16 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

16 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 O Yetmiş yıllık şerefli bir mazisi olan Harb akademisi bu yıl da kah- yaman ordumuza deniz ve kara sı-” nıfmdan 30, yüksek levazım okulu 8 güzide subay hediye etmiştir. Üç senedir geçirmek mecburiyetinde ol- dükları çetin imtihanları muvaffa- kıyetle başaran ve bu suretle Türk ordusunda kurmay olarak vazife görmeğe lâyık olduklarını bihakkin isbat eden genç subaylarımıza dün Yıldızdaki Harb akademisinde mera- simle diplomaları tevzi edilmiştir. Diploma tevzii 'mündsebetile dün akademiye generaller ve üstsubay- lar davet edilmiş bulunuyordu. Baş- ta orgeneral Fahreddin Altay olmak Üzere İstanbul komutanı" korgeneral Halis Bıyıktay, ekâdemi komutanı korgeneral Ali Fuad Erden, körgene- ral Cemil Cahid, tümgenercal Osman Tufan, amiral Mehmed Ali, akademi talim“heyeti, İstanbulda bulunan bü- tün askeri erkânı ve gazeteciler bu şerefli hâdisede hazır bulundular, Merasime saat 1430 da İstiklâl marşile başlandı. Mezunlar Şeref sa- lonunda, üzerinde kırmızı çuha kap- hk diplomaların sıralandığı büyük masanın etrafında muntazam bir di- zi teşkil etmişlerdi. İstiklâl marşı €sas vaziyetinde dinlendikten sonra isimler okunmağa başladı, Orgeneral Fahreddin Altay genç kurmaylarımı- şa teker teker diplomalarını verdi, Bunu müteşkib Harb akademisi "komutanı korgeneral Al Fuad Erden mezunları tebrik etti ve her etli bir vecize plan çok güzel bir nutuk söyliyerek Türk or- dusunda kurmay olarak çalışan bir subayın her cihetçe haiz olması lâ- zımgelen yüksek vasıfları bir kere daha tebarüz ettirdikten sonra de- di ki; «Arkadaşlar. Size (kurmay subayı) nı tasvir etmek istedim. Bu tasvirim ha- yal değildir. Mareşal, bütün bu faziletlerin yük- sek timsalidir, Ordunun vicdanı ve dimağı. Kur- may ve komutan vasıflarının şahvs- lanmışı olan mareşal, yeni girdiğiniz yolda sizin idealiniz olmalıdır. Askerliğin en Son timsali serdar- lardır, Serdarlarda bir milletin as- keri vasıfları en mümtaz surette te- | cessüm eder. Serdarlar müslakbel nesiller üzerinde örnektirler. Onlar, ışıklarını asırlarca İleriye. aksettiren birinci sınıf yıldızlardır. Orduların kuv-) vet ve cevheri, yetiştirdikleri askeri | dâhilerle ölçülür. Prederiksiz, Blu- | hersiz, Moltkesiz Alman askerliği yal- nız muazzam bir kütle ; olurdu; Na- polyonun şerefli yadi olmasaydı, Fransız askerliği 1870 den sonra kal- kinamaz ve büyük harpteki Fransız ordusu olamazdı. Bugün modem harplerde askeri deha ve yüksek sevk ve idare her de- virden elzemdir; çünkü teknikce ve teçhizater ordular takriben müsavi- dirler. Talim ve terbiyece de büyük fark yoktur. Sevk ve idare sanatıdır | ki zaferi temin edetektir. ! m A A AG Alman - Yugoslav ticaret. müzakereleri Müsaid bir hava içinde devam ediyor Belgrad 15 (A.A.) On gün evvel Belgradda Almanya ile başlıyan tica- ri müzakereler müsaid bir $ samimi bir hava içinde devam etmek- tedir. Bu müzakereler neticesinin bü- tün memleketin iktisadiyatı için fa çetin me- s er de tedkik edilmekte ise de iki | tarafın mütekabil anlayışi bunların da tamamile halle: şüphe yoktur. Bu müzakerelerin hiç olmazsa ge- ftanın sonuna kadar devam & tahmin edilmektedir. Harp Akademisi seneki: mezunları Yeni Kurmay subaylarımıza dün merasimle diplomaları tevzi edildi © Yukarıda: Orgeneral Fahireddini Altay mezunlara diplomalarını! veriyor. Aşağıda Harb akademisi komutanı generali Ali Fuad Erden nütuk söylerken Askeri hinde enderdir, Bazı milletlerde hiç yoktur. Yalnız Türk milletidir ki bunda en zengindir. Bu; mazi