16 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

* | Çambörleyn siyaseti il Amerika vaziye © Vaşington 15 (A.A.) — «Foregn © Polisy' Bülletien; enternasyonal me- © seleler hakkında dalma doğru malü- mat alan muhabirinin * dersleri ve Amerikanin harici siyase- « tinde bundan doğacak değişiklikler; ( hakkında bir yazısını neşretmekte- dir. | k Bu makaleye göre, Amerikanın me- | su devlet adamları ber hangi bir tedbir almadan evvel vaziyetin ta- vazzuhunu bekliyorlar. Londra ve | | OParisi ve bilhassa Roma ve Berlini | büyük bir dikkatle takib ediyorlar. | O Resmi mahafilde beyan ediliyor ki, “eğer Çambörleyn teskin siyasetine | diklatörlere mütemadi tavizlerde bu- “lunmak suretile devam edecek olursa, “bu siyasetin hiç değilse neticeleri ta- 'mamile tavazzuh edinceye kadar | Amerika bir kenarda duracaktır. Eğer Dörtler anlaşması daha ge- Oniş bir sükün devresi kurabilirse - ki Nafia Vekili Adanaya gitti Sulama işleri üzerinde tedkikat yapacak Ankara 15 (Telefonla) — Nafia Ve- “Kili Ali Çetinkaya bu sabahki trenle © Adanada yapılmakta olan sulama İş- “lerini tedkik etmek üzere Adanaya “hareket etmiştir. Kendisine Devlet © “demiryolları umum müdürü B. Ali , Nafin Vekâleti sulama işleri m müdürü B. Salâhaddin, su lama mütehassıslarından B. Groner, — (Vekâlet idari müşaviri B. Ruchan refakat etmektedirler. Vekil Adanada bir kaç gün kal dıktan sonra buraya dönecektir. . Bu sabahki sis Bu sabah şehrin her tarafını kesif sis tabakası kaplamıştı. Bu yüzden İl purlar ilk seefrlerini yapamamış- eee düdük çalmış- | | ir. Bu sabah ekspres de rotarle gelmiş- otoğraf sergisi 10 ikinciteşrinde Ankarada acılacak k minin 5 Ankara 15 (Akşam) — Matbuat Oumünı müdürlüğü tarafından büra“ . Xir Sergievinde açılacağını bildirdi- ikinci fotoğraf sergisinin açılış İhli 10 ikinelteşrin olarak tesbit € iştir. Foto sanatkâr ve amalör- ri tarafından sergide teşhir edilmek üzere umum müdürlüğe güzel foloğ- (lar gönderilmektedir. Bu, ikinci otoğraf sergisinin birincisinden da- fazla bir alâka tophyacağını gös- ii “ğin id. l Foto sanatkâr ve amaförleri tara- n sergide teşhir edilecek fotoğ- far arasında bir müsabaka yapıl- ması ve derece alacaklara sergi ha- ır olmak üzere madalyalar veril- hesi düşünülmektedir, Adana sıtma enstitüsünde “doktorlara bir kurs açıldı Adana (Hususi) — Adana sıtma institüsünde bir kurs açılmış, 130 yeni doktorumuz bu kursa iştirak et- miştir. Kursta dersler mütehassıs doktorlarımızdan sıtma mücadele re. B. Abdürrahman ve enstitü mü. 'dürü B. Seyfeddin tarafından veril hektedir. Bu sene kursa iştirak eden duktorl çokluğunu nazarı itibare enstitü müdürlüğü, binadaki ts salonunu genişletmiş ve daha gü- | pi bir şekle sokulmuştur. Sıtma kursu | kelerin taksimi meselesi çıkarırsa «Münih'in | dikkatle takip ediyor ortaya bir müstemle- ge yı gs tini değiştirecek bundan şüphe ediliyor - o zaman Amerika askeri ve iktisadi silâhlan- me işinde teşriki mesaide bulunâacak- tar. Diğer taraftan eğer Çambörleynin siyaseti ihtilâfı ancak geciktirmekle | Kalır ve önümüzdeki aylarda, meselâ müstemlekelerin taksiminde yeni bir buhrana yol açarsa Amerikanın ver ziyeli her halde müşahitlikten daha başka türlü olacaktır. Çünkü Ameri- kanın gârp kısmında emniyetimiz Britanya imparatorluk sisteminin kudretine istinad etmektedir. İngil- tere denizleri kontrol ettikçe, hiç bir kara devleti Monroe doktri teh- did edemez ve cenubi Amerikaya mü- dahalede bulunmayı derpiş eyliye- mez. Fakat denizlerdeki İngiliz hâ- kimiyeti tehdid edilecek olursa Ame- rika garp kısmında bizzat kendi as- keri