9 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 9 Teşrinievvel 1938 Dün Geceki ve Bu Sakahki Haberler Son dakika Polonya ve Macaristan Çeklere nota veriyorlar Rütenlerin bulundukları sahanın Macaristana terkini istiyecekler Londra Y — Varşovadan bildirildiğine göre Polonya ve Macaristan, Mus- solininin tasvibile, Çekeslovukyaya müşterek bir nota vereceklerdir. Notada Çekoslovakyada Rutenlerin oturdukları kısmın Macaristana terkini isteyecek- lerdir. Bu suretle Polonya ve Macaristan arasında müşterek bir hudud ola- caktır. İngiliz genetikrine göre main seri yanlıştır. Bugil veribmesi unirtemdi- dir. Maamafih Almanya fikrini bildirmediğinden henüz kararsızlık vardır. Filistinde vaziyet son derece gergindir İngiliz gazeteleri, hükümetin âzami süratle harekete geçmesi zamanı gelmiştir, diyorlar Londra 8 (A.A.) — Gazeteler, bü- hareket etmesi lüzumunu ittifakla Michelin gelecek hafta başlarında tayyare ile Filistine döneceği zanne- dilmektedir. Times gazetesi, yahudi ajansının İrak Hariciye Nazırmın Filistine ya- hudi muhaceretini durdurmağa ma- tuf teklifi protesto eden bir telgrafını neşretmiştir. Dajiy Telegraph gazetesi, fevkalâ- de komiser ile Müstemleke Nazırı arasindâ dün yapılan görüşmeler €s- nasında, Filistin karışıklıkların derhal bastırılması için icab eden ted- birlerin mevzuubahis olduğunu yazı” yor. Ayni gazete, bugün Filistindeki mevcut isyanım, İngiliz mandası al tındaki topraklarda şimdiye kadar vukua gelmiş olan isyanların hepsin- dan daha şiddetli ve daba tahrib edi- ci olduğunu bildirmektedir. Daliy Ekspress gazetesi, asayiş te- min edilmedikçe plânlar tertibi fay- dasız olduğundan, Pilistine yeniden kıtaat gönderilmesinin imkân dahi- linde bulunduğunu kaydererek di- Ispanyada harp yor ki: «Kabinenin nihayet Filistinin tak- simi imkânsız olduğuna ve meselenin bu suretle halledilemiyeceğine kanaat getirmesi ihtimal haricinde değildir.» Irak hariciye nazırının pro- jesini kabul etmiyorlar Kudüs 8 (A.A.) — Filistinde hava son derecede gergindir. Telgraf mu- haberatı akşama kadar temin edile- memiştir. Filistin yahudileri. İrak Haritiye Nazırı tarafindan teklif edil- miş olan: arap devleti'içinde bir ekal- liyet statüsünün tâtbikini âzami bir enerji İle rTeddetmeğe hazır bulun- duklarını bildirmişlerdir. Arap ittihadı kongresi Kahire 8 (A.A) — Arab ittinadı kongresi bu sabah ikinci celsesini âkdetmiş ve bu celsede de delegeler Filistinde manda hükümetinin poli- tikasına hücümlarına devam etmiş- lerdir. Misir delegesi, delegelere İti- dal tavsiye etmiş ve delegelerin bu hatlı hareketlerinin yeni zorluklar müzakereleri tatil ederek gizli müza- kerede: bulunacak olan komisyonlar ihdasına karar vermiştir. Çek istihkâmları Frankocular, bir çok zayiat | Bir Alman binbaşısi Küçük vererek hatlarını düzelttiler Barselon 8 (A.A.) — Hükümet ta- rafından neşredilen bir tebliğe: göre şark cephesinde Frenkistler birçok zayiat vererek Venta de Campossi- nos'un cenubundaki hatlarını hafif- çe tashih etmişlerdir. Cümhuriyetçi- ler mukabil taarruza geçtiklerinden mücadele bütün şiddetlle devam ei- mektedir. Cereyan eden bir'hava mu- harebesi neticesinde iki Messerşmit markalı tayyare ile Cümhuriyetçile- re aid bir tayyare düşürülmüştür. Merkez cephesinde hükümetçiler 'Taluna'nın: şimalinde kâin 1000 ra- İkamlı tepeyi işgal etmişlerdir. Frankocuların yeni zaferleri Salamanka 8 (A.A) — Franko umumi karargâhının tebliği: Kıtaatimız dün Ebre cephesinde yeni muvaffakiyetler elde etmiştir. Düşmanın fevkrlâde çetin mukave- metine rağmen yeniden beş müstah- kem mevzi zabtettik. Düşman üç yüzden fazla ölü ve 182 esir birakmış- tır. Elimize mühim miktarda harb Jevazımı geçmiştir. Tayyarelerimiz, Barselon limanın» da askeri hedefleri bombardıman ct- miş ve düşmanın iki avcı tayyaresini © düşürmüştür. Çekoslovakya kredi istiyor Londra 9 — Buraya bir Çek heyeti geldi. Heyet Çekoslovakyanın mali , we İktisadi yükselmesi için kredi te- kaleleri beğenmedi büyük kalelerden takdirlerle bahsetti Londra 8 (A A.) — Reuter ajansı- rın muhabiri Sporuhan'dan «Çekos- Jovakyas -telefone ediyor: Alman askeri akademisinde" top- çu muallimi bulunan ve büğük harp- te 49 hücumu idare etmiş olan bin- başı Mittelvades birinci ve ikinci Binbaşı bir kaç küçük kaleyi ha- kiki birer mezar olarak tavsif etmiş ve bu kaleleri müdafaa etmekten ise on, on'iki askerle onlara hücum et- meği tercih ettiğini söylemiştir. Bu- na mukabil Şöberlib'de bulunan bü- yük kalelerden takdirle bahsetmiş ve Alman ordusunün bile'ağir top- ların fasılasız ateşi ve tankların hi- mayesi ile bu kaleleri zaptetmesinin hemen imkânsız olduğunu anlat- mıştır. Bir ataşemiliterin evrakını çaldılar Londra 8 (A.A.) — Reuter ajansı. nın Amsterdamdan öğrendiğine gö- re, Hollandanın Brüksel ataşemiliteri, sefarelhane kapısında bıraktığı oto- mobilinin içinde unutulan bazı vesai- kin çalınmış olduğunu haber vermiş- , | Hankeuya karşı Japon taarruzu Japon kuvvetleri nehri geçe- rek ileri yürüyüşe devam ediyorlar Tokyo 8 (A.A.) — Domei ajansı, Japon kıtalarının Hankeu'ya 30 ki- lometre mesafede dağlık bir mıntaka olan Tapıen'deki Japon. hareket. üs- süne takriben 40 kilometre kadar yak- laştıklarını bildirmektedir. Yangtse'nih cenub sahilinde Japon- lar Hankew'dâni 130 kilometre uzak- ta kâin Mâoçulin limanını zaptetmiş- lerdir. 'Tokyo 4 (A.A.) — Domel ajansının bildirdiğine göre Yangtse'yi takiben Hankeu'ya doğru ilerliyen askeri Ja- pon deniz kuvvetleri Hankeu'nun: 16 kilometre şarkında ve nehrin şimal sahilinde kâin Kiçun'u işgal etmiş lerdir. İlk Jâpon yürüyüş kolu nehri geçmeğe ve Lunghaı şimendifer hat tini kesmeğe hazırlanmaktadır. Tokyo 8 (A.A.) — Hankeu istike- metinde: ilerliyen Japon kıtalarının bu şehre 80 millik bir mesafede Yangtse nehrinin şimal sahilinde Kâin Kiçun şehrini zaplettiği bildiril. mektedir. Pekin - Hankeu. şimendifer hattı Üzerinde bir killd vazifesini gören Sinyang, Japon kuvvetleri tarafından üç cepheden tehdid edildiği için bu şehrin de yakında düşeceği tahmin edilmektedir. Atatürkün Selânikte doğduğu ev Atina $ — Yunan Kabinesi dünkü içtimammda, Atatürkün doğduğu evi | Selânik Belediyesinin Tüfkiye Cüm- hurreisi Atatürke hediye etmesi hak- Kindaki kanunu tasvib etmiştir. Yankesici Mehmet Meleğin çantasını ve basma- ları çalmadığını iddia ediyor Sabıkalı yankesicilerden Mehmed, Yemişte Limon iskelesi civarında ka- labalik arasına sokularak Melek adın- da bir kadının çantasile parasını çak mıştır, Melimed bundan sonra dâ Ye- miş vapur iskelesine gitmiş ve orada vapur bekliyenler arasında Irfan adın- da birinin yanından birakç top bas- ma, çalıp kaçmıştır. İrfanla Meleğin müracaatleri Üüzes rine zabıtada kendilerine sabıkalıla- rın resmi gösterilmiş ve ikisi de'bun- lar arasından Mehmedi teşhis etmiş- lerdir. Bu teşhis üzerine zabıta Meh- medi yakalıyarak Adliyeye teslim: et- miştir. Dün Sultanahmed birinci sulh ce- İ za mahkemesinde yapılan: muhake- mede Mehmed suçunu inkâr.ederek: — Bunlar, beni. görmemişlerdir. Bu hırsızlıkları ben yapmadım. Fo toğraflar arasından beni benzetmek suretile yakalattırdılar. Bu suçlarla benim alâkam yoktur. Demiştir. Hırsızlığın biri vapur İs- kelesinin içinde vuku bulduğu cihet- le bu davanın rüyeti Asliye ceza mah- kemesi, salâhiyeti dahilinde olduğun- dan, hâkim, aid olduğu Asliye ceza mahkemesine tevdi edilmek üzere, ey- rakı müddelumumiliğe iade etmiş, maznun Mehmed hakkındada tevkif kararı vererek Tevkifhaneye gönder- miştir. 'Tramvaydan atlarken düşe- rek yaralandı Ortaköyde oturan on'altı yaşların. da Pâkize; Arnavudköye gitmek üze. re tramvaya binmiş, tevakkuf mahal. nden biraz evvel, tramvay yavaşla- yınca atlamak istemiş, fakat müva« zenesini temin edemiyerek düşmüş ve yaralanmıştır. Yaralı Kız teda- vi altına alınmıştar. Tramvay durağında beklerken Tıp fakültesi, talebesinden B. Yah- ya, Fatih tramvay tevakkuf mahal. | nde durmakta iken, hastalığı sebe. bile bayılarak yere düşmüş, başından yaralanmıştır. Polis, 8. Yahyayı teda- vi altına aldırmıştır. Çek Hariciye Nazırı Berlinde Ribbentrop: tarafından kabul edile Fransız komünistleri Münih itilâfından memnun değil Fransız gazeteleri, son buhrandan son ra beynelmilel vaziyeti nasıl görüyorlar Paris 8 — Fransız komünist firka- sı, Münih itilâfından mennun kal umumi kâtibi Maurice Thorez, yapı- Yan bir mitingde Münih itilâfnın faşizmin prestijini arttırdığım ve demokrasilerin nüfuzunu azalttığını söylemiş ve B. Hitlerin orta Avrupa meselesinde müstemlekât ve Alsas Paris 8 (A.A.) — «Popülerw güze tesinde Blum, yazıyor «Avrupanın kendisini liarap.eden bütün ihtilâfların muslihane bir Ş$€- kilde halline doğru gitmesini bütün | kalbimle arzu ediyorum. Fakat böy- le bir sureti tesviye için ve Fransanın «şerefli ve âdilâne» olmasını arzu et- | tiği bilhassa bu sureli tesviye için şimdiye kadar müşterek bir kanaat ile ve hiç olmazsa beynelmilel ve sulh. | münasebetleri hakkındaki düşünce- lerine benziyen bir kanaat ile birbiri- | ne yaklaşmış olan devletlerin âzami derecede anlaşmaları lâzımdır. İngik tere hükümetinin'de bu fikirde ol- | duğunu zannediyoruz. Avam kama» rasında Samuel Hoare, Halifaks ve Jon Simon yekdiğerini müteakiben Sovyetler birliğinin Avrupada oyna dığı rolü muhafâza etmesinin ne ka» dar mühim ve arzuya şayan olduğu- nu beyan etmişlerdir. Fransa hükü- metinin İngilterenin bu kanaatine iştirak etmediğini zannelmiyorum.? «Epok: gazetesinde, Donadiö şöyle etmiştir. , Fransa da elinden geldiği kadar ye- ni devlete yatdım edecektir, Fakat, düzeltilmiyecek vaziyetler de vardır. © Şüphesiz hiç bir zaman ümidi kes- memelidir. Bununia beraber orta Avrupada yeni bir nizam vücuda gel- miştir. Bu nizam âdâlet ve asayiş arzularımızı tatmin edecek mahiyet- te değildir.» «Lö Juru gazetesi, Polonya ile Ma- caristan arasında müşterek bir hu- dud istiyen Macaristanın bu arzu. sundan bahsederek diyor ki: «Macaristanın: Budapeşte ve Var- şovadaki taraftarları bu münasebet le bölşeviklik aleyhindeki mücadele- Yi İleri sürerek Sovyetler birliğine karşı bir Polonya - Macaristan - Ro- manya blokundan bahsetmektedir- Ter. Sovyetler birliği kelimesinin ye- rine Almanya kelimesini koyacak olursak hakikate