10 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

10 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Garbi amddla güreşbirin- cilikleri müsabakaları Fuar tiyatrosunda yapılan güreş müsabakaları çok güzel oldu Garbi Anadolu güreş birincilikleri müsabakalarından bir sahne İzmir (Akşam) — Pazar günü An- karada yapılacak Greko - Romen “Türkiye o birinciliklerine iştirak ede- cek Garbi Anadolu güreş takımının tesbiti için Konya, Aydın, Afyon, ve İzmir bölgeleri güreş ta- rasında müsabakalara Fuar nda başlanmıştır. Güreşler 56 kiloda Ali Sakatur (An- talya) ile Ali Osman Turan (Afyon) arasındaki müsabaka ile başlandı. Ali (Antalya) rakibini 1,30 dakikada tuş- Ja mağlüb etti, Bu güreşi ayni kiloda Osman (Konya) ve Feyzi Cengiz (Ay- dın) arasındaki müsabaka takib etti. Konyalı güreşçi ikinci dakikada tuşla galib geldi. 61 kiloda Hayri 'Tunç (Aydın), Mu- saffer Tozduman (Konya) karşılaştı. Jar, Aydınlı güreşçi 11,23 dakikada tuşla. galib geldi. Ayni kiloda Musta- fa Gündükler (Konya) ve İbrahim Akman (Afyon) güreştiler, 20 dakika devam eden güreşte Konyalıgüreşçi Faik güreşerek galib ilân olundu. 66 kiloda Zülfikar Gündüz (Aydın) ve Mehmed Akkar (Afyon) arasında- ki güreş alâkalı geçti, neticede Afyon- Iu Mehmed 6 nci dakikada rakibini tuşla mağlüb etti. Ayni kiloda Sıtkı Duraner (Konya) ve Yiğit Aslan (An- talya) güreştiler, Antalyalı güreşçi 5,40 dakikada tuşla galib geldi. 72 kiloda Doğan Erdinç (İzmir), Ali Çetin (Antalya) güreştiler. Tama- mile zevk ve heyecan uyandıran bu güreşi, İzmirli güreşçi kazandı, ayni kiloda Reşad Çelik (Aydın), Cemal Çetin (Konya) güreştiler. Aydınlı gü- reşçi 11,12 dakikada tuşla galib geldi. 79 kiloda İsmail Esingül (İzmir), Faruk Bakıcı (Konya) güveştiler. İs. mail 25 saniyede tuşla galib geldi. | İkinci devrede 586 kiloda Şefik Kan- | demir (İzmir), All Sakatur (Antal İ ya) yı 11,55 dakikada tuşla mağlüb | etti, ayni kiloda Ali Osman (Afyon), İ Osman Çay (Konya) arasında yapılan güreşle Konyalı güreşçi 1,26 dakika- da tuşla galib geldi. 61 kiloda Ali Berrak (İzmir), Hay- ri Tünçer (Aydın) arasındaki güreş çok zevkli ve heyecanlı geçti. Netice- hesabile galib ilân edildi. Ayni kiloda Muzaffer 'Tozduman (Antalya) ve Muzaffer Gündüklü (Konya) güreşti- ler, fevkalâde biroyun gösterdiler. Netleede Konyalı güreşçi sayı hesabile galib sayıldı. 66 kiloda Feridun Ünal (İzmir), Zülfikar (Aydın) güreşti. Türkiye serbes güreş şampiyonu olan İzmirli güreşçi, rakibini iki dakikada tuşla mağlüb etli. Ayni kiloda Mehmed Ak- kan (Afyon) ve Sıtkı (Konya) ara- sındaki güreş güzel ve heyecanlı eldu. Fevkalâde bir vücude malik olan Af. yonlu güreşçi 42 saniyede rakibini tuşla mağlüb etti, 772 kiloda Doğan (İzmir), Tahsin Filibeli (Afyon) günün en güzel gü- reşini yaptılar, İzmirli güreşçi sayı hesable galib ilân edildi. Ayni kiloda Ali Çetin (Antalya), Reşad Çelik (Ay- dın) güreşi yapıldı, Antalyalı güreşçi 2,9 saniyede tuşla galib geldi. 79 kilo Receb Zolk (Antalya), İsma- il -Esingin (İzmir) karşılaştılar İz. mirli güreşçi 12,30 dakikada tuşla galib geldi. Dömifnal müsabakalarında Türkiye birinciliklerinde Garbi Anadoluyu temsil edecek takım meydana çıka. İ caktır, Kastamonu futbol, güreş muhtelitinin müsabakaları Yaptığı müsabakalayda büyük bir varlık gösteren Kastamonu futbol takimi İzmir (Akşam) — Fuar niüyasebe- tile İzmire ve yurdun bazı yerletine seyahatler tertib eden Kastamonu futbol muhtelit takımı ile güreş takı- mı, yaptığı spor temaslarında mühim neticeler elde etmiştir. Evvelâ İzmirin Alsancak stadında İzmir muhteliti ile yaptığı müsabakada (2 - 0) mağlüb olan Kastamonu muhteliti, Manisa stadında Manisa muhtelitile yaptığı müsabakayı (6 - 1) gibi mühim bir İ farkla kazanmıştır. Gene Kastamonu takımı Eskişehir muhtelitile de Eski- şehirde yaptığı futbol maçını (3 » O), kazanmış ve futbolde ihmal edilemi- yecek bir kuvvet olduğunu ispat et- İmiştir, Kastamonu güreşçilerine gelince hepsi de seçme güreşçilerden mürek- keb takım, İzmir güreş takimile yap- tığı müsabakalarda (5 - 2) mağlüb olduğu halde Eskişehir güreş takımın na da (6 - 1) galib gelmiştir. de faik güreşen İzmirli güreşçi sayı | | Finlândiyalılar Şehrimiz. de maç yapımıyacak mi? Finlândiyalı (güreşçiler OAnkara karşılaşmalarından sonra İzmire git- tiler. Ve nisbelen zayıf Türk takım- larile yaptıkları ik! müsabakayı da galibiyetle nihayetlendirdiler- Avrupanın bu en kuvvetli güreş- çileri şimdi İzmirde bulunmakta- dırlı Memleketlerine avdet etmek muhakkak surette şel ba burada maç yap: Bugünkü vaziyete gi bakanın yapılması muhakkaktır. kat Türkiy: roular kâsif bulunduğu ve yapılan bütün müsabakalarda hasılat bakımından en fazla gelir terin ettiği cihetle hal. kının da spora karşı olün rağbeti her zaman kolaylıkla isbat edilen şehrimizde-*bu “kıymetli güreşçilerin müsabakalârını göstermemek büyük bir hatadır. Güreş federasyonile bu müsabaka- ları organize edenlerden bu kiymetli pehlivânlârın müsabakalarından İs- tanbulu mahrum etnicmelerini pek haklı surette isliyebijiriz. Bu istek zaten mili sporumuz olan güreşin şöhreti bamjnada lâzımdır. Bundan evsel mühtelif vesilelerle şehrimize gelen nişbelen zayıf te kimlarin minder üstünde itişmele- rini seyreden halkığuz artık böyle zayıf takımların müsabakalarına ka- Fa. in en müte- nıksadılar. Biraz da Finlândiyalılar gi- bi kuvvetli kadrolar karşısında kendi güreşçilerimizi görmek ve onların son vaziyetleri. ile kudretleri hakkında esaslı bir malümat edinmek istiyorlar. Güreşe caln merakları yüzünden zayıf takımların müsabakaları için İstirahatlerini ve gece uykularım terk ederek stada gelen'Spordü halkı- mızın böyle kuvvetli takımların. mü- sabakaları hakkındaki bu düşünec- leri haklı değil midir? Finlândiyalların Ankara ve İzmir- de yaptıkarı müsabakaları radyo ve gazetelerde takib etmek. sporcuları tatmin etmekten gem uzak olduğu tabiidir. Bütün İstanbul sporcuları Finlân- diyalı güreşçileri şehrimizde bir ke- re olsun görmek ve müleaddid kere- ler Avrupa şampiyonu olmuş eleman- lan karşısında bizim güreşçilerin de kudretlerini ölçmek istiyor.. Güreş federasyonunun ku iş ile yakından alâkadar olmasını ve bu müsabaka- ları temin etmesini biz de bekliyoruz. Finlândiyalı güreşçilere albüm veriliyor Bir haftadanberi şehrimizde bu- lunan Finlândiya güresçilerine Türk spor kurumu tarafmdan Türkiye nin güzel manzarslarını gösteren ve içinde son yapılan milli karşılaşma- ların enstantanelerinden bazı pozlar buülnan bir albüm hediye edilmesine karar verilmiş ve bu albümler he nilanmağa başlanmıştır. Çocuk Esirgeme kurumu Gü- neş klübüne bir kupa hediye etti Müli küme müsabakalarında hiç mağlüb olmadan şampiyon çıkan Güneş klübüne, Çocuk Esirgeme ku- rumu tarafından bu kıymetli şam- piyonluğundan dolayı bir kupa ve- rilmesi kararlaştırılmış ve kupa ku- rumun Ankara merkezinden İstan- bul mıntakasına gönderilmiştir. Üstünde ; (Çocuk Esirgeme. kuru- munun 1937 - 1938 yılı milli küme şampiyonu Güneş klübüne armağa- nı:. Ankara) . yazılı olan kupa spor muntakası tarafından güneş klübüne merasimle verilecektir. Davudpaşa Gençler Birliği üyelerini davet Davudpaşa Gençler Birliği ından: Sümer Klübünün Birliğimize iltihakı- mın heyeti umumiyeye arzı ve nizamna- meye bazı mrddele* ilâvesi için 18/0/188 pazar günü sant 10 da yapılacak fevknlâ- da; toplantıya üyelerin gelmeleri önemle bildirilir, Başkanlı- SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM Tefrika — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur No, 201 4 Prens Sabahaddin, Cemal paşanın müdahalesile tahliye edildi ve bir müddet sonra Parise gitti Bir de 31 Martta ve bunu velyeden | günlerde asi askerler tarafından öldü- rülen asker ümera ve zabitlerinin kan-| lan daha akıp dururken tâbur, tabur -| Yıldıza giden bu askerlere Abdülha- mid Harem dairesinden araba İle ma- beyine gelerek ve bizzat iltifat etmek- le kalmıyarak âsi ve katil -silâhen- dazları yanına çağı'mış ve hilâfet ma- kamanın, Osmanlı tahtının kudsiyet ve şerefini düşün şerek kendilerile konuşmuş idi, İhtilâlin Öçüncü per. şembe günü asi bahriye askerleri Âsa- : Ali r fik zırhlısı risi binbaşı Kabuli beyi tehdidlerin envatle Yıl za getirmişlerdi. Abdülhamid İçi den mabeyine ve pençere önüne gele- rek, elile işaret edip asilerden ikisini çağırmış mâbeyin başkâtibi Cevad be- yin birkaç kere ihtarma ve ricasina rağmen bunlarla pencerenin önünde ayrı, ayrı Jâkırdı etmişti. Cevad bey: Bunlarla görüşmek zatı şahane- nize yakısmaz! Demesile Abdülhamid: — Biz yalağımızda yatarken ne için yansınlar, sormıyalım mı? demişti. Sonra Ali Kabuli bey kendisinin gö- zü önünde asiler tarafından süngüler- Je öldürülmüş, sürüklenerek saray ci- varında bir ağaca asılmışlı. Bahriye silâhendaz taburu sanca- ğında muallâk bulunan birinci Me. cidi nişanı ibtilâlin birinci günü asi- ler sancağı cebren aldıkları esnada zabitler o tarafından çıkarılmış iken Abdülhamid âsi askerin elinde bulu. nan bu sancağa yeniden ve sarayın kapısı önünde ayni rütbeden bir nişan talik etlirmişti. Yıldız sarayı civarın. da oluran süvari Ertuğrul alayından dört, beş genç mektepli zabit dahi vah- şiyane bir surette katledilmişlerdi. Bunlar Abdülhâmidin bu ihtilâlin muharrik ve müşevviki olduğuna de- hi teşkil eder. Askeri ihtilâlin ve bu vasıta ile ir. ticaın zuhuru suret ve sebeplerini hü. lâseten gösteren bu mazbatamızı tak- dimden maksad keyfiyeti umumun tedkik ve intibahıma arzederek bu ka- dar fecialara, idamlara sebep olduğu- na cereyan eden muhakemelerle vic- dânen kanaat hasıl olanı Abdülhami- din dahi muhakemesini talep ve tek- Jif etmekten ibarettir, Kararları ve hükümleri âmme ef- kârmca son derece dikkatle tedkik ve takip kıınmakta olan heyetimizin hakkı izhar ve adaleti Icradan başka bir harekette bulunmadığını göster. mek için bu mazbatamızın aynen neş- rine müsaade buyurulmasıni istirham eyleriz. | Divanı harbı örfi tarihe ikinci bir on âltıncı Lüi yadigâr bırakmak mı istiyordu! Müverrih Ahmed Refik bey bana İttihad ve Terakki kabinesinin Evkaf nazırı Hayri efendinin kendisi- he Abdülbamiğin bu meselede alâkası olmadığını temin ettiğini söylemişti. Ancak divambarb 31 Mart hüdise- sinde yaptığı tahrikler ve âsilere titi- fatlarla kalmıyarak Ali Kabuli beyin kendi gözleri önünde itlâfına müsaid bulunmasını kıyamda alâkası oldü- ğuna delil ad ile Abdülhamidin de muhakeme altına alınmasına karar vermişti. Divanı harbın bu kararı ihtiva eden mazbatası erküânmarbiye reisi Ali Rıza paşa tarafından Hüseyin Hilmi paşa sadaretinde kabineye sevkolun. du. Şeyhislâm Sahib Molla bey buna şiddetle itiraz etti. Vükelâ ittifak ile maâzbatayı icraya koymamağa karar verdiler ve divaniharb kararını icra- siz bıraktılar. Abdülhamidin” irade ile mahkeme kararlarını iorasız biraktırdığ: olurdu. Meşrutiyet devrinde de kendi aley- hinde örfi dahi olsa bir mahkemeden sadır olmuş kârar böylece Icraya ko. nulmamıştır. Osmanlı saltanatında padişahların inzivaya çekilmesi, hal'i, hapsi, itlâfı vakaları vardır. Fakat bunlardan bi» rinin muhakeme altına alınması hak- kındaki bu karar biricik bir hâdise olarak kalmıştır. #“. Hareket ordusu İstanbula girdiği zaman şehzade Bürhaneddin efendi kız kardeşi Naile sultanın Ortaköyde- Ki sarayında bulunuyordu. Bu sırada Kadıköy Rıhtım şirketi mühendisle- rinden birine müracaat edilerek efen- diyi kaçırtmak üzere beş yüz alın teklif olunmüştu; fakat buna imkân bulunulamamıştı. Mahmud Şevket paşa miralây Galib ye Beyoğlu mutasarrıflığına tayin olu- nân Mazhar beyler refakatinde gön- derilen mem la Bürhanedâin efen- diyi harbiye nezaretine getirtti ve biz- zat istintak etti. Abdülhamid hareketinden evvel şehzadelerine kızlarına birer mik- te ra tevzi etmişti. Bürhaneddin efendinin üstünde yirmi bin liralık nakid ve çek bulundu. İptida Bürhuneddin efendinin. de Selâniğe babasının yanıma gönderi mesi düşünülmüştü. Damad Arif Hik- met paşanın müracaatile bundan vaz- geçildi. Bürhaneddin efendi için Zeki paşa konağı isticar olundu. Efendi ailesile beraber oraya nakletti. Muhafayasınea Yakub Cemil ve Pertev beyler memur edildi. Kapısına bir polis ile bir de ka- nun neferi konuldu. Konak içine bir de askeri müfreze yerleşfirildi. Bu hal epey müddet devam etti, Efendi gez- meğe: çıktıkça muhafız beylerden biri, yahud ikisi kendisine refakat eder di, Sonra bu nezaret ve tarassud git- tikçe gevşedi. Şehzadenin istediği za- man serbestçe çıkıp gezmesine müsa- ade olundu. Saraydan çıktıktan sonra sermusâs hib Cevher ağa Kuruçeşmede bir ev- de saklanmışlı. Divanıhârbee üçüncü musahib Nadir ağadan Cevher ağanın nerelerde bülunâabileceğine dair alınan malümat üzerine Cevher ağla gizlen- diği bu evde ele geçirilmişti. Cevher ve Nadir ağalar harbiye ne- zaretinde bir odada yalırılmışlardı. Cevher ağa Nadir ağaya sarayda ki- min jurnalları bulunduğunu habeş di- lile sormuştu. (1) Cevher ağa kendi- sihin kurtulmak ihtimali olmadığını Nâdir ağadan aldığı cevablardan o ge ce anlamış olacaktır. Hareket ordusu. İstanbula hâkimi olunca Ahrar frkasının merkezi basıl- mış, bulunan evrakı divanı harbe tev- di olunmuştu. ii Fırkanın İstanbulda kalan ileri ges Tirleri toplanarak verdikleri bir karar ile » tabii, bu kararın İttihazında örfi idarenin tesiri olmuştur » fırkayı fcs- hettiler. Sabahaddin beyin sütkardeşi ve Os- mânli gazetesinin sahibi Ahmed Fazlı; bey tevkif olunmuştu. Sonra divanı harb reisinin tavsiyesi üzerine gazete sini neşirden vazgeçti ve tahliye edil- di. Sultan Reşadın cülüsuna takaddüm eden gece de prens Sabahaddinin Pen- dikteki ikametgâhı askerle çevrildi. Sabaha karşı Sabahaddin bey yate- gından kaldırıldı. Kendisini almağa gönderilen bir istimbola bindirildi. Validesi Seniha sultan oğlunu yalmız bırakmağa razı olmadı; birlikte Azizi- ye karakoluna, oradan Harbiye neza- reline gittiler, Sabahaddin bey Serasker ka) birinci katta meydana nazır nda odas da yirmi dört saat mevkuf kaldı. Son-, Sabahaddin beyi nezdine celbetti; tev- kifinden haberdar değilmiş gibi dav- yanarak itizar ile serbest bıraktı, İs- tanbul Merkez kumandanlığına tayin edilmiş olan erkânıharbiye binbaşısi » Remzi bey de » avcu taburlarından birinin eski kumandanı; sonra sultan Reşadın başyaveri matbuata şu tebii- ği verdi: (Sultanzade Mehmed Sabahaddin beyin tevkifini icab ettirecek hiç bir delil mevcud olmadığından hürriyet» leri maalitizar iade edildiği ilân edis Yir.) 15 nisan 325 (Arkası var) (1) Nadir ağanın Taninde intişar ede beyanatı,