21 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Tokyo 21 — Domei ajansının tebli- ğine göre Japon kıtaatı Çang-Çede iki kilometre urunluğunda Çin cephesini yarmışlar ve ilerilemeğe devam ederek Kantaona yirmi kilometre yaklaşmış- lardır. Svatof 20 (A.A.) — Molörlü 60 Jar pon sandalı ile bir Japon gemisi Sva- tof açıklarından geçmiş ve Hong- konga doğru gitmiştir, Bunların Kanton deltasının bir nok- tasında karaya asker çıkarılması İçin kullanılacağı tahmin edilmektedir. Kral Karol Londraya gidiyor bim görüşmeler olacak Londra 20 — Deyli Eksprös ve Dey- Ji Meyil: gâzetelerinin yazdıklarına göre Romanya kralı Karol ve oğlu prens Mişel yakında Londraya gele- ceklerdir. Gazeteler bu seyahatin ge- çen martta yapılacak iken enternas- yonal vaziyet dolayısli€ geri kaldığı- nı ilâve ediyorlar, Deyli Meyi)e göre ziyaret ikinciteş- rinin on beşinde olacaktır. Deyli Eks- pres kralın Londrada üç gün kalaca- ğını yazıyor. Bu gazete orta Avrupa vaziyetinin ehemmiyetinden bahse- derek diyor ki: «Çekaslovakya teslim oldu, Küçük itlâf flilen yıkıldı. Romanyağa da ekalliyetler o meselesi Çekoslovakya kadar mühimdir. Romanyada bir buçuk milyon Macar, 800 bin Alman, mühim mikdarda Türk, Bulgar, Yar hudi vardır.» Fransız - Suriye muahedesi Pariş 20 (AA) —D.N.B. ajansı bildiriyor: B. Bonnet dün Suriye Başvekili B. Mardam'ı kabul ederek kendisile Suriye - Fransa muahedesinde yapıla- cak tedilâtı tedkik eylemiştir. B. Mar- dam'ın görüşmeleri ayni zamanda a$- keri meselelere de taallük etmektedir. İtalyarla Yahudiler Üniversiteye kabul edilme- meleri kararlaştı Roma 20 (A.A.) — Mill Terbiye Ne- zaretinin bir tamimi, İtalyan veya ecnebi Yahudi talebenin tedrisat yılı başlangıcındaki vaziyetlerini tasrih “etmektedir. Bu talebeler, üniversiteye kaydolun- mak hakkına malik değildirler. Üniversitede derslerine evvelce baş- lamış olan talebeler, tahsillerini ik- mal edebileceklerdir. Binnelice İtak yan toprağını terketmeleri için ken- dilerine mühlet verilmiş olan talebe, tahsillerini ikmal edinciye kadar İtal yada kalabileceklerdir. Maamafih bu madde, Alman Yahu- dllerine tatbik edilmiyecektir. Yugoslav kral naibi prens Pol'ün babasının ölümü Belgrad 20 (A.A.) — Yugoslavya 'Naibi saltanatı prens Pol'ün babası prens Arsen Karayorgeviç, vefat etmiş- tir. Müteveffa, kral birinci Piyerin üfak kardeşi ve prens Alksandâr'ın oğlu idi. Prensin vefatı dolayısile Yugoslavya sarayı, 12 hafta matem tutacaktır. İlK altı hafta büyük matem olacaktır. — Belçika kralıLondraya gitti p Londra 21 — Belçika kralı buraya gelmiştir. Kral şehirde kalmıyarak otomobille ciyar şatolardan birine git mistir. ci ved AŞİ Zi Tokyo 20 (A.A.) — Japon donan- ması namına Söz söylemeğe salâhiyet- tar olan bir zat, Japonyanm Cenubi Çine yapmakta olduğu seferin şimdi- ye kadar beynelmilel bir güna ihtilâfa sebebiyet: vermemiş ve İngilterenin ihlâskârane bir anlayış göstermiş ol- masından mütevellid. mermüniyetini beyan etmiştir. Tokyo 20 (A.A.) — Resmi telgraf- lar, Tsang - Şing ve Şeklung'un Ja pon kıtaatı tarafından zaptedilmiş ol duğunu haber vermektedirler, Barselona bom- balar atıldı Londrada 3 gün kalacak, mü-; İki İngiliz vapuruna bomba isabet etmiş Barselon 20 (A.A) — Bir tebliğ: bütün cephelerde hiç bir faaliyet ol- madığını ve Barselon'nun dün 10 tayyare tarafından bombardıman ne- ticesinde birkaç kişinin ölmüş ve ya- ralanmış olduğunu bildirmektedir. Barselon 20 (A.A.) — Dünkü ha- va cevelânı esnasında Lake - Halvil ve Afrikan Eksplorer adındaki iki İn- giliz vapuruna bombalar isabet et- miştir. Esir mübadelesi Bürgos 20 (A.A) — Frankistler tarafından esir edilmiş olan 100 İn- giliz gönüllüsü, yarın İngiltereye ha- reket edecektir. Bu esirler, hükümet çilerin elinde bulunan İtalyan esirle- rile mübadele ed'imiştir. Yirmi bin İtalyan gönüllüsü döndü Roma 20 (A.A.) — İspanyadan dö- nen 20 bin İtalyan gönüllüye Napoli- de kralın ve kesif bir halk kütlesinin önünde yapılan kabul pek parlak ol- muştur. Kral, yanında vellahd ve nazırlar olduğu halde saat 15 ten biraz sonra gelmiş, askerleri teftiş ettikten sonra tribüne çıkmış ve geçid resmi yapıl- mıştır. Bir kamyon kazası Beş çocuk ağır surette yaralandı İzmir (Akşam) — Tire kazasının es- ki Oba köyünde beş çocuğun yaralan- masile neticelenen feci bir kamyon kazası olmuştur. Tire belediyesinde ka- yıdlı 20 numaralı kamyona köyden tütün yükliyen şoför Recep, tütün denklerini urganla bağladıktan sonra su içmek için köyün kahvesine gitmiş- tir. O sırada şoför muavini Recep eh- liyetsiz olduğu halde direksiyonun ba- şına geçmiş, kamyonu sürmek iste. miştir. Fakat köy çocuklarından bir çoğu o sırada kamyondaki tütün donk- lerini bağlıyan organlara asılı duruyor- larmış. Şoför muavini, bu çocukları görme- miş, kamyonu az sonra köy evlerinden birinin duvarına çarptırmış ve beş ço- cuğun, duvarla kamyon arasında sıkı- şarak ezilmelerine sebebiyet vermiştir. Mehmed Emin oğlu 10 yaşında Halit Kayanın 801 kolu omuzundan kopmuş, İbrahim oğlu 9 yaşında Sezen başın- dan ve yanağından, Mehmed oğlu 11 yaşında Ali Sulu baş ve ağzından, Al oğlu 10 yaşında İbrahim Söke &ol ba- cağı ezilerek ağır surette, Mehmed oğ- lu sekiz yaşında Emin İncroğlu yüzün- den hafif surette yaralanmışlardır. Şöför muavini yakalanmış, yaralı ço. cuklar Tire hastanesine kaldırılmışlar. dır. B. Hitler Linz'de Linz 20 (A.A.) — B. Hitler, dün ak- şam saat 20 de buraya geniz” ve ha- mülü gi ii 2 dahilde Eni “niyeti. AKŞAM Jap onlar Kantona 20 Iktisad Vekilinin beyanatı kilometre yaklaştılar! ... sima seneye Kanton deltasına asker çıkarmak için hazırlıklar yapıyorlar kaldı, daimi sergi binası hakkında henüz bir karar verilmedi İktisat Vekili B. Şakir Kesebir dün akşam Ankaraya hareketinden evvel Haydarpaşa garında kendisile görü- şen bir muharririmizin suallerine ce- vaben şunları söylemiştir: —Tedkik seyahatimi işlerimin çok- luğundan dolayı gelecek seneye tehir ettim. Fırsat bulursam daha evvel de seyahate çıkarım. Daimi sergi yeri ve bu yerde kuru- lacak bina meselesi hakkında heniz kati bir karar verilmemiştir. Bu İş etüd halindedir. Sanayi Birliği umu- mi kâtibi bay Halld Güleryüz de An- karada daimi sergi meselesi ile meş- gul olmaktadır. Her halde bu mesele yakında balledilecektir. Tramvay şirketi Borcunu ödemediğinden şirkete aid binalara dün de cereyan verilmedi Elektrik idaresine borcunu verme- diğinden dolayı “| vay şirketine aid binaların cereyf nım kesildi. ğini yazmıştık. Dün vaziyette deği- şiklik olmamış, Şirket parayı ödeme- diğinden, cereyan elemen Fuhşa teşvik ve döviz kaçakcılıı Sorgu neticesinde iki kadın tevkif edildi Atina ve Katina adlarında İki ka» dın Beyoğlunda gizli randevu evi iş- letmek ve genç kızlârı fuhşa teşvik suçlarından yakalâfarâk dün Ağliye- yeye teslim .edilmişlerdir. Sultanah- meğ birinci sulh ceğa mahkemesinde yapılan sorgu neticesinde bu iki kadı- nın tevkiflerine karâr verilmiştir. Diğer taraftan bu“kadınların bura- dan Yunanistana döviz kaçakçılığı da yaptıkları ihbar &dilmiştir. Müd- deiumumilik bu hususta takibata gi- rişmiştir. Son dakika Almanya 100 bin kilo- metre arazi aldı 10 milyon Almanı da istihlas ett etti Berlin 21 — e Hitler ler dün Büdet ara» zisine gitmiş ve Moarvyayı gezmiştir. Bu münasebetle bir nutuk irad ederek Almanyanın 1938 senesi içinde 10 mil- yon Almüani istihiss ve 100,000 kilomet- re murabbaı araziyi ilhak ettiğini be- yan etmiş müteakiben Berghestadene dönmüştür. Bugünden itibaren Südet arazisinde askeri idareyi, sivil idare istihlâf edecektir. Ingiliz teslihatı Sir Samuel Hoar Alman- yanın endişelerine cevap veriyor Londra 21 — Sir Samuel Hoar bir nu- tuk irad etmiş ve İngiliz teslihatı hak- kinda Alman gazetelerinin izhar etti. ği endişelere cevap vermiştir. Sir Sa- müuel Hoar demiştir ki: — Kuvvetli bir devletin bir sulh si- yaseti takip edeceğine dair B. Hitler ile hemfikir bulunuyorum. Hakikaten sulhperver olan bir memleket İngiliz teslihatından endişe edemez, Münih konferansından sonra izhar edilen bed- binliğe iştirak edemem. Şu kanaate. yim ki, kuvvetli bir Almar - İngiliz dostluğu olmadıkça uzun müdet sulh muhafaza edilemez. İngilterenin for. 21 Teşrinlevvel 1938 Dün Geceki ve Bu Sakbahki Efaberler Ingiltere kabinesi mühim bir toplantı yaptı İngiliz - Italyan anlaşmasının meriyet mevkiine girmesi gelecek hafta görüşülecek Londra 20 — Kabinenin dünkü toplantısında istifa eden Bahriye Nazırı Duf Kuper ile “ölen Nazır Stanley'in yerlerine kimlerin getiri- leceği görüşülmüştür. Bu hususta verilecek karar cuma günü ilân edile- cektir. * Kabine, Almanya ve Avüstürya- dan Çekoslovakyaya gitmiş olan mül- tecilerden bir kısmını İngiltereye ka- bul etmeğe karar vermiştir. İngiliz - İtalyan itilâfının meriyet. mevkiine konulması hakkında da önümüzdeki hafta içinde karar vere- cektir. Fakat bu işte parlâmentonun tasvibi lâzımdır. Hariciye Nazırı Lord Halifaks'ın vessüleri ve Alman İktisad Nazırı doktor Funk'un bu baptaki faaliyet- leri hakkında bir rapor vermiş oldu- ğu rivayet edilmektedir, İngiliz - Amerikan ticaret itilâfı- nım önümüzdeki ay zarimda yapıla cük Amerikan intihabından evvel imza edilmesine ihtimal verilnicmek- tedir, Kabine toplantısının nihayetinde B. Çambörleyn ile B. İnskip-memle- ketin maddi ve manevi silâhlanması hakkında görüşmüşlerdir. , Londra 20 (A.A) — B. Çambörleyni ile B. İnskip arasında Kabine toplan- tısından sonra yapılan görüşmeye Hava ve Dahiliye Nazırları da iştirak Almanların Avrupadaki iktisadi te- İ etmiştir. Akıl meşaleleri birer birer sönüyormuş Amerika Dahiliye Nazırı söylediği nutukta * Yalnız kendimize güvenmeliyiz ,, diyor Los Angeleş 20 (AA) — Heolliyud Kunsil for Demokrasi'de bir nutuk söyliyen Dahiliye Nazırı Harold İk, bilhassa şöyle demiştir: «Diğer memleketlerde akıl meşale- leri birer birer sönüyor. Bugün hürri- yetin nimetlerinden demokrat hükü- met şekli altında mütenaim olan memleketler, yarın totaliter bir dik- tatörlük yüzünderi bu hürriyetlerden mahrum olabilirler. Tahşid karargâ- bı ve tasfiyeler, insaniyet muhibbi ve sulha âşık olduklarını iddia eden mil- letlerin lisanlarında müşterek tabir- ler haline gelmiştir. Totatiter ideoloji, yoluna devam etmektedir. Biz, emni- yet içinde bulunmuyoruz.» 