından tedavi altına aldırılmıştar. ———— aa bulunanlar, menafii beynelmilel mü. badele sisteminde olanlarla çarpışı- yor. Çarpişırken de karşılarma bilhas- sa Yahudiler çıkıyor. Onları iktisadi pınarların başından söküp atmak için antişemitism bir şiar vazifesini görü- or. : İster ırkçılık, kanda, ister kültürde ararsın, her halde asıl sebeb bu olsa gerek: Muhtelif memleketlerin yeni bir siyaset olarak takib ettikleri «Ken- di kendine yetmek» usulü ile «Beynel- milel liberal mübadele. nin çarpış- ması... Esasen, dünyada liberal sistemin zuhuru, Yahudileri eski devirlerdeki tazyikten kurtarmıştı; İlbera) sisle min ufulü yahud küsufu da gene bu kavm için yıkım oluyor. (Vü-Nü) . Biraz da şu taksi otomobillerin lüksüne mâni olmıya çalışın bâyıml,. ŞEHİR HABERLERİ Şikâyetler Bir Süneetyelinin derdi Samatyada Hac: Hüseyinağa Nazhebe sokağında 42 numarada oturan bay Hayri yazıyor; İkinci mevli bir tren pasom var, İkincide yer olmadığı için bi- rincinin sahanlığında duruyor» dum. Benden kondükdör 10 ku- ruş fark istedi, Tren ve istasyon şefleri de bunda tsrar ettiler. Ver- mezsem polise müracaat edecek- lerini söylediler. Ben de vermeğe mecbur oldum. Yedi senedenberi Samatyadan Sirkecide bulunan işime gidip ge- Hyorum, Baştma böyle şey gelme- mişti. Tramvay, yahui otobüsle de gilmem kabilken sırf devletin- dir, diye treni tercih ediyoruz. Bu farz güçlüklerin çıkarılmaması hususunda İşletme müdürlüğü- nün dikkatini celbelmenizi rica ederim. Diğer şikâyet ve dilekleri bu idarenin nazarı ilibare aldığı- nt memnuniyeile (görüyorum; umarım ki bunu da haklı bulur, Yeni vapurlarımız Denizyolları işletmesi mü- dürü Almanyaya gitti Denizbank Denizyolları işletmesi müdürü B, Ranfi, inra edilmekte olan yeni vapurlarımızı tedkik etmek üz6- re Almanyaya gitmiştir. B. Ranfinin bu seyahati, Denizyol- ları işletmesi vapurlarında daha mo- der ve muntazam servis ihdasile alâkalıdır. Vapurlarda müstahdem- lerin yolculara karşı nasıl muamele edecekleri, garsonların mesai şekil- leri yeniden tanzim edilecek, ağlebi ihtimal bütün müstahdemler ders görerek birer bonsörvis alacaklardır. Bu cihet B. Raufinin aynı mevzu üzerinde yapmakta olduğu tedkikler sonunda kati şeklini alanaktır. Denizbank Denizyolları vapurlarm- da müstahdemlerden şikâyet edildiği yoktur ve garsonların da yolculara karşı muamelelerinde bir gayri tabi- ilik görülmemiştir. 'Teğkiklerden ga ye şimdikinden daha mükemmel ve daha modern bir servis tarzı meyda- na getirmekten ibarettir. Havuzlar ve fabrikalar mü- dürüne işten el çektirildi Denizbank Havuz ve Fabrikalar mü- dürlüğünde bazı tahkikat icrasına lü- zum görülmüş ve Havuz ve Fabrikalar müdürü B. Cemil bu tahkikat sonuna Kadar müdüriyeti umumiye emrine alınmıştır, Yapılmakta olan tahkiatın, B. Ce- milin mesuliyeti altındaki işlerle ya» kından alâkalı olduğu anlaşılmakta- dır. Tahkikat sonunda hâdisenin ma- hiyeti belli olacktır. Ekmek narhi Belediye narh komisyonu dün top- lanmış, buğday ve un fintlerinde bir değişiklik görmiyerek ökmek ve fran- cala fiatlerini ipka etmiştir. Turizm plânı Alâkadar daireler tatbik için beraber çalışacaklar Memlekette iç ve dış turizmin in- kişafını temin için çalışmalara de- vam edilmektedir. Üç senelik turizm Pprogrammın tatbikinda birçok daj- Teler vazife alacaklardır . Bu arada Belediye, turing ve oto- mobil klüb mümessillerile emlâk sa- hiplerinden mürekkeb omütenddid | komisyonlar teşkili kararlaştırılmış- | tır. Bu komisyonlar seyyah celbi iş- leri ve memlekete gelen seyyahlarla yakından #lâkadar olacaklardır. Ihtiyaç nisbelinde bu Komisyonla- rın adedi arttırılacak ve bir federas- yona bağlanacaktır. İstanbul Maarif müdürü Bir hafladanberi o mezun bulunan İstanbul maarif müdürü B, Tevfik Kul dünden itibaren vazifesine baş- lamışlır, Dr. Ekrem Şerif Avrupada tedkik seyahatine çıkan Dr. Ekrem Şerif avdet etmiştir. Eğlence yerleri Halktan fazla para alınmasi- na müsaade edilmiyecek Muhtelif kazalardaki eğlence yer- lerinde ucuzluğa riayet (edilmediği görülmüş, fiat listelerinin çok paha- hı olduğu tesbit edilmiştir , Hükümet halkın ucuz eğlenmesi- ni temin maksadile bütçesinden fe- dakârlık yaparak vergileri indirdiği halde eğlence yerlerinin pahalı liste talbik etmeleri ehemmiyetle nazari dikkati celbetmiş ve bu gibi yerlerle esaslı şekilde ntücadeleye karar vo- rilmiştir. Belediye, bu çok yerinde kararının derhal tatbik edilmesini kaymakam ve. Belediy; besi müdürlerine bil- dirmiştir. Bütün eğlence yerleri sık sik esaslı bir kontrola tabi tutulacak, bilhassa müş'erilerin nazarlarına ar- zedilen, Belediyeden tasdikli esas lis- teye gayri mutabık el Tisteleri tedkik olunacaktır. Kazalardaki teşkilâttan başka Be lediye mürakipleri de bu işle meşgul olmak errini almışlardır. Halkı kah- dıranlar şiddeti cezalandırılacaktır. Türk - İtalyan ticaret anlaş- ması müzakeresi İtalya ile aramızda yapılacak yeni İlcaret anlaşması için müzakerelere pek yakında Ankarada bâşlanacak- tır. İstanbul 'Türkofis müdürlüğü bu hususta tacirlerle temaslar yapa rak dileklerini tesbit etmişti: Tacirle- Tin mütalâaları bir rapor halinde An- karaya gönderilmiştir. Hamallara yeknesak elbise Belediye hamalların yeknasak el- bise giymelerine karar vermişti Bu husustaki hazırlıklar ikmal edilmiş- tir. Kış başlamadan şehirdeki 8000 hamal aynı renk ve biçim elbise ile çalışacaklardır , İSTANBUL HAYATI Gazinoda esans alış verişi Başında, vizyeri yana çevrilmiş bir kasket, sırtında kahve rengi abadan bir elbise; elinde dört yanı camlı, par- lak cilâlı minimini bir sandık. Gazino- da garsonların bile zorlukla geçtikleri sık masalar arasında mütemadiyen dolaşıyor ve mırıllanıyor: — Haniya bayanlar, baylar; haliş kokulu esanslar var. Revdor, kelkilör, şipr, yasemin, #lördamur, zanbak... Haydi bayanlar, baylar; çiçek bahçesi gidiyor. Kadınlı erkekli gruplara yaklaşınca camlı saridığından