6 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

6 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

i At kestaneleri çok işe yarar Sayfiyede bulunanların bahçelerin- de at kestanesi ağacı varsa, bunların çatlayıp yere dökülen kestanelerini toplayıp saklamalıdırlar. At kestanesini bir çok yerde ilâç di- ye kullananlar vardır, Cebe atılan ve daima cepte duran at kestanesi ro- matizmaya mani olurmuş, At kestaneleri delinip delinip bir si- cime geçirilir, halka şeklinde elbise dolabına asılırsa güveden eser kal- maz. At kestaneleri gölgede kurutulup içleri dövülür, toz halinde kutu için- de muhafaza edilir ve bu toz sıcak su içine atılırsa sabun vazifesini görür, mükemmelen çamaşır yıkar ve temiz- ler. At kestanesile kaynatılan su içeri- sinde yıkanan keten kar gibi beyaz olur. At kestanesi kurutulup döğüldük- ten sonra bu tozla eller yıkanırsa be- yaz ve yumuşak olur. At kestanesi kaynatılır, suyu süzü- Jür ve bu su İçine batırılan çamaşır nemli iken ütülenirse hafif kolalı gi- bi olur, At kestanesi döğülüp, unu su ile aleşe pişirilirse gayet kuvvetli bir çiriş husule gelir, Bunlardan başka at kestanesinin çiçekleri de romatizma için faydalı- dır. İlkbaharda at kestanesinin kırmızı çiçeklerini zeytinyağı, yahut ispirto İçine alar ve kırk gün güneşte kaldık. tan sonra bununla ağrıyan yer ma- 8aj yapılırsa çok istifadelidir. Beyaz ipeklilerin sararmaması için kolay bir usul Beyaz ipekli çamaşır, elbise ve er- kek gömleklerinin, yıkanınca sarar- masına mani olmak için son çalkala» ma suyuna (leğenin boyuna göre) beş, yahut on damla oksijenli su ka- rıştırmalı, Beş dakika bu su içerisin- de bıraktıktan sonra sıkmalı, bir hav- lü içine sarmalı, Suyunu çektikten sonra ütülemeli, İpek katiyen sarar- maz, kar gibi beyaz kalır, Cildin güzelleşmesi Cildin beyaz ve yumuşak olması için gece yalarken kuru ve iyi cins beyaz sabun ve ılık su ile yüzü yıkamalı, son- ra ince bir tülbendi ayni miktar gül- Suyu İle gilserinden yapılan mahlüta batırarak güzelce friksiyon yapmalı, ve kurulamalı, Muntazaman devam edilen bu ter- tp çok iyi neticeler vermektedir. Düz veya renkli keten üzerine işlen- miş çay ve masa örtüleri (1) dalma rağbettedir. Bugün modeli görülen bu örtü gayet sadedir, işi basittir, fakat çok zariftir. Renkli keten üzerine eb- Tulu koton perle ile işlenen bu küçük çiçekler (2) nazara pek hoş görünür. Pembe, sarı, kırmızı ebrulu renklerle bu çiçekler düğüm işi ve sap işi ile iş- lenmektedir, Modelde görülen çiçek- ler tabii büyüklüktedir. Sap ve yap- raklar yeşil yapılmalıdır. Örtünün ve peçetelerin etrafı ajur yapılmıştır. Elbiselerdeki lekeleri çıkarmak için kolay bir ilâç Ayni miktar amonyak, eter ve 90 derecelik ispirtoyu bir şişeye koyarak karıştırmalı, Bu ilâçla silinen elbise- lerin lekeleri umumiyetle çıkar, elbi- se temizlenir, Nevralji sancılarını geçirtmek için Yazın nevralji sancıları çok ıztirap verir. Bu sancıları hafifletmek için bir şişeye eter koymalı, ve içerisine erite- bildiği kadar kâfuru atmalı, Bu ilâç- Ja sancılanan yer ıslatılıp masaj yapı lırsa çok istifade edilir, Yüzün cildini korumak için Açık havada gezintide geçen bir günden sonra yüzün cildi fazla has- sas olur. Fikir fıkır kaynıyan dört bardak su içerisine bir avuç çam yaprağı atarak ateşten indirmeli, bir kapakla ağzını kapamalı, Beş dakika sonra kapağı açarak yüzü bu buhara tutmak çok faydalıdır, Üç kardeş tatlısı 50 gram iç badem, 100 gram pudra şekeri, 10 gram un, 75 gram tereyağı, 4 yumurta, 1 küçük kadeh rhum, ya- hut konyak, bir kahve kaşığı bikarbo- nat dö sut, rendelenmiş bir limonun kabuğunu almalı, Bademleri makine- den geçirmeli, yahut havanda döğme- li. Gayet hafif kısılmış gaz ocağı, ya- hut küllenmiş aleş üzerine tencereyi koymalı; içine yumurta ve şekeri ko- yarak telle vurmalı, Bunlar karışınca içine döğülmüş bademi, konyağı ve limon kabuğunu ilâve ederek telle çırpmakta devam etmeli. Güzelce hal- lolup kabarınca karbonatla karışmış ve elenmiş olan unu âzar azar ve ka- rışlırarak yedirmeli ve nihayet ateşte sulandırılmış tereyağı ilâve edilerek iyice karışlırmalı. Yağlanmış tepsiye dökerek hafif fırında yarım saat pi- girmeli, Bu pasta, krema, dondurma, meyva Salatası gibi şeylerle ikram edilir, Meyvalı sandviçler B. Ada, Nimet: 1 — Soğuk yemekler arasında sebeo sandviçleri mühim bir yer işgal eder. Sorduğunuz sandviçlerin ta- rini ; Hıyar turşulu sandviç: Çavdar ekme- Bine tereyağı sürünüz, üzerine ince yu- varlak kesilmiş hıyar turşusu diziniz, ha- fif karınızi biber serpiniz. Tereyağlı ekmek arasına çekirdekleri ayıklanmış domates, hazirlop yumurta, hardal konulursa sebzeli sandviç olur. Tereyağlı ekmek üzerine ince kesilmiş Grayyera peyniri koyunuz, onun da üse- rine çekirdeği çıkmış siyah zeytin yer. leştiriniz. Mayonezli sebze salatasını ikl ekmek kabuğu arasına koyarak sandviç yapmak ta mümkündür. 2 — Pirinç salatası şöyle yapılır: Tuz- ta sü ile pirinci yağsız pilây yapar gibi pişiriniz. (Bir pirince Üç su) Pirinç pişip kabarınca tabağa boşaltınız, üzerine )i- man ve zeytinyağı gezdirip karıştırınız. Yeşli ve siyah zeytin alarak çekirdekleri- ni çıkardıktan sonra pirince karışlırı- nız, Üzerine bol biber serpiniz. Tabağın etrafına yuvarlak kesilmiş hıyar, doma- tes ve yumurta dizerek süsleyiniz. Moda haberleri Parlak ve mat modası kundura ve çantalarda çok görülüyor. Mat olan siyah podösüet üzerine par- lak rugan işlemeler ayakkabı ve çantaları süslüyor. Yazın alçalan kundura ökçe- leri bir sanitm kadar yükselmiş- tir. X Elde örülen elbiseler modası her zamandan fazladır. * Sürahtan elbise modası de- vam etmektedir. A Dantel hissini veren ajurlu kumaşlar çok kullanılıyor. * Dudak ve yanak kırmızına tirnak kirmizini uydurmak mo dadır. 4 Ayni şekilde, devrik yaka ve düğmeli yapılar gece gömlekleri üe pijama ceketlerinin ön kıstm- ları fil tire işleniyor. X Kış modellerinde göğüs ve kalçalar hafif yuvarlak görün- mektedir, Hindistan cevizi karameli DELİ Hindistan cevizi ile ya- pılan karamel için bir bardak gayet koyu kestiriimiş şeker ağdası içerisine Yendelenmiş bir Hindistan cevizini ati- niz. (Sütünü kullanmayınız.) Küçük bir ikör kadehi anizet ilâve ettikten sonra dalma karıştırarak samani sarı oluncaya kadar ateşte pişiriniz. Yağlanmış mermer üzerine dökerek yayınız. Tamamiyle so- ğumadan parçalara kesip taksim ediniz. 2 — 100 gram gül suyu ile 100 gram kâfurulu ispirtoyu bir şişeye koyup ka- riştırınız. Yatarken yüzünüzün makiya- Jını temizledikten #onru bir pamuğu bu Miçla ıslatıp yüzünüzü siliniz. İstifade edeceksin Yünlü elbisedeki mürekkeb lekesi Kurtuluş No. 9, Samiye: 1 — Yünlü el- bise üzerindeki mürekkeb lekesini çi- kartmak için kolonya çok iyidir. Masa üzerine üç dört kata katlanmış bir havlu üzerine temiz bir sünger kâğıdı koyunuz. Mürekkeb lekesini bu sünger kâğıdı üzerine yerleştiriniz. Leke üzerine kolonya suyu vaporizatörle atınız ve bir pamukla bastırarak alttaki sünger kâğı- dına içirtiniz. Eğer mürekkeb dökülür dökülmez bu tertib yapılırıa Jeke çarçabuk çıkar, isi bile kalmaz. 