daha ziyade yak- laşmış oluruz. İtalya bu işi deruhte etmiştir. Binaenaleyh Almanyanın, Romanın bu arzusunu'da nazan İti- bare alması lâzımdır. Bu arzu Fran- sanın da yakın menfaatlerine uymak» tadır, > Maden dibinde i kalan amele Amerikada otomobil amelesinin grevi Şimdiye kadar maden kuyu- (32 saatlik iş haftası yüzünden sundan 125 cesed çıkarıldı Tokyo 3 (A.A:) — Yübari madenis nin dibinde mahpus kalan madenci“ leri kurtarmak için 500 amele iki gündenberi bütün geyretlerile çalış- İ roaktadırlar, Şimdiye'kadar maden kuyusundan 125 cesed çıkarılmıştır. Kuyuda kar lan 34 madencinin suğ olarak çıka. | nilmasından ümid kesilmiştir. Bugüs ne kadar tesbit edilen: fâcia Kurban Tarımın adedi 27 'si yaralı olmak üze | re 186 kişidir. Prag 9 — Yeni Çek Hariciye Na» zırı bugün Berlinde B. Hitler ve cek, Çekoslovakyanın harici politika- sı hakkında görüşecektir. Fransız Adliye Nazırı partisinden istifa etti Paris 8 (A.A.) — Aöliye Nazırı EB. Paâul Reynaud, B. Flândine hir taek- tup göndererek ikinci reisi bulunduğu Alyans demokratik partisi âzalığın: dan istifa ettiğini bildirmiştir. Paris 3 (A.A.) — Meclis: kolvarla. rında söylendiğine güre, B. Paul Reys naud'nun Alyans Demokratikten 'İsti- iâsı kendisile bu partinin başkanı olan B. Flandin arasında diş politik& meselelerinde mevcud anlaşmazlık. tan ileri gelmektedir. Diğer bazı isti- fâların da derdest olduğu temin edik mektedir. Moris Şövalyeye nişan verildi Paris 9 — Tanınmış artist Moris Şövalyeye, lejyon donör nişanının şövalye rüttesi verilmiştir. Cihangirde bir apartımanda otu- ran bayan Ayşe, dün, Kasımpaşada bir diş doktorunun muayenehanesine gelmiş, fakat, bu esnada birdenbire fenalaşarak düşüp ölmüştür. a Belediye daktoru tarafindan yapı lan muayene neticesinde bayan Ay- | şenin kalb sektesinden öldüğü tesbif i tir, > v ihtilâf çıktı Detroit 8 (A.A) — 32 saatlik iş haftasının. tatbiki hakkında bey- nelmliel konfederasyonuna omerbut sendika tarafından yapılan talebe müzaheret etmek maksadile Kraisler müessesesine bağlı Playmut. otomos bil fabrikasının 6,000 amelesi çalış- maktan imtina etmşilerdir. Amele, esasen Bu'halta 32 saat ça uşmış olduğunu ve pazartesinden ev- vel fabrikaya gelmiyeceğini beyen etmektedir. Playmut fâbrikesma ye- dek parçalar verem Briggs Münufak- tilri Kompani: müessesesinin direk- törlüğü mezkür fabrika tekrar açı hncaya Kadar kapılarını kapamağa Karar vermiştir. Bu suretle 9000 ame- le muvakkaten işsiz kalmışlır. Arnavudluk kralının doğum yıldönümü Tiran 8 (AA) Armavutluk ajansı bildiriyor: Bütün Amavutluk bugün Kral birinci Zogunun doğum yıldönümü nü tesit etmektedir. Belediye sıhhiye müdürü işe basladı Sihhiye Vekâleti müdür ve mes murları arasında son günlerde yapıs lan:tayinler arasında, Belediye Sıhhat işleri müdürlüğüne, omuavinliğinde bulunan B. Osman Seld, Fatih bele diye tabibi B: Nüredâinin B: Saiddön açılan: müdür muavinliğine tayin başlamıştır. Yeni Belediye sıhhiye Di , müdürü, mesleğinde bazakatile ta- Diş muayenehanesinde ölüm | nımmş kıymetli hekimlerimizden ol duğu gibi uzun müddet Yeşilköy Be- lediye tababetinde ve Sıhhiye müdür musvinliğinde bulunmuş ve şehir sil hat işlerinde iktidarım göstermiştir. Vilâyet ve Belediye Sıhhiye müdür- lükleri evvelce ayrı ayrı idare edil diği halde 932 tarihinde o birleştiril- mişti, Sıhhiye Vekâleti, İslanbul şe İ hir işlerinin dabe iyi idare edilebil.