ve bahri müdafaasına elverişli askeri tedbirleri alarak bu müdafaayı takviye eyliyecektir. Sofya suikasdine dair bir tavzih Bulgar ajansına göre rejim aleyhinde hiç bir hareket yok İstanbul 15 (A.A. ) — Bulgar ajan- sı İstanbul mümessilliğinden tebliğ edilmiştir: Sofyada Erkânı Harbiye Reisine karşı yapılan suikasd omünasebetile resmi Bulgar makamlarından aşaği- daki malümat verilmiştir: Suikasd dolayısile (Bulgaristanda yapılmakta olan tahkikat henüz ne. ticelenmediğinden bazı ecnebi gaze. telerin bu sulkasdın sebebleri ve failleri etrafında verdikleri haberler tama- | men asılsızdır. Rejim aleyhinde bir hareketten ve komitecilikten bahse- dilmesi de yersizdir. Çünkü ne Bulgar ordusunda, ne de memlekette rejim aleyhinde hiç bir hareket ve temayül mevcut olmadığı gibi Bulgaristanda komite teşkilâtı da esasen (o yoktur. Memleketin her tarafında tam bir sü- künet ve asayiş hüküm sürmektedir. .y Japon-Ingiliz münasebalı Japonlar İngilterenin kendi- | lerine müzahir olmamasından şikâyetçi Tokyo 15 (A.A.) — Japon mafbu- atı bugün bilhassa Japon - İngiliz münasebalının istikbali ile meşugl ol maktadır, Tokyo Nişinişi gazetesi şöyle yazı- yor: «İngiltere, Çin - Japon ihtilâfından dağan anlaşmamazlıkları tasfiye için müzakerelere devam arzusunu güs- termiştir. Japon Başvekili de ayni arzudadır, Bununla beraber, devlet-” lerin Çin - Japon ihtilâfında dürüst” bir hattı hareket ittihaz etmeleri ve İ Japonyanın niyetlerini (anlamaları | şarttır. Japonyanın İstediği, bilhassa Japonya aleyhinde komünistlik lehin- de vaziyet almış olan Çan-Kay-Şek ida. resini cezalandırmak yolundaki ha- reketine katiyen devamdır. Halbuki İngiltere Japoriyanın bu hattı hare- ketine şimdiye kadar hiç bir anlayış zihniyeti göstermemiştir.» Yahudiler İtalyan borsala- rından çıkarıldı Roma 15 (A.A.) — Siyaset ve ırk * bakımından rini terketmeğe da- vet edilen Yahudi borsa ajanları va- zifelerinden ayrılmışlardır. Mutavas. sıt Yahudi simsarların İtalyan borsa- larına girmeleri menedilmiştir. Yahudilere avukatlık yasak Berlin 15 (A.A.) — Yeni neşredilen bir kaç güne kadar nihayet bulacak» E “ bir emirname ile yahudilere avukaf- lik yapmak yasak edilmiştir. Türk - Italyan ticaret anlaşması Dün merasimle Ankarada , imza edildi Ankara 15 (A.A.) — Türkiye ile İtalya arasında iki memleket müba- delâtının tanzimi maksadile, bir za- mandanberi cereyan etmekte olan mü- zakereler hitama ererek bügün bir «Titcaret» ve bir de «Tediye» anlaş» ması, bunlara müteferri müzeyyelât ile birlikte ve merasimi mahsusa ile imza edilmiş ve bu münasebetle Tür- kiye heyeti murahhasası reisi B. Nu- man Menemencioğlu ve İtalya heyeti murahhasası reisi İtalya büyük elçisi ekselâns Otavio de Peppo tarafından Türkiye - İtalya münasebatına aid samimi ve dostane nutuklar irad edil. miştir. Mukaveleler 30 haziran 1940 tari- hine kadar meri kalmak üzere 1 ikin. citeşrin 1938 tarihinde tatbik mevkil, ne girecektir. Nevyork sergisi Vekâletler arası komisyonu reisi Ankara 15 (Telefonla) — Cümhu- riyet Merkez bankası eski müdürü B. Salâhaddin Çam Nevyork sergisi Ve- kâletler ârası komisyonu reisliğine ta- yin edilmiştir. B. Salâhaddin Çam sergide İktisad Vekâletini temsil ede- cektir. Nevyork sergisinde inşa edilecek 'Türk paviyonunun plânlarını getir- miş olan sergi komiseri B. Suad Şa- kirin ayın 6 ısında Nevyorktan hare- ket etliği bildirilmiştir. Ankaragücü - Muhafızgücü 1 - 1 berabere kaldılar Ankara 15 (Telefonla) — Lig maç- Jarına bugün de devam edildi. Anka- ragücü ile Muhafızgücü o takımlan karşılaştılar. Muhafızlilar ilk hafta- yımı 1 - O galip vaziyette bitirdiler. Ankaragüçlüler Ikinci haftayımın 41 inci dakikasında attıkları golle bera- berliği temin ettiler, Maç bu suretle 1-1 berabere neticelendi. Oyun çok heyecanlı oldu, Son dakika Fransa, Suriye İle müzakerelerinden bizi haberdar edecek Paris 16 —. Fransız siyasi mahafi- linde beyan edildiğine göre Fransa hükümeti, burada bulunan Suriye başvekili B. Cemil Mardan ile yarın- dan itibaren başlıyacağı müzakerele- rin neticesinden Türkiye hükümetini haberdar edecektir. Fransa ile Suriye arasında başlı- yacak müzakereler, Suriye - Fransız muahedesinin hazı noktalarının ta dil ve telifine dairdir. Bir Ingiliz siyaset adamı Balkanlara geliyor Londra 18 — İvining Standard gazetesine göre ecnebi memleketler- le münasebat şubesi umumi kâtibi kolonel Brayç önümüzdeki hafta zar- fında Balkan memleketlerinde seya- hate çıkacaktır, * Yugoslav ricaline Alman nişanları Belgrad 15 (A.A.) — Hitler Yugos- lavya otomobil klübünün ikinci reisi Yankoviç ile diğer âzaya Yugoslavya ile Almanya arasında otomobil turiz- minin inkişafı yolundaki faaliyetle. rinden dolayı yüksek rütbeden nişan» lar vermiştir. Fransa Berlin büyük elçisini Romaya nakletti Berlin 15 (A.A.) — Fransa hükü- meti, şimdiye kadar Fransanın Ber. Min büyük elçiliğini yapı ta olan B. Andre Françols « Poncetnın Fran- sanın Roma büyük elçiliğine tayin edilmiş olduğunu resmen Alman ha- riciye nezaretine bildirmiştir. 16 Teşrinievvel 1938 ed Japon ordusu her tarafta mağlübiyete uğruyor Bütün cephelerde Ginlilerin vaziyeti şimdiye kadar görülmemiş d Hong - Kong 15 (A.A.) — Cepheden gelen haberlere göre, bütün cepheler. de Çinlilerin vaziyeti şimdiye kadar görülmemiş derecede kuvvetlidir. Ja- ponlar her tarafda hezimete uğramak- ta ve zayiat vermektedirler. Cepheler. deki Japon kumandanları Nankinde bulunan başkumandandan kendileri. ne acilen takviye kıtaatı gönderilme- sini, âksi takdirde her tarafta Çin kuvvetlerinin tehdidine maruz kala- caklarını bildirmişlerdir. Askeri malümata göre, Japon gar- i idarelerinin önümüzdeki haziran ayı nizonu mevcudu sekiz fırkayı geçme- diği için Japonlar büyük takviye kı- taları göndermiyeceklerdir. Tokyo Ka- binesi ikinci umumi seferberliği ya- parsa 400 ilâ 500 bin kişiden fazla bir kuvvet elde edemiyecektir. Çinliler Japonları takip ediyorlar Hong Kong 15 (A.A,) — Hingyang- da Japon kuvvetlerinin tam bir mağ- Yübiyete uğraması üzerine Çin kuv- yetleri Japonları şarka doğru takib ederek şimdiden Honanın cenubu şar- kisinde kâin Huangşuana vasıl olmuş- lardır. Işçi sigortaları İş dairesi projeleri hazırlamağa başladı Ankara 15 (Akşam) — İşçi sigorta başında fanliyete geçmiş olmaları iş kanunu iktizasındandır. İş dairesi kanunun buhükmünü yerine ge- tirmek üzere şimdiden hazırlıklar yapmaktadır. Bu cümleden olmak üzere işçi sigorta Idarelerinin ilk ola- Tak iştigal edecekleri iş kazaları mes- Jeki hastalıklar ve analık sigortaları hakkında ayrı ayrı projeler hazırlan- mıştır, Bu projeler teşekkül edecek işçi siyorla idareleri tarafından da tedkik edildikten sonra kanunlaştırıl. mak üzere Büyük Millet Meclisine verilecektir. Projelerde iş kanunu hükümleri haricinde bırakan fikir işçilerinin de bedenen çalışan işçiler gibi sigorta edilebilmeleri esası kabul edilmiştir. Diğer taraftan iş dairesi tarafından hazırlanan tahkim ve uzlaştırma ni- zamnamesi son şeklini almıştır. Bu- günlerde tedkik edilmek üzere dev- let şürasına verilecektir. ingilterede askerlik Bir milli hizmet nezareti kurulacak Londra 15 (A.A) — Gazeteler, mili hizmetin geniş bir esas dahilinde