21 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

21 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Meşhur bir berberin ölümü İngilterenin irfan merkezlerinden Oksfordun ibtiyar berberi Germer 73 yaşında olduğu halde yefat etmiş- tir. Bu vefat bütün İngitere tarafın- dan büyük bir ziya olarâk karşılandı. Çünkü bu adam yâlnız bir berber değildi. Bugün İngilterenin iş başın- üs bulunan ve yakın zamana kadar bulunan devlet adamlarının en ya- Kın dostu idi. * “Dahası var: İngilterede saç kesme modasının Kralı bu adam idi. Saç kesmek ve tanzim etmek için düşün- düğü tarz pek çabuk bütün İngilte- reye ve oradan umum cihana yâyı- Mırdı. N Germer oparlâmentoda mevki &lan her politikacının saçını bir çi- çek tarhında dikkate şayan mevki alan nebatlar gibi tanzim ederdi. Germerin saç kesmek ve tanzim et- mek hususundaki zevk ve isabeti herkesin teslim ettiği birşey olduğun- dan fikrine ve işine kimse itiraz "etmezdi. Şimdiki Harbiye Nazırı Hore Belis- hanın zekâ ve irfanın masiyesinde Tarla farelerinin bir günlük hayatı Amerikada çıkan Uncle Sam's Diary mecmuasının yazdığına göre tarla fareleri en tenbel hayvanlardan biri imiş, Bu mecmuaya bakılırsa Ameri- ka ilim adamları tarafından yapılan tedkikler neticesinde tarla farelerinin hayatı şu suretle geçermiş: Sabah saat altıda uyanma, kah- valtı tedariki için yedi buçuğa ka- dar dolaşma, yedi buçuktan on bire | mazdı. Bergamada yeniden Kali yapılacak Eski bir bina harabesinin bir mabede ait olduğu anlaşıldı belirten ve saçlarını yana yâtıran bi- çimi bulan berber Germer'dir. Şimdi - ki Maliye Nazırı Sir Con Simonun sadegi taraftarı Kalvinist mezhebi "| taraftarlarının zevkini okşıyan saçı gene bü porükârın buluş eseridir. Es- ki Başvekil Loyd Corcun resim ve fo- tograflarda kendisini kolayca tanı- tan ve dikkati celbeden büklüm bük- lüm uzun saçları da bu berberin €se- ridir. Germer çok şakacı bir adamdı. Zarif lâtife ve nükteleri kendisine çok dost kazandırmıştı. Bir gün dükkâ- nına gelen ve tüyü henüz çıkmakta bulunan bir üniversite talebesi «bu- yurun. demeden berber sandalyesine oturur. Bu esnada Germer dükkânı- nın kapısında bir dostu ile mühim bir iş hakkında görüşüyordu. Müsa- habe yarım saat devam eder, Berber işinin başına geldiği zaman — talebe «nerede idin?» diye bağı- gr e hiç istifini bozmıyarak şu cevabı verir; «Sâkalının çıkmasını bekledim!» kadar istirahat, On birde öğle yemeği tedariki için dölaşma, birden dört buçuğa kadar istirahat, dört buçuk- ta akşam yemeği, beşte uyku, | Tarla fareleri pek az çalıştıkları halde çok büyük zararlara sebeb olu- yorlar. Demek günde sekiz on saat çalışsalardı tarlalarda hiç bir şey kal- Bergama harabelerinde eski devre nid eserlerden bir kısmı İzmir (Akşam) .— Bergamada do- ğu tarafındaki evlerin arasma gir- Miş olan en yüksek ve muazzam bina (Kızlaylu) dur. (Bazilika), yani im- paratora ald adını taşıyan bu kirmi- g1 tuğladan inşa edilmiş eserin geçen Yıllara kadar ne olduğu bilinmiyor- Gu, Bunun bir saray mu, kütüphane mi, yoksa hamam mı olduğu hakkın- da şimdiye kadar yapılan araşlırma- lar nihayet bu muazzam eserin bir mabed olduğunu meydana çıkarmış- tir. Bizanslılar, Ben Pol) kilisesi adını verdiklerin- den ve üzerinde bazı tadilât yaptık- ST binayı kısmen değiştirmiş- bl İstiklâl meydanına kadar 260 metre gibi geniş bir saha- Yı kaplıyan bu harabenin tamamen Meydana çıkarılması için yıllarca Uğraşmak ve yüzlerce ev ve dükkânı Yıkmak lâzmgelecektir. Kültür ba- kanlığı, burada hafriyat yapılmasını Müvafık görmüş, hafriyat komiserli. € Bergama müdürü B, Osman Ba- Yatlıyı tayin etmiştir. Hafriyata ya- mda. başlanacaktır. Eğitmenler Bergamada vaktile bu binaya İzmirde yetiştirilen 70 eğitmen oto- | büslerle Bergamaya giderek harabe- leri tedkik etmişler, okullarda ders- ler vermişlerdir. Gece Halkevinde (Bir köy hayatı) piysini temsil eden eğitmenler, yüksek bir muvaffakıyet göstermişler ve alkışlanmışlardır, Piyesin