için hakikattir, Hal için hakikattir. Bizden başka dünyada hangi milk let vardır ki onun kurmay subayla | rı, aynı nesilde, kurmaylar arasından, bizdeki kadar büyük adam çıkmış olmakla öğünmekte haklı olsun. Ve gene dünyada hangi millet var- dır ki umumi tarihinde bu kadar çok | askeri dâhi yetişmiş olsun, Türk tarihindeki büyük imha mu- harebeleri ve hepsinin üstünde Baş- kumandan meydan muharebesi asır- lara meşaledir. Cihan tarihinde grânit şahikası gibi yükselen Atatürkün çağdaşı ol- makla; Türk milletinin tarihini süs- liyen askeri ve siyasi dehâların en yücesi olan Atatürkün kurmay su- bayları olmakla bahtiyarsınız. Bu mektep, Atatürkü yıllarca bağ- rında taşıdı. Türk milletinin ezeli ve ebedi kuv- vet ve kıymetine Atatürkün şahsın- da iman Sizi bu imanla bugün kurmay ha- yatına yolcu eder ve hepinize değerli başarılar dilerim. Büyük bir alâka ve dikkatle din- lenen bu nutku müteakib genç subay- larımiz kendilerine başanlar dileyen Amerikada teslihat Tanzim edilmekte olan plân | ikmal edildi Vaşington 15 (A.A.) — Ruzveltin sabah gazetelerine yaptığı beyanat mucibince hükümetin yüksek memur. ları bugün milli müdafaanın tekvive. si ve yenileştirilmesi için tanzim edi. len geniş bir programı ikmal etmişler. dir. Bu program ile ordu ve donanma» ya ve teknik sahasinda, bilhassa istih- sal bakımından, yapılan yeni tedki- kata verilen tahsisat arttırılmaktadır. Program Relsicümhür kabul edildiği takdirde 1939 senesi başlangıcında Parlâmentoya sevkedi- lecektir. dehalar her milletin tari. | komutanlarına bir tarafından | AKŞAM nin bu ağızdan «Sağol | diye bağırdılar ve hep beraber «On yıle marşı söylendi. Davetliler hazır. lanan büfede izaz edildiler. Yeni kurmay subaylarımız Harb akademisinin bu seneki me- zunlarının isimlerini yazıyoruz: Deniz subayları: Önyüzbaşı Sadi Erk, Fuad Başak, Tevfik Sorgut, Ek- rem Erman. Kara subayları: Süvari önyüzbaşı Mustafa Behzad, piyade önyüzbaşı Şevket doğu, Bürhaneddin 'Türsoy, topçu yüzbaşı Etem Boransu, piyade yüzbaşı Mustafa Lütfi, topçu yüzbaşı Cemil Uluçevik, Abdürrahman Bulak, topçu Mehmed Rasim Atakan, Mem- duh Tağmaç, Selim Türkkan, Orhan Türkkan, teğmen Nail Akarsu, Sabri Alkın, piyade teğmen Zeki İlter, Fe- rid Gökçek, Naci Aşkun, Kenan Ko- catürk, Etem Talay, Osman “Nuri Canberk, Kemal Talay, süvari teğmen Emin Dirvana, piyade teğmen Faik Yüngöl, Nüzhet Bulca, . Cahid Yeni- cioğlu, Cemal Yıldırım, Kâzım Altıok, Yüksek levazım mezunları Piyade yüzbaşı Rasih Kunter, Ra. şid Erkartal, levazım yüzbaşı Cavid Oralı, Hüsnü Çağlar, İhsan Raşid Bulat, üstteğmen Abdürrahman Er. soy. Salim Hacıoğlu, Hüseyin Sabri Koçak. Baş rollerde: Diyarbakırda at koşuları Sonbahar koşularından birincisi parlak oldu Diyarbakır (Akşam) — Sonbahar at koşularının birincisi yapılmıştır. Koşu meydanını binlerce halk doldur. muştu. Koşu şu suretle olmuştur. Birinci koşu: 3 yaşında ve hiç koşu kazanmamış halis kan Arap erkek ve dişi taylara mahsustu. Bu koşuya 7 tay iştirak etti, Koşu sonunda Meh. med Argunun Demiri birinci, Tevfik Sönmezin Uçarı ikinci, Urfalı Ali Şel- linin Leylâsı üçüncülüğü kazandılar. İkinci koşu: 4 ve dah yukarı yaşta ve 938 senesi zarlında hiç koşu kâzan- mamış halis kan Arap at ve kısrakla- ra mahsustu. Bu koşuya 8 hayvan iştirak etti. Koşu sonunda Rahmi Gü- nayın Tayyarı birinci, Hinisi Kız- ln Mesudu ikinci, yüzbaşı Hüseyin Akıncının Yıldırımı üçüncülüğü ka. zandılar. Üçüncü koşu: 4 ve daha yukarı yaş- taki hali#'kan Arap yalnız kısraklara mahsüstu. Bu Koşuya 9 kıstak iştirak etti, Koşu sonunda Erzurümlu Cev. | det-Karhdağın Afeti birinci, * Kâzım Kayanın Yıldızı ikinci ve Hamid Kizi lotun Güleni üçüncülüğü kazandılar. Dördüncü koşu: En heyecanlı olan bu mukavemet koşusunda 4 ve daha yukarı yaştaki yarım kan Arap ve halis kan Arap at ve kısraklara mah- sustu. 