'B. İk, Amerikanın faşizme karşı ilk müdafaa hattının kardeşlik ve müsa- vat esaslarına istinad eden Amerikan idenline muhterisane merbutiyeti ol duğuna işaret ettikten sonra şöyle de- miştir; «Amerikanın son hâdiselerden öğ“ rendiği bir şey varsa, o da hürriyeti- ni ve mülki tamamiyetini muhafaza hususunda yalnız kendisine güven- mesi lâzım gelmekte olduğudur.» Amerikada casusluk Rümrih bazı mühim izahat verdi Nevyork 20 (A.A.) — Casusluk dava» sının üçüncü gününde Rümrih, bir ta» kım izahat vermiştir. Bu isahattan ân- laşıldığına güre Öropa vapurunda bir posta çantası, Sklueter tarafından açıl- miştir. Skluster, bu suretle Botlin Stil ile AAmtorg Trading Korporeşin arasında aktedilmiş olan kontratonun fotoğra- fisini almağa muvaffak olmuştur. Bu son kumpanya, Amerika hesabına mü- him miktarda mübayaatta bulunma- ğa memur edilmişti. Vaşington 20 (A.A.) — Nevyorkta gö- rülmekte olan casusluk davası esnasın- da bazı Alman diplomatlarının #aali- yeti hakkında yapılmış olan ifşaat, Amerikan diplomasi mahafilinde bü- yük bir heyecan uyandırmıştır. Maa- mafih bu mahafil, Almanya ile Ameri- ka arasındaki münasebat üzerinde bir takım akisler hasıl edecek netayic is- tihracından evvel federasyon müddei- umumisinin iddianamesini ve davanın sonunu beklemek zaruri olduğunu be- yan etmektedirler. Afganistan büyük elçisine beyanı taziyet Ankara 20 (AA) — Afgan büyük elçisi ekselâns Ahmed hanın pederleri serdar Şir Ahmed hanın Kâbilde ve- fat ettiği tecssürle haber * alınmıştır. Bu münasebetle Afgan büyük elçisine bu sabah mejeste Afgan kralından ve vükelâdan taziyet telgrafları ge miştir. G Tâbiiyetimize kabul edilenler Ankara 20 (Telefonla) — Hicret ve iltica suretile muhtelif yabancı mem- leketlerden yurdumuza gelen 1133 Köşker ve Boluda zelzele oldu Maddi hasarat ve nüfusça zayiat yoktur Ankara 20 (Telefonla)— İç Bakan- lığı, Kırşehir vilâyetinden gelen bir telgrafa göre dün Köşker mmtakasın. da yeniden bir zelzele olmuştur. Zel. zele hafif geçmiş ve hiç bir zarar yap mamıştır, Bölu 20 (A.A.) — Bu gece saat 4te üç saniye süren cenuptan şimale şid- detli bir yer sarsıntısı olmuştur. Ha- sarat yoktur. Sıhhiye teşkilâtında tayin ve nakiller Ankara 20 (Telefonla) — Sıhhiye Vekâleti, bazı doktorlar arasında nâ- killer yapmıştır. Bununla beraber 1937 'Tıb Talebe yurdu mezunların. den bir çoğu da yeni vazifelere tayin edilmişlerdir. Hususi muhasebe müdürleri arasında tayinler yapılacak Ankara 20 (Telefonla)— İç Bakan« hk hususi muhasebe müdürleri ara sında değişiklik yapan bir kararnas/ me projesi hazırlamaktadır. Ayni kas rarnâme projesiyle açık bulunan hus susi muhasebe direktörlüklerine de tayinler e Bir duvar yıkıldı, bir gocuk yaralandı Kurtuluşta Virjin isminde bir kas dının yaptırdığı binanın duvarların* dan biri yıkılmış, bu sırada sokaktari geçen on yaşlarında Nazif isminde bir çocuğun başına isabet ederek ağıf surette yaralanmasına, yi ol, vi EŞ Şe ği