bir şişe çıkarıp ma- saya sokuluyor. El çabukluğile şişe- nin cüm kapuğını etrafındakilerin el- lerine sürüyor. İç gıcıklayıcı koku yas yıbrken bayan çantaları da birer bi- rer açılıp minimini şişeler çıkarılıyor: — Şu şişeyi kaça doldurursun? Esansçı, büyük bir mütehassıs eda- Sile şişeyi gözden geçirerek kıymet takdir ediyor: — Şişe ufak görünüyor amma, camı çok ince, Tam on bir gram esans alır. Onar kuruştan yiz on kuruş eder. Ve lâkin sizin, esanstan çok iyi anladığı. hız belli, Bir gramın parasını almıya- cağım. Şişeyi tam yüz kuruşa doldu- Turun, Ve, müşterinin muvafakatini bek- lemeden elinden şişeyi kapıp sandık- tan çıkardığı cam şırmga ile dolduru- yor. Bundan sonra gürültülü pazarlık başlıyor. Bağıra çağıra, çekişe çekişe uzun bir münakaşa ile pazarlık uydu- ruluyor, Öteki bayanların şişeleri de doldurulduktan sonra şırıngada kalan esans bulaşıklarını da baylarm yüzle. rine fışkırtıp uzaklaşıyor. Esans satışının bir çok usulleri var. Çarpık kasketli adam sâdece esans satıcısı değil, ayni zamanda bir ruhiyat mütehassısı. Yanlarına sokul- duğu grupların vaziyetlerini yüzlerin- den anlıyor. Aileler arasında sadece kokuların güzelliğinden bahsederken, aşk hulyalarına dalmış çiftlere yakla- şınca sandıktaki şişelerin meziyeti değişiyor: — Haniya; aşk bahçelerinin körpe güllerinden çıkarılmış sevda kokuları var. Bir damla esans kokusu, aşkı ta- zeliyor, kalbleri biribirine bağlıyor. Sihirli kelimeler derhal tesirini gös- teriyor. Delikanlının pantolon cebin- den, genç bayanin şık çantasından çıkan şişeler dolduruluyor. Bunlarda pazarlık da yok. Aşk dolu kalbleri bağ- lıyan bu sihirli kokuya kıymet tak- dir edilebilir mi? Esansçının istediği para derhal ödeniyor. Rakı masasının etraftma çevrilmiş palabıyıklı hovardalarla alışveriş şek- li daha başka... Meğer müinimini san- dığın içinde neler varmış! — Haydi, en güzel esanslar var. Bayanın eli, kazın kalbi, dulun gönlü, Hangisini canınız çekerse emrediniz. Masanın birinde Revdor diye çıkan şişe, daha ötede aşk çiçeği İsmini alı. yor; burada da dulun gönlü namile palabıyıklı müşterinin kıfmızı men- diline serpiliyor. Cemal Refik Sehir tiyatromuzun İzmir temsilleri © İstanbul Şehir tiyatrosu artistleri İzmir Fuarında temsillere başladılar, 4, 5, Eylülde Sözün kısası, İntikam sahibi, komedileri büyük bir seyirci kütlesi önünde oynandı. 6 Eylül Salı, 7 çarşamba, 8 perşem- be, 9 cuma geceleri de Satılık kiralık Sütkardeşler, Dalga, Bekârlar kame. disi temsil edilecektir. (Bay Amca takside!.. .. Nedir bü ihtişam, nedir bu şata- fat7.. En aşağı otomobil 48 modeli ve beş bin Hireli,, » Ben kendi hesabıma bazan bun: lara binmeğo sıkılıyorum doğrusu!.. Hem zannederim ki bu kadar lüksten müşteri de, mal sahibi de, hattâ Bele- diye de memnun değildir!. ; B. A. — Kazazedeler müstesnal.. — Neden?... B.A.— E,hurda bir otomobilin altında ezilmekle lüks bir otomobilin altında ezilmek arasında fark olsa