tatbik edileceğini ve bu hususta der- hal hususi cüzdanlar ihdas edileceği" ni büyük yazılarla ilân ediyorlar. Bu hizmet için ayrıca bir nezaret teş- kil olunacaktır. Daliy Herald gazetesine nazaran Kral parlâmentonün 8 teşrinisanide yapacağı toplantı sıralarında bu bap- taki kanunları imzalıyacaktır. Cüz- danların tatbik sahasına konulması işi daha şimdiden hayli ilerlemiştir, Daily Ekspers gazetesi, milli hiz. met nezaretine en kuvvetli namzedin Sir John Anderson olduğunu yâzıyor. Gene bu gazeteye göre, hükümet Londra mıntakasındaki bütün mü- dafas tertibat ve tesisatını yeni bir telkike tâbi tutacaklır. Bu meyanda halkın süratle şehri terkedebilmesi için icabeden tedbirler alınacaktır. Bundan başka hava taarruzları tak- dirinde halkın korunması için şehir dahilinde binlerce sığınaklar vücuda getirilecektir, Daily Mail gazetesi de 16ilâ 60 ! yaşındaki bütün kadın ve erkeklerin | çüzdan sistemine tâbi tutulacağını | erecede kuvvetlidir Kendi zehirli gazlari Japonlara telefat verdirdi Hong Kong 15 (A.A.) — Japon kuvs vetleri, Yangçenin cenubunda Yuişang mıntakasında Yangşindeki Çin mev- Zilerini şimalden ve cenubdan ihata etmeğe teşebbüs O etmişler ve büyük mıkdarda zehirli gaz atmışlardır. Az zaman sonra rüzgâr değişmiş ve gaz- ları aksi istikamete sürüklemiştir. Bir çok Japon askeri, gazların tesirile öl- müşlür. Çin kuvvetleri bu fırsattan istifade ederek bir mukabil taarrus yapınışlar ve Japonları şarka doğru püskürtmüşlerdir. 'Tokyo 15 (A.A.) — Harbiye Neza- retinin tebliğine göre, Japonlar saball4 leyin Waichowu tamamile işgal etmişs “lerdir. Kantonun 80 kilometre şarkın- da küin olan Walchow, sel gibi yağan bir yağmur altırıda şark ve cenub cep- helerinden Japonların hücumlarına uğramıştır. Japon kuvvetleri halen şehrin gar- bında Kanton - Kowloon şimendifer hattına pek yakın bir mesafede bu- lunmaktadırlar, 15 bin gönüllü Dört vapurla Kadistan Italyaya döndü Kadiks 16 — Dört İtalyan vapuru, dün buradan 10,000 İtalyan gönüllüsü &larak Napoliye müteveccihen hareket etmişlerdir. İtalyan gönüllülerinin ha. reketine de ademi müdahale komitesi amümessilleri hazır bulunmuşlardır. Barselon 15 (A.A.) Neşredilen bir tebliğe göre, Frankistler Kollede- kosa mıntâkasında 484 rakımlı tepe- İ ye bir kaç kere taarruz etmislerdir. Pankistler bu tepeyi işgal etmeğe muvaffak olmuşlar ise de Cümhuri- yetciler tepeyi istitdad etmişler ve bir mikdar esir almışlardır. Sabahleyin altı İtalyan tayyaresi Figureası bombardıman ederek 17 bi- nayı tahrip etmişlerdir. 'Tayyareler Majork adasına döner. ken Bugucra burnu bhizâsında bir Fransız torpido muhribini de bom- bardıman etmişlerdir. Mulhrip tayyare toplarile mukabe. le etmiştir. Fransaya gönderilen altınlar Perpinyan 15 (A.A.) — Cümhuri- yetçi İspanya hükümetine sid iki yüz milyon kiymetinde altını hamil 14 kamyon buraya gelmiştir. Brezilya hükümeti Alman elçisini, İstemeyince Alman hükümeti Brezilya büyük elçisine vazifesini terketmesini bildirdi Berlin 15 (A.A.) — D. N. B. ajansi. aşağıdaki tebliği neşretmiştir: Brezilya hükümeti, Almanyanın Brezilyadaki büyük elçisinin vazifesi başına dönmesinin Brezilya hüküme. tince ar?v edilmediğini Alman hükü- metine bildirmeği faydalı bulmuştur. Alman hükümeti, Brezilya hükümeti. ne sebebi gösterilmiyen bu teşebbüs- ten duyduğlu büyük hayreti bildirmiş ve Berlindeki Brezilya büyük elçisinin vazifesini terketmesini taleb etmiştir, Bulgar parlâmentosu fev- kalâde olarak toplanıyor Sofya 15 (A.A.) — Nazırlar meclisi, parlâmentoyu 23 teşrinievvelde ikinci fevkalâde bir toplanlıya çağırmayı