mevzuu Bergamanın Kozak nahiyesinde (oYukanbey köyünden | alınmış olduğu için Bergamada bü- | yük bir alâka ile karşılanmıştır. Eğit- menler şerefine partimiz tarafından Halkevinde bir çay Ziyafeti verilmiş ve kendilerine birer (Bergama ker. mes) kitabı hediye edilmiştir. Şile ehli hayvan sergisi bugün açılıyor Şilede tesis edilen Ehli hayvan ser- gisi bugün açılacaktır. Sergi Belediye rels muavini B, Rauf tarafından açı- Iacaktır. Sergiye Daimi encümen âza- sından bazı zevat ta gideceklerdir. Şile Hayvan sergisi, şehrimizde açı" lan Ehli hayvan sergilerinin sonun- cusudur. Bu suretle bu sene vilâyette 10 Hayvan sergisi alçılmış oluyor, Wi- lâyet bu sergilerde teşhir edilen hay- vanların mikfarı, alınan neticeler hakkında bir broşür neşredecektir, 9 Amerikada güzellik kraliçe- sinden sonra en cazibeli Kadın seçimi başladı Amerikalılar kendi aralarında s#İki Amerikalı ka» dın bir araya ge- İirse aralarında bir güzellik krali- çesi intihabı yapıl» masını İster» der- ler. Belki bu sözde biraz mübalâğa vardır. Fakat muhakkak olan bir şey varsa o da Nevyorkta bugün araların- dan en güzel kızı seçmek eğlencesini kaçırmamış bir fabrika, bir mağaza veya bir moda salonunun bulunma- dığıdır. Bir Nevyorklu gazeteci bütün bu güzellik krüliçelerini birer birer yarelle onlar hakkında hususi bir magazin çıkarmıştır. Gazetecinin yaz- dıklarına bakılacak olursa Nevyork- ta güzellik kraliçesi unvanını almiş 70 bin kız vardır. Fakat rekor kıran bu güzellik raka- mu, son zamanlarda yalnız gençliğin dikkate alınmamasını emreden yeni bir moda tarafından gölgede bırakıl- miştir, Filvaki kırkını aşan kadınlar güzellik kraliçesi unvanının kendile- ri için hoş, fakat boş bir iltifattan ibaret olacağını biliyorlar ve tara- vetleri için bir sörvet sarfına mukte- dir olsalar bile yirmi yaşındaki bir kızla rekabete kalkışamıyacaklarını müdrik bulunuyorlar. Bununla bera- ber yaşları ilerlemiş olsa dahi gene cazibeli olabilirler ya!.. İşte onun için artık en güzel kız değil, en cazi- beli kadın aranmağa başlanmıştır.!.. Fakat bu seçim, en ziyade zengin ve yüksek tabakaya mensup insanlar arasında olup bittiği için neticesin- den herkes haberdar olamıyor, Yük- sek sınıfa mensup kadınların kendi Aralarında «En cazibeli kadın; un- yanını kazanmağa ne Kadar ehem- Amerika güzellik kraliçelerile dolmuştur. Yapılan ista- tistiğe göre yalnız Nevyorkta 70 bin kraliçe vardır. Bu sebeple güzellik kraliçesi seçmek moda olmaktan çıkmış- tır. Şimdi en cazibeli kadın seçimi modadır. Bu seçime yaşı ilerlemiş kadınlar da girebilmektedir. miyet verdikleri bayan Statson etra- fında dönen hâdiseden anlaşılmakta- dır. Bir iki hafta evvel cereyan etmiş olan bu vakaya Nevyork sosyetesi bugün hâlâ gülmektedir. Biraz histerik bir kadın diye tani- lan bayan Statson eylül ayı zarfında kırk kadar dostunu Miamideki şato- suna davet etmiştir. Misafirlere fev- kalâde izaz ve ikram ediliyordu. Bü- tün davetliler neşe içinde vakit geçi- riyorlardı. Mutlaka yapılması lâzım olan «En cazibeli kadın; seçimi tek- Hf olunmasaydı misafirler Miamiden en tatlı hatıralarla ouzaklaşacaklar. dı, Davetlilerin nezaket kaidesine riâ- yetle ey sahibesini intihap etmeleri- ne mubakkak nazarile bakılıyordu. Fakat son dakikada seçimin yakın komşu olan bir başkasının şatosunda yapılmasına karar verilmiştir. Çün- kü misafirlerin bir çoğu kendini be- genmiş ve şeref hırsına kapılmış olan bayan Statsonu ns güzel, ne de cazi- beli buluyorlardı. Bunun için Bosto- nun en zengin bankerile evli olan sa- bik bir filim yıldızını intihaba müte- mayil görünüyorlardı, Seçimden bir gün evvel filim yıldı- ana gelen bir telgrafta kocası ani hasta olduğu için derhal «Boston» a gitmesi bildiriliyor. Yıldız derha ha- reket ediyor. Toplananlar arasında en cazibeli kadın olarak seçilmesi muhtemel olan ikinci bir kadında hastalanarak ayrılıyor. Nihayet ey- lâl o nihayetinde seçim yapılıyor ve bayan Statson sar- fettiği bütