9 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

9 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

9 Teşrinievvel 1938 Başvekil, B. Funk şerefine! Il 'Çiflikte bir ziyafet verdi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Kurtoğlu ve refikaları hazır bulun- muşlardır. Ziyafet pek samimi bir hava içerisinde geçmiştir. Yemeği | müteakib bayan Celâl Bayar, bayan | Funk, bayan Von Keller, bayan Şs- kir Kesebir, bayan Kurtoğlu ve ba- yan Keşmir Çiflikte bir araba gezin- tisi yaparken araba devrilmiş ve ba- yanlar mühim bir ârızaya uğramadan kazayı atlatmışlardır. Alman İktisad Nazırının refikaları bayan Funkun sol kolu incinmiştir. Nümune basta- neşinde lâzımgelen ihtimam ve te- davi yapılmıştır. Doktorların verdiği rapor aynen ikinci maddededir. | 2 — «Nümune hestanesi tarafın- dan verilen rapor: Alman İktisad Nazırı Bay Dr. Funk refikası bayan Funkun muayenesin- de sol omuz tardidiile söl omuz Tuxationu görülmüş ve luxatlon der- hal reddedilmiştir. Vaziyeti umumi- yesinde endi mucib hiç bir hal | Jtalyadaki yoktur. Bayan Funk oteline dönmüş- tür. imza: Dr. Nureddin Aruman 3 — Çok neşeli ve samimi geçen bu ziyafeti müteakib yukua gelen bu müessif kaza sebebile Başvekil Celâl Bayar ve ziyafete hazır bulunan Ve- killer ve refikaları ve Berlin büyük elçimiz Hamdi Arpağ, Nümune has- tanesine gelerek ekselâns Funka ve büyük elçi Von Kellere teessürlerini bildirmişler ve hastanın ahvali hak- İ kında emniyetbahş malümat alarak avdet etmişlerdir. Nazır gelecek hafta Sofyada bekleniyor Sofya 8 (A.A.) — Almanya İktisad Nazırı Dr. Funk, Türkiyeden avde- tinde gelecek hafta Sofyayı ziyaret edecek ve iki memleketi alâkadar eden ticâri meseleler hakkında mü- Amerikan yahudilerinin vaziyeti (Baş tarafı i nci sahifede) Bu tedbirler, İtalya tabiyetinin ik- tisabına dair yeni bir kanun tanzimi- ne intizaren tatbik edilecektir. Yahu- dilere gösterilen müsaadet, Yahudi- lerin İtalyaya karşı alacağı vaziyete göre ya tevsi veyahud lâğvolunacaktır. Amerikanın İtalyaya verdiği nota i Vaşington 8 — Hariciye Nezareti | ü B. Welles İtalyada | bulunan Amerikan tabiiyelindeki Ya- küdilerin vaziyeti hakkında Roma- daki Amerika sefiri tarafından İtal- yan hükümetine verilmiş olan nota- y gâzetecitere okumuştur. Nölada Amerikâ ile İtgiyanın ken. di memleketlerinde yaşıyan öbür ta- Yaf tebeasına kendi tebealarına mah- sus olan hakları bahşetmekte olan muahedenin bitmesine nazaran Ame- rikanın kendi toprağında yaşıyan bü- tün İtalyanlara Amerikan kanunla. rından İstifade etmek hakkını bah- şetmeğe devam ettiği hatırlatılmak- | ta Roma hükümetinin de İtalyada ya şâmakta olan Amerikan tebeasına milliyet ve mezhepleri her ne olursa olsun ayni hakları vereceği ümidi iz- har edilmektedir. Bir Amerikan yüksek hâki- minin B. Mussoliniye bir müracaati Nevyork 8 — Nevyork vilâyeti yük. sek mahkemesi hâkimlerinden B. Salvatore Cotillo B. Mussoliniye bir telgraf çekerek İtalyanların Yahudi- lerle evlenmesini menneden kararna- menin tatbikini Yahudi davasını mü- dafaa için Romaya gidinceye kadar tehir etmesini taleb etmiştir. B. Cotillo mühim şahsiyetler, dev- let ricali ve muhtelif mezheplere men- sup adamlar tarafından kendi namla- rma Romaya giderek Yahudilik me- selesinin müsamahakâr (bir şekilde tedkik ve mütalâa edilmesini talep etmeğe memur edildiğini beyan etmiş, B. Müssolininin cevabını beklediğini ilâve etmiştir. B. Cotillo İtalyan Ku. ron nişanının komandor rütbesini haizdir. Faşist meclisinin ikinci içtimai! Roma 8 (A.A.) — Büyük Faşist | meclisi Mussolininin riyasetiride ikin. ci içlimaını akdetmiştir. Başlıca ha- rici siyaset meselelerinin müzakeresi. | ne tahsis edilen bu toplantı saat 27 | de başlamış ve saat bire doğru bitmiş. tir. İçtimadan sonra neşredilen resmi tebliğe nazaran meclis, mebusan mec» Msi yerine kaim olucak ve 1939 mar- tında toplanacak olan korporasyon hüzmeleri meclisi ihdasına müteallik kanun lâyihasını tasvib etmiştir. Meclis ayni zamanda milli körpo- rasyonlar konseyinin islâhına müte. allik kanun lâyihasını da tasvib et. | miştir. 'Tebliğ, harici siyaset hakkında hiç. bir imada bulunmamaktadır. Meclisin üçüncü içtima bu akşam saat 27 de lee Alman Musevilerinin pasa- portları ibtal edildi Berlin 8 (A.A.) — Dahiliye Nezare- tinin bir emrile Almanyada oturan bütün Yahudilerin pasaportları bu- günden itibaren iptal edilmiştir. Berlin 8 (A.A.) — Tilk teşrin ta- rihli Resmi Gazete Dahiliye Nezareti. nin Yahudilere verilen (pasaportlar hakkında bir emirnamesini (meşret- mektedir. Bu emirnameye göre meni- leket dahilinde yaşıyan Alman tebea- ! sı Yahudilere verilmiş olan Alman pa- saportları hükümsüz addedilmekte ve bunların iki hafta zarfında iadesi lâ- İ zum gelmektedir. Tayin edilen bu iki haftalık müh- Jet ecnebi memleketlerinde bulunan Alman tebeası Yahudilerin Almanyaya avdetleri tarihinden , itibaren başla- maktadır. Ecnebi memleketlerine mahsus Ya- hudi pasaportları pasaport bürosu ta- rafından Dahiliye Nezaretince tesbit edilen şekilde damgalandıktan sonra tekrar muteber addedilecektir. Memleket dahilinde kullanılmak ü- zere Yahudilere verilen ve hükümden sakit olan pasaportlar ise hüviyet va- rakaları hakkında Dahiliye Nezareti tarafından neşredilen 22 temmuz 1938 tarihli emirname mucibince hüviyet varakaları mukabilinde değiştirilecek» tir. İngiltere, teslihatına şiddelle devam edecek (Baş tarafı 1 inci sahifede) yüksek zabit bulunduğu halde öl nacak tedbirlerde Fransız Hava Na- arile anlaşmak için bugün Parise gi- decektir. Londra 8 (A.A.) — Deyil Meyl ga- zetesinin zannettiğine güre Hava Na- zırı Kingsley Vud, Londra için kabul edilmiş olan «balonlardan mürekkep barajlarla hava müdafaası» siste- minin krallığın diğer başlıca şehir- lerine de teşmil edileceğini bildire- cektir , İngiliz Kabinesinde tadilât Londra 3 — Beynelmilel buhran hafiflediği şu sırada İngiliz Kabine- sinde mühim tadilât yapılması ihti- mali matbuat tarafından ciddi bir surette mütalea edilmektedir. Münih konferansının inkâr edilemiyecek oları yegâne neticesi, Alman kuvvet ve kudretinin büyük bir mikyasta artmasıdır. Bu realiteye karşı takib edilecek en iy! siyaset hakkında mü- nakaşalar cereyan etmektedir. Times güzetesi, Avam kamarasın- da hükümetin dostları ve aleyhdar- ları tarafından serdedilen fikirleri kaydetmektedir. Bu fikirlerden çıkan müsbet netice şudur: İngilterenin Eki Mistecdini kuvvetlendirmek akin yk . AKŞAM Erzincana girdi (Baş tarafı 1 nci sahifede) ATATÜRK Cümhurreisi İSTANBUL Büyük milletimizin müstesna kıy- met ve kabiliyetlerini yine millet ve memleket için feyizli, faydalı kılma- nın sırrını en iyi keşf ve tatbik eden Büyük Şefliğinizde 19 mayıs 1919 dan- beri yarattığınız eşsiz eserlere zamime olarak birini daha tepşir etmekle bah- tiyar oluyorum. «Yurdumuzu dünyanın en mamur memleketleri seviyesine çıkarmak ve milletimizi en geniş refah kaynakları- na ulaştırmak» ve bunun için de bi- rinci işler sırasında vatanımızm her köşesini demir ağla birbirine bağlamak yolundaki yüksek direktiflerinin tat- bikatından olarak Ankara - Erzurum demiryolu bugün Erzincana varmış İ ve Cümhuriyet. çocuklarınm coşkun tezahüratı ve büyük şahsiyetinize ebe- di minnet ve bağlılık feryatlarile tesit edilmiş bulunuyor. “ Bu vesile ile kurduğunuz inlolâbi yaşatmak ve vatanın saadetlerini art- tırmak için şaşmadan, sapmadan hiz- la bütün enerjimizi daima sarfedece- ğimizi tazim ve şükranlarımla bir da- rek mübarek ellerinizden öperim, Celâl Bayar Başvekil ANKARA Büyük Şefimiz Atatürkün yurdu- muzu dünyanın en mamur memleket- leri seviyesine çıkarmak ve milletimizi de işler sırasında vatanımızın her şesini birbirine demir ağlarla bağla- mak yolundaki yüksek direktiflerinin latbikalından olarak Ankara - Erzu- Tüm demiryolunün bugün Eizincana varmış olduğunu müjdelemekle bah- tiyarım, ir ederken yüksek baş- nlığınız altında bulunan Cümhu- riyet hükümetinin yurdun İmâr ve ihyası hususundaki büyük ve isabetli programının biran evvel tahakkukun- da, Cümhüriyet nafiası mensubları- | man hisselerine düşen ödevi bügüne | İ kadar olduğu gibi, yorulmaz bir gay- çeklerini saygılarımla temin ve arzey- lerim. Muallim tayinleri Vekâletçe yapılan yeni nakil ve tayinler Lise ve orta mekteplerin kadrola- rında yapılan yeni tayinlerden bir kısmı daha, Maarif Vekâletinden dün maarif müdürlüğüne bildirilmiştir. Bu tayinler şunlardır: İstanbul Kız lisesi riyaziye 1ual-. limliğine B. Cemal ve bayan Talia, Üsküdar orta mektep fransızca mugl- Kimliğine Nihad, İstanbul Kız munl. lim mektebi tarih ve coğrafya mual- şa orta mektebi tarih ve coğrafya muailimliğine Nuri Haydarpaşı. Nsesl edebiyat müallimliğine Kasla- monu Jisesinden Hilmi Abdülbaki, Vefa lisesi riyaziye muallimliğine Ankara erkek lisesinden 'Turan, İs- tanbul Kız muallim mektebi riyaziye muallimliğine Kasımpaşa orta mek- tebinden Macide, Kasımpaşa orla mektebi riyaziye muallimliğine Ni- had, Üski orta mektebi ingilizce muallimliğine İfakat, Kasımpaşa or- ta mektebi ingilizce muallimliğine tebi iransızca muailimliğine Pendik Belediye doktoru Sadedin, Gelenbe- vi orta mekteb fransızca muallimliği- ne Necdet, Beşiktaş orta mekteb türk- çe muallimliğine Perihan, İstanbul Erkek “lisesi felsefe muallimliğine ilâ- veten Vefa Hisesi felsefe muallimi Hamdi, İstanbul Kız Jisesi sağlık bil- gisi muallimliğine ilâveten aynı mek- teb tabiiye muallimi Semiramis, Ba» lıkesir mualliin mektebi tedris usu- )ü muallimliğine Ömer Hümi, Trab- zon lisesi tabiiye muailimliğine Üni- versite fen fakültesi hayvanat asista- nı Naciye tayin edilmişlerdir , Bu tayinlerden başka lise ve orta mekteb muallimlerinden bazılarının dacatmln; iler. ginüntir. mii idik en geniş refah kaynaklarına ulaştır. | mak ve bunun için de birinci derece ret ve azimle yapmakta devam cde- | A pe . EY Sahife 13. ren tezahürat içinde | Almanlarla Çekler plebisitten vazgeçmek istiyorlar , (Baş tarafı 1 inci sahllede) sahifede) | plebisit, ancak iki taraf mutabık kal- dığı takdirde yapılacaktır. Şimdiki halde her iki taraf da iki memleket arasındaki münasebetlere biran €v- vel normal bir şekil vermek arzusu ile uzun bir plebisit muamelesinden kaçınmak istemektedirler, Çekoslovakyanın yeni haritası | Prağ (A.A.) — Bu sabahki gaze teler Bohemya ve Moravyanın, Ak manyanin işgal ettiği beşinci mınta- | kanın şekline nazaran çizilmiş olan | hududlarının haritasını neşretmek- tedirler. Şimdiye kadar işgal edilen | mıntakalar haritasının neşri sansür | tarafından menedilmişti. Dün akşam sinemadan çıkan balk bu haritayı neşreden gazeteleri kapışmıştır. Mat- buat mültefikan feci bir âciz hissine kansan infialini izhar etmekte ve müzakerelerin henüz ümid ettirdiği imkânları Makel ıkla, derpiş ey- lemektedir. Karpat rutenyasının muhtariyeti Prag 8 (A.A) — Rülen muhtar yet partisinin mümessileri bugün Uzhorod'da toplanarak Karpat ru- tenyasının muhtariyeti için, Slovak | partilerinin Zilina anlaşmasile ta- hakkuk ettirdikleri tarzı halle ben zer bir tarzı hal kabul etmeğe karar vemişlerdir. Bundan, Rüten muhta- riyetçilerinin plebisit fikrinden vez- geçtikleri anlaşılmaktadır. Dördüncü mıntakanın işgali bitti Berlin 8 (A.A.) — Ordu başkuman- danlığının tebliğine göre genersl von Rundsted kumandasındaki kıtaat 7 teşrinievvelde 4 üncü mıntukanın mütebaki kısımlarını da işgal etmiş- lerdir. Beşinci mıntaka da işgal edildi Berlin 8 (A.A) — Alman tebli rine göre, beşinci mıntaka da Alman kıtaatı tarafından hiç bir hadise kay- | : dedilmeden işgal edilmiştir. Leh kıtaatı işgale devam | ediyor Varşova 8 (A.A.) — Cieszyn Silezya» sının işgali normal bir şekilde devam etmektedir. i Polonya kıtaları bugün Fristat, | Pıotroviç, Darkov, Star Miasto ve | Movemıcato civarını işgal edetekler- dir. Macar - Çek müzakereleri | bugün başlıyor Budapeşte 8 (A.A.) — Macar ajan- 81 tebliğ ediyor; İki hükümet arasın. | da hasıl olan anlaşma mucibince, Macar - Çek müzakereleri yarınki pazar günü sâat 19 da Komaron'da başlıyacaktır, Macar hükümetini Hariciye Nazırı Kanya ile Kültür Nazırı Kont Teleki temsil edeceklerdir. Dün akşam top- Hmliğine Hilâl Ekmel, Gazi Osmanpâa- | | lerinden bahseden P: İ car isteklerine şiddetle muhalefet et- Etem Aral, Kadıköy birinei orta mek- | lanan Kabine, bu müzakerelerin €sas- larını hazırlan; r, Bir Belgrad gazetesinin makalesi Belgrad 8 (A.A.) -- Müşterek bir hudud lehindeki Leh - Macar istek- ka gazetesi Slovak meselesinde varılan sureti tes- viyenin Prag ile Budapeşte arasında yapılacak müzakereler için fevkalâ- de bir ehemmiyeti haiz oolduğuhu, Slovaklarla Rüten ve Karpatların, bu müşterek hudut hakkındaki Ma- mek için müttehit olduklarını yaz maktadır. Ayni gazete, Romanya mahfilleri- ninde mevzuu bahis I#h - Macar plânı karşısında sinirlilik gösterdik lerini, çünkü bu tasavvur sözden fiile | çıktığı takdirde, Romanyanın, Brünn- deki fabrikalarından celbettiği harp | malzemesinin nakline yarayan ye- | gâne demiryolundan mahrum kala- cağını ilâve etmektedir. B. Hitler ve Görincin teftişleri Berlin 8 (A.A.) — Südet memleke- tindeki seyahatlerine devam eden B. Hitler ve Göring her tarafta alkış- lanmıştır, B. Hitler eski hududu tek- rar geçmiş, Göring ise Eger'e gitmiş. tir. Berlin 8 (A.A.) — Breslav'dan D. NN. B. ajansına bildiriliyor: Şansölye Hitler bu sabah Südetler memleketindeki seyahatinin ilk kıs- mını bitirmiştir. B. Hitler eski Alman hududuna dönmeden önce, işgal edi. len dördüncü mıntakada doğu Silez- yasının cönubunda Palschkau'da te- vakkuf etmiş ve bazı görüşmelerde bulunmuştur. B. Henlein burada kendisine veda etmiş ve Relehenberg'e gitmiştir. B. Hitler Patschkau'dan öğle vakti ayrılmıştır. Kendisi yarın Saarbrük'd yeni hudyd memleketleri tiyatrosu- nun açılması münasebetile yapılacak olan büyük tezahüratta hazır bulu nacaktır, Umumi af ilân edildi Prağ:B(A.A.) — Çeteka ajansının resmen bildifdiğine göre Kabine dün saat 12,30da toplanmıştır. j Hükümet Münih anlaşmasına tev- fikan Alman ekalliyetine mensup İ mahkümlar hakkımda umumi af ilğ- İ nuna kargir vermiştir. Aynı karar Po- lanyâlı ve-Macar mahkümlara da teş- mil edilecektir. ğ Umumi :af gerek mahkemeler, ge rek idari makamlar tarafından C6za- Tandırılmış olan siyasi cürümleri de ş ihtiva etmektedir. Berlin Çek sefirinin Prag 1 seyahati j Berlin 8 (A.A) — Münih itilâfları, mucibinde teşkil edilmiş olan beynel- milet komisyonun müzakerelerine İş. tirak eden Çekoslovakyanm Berlin elçisi DE. Vojteoh Mastni'nin bugün Prağa gideceği salâhiyettar Çekos- lovak mahfilleri tarafından tasrih edilmektedir. Sefir yeni Hariciye Nazırı Dr, Şval- kovski. ile temas ederek beynelmile komisyonun müzakereleri hakkında hükümetç izahat verecek ve lâzım gelen taltmatı alacaktır. “ Plebjsit, meselesi kuvyetli bir ihti. malle 'beynelmilel komisyonun salt © günkü içlimaında -tedkik edilecektir, / B. Beneş İsviçreye gidecek Prdğ B'A.A) — Boledni List gi tesine göre şimdi oSezimovusti'deki | malikâneğinde bulunan eski Relsi- | cümhüf Beneş, zevcesile birlikte kışı geçirriök' üzere İsviçreye gitmek ni- yetindediğ, . Münih itilâfından zarar görenlere yardım Paris 8, (A.A.) — Beynelmilel dikalar federasyonu bürosu, dün tima etmiş ve Münih itilâfında 2 görmesi muhtemel olanlara muave-. net için beynelmilel bir teşekkül vü- cuda gelirmeğe karar vermiştir, j Ingiliz - Italyan müzakereleri (Baş tarafı 1 inci sahifede) içtimaa başlaması zamanına dar talik etmek istemesinde ve İtalya hi kümetinin ise bu tanınmanın derli yapılmasını taleb etmesindedir. Römü 8 (A.A) — Öğrenildiğin göre faşist hükümeti, general konun muvafakatile, İspanyada çars” pışan ve muharib kıtalarda 18 hizmet etmiş olan İtalyan göni rinin derhal geri alınmasına ki vermiştir, Roma (A.A.) Salama: aşağıdaki tebliğ neşredilmiştir: «General Franko, İspanyada tasız 18 ay hizmet eden İtalyan gi ı derhal memleket nüllülerin mühim mikdarda geri alın ması işini deruhte etmekle Franki İspanya hem beynelmilel emniy teessüsüne müessir surette etmekte hem de ademi müdahale mitesince izhar edilen arzuyu yerine İ getirmiş olmaktadır» Otobüsle tramvay çarpişti. bir kadın yüzünden yar: , Şoför Hakkının idaresindeki Fati Şişli otobüsü ile vatman Eminin resindeki tramvay arabası dün zadebaşında çarpışmışlar, tram) bir camı kırılmış, yolculardan b Nebiye. de yüzünden yaralanı Otobüs şolörü kında kanuni