14 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

14 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Çekoslo vakyada kanlı hadiseler (Baş tarafı 1 inci sahifede) zalardarı birinin camekânında bir Çek ölü olarak bulunmuştur. Çarpışma es- nasında Südetlerden bir kişi ölmüş- tür. Şebeger'de 1000 Südetten mürekkeb kalabalık bir kütle sosyalist partisinin Hâalkevine taarruz etmeğe teşebbüs et- miş ve bu meyanda 20 el kadar silâh atılmıştır. Aş'da güçlü kuvvetli adam- lar yolları kesmişler ve Südetler de dört yol ağızlarını tutmuşlardır. Nas- yonal - sosyalistlerden biri sokaktan geçmekte olan sosyalist partisinin kâti- bine ateş etmeğe teşebbüs etmiştir. Nydek'te 4000 Südet sosyalist partisi halkevinin kapısını kırmıştır. Gablonz'da Hitlerin nutkunu müto- akib 10,000 Südetin iştirakile teşkil edi. Jen bir alay «Hel Hitler» diye bağırmış ve şehremanetine gamalı haçlı bayrak çekmiştir. Prag 13 (A.A.) — Dün gecedenberi ve nizama riayete davet ederse alı- nan istisnai tedbirleri kaldırmkta hiç bir mahzur görmiyeceğini bildirmek- tedir, Bu cevap Südetlere tebliğ edilmiş, fakat Südetlerden buna henüz hiçbir | cevap almamamıştır. Praga gelmesi beklenen Südet dele- gesi saat 23 te henüz gelmemiştir. İngiliz kabinesi toplandı Zondra 13 (A.A.) — Toplantısına saat 16 da nihayet vermiş olan kabi- ne, Pragdan gelen haberler üzerine saat 18 de tekrar toplanmıştır. Top- lantıya Başvekil, Hariciye, Dahiliye, Maliye, Mili Müdafaa, Harbiye, Bah- riye, tegrafla Londraya davet edilen Hava Nazırlarile Erkânıharbiyenin mütcaddid şefleri iştirak etmiştir. Saat 22 de yemek için kısa bir fa- sıladan sonra tekrar toplanan kabi- ne, saat 23 e kadar müzakerelerde bu- Südet Almanları mıntakasında kanlı hâdiseler olmaktadır. Şimdiye kadar 12 kişi ölmüş ve 18 kişi ağır surette l yaralanmıştır. Eğer'le telefon muhaberatı kesilmiş- tir. Südetler Çek hükümetine ültimatom gönderdi Prağ 13 (AA) Südet partisi | mensplarının öğleden sonra Eğer'de Henleinin nezdinde yaptıkları bir toplantıdan sonra Çek hüküme- tine bir ultimalom gönderilmesi ka- Tarlaştırılmıştır. Bu ultimatomda hükümete Südet “| mıntakalarında alınan istisnai ted- birlerin kaldırılması için 6 saat müh- let verilmesidir. Bu müddet saat 18,30 dan itibaren başlamıştır. Ultimatomda hükümet polisinin Almanların ekseriyet teşkil ettikleri mıntakalardan çekilmesi, zabıta işi- nin mahalli belediye reislerine veril. | mesi ve asayişden bunların mesul tutulması, memleketi müdafaa eden &skeri kıtaat mevcutlarının âlelâde zamandaki miktara indirilmesi ve bu tedbirlerin alâkadarlara radyo ile bildirilmesi taleb olunmaktadır. Ultimatomda bu mutalebat kabul edilmediği takdirde vaziyetin müs- takbel inkişalından Südet partisinin hiçbir mesuliyet kabul edemiyeceği bildirilmektedir. Çeklerin cevabı Prağ 13 (A.A.) — Hükümet Südet- ere verdiği cevapta, alınan emniyet tertibatı bir takım itirazlara sebeb olduğu takdirde hükümetin Prağa gelecek olan Südet delegeleri ile bun- lar hakkında müzakerelere girişme- ğe hazır olduğunu, şayet Südet par- tisi kendi mensuplarına hitaben bir beyanname neşredek onları kanun Dahiliye Vekili (Baş tarafı 1 inci sahifede) Sayın Dahiliye Vekilimiz, gazeteciler | tarafından istikbal edilmiştir. B. Şük- rü Kaya, kendisine hâs tevazu ve ne- | zaketle bütün meslektaşların ellerini birer birer