2 — Kol altlarınızın fazla terlemesine çare olarak güzelca yıkandıktan sonra bikarbonat dö sudla pudralarınız, bir iki dakika sonra 'Talk pudrası sürünüz Te- sâirini görürsünüz. 3 — Düğün gece ise gece tuvaleti giy- melisiniz. Öğleden sonra beşte davet olu- nursanız çüy elbisesi ve şapka ile gidebi- Yirsiniz. Bosna kö ünde sellere karşı sedler yapılıyor ağlarla inanma, balon SARAN alamam Trakya umumi müfettişile davetli zevattan bir grup Eâirne (Akşam) — Meriç nehri nin feyezan yalağı içinde bulunan Bosnaköyünü bir kaç senedenberi ha- Tab etmiye başlıyan su baskınlarından korumak için esaslı surette sedler ile tahkimine karar verilmiştir. Zafer bayramı şerefine sedlerin ilk kazması büyük bir törenle açılmıştır. İlk iş olarak (50) bin liralık iş mü- teahhide verildi. Bu iş iki ayda bi- tecek ve gelecek yıl diğerlerine dahi devam edilecektir. Cumhuriyet idaresinin nimetleri- ni gören köylüler sevinçten çoşmuş- lardır. “Trakya umum müfettişi ge- neral Kâzım Dirik halka kısa bir nu- tuk söylemiş ve Atatürk rejiminin Trakyada ve devlet içindeki bilânço- sunu çizmiştir. Konyada feci bir || kamyon kazası Üçyolcu yük altında ezilerek öldü Konya (Akşam) — Sarayönü - Kon- ya arasında üç kişinin ölümü ile neti- celenen kanlı ve feci bir kamyon kaza- sı olmuştur. Bu hususta elde ettiğimiz malümat şudur: Arpacılardan şoför kunduracı Meh- met, sahip olduğu 47 numarali kâmyo- na tuğla ve kereste doldurarak şehrin dışından Sarayönü nahiyesine hareket etmiştir. Tuğla ve kereste yüklü olan kamyo- nun üstünde, Konyalı Mustafa oğlu Mehmet, tenekeci Hüseyin ve Köse Sait adlarında da üç yolcu bulunmaktaydı. Kamyon Akköprüyü geçmiş, fakat ora- da bulunan yokuşa çıkarken sür'atle kapaklanmış, dört tekerleği yukarıya gelmiştir. Üç yolcu orada, ağır yükün altında ezilerek çok feci şekilde ölmüş- lerdir. Yük şoför mahallinden yüksek bu- e için şoföre bir şey olmamış. e bee yükün ağırlığından ileri geldiği söylenilmekte, tahkikata devam olunmaktadır. Şoför tevkif edilmiştir. Manisa pamuk istihsalin- de birinciliği kazandı Manisada parke döşenmiş İnönü bulvarı Manisa (Akşam) — Bu sene Ma- nisa ve kazalarında pamuk mahsulü çök iyi durumdadır. Pamuk yetiştir- me itibarile Manisa birinci, Salihi ikinci, Turgutlu üçüncü, Kırkağaç dördüncü, Soma beşinci, Akhisar al- tıncı, Alaşehir yedinci olarak gelmek- tedirler, Umumi zeriyat 15.bin hektar yani 150 bin dönümdür. Manisa ve Sa» lihlide # bin hektar, Turgutluda 3 bin, Kırkağaçta 2 bin, Somada 1500, Alaşehirde 500 hektar pamuk ekil mektedir. Yerli koza ve Akâla isimleri- le iki cins üzerinden ekim yapılmak- tadır, Zeriyatın üçte ikisini yani 10 bin hektarını Akala ve 5 bin hektar rını yerli koza teşkil etmektedir, Önü” müzdeki sene mahsulün kâmilen AAkala olacağı ümid edilmektedir. Manisa vilâyetine pamuk yüzün- den senevi 2 milyon lira girmektedir. Satışlar Manisa ve kazalarında kıs” men köylerde ve kısmen de borsada y&” pılmaktadır, Umumi piyasa İzmirde olduğundan mahalli fabrikalar, çi kardıkları saf pamukları İzmire gön“ dermektedir, Fabrikaların azaldığın dan çırçırlanmıyan çiğitler İzmirdeki fabrikalarda çırçırlanmak Üzere sev kedilmektedir,