2800 metre mesafeli bu koşu. ya 7 hayvan iştirak etti. Koşu sonun- da Adanalı Hüseyin Atlının Uçan birinci, Ahlatlı Hasanın Mesudu ikin- ci ve Yakub Alankuşun Ejderi üçün- cülüğü kazandılar. Kazananlara 1040 lira mükâfat tev- Ankara — Öğle neşriyatı: Müzik (Türk pili Akşam neşi 1030 -18,550: İsta hakkında muhtelii lisanlarla izahat müzik operet plâkları), sahabe, kanseri), ve 1,80 - 10,05 Mü- 19,05 - 1920: Müzik (Bir solist 19, Skeç, - 2030: 200 - bur bandosu, şef: İhsan Ed, Grleg: Sogurd Jorselfar No. 1 Prelüde, No, 2 İntermezzo, No, $ Marche Solenneli, 2 - Paul Dukas2 Soreler 3-E 21 - 2110; Arapça söylev, 21,10 - 21/15: Haberler, 31,15 - 22: Müsik (Halk türküleri ve muh- telif eserler), 22 - 2245: Müzik (Kücük 5 rler, İstasyon Fransız Tiyatrosunda 22 Birinci Teşrin Cumartesi 17,5 da Matine, 25 Birinci Teşrin Sah 21 de Suvare Paris Konservatuvarı Profesörü Dehakâr Piyanist Bayan MAG TALİAFERO 2 GALA KONSER 16 Teşrinievvel 1938 ğa a, Ankara Borsası 15/10/9385 Esham ve Tahvilât üzerine muaşele ol- mamıştır. PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterlin 5.0625 Nen-York 100 Dolar 125.09 Paris 100 Frank 33150 Milino 100 Liret 8.0250 Cenevre 100 İsviçre Fr. O 285125 Amsterdam 685550 Berlin 50.455 Brüksel 2120 Atina 10078 Solya 1595 Prag Madrid Varşova Budapeşte Bükreş Belgrad Yokoama Stokholm 100 İsveç Er. Moskova 100 Ruble BW ———— -—— -— YENİ NEŞRİYAT: 100 Drahmi 100 Leva 100 Çkoslovak Kr, 100 Peyeta 100 Zioti 100 Pengo 100 Ley 100 Dinar 100 Yen Herşey Mecmuası «Akbaba» sahibleri Yusuf Ziya Ortaç ile Orhan Seyfi Orhon arkadaşlarımız ta» ralından meşredilen haflalık Herşey met muasının İkinci sayısı da çıktı, Herşey'i okuyanlar Milhat Cömâl,P: mi Safa, “Ercümend : Ekrem, Nurullüt Ataç, Sermed Muhtar . gibi -en tansımış muharrirlerin yazılarını ve itina çi miş, temiz basılmış güzel resimler bula» Herşeyin mündericatır Kı nefasötine ve sahife mikdarına r ran or kuruşa satılması âdeta hi karşılanacak bir hadisedir. Arkadaşları- muzı bu muvaffakıyetlerinden dolayı teb- Tik etmeyi borç biliriz. Modern Türkiye Bu mecmuanın nevvi yazı ve resimi 34) üncü sayısı müte- de çıkmıştar. * Dr. Bürhanettin Osman Tugan Gülhane porfösörlerinden Dr. Bür- hanetfin Osman Tuçan Avrupa tetkik seyahatinden dönerek hastalarını Ye- rebatan © Örhanbey oaparlımanında kabnle başlamıştır. Şehir T. Komedi kısmı pa G ii & 1530 da Türkçesi: Avnf Givda # Beyoğlunda Halk ope- reti tiyatrosunda (Es- Ki Çağlıyan temsille- İK ©er Mahmud Yesari, Seyfeddin Asa- adar, TURAN TİYATROSU Halk sanatkâr —Naşid, okuyucu “Semiha, Mişel vazyetesi akrubat numa- rası, Bugün Peçeli Kadın Gece 3 P. Pembe Köşk P. * Taksim âbide karştsın- da bugün 13 dö İtalebe- ye), 6 2030 da umuma OTELLO * Güzel ve müntahab 2 film birden MARTHA EGGERTH PAUL HORBİRGER ve THEO LINGEN SARI ZAMBAK Aşk, Şarkı, ve Musiki Filmi i RONALD MADELFIN Cazip Mevzulu bir Film. Buyin: İPEK y MELEK sinemalarında KONTES VALEVSKA Greta Garbo - Charles Boyer Bugün saatilvelde çok ucuz Bu fiümPERŞEMBE akşamından Bu sene Venedik'te yapılan beynelmilel filim m itibaren İZMİR'de ELHAMRA şehri altın kupasını kazanan film: f#latlarla Halk ve talebe malineleri, sinemasında gösterilecektir, bakasına Fransa namına gönderilerek birincilikle Venedik Günahkâr Kızlar MELEK sinemasının büyük bir muvaffakıyeti olacaktır.