sıkmış ve kendilerile muh- telif memleket işleri etrafında hasbi. hal etmiş, gazetecilik mesleğinin istik- bali, hazırlanan nizamname esasları etrafında bazı irşadlarda bulunmuş- tur. Bayın Dahiliye Vekilimizle gazeteci- lerin bu müsahabesi saat on sekize ka- dar devam etmiştir. Marsilya liman ihtilafı bitti Paris 13 (A.A.) — Müteahhidlerin sendika mümessillerile Dok amelesi sendikalarının mümessilleri saat 20 de Marsilya limanı ihtilâfna nihayet veren itilâfı imza etmişlerdir. Teşekkür Validemizin vefatile duçar olduğu- müz büyük kedere bizzat mektup ve- ya telgraf taziyetlerini beyan etmek suretiyle iştirak eden ve cenazesine gelmek lütfünde bulunan muhterem Ti ayrı teşekküre imkân bu- lamadığımızdan, minnet ve şükranla- nmızın âlenen bildirilmesini sayın gazetenizden rica ederiz. Ailesi namına: zevata, | kubulan hâdiseler lunmuştur, Lord Halifaks, Başvekilin yanından ayrıldıktan sonra doğruca Hariciye Nezaretine gitmiştir, Nazırlar meclisi toplandı Prag 13 (A.A.) — Evvelki gece vu- üzerine nazırlar meclisi bu sabah toplanarak bü hüdise- lerin vehameti ve mahiyeti karşısın- da alınması lâzım gelen tedbirleri tes- bit edecektir. Bu hâdise ile alâkadar olarak Südet mebuslarından kundt ve Rossche buşvekil Hodza tarafından ka. bul edilecektir. Prag 13 (A.A.) — Burada hasıl olan umumi kanaate göre kongrenin içtima tarihi olan 15 İlkteşrine kadar Südet- ler işi halledilmediği takdirde plebisit meselesi muhakkak surette bir kere daha ortaya çıkacaktır. Çek hükümetinin resmi tebliği Prag 13 (A 4.) — Aşağıdaki tebliğ neşredilmiştir: «Bâzı minlakalarda gece siyasi ma- hiyette şiddelli hareketlere tevessül edilmiş ve inzibat memurlarile ihti- lâflar çıkmıştır. Bunun üzerine hü- kömet, umumi nizam ve âsüyişin ih- 141 edildiği mıntakalarda örji idare ilânma karar vermişlir. Şimdilik bu tedbir Şebeğer, Nydek, Neudek, Pri- seknis, Pressnitz, Loket, Elboğen ve Kadan mıntakalarında tatbik edile- cektir. Hükümet, halkı sükünete da- vet eder. Emniyet organları kanunu, nizamı temin etmeğe tamamile kâji gelecektir.» Pressnitz, Saksunya hududu civâ- rında Chemnilz şehrinin ve Henlein karargâhı Aş'ın karşısındadır. Elbo- gen, Leitmeriiz istikametinde Ossig civarında ujak bir kasabadır. Kadan ise ayni mıntakada Eger nehri üze- rinde kâindir, Sirkeci meydanı (Baş tarafı 1 nci sahifede) Sirkeci meydanı, istasyonun şehre çıkış kapısı cihetinde açılınca, İstas- yonun deniz cephesinde, hâlen garın karşısında çalgılı gazinonun bulun- duğu sahada büyük bir park yapıla caktır. Parkın önünde yuvarlak bir gazino olacak, arkasında da muhtelif mağazalarla büyük bir ambar inşa edilecektir. Mağaza, ambar ve banli- yö peronu inşaatına sarfedilecek pa- ra 100,000 lirayı bulmaktadır. Devlet Demiryolları bir hayli fedakârlık yap- maktadır. Çünkü yıkılan binalardan Alınan âylık tutarı az değildi. Fazla olarak, Sirkecideki caminin istimlâki- ne 31,000 lira sarfedilmiştir. Müstakbel Sirkeci meydanının âçi- labilmesi için istimlâki muhakkak olan binalar, Çatalca ve Edirne oto- büslerinin durak yerinden itibaren” tramvay cadesini takiben Sirkecideki kavse kadar olan adadır, Bu adanın istimlâki için Nafia Vekâletile Bele- diye arasında temaslara başlanmış- tır. Bu binalar yıkıldıktan sonra tram- yayla seyahat edenler otellerin önün- den bile meydanı görebileceklerdir. Esasen tramvay meydanın etrafın- dan dönerek Eminönüne gidecektir. Meydanın etrafına ve denize kadar uzanacak olan geniş caddenin iki ta- rafına ağaçlar dikilecektir. Bu suretle İstanbul, Nafia Vekâleti- nin gayretile, çok güzel bir meydan Tahir Yahya Okyay daha kazanacaktır, İ Janet Mak Donaldın, Nelson Edynin iPEK Singması Yarın akşam yeni sinema mevsimine başlıyor Mili filimciliğimizin inkişaflle Türk- geye çevrilen filimlerin çoğalmasın- da mühim bir mevki işgal etmekte olan İPEK sineması yeni sinema yılı- na yeni ve muazzam hazırlıklarla başlıyor. Halkımızın 'Türkçeye çevrilen filim- lere gösterdiği büyük rağbetten cesa- ret alan İpek sineması bu sene 15 ka- dar büyük filmi güzel dilimize çevir- meğe karar vermiştir. Bu filimlerin çevrilmesinde büyük bir itina göste- rilmiş ve yalnız en büyük ve hare- ketli filimler intihab edilmiştir. Bü- tün dünya sinemacıları arasında «Sinemanın Mucizesi» işmi verilen «Kasırga» ve «Marko Polonun Müthiş Maceraları» bu filimlerin başında gelmektedir. Halkımızın komedi filimlere gös- | terdiği rağbet nazarı dikkate almarak bilhassa bu çeşit filimlerin de Türk- çeleştirilmesine ehemmiyet verilmiş- tir. Lorel Hardinin er son ve en güzel eseri «Lorel Hardy İsviçrede, geçen sene şehrimizde ancak bir filmi gös- terilmiş olmasına rağmen muâzzam bir muvaffakıyet kazanan «Üç Ahbab Çavuşlar» in en sön «Üç Ahbab Ça- vuşlar Operadas ve «Üç Ahbab Ça- vuşlar Anforcus isimli iki film Harold Liyod «bul nin «Profesör Kendini Korus filimleri bu sene İpek | $inemasının en büyük muvaffakıye- tini temin edecek filimlerdir. Hükümetimiz sinema vergilerini indirmek suretile Sinemstıliğa ie kadar ehemmiyet verdiğini göseter miştir. Bunun ilk semeresi olarak memleketimizde Mil filimciliğimiz yeniden canlanmıştır. Meselâ İpek- film stüdyosunda Darülbedai artisi- leri üç büyük filim hazırlamağa baş- Jamışlardır. Bunlardan birincisi, Mü- sahip zade Bay Celâlin «Aynaroz | Kadısı» filmi tamamlanmış bulunü- yor. Bu filimde baş rolleri Hazım, Vasfi, Galip, Behzad, Şevkiye, Halide Muammer ve Mahmud gibi kıymetli artistlerimiz üzerlerine almıştır. Ya- pılmakta olan ikinci filim başrolü Bay Ertuğrul Muhsin temsil edeceği «Kıskanç» isimli büyük bir dram fi- midir. Ecnebi filimleri arasında seçilen fi- Yimlerin isimleri şunlardır: Norma Şererin temsil ettiği Marie Antonette, müştereken yarattıkları Senorifa, Harry Baur'ın meşhur Taçlı Canavar. Ronald Kolman'ın «Serseriler Kralı | Hans Albers'in «Casanovâs Anna Bell ve Tyron Powel'in «Süveyş Kanalı Doleres Del Rio'nun «Düşman Bayrağı Altında» Fred Mac Murrey'in «Ka. | natlı İnsanlar» Jean Gabin ve Dita | Parlo'nun «Harb Esirleri: Loretta Yung ve Richar Freenin temsil ettik- | leri «Dört Namus Nöbetçisi» E. Ro- | binson'un «Son Gangster» şaheseri, | Roman Navârronun Türkçe sözlü ve | Şark musikili Şeyhin öğlu filimleri | bu sene göreceğimizen güzel fi. Yimler arasında bulunmaktadır. İpek sineması bu sene duhuliye fiatlarını geçen senelere nazaran mü- him miktarda kırarak hususi koltuk- lar 45, balkon 85, birinci mevki 25 kuruş olmak üzere tesbit etmiştir. Sinemanın dahilinde büyük deği- şiklikler yapılmış, balkon genişletile- rek giriş ve çıkış kapıları arttırılmış ve yeni bir balkon salonu ilâve edil- miştir. Ayrıca balkonun bütün kol- tukları da tebdil edilmiştir. İPEK sinemasına yeni ve muvaffa- kıyetli bir sinema yılı temenni ede- Tiz, Donanmamız Ege sularında İzmir 13 (Telefonla) — Limanımız- da bulunan donanmamız bu sabah Ege sularında müşterek talim hare- ketlerine çıkmıştır, ERTUĞRUL SADİ TEK TİYATROSU SON TEMSİL NUR BABA Zayi — İstanbul Emniyet Müdürlü- günden aldığım 22/9/837 tarih ve 31/1583 numaralı İkamet berkeremi zayi ettim Yenisini çıkaracağımdan eskisinin hükmü olmadığmı ilân eylerim. Unkapanı: Gazi « Köprüsü ustalarından İngiliz tebaasından, Frank Trayhorn Dün saat 17 buçukta Bebekten Eminönüne gelmekte olan Bebek - Eminönü tramyayının arka vagonu, Karaköyde üç yol ağzında yoldan çık- mıştır. Bu yüzden seferler bir saat vagonun yola sokulmasına çalışıldığı sırada Karaköyün hali görünmekte- dir, Bu akşam ME L EK sinemasında Yeni ve müstesna filmleriyle yeni sinema mevsimine başlıyor. İlk program: ŞEN — EĞLENCELİ — ZEVKLİ, BÜYÜK bir KOMEDİ SÜT KARDEŞLER Baş rollerde: MENRİ GARAT — MEG LEMONNIER Programa ilâve olarak: İngiltere kralı 8. M, VI Jorj'un Parisi ziyareti, Kral ve kraliçenli muvasalâtı — Yapılan istikbal resimleri — Versailles de verilen tai fet — Garden parti ve balolar — Geçit resimleri bütün teferrjlatiyle mektedir. Ayrıca: PARAMOUNT DÜNYA HABERLERİ YENİ TENZİLÂTI1 FİATLAR; Hususi lüks mevki 50, birinci ve balkon 35, İkinci 25 kuruş. Melek Gişesi bugün sabahdan itibaren açıktır. Numaralı koltukların er- kenden aldırılması rica olunur. Telefon: 40868 BULMACAMIZ 1 — Şiddetli fırtına yapan bir rüsgür - Küpek, 2 — Emir ve arzu - Eşarp. 3 — Az kaynamış yumurta - Urgan. 4 — Tutan âzamız - İtalyan paran, 5 — Çam ağacının yağlı kısmı - RâcL & — Yaydan fırlar - Nota - 7 — Dermansız. 8 — Dünya - Yüksek tepe. 9 — Kalın kafalı - Lisan. 10 — Mutlaka - Nota, Yukarıdan aşağı: 1 — Kireç yapılan yer. 2 — Geçld - Tersi güzel sanattır. 3 « Terek - Hali yer. 4 — İstanbulun deniz ortasındaki say- fiyeleri - vilâyet. SE Fasla » İçki, Yuva - Kabadayı. İbadet. 9 —14 1 - Reklâm. 10 — Tastamam - Beyan edatı. vi 6— 7 8 Kıyak, Apar, 4 — inayet, Are, 5 — Halat, , & — Av, Keder, 7 — Sez, ae B YE” eke, 5 — Otağ, Lira, 10 — Dana 13/9/938 Türk borcu I, Peşin Türk borcu IL, Peşin 19,10 Türk borcu TI, Peşin 19,10 PARA ve ÇEKLER (Kapanış rr Londrs 1 8terlin New-York 109 Dolar Paris 100 Frank Milâno > 100 Liret Cenevre (o 100 İsviçre Pr. Amsterd. 100 Florin Berlin 100 Rayhşmark Brüksel (o 100 Belga Atina 100 Drahmi Bofju 100 Leva Prag 100 Çekoslovak Kr. Madrid Oo 100 Pezeta Varşows o 100 Zioti Budapeşte 100 Pengo Bükreş o 100 Ley, Belgrad (o 100 Dinar Yokohama 100. Yen Btokholm 160 İsveç Er. 90 Yeni sinema mevsiminin ilk bü- yük filmi ve sinema tekniğinin son harikası YER ALTI- HAKiMİi 25 kısım tekmili birden Baş rolde: Cine AUTRY 20,000 metre yer altında 500 sene sonrayı gösteren akıllara hayret veren muazzam fantastik film: Bugün matinelerden itibaren ALKAZAR Sinemasında başlıyor. samuz, Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lâzımdır. Receb 19 — Ruruhızır 132 B. İmsak Güneş Öğle İkindi Akşaim Yatsı BR. 935 1114 547 919 1200 133 Va, 358 5371210 1542 1821 1956 İdarehane: Babsâli civari Acımusluk #okak No. 13 16 Eylül: Bu Cuma ASRİ SİNEMA Kışlık sinema mevsimine YAZ FİATLERİYLE BAŞLIYOR. Her programda 2 film Cumartesi ve Pazar günleri fiatlarda biç bir zam yoktur. İlk açılış programı: MARIE STUARD Baş rollerde: FREDERİC MARCH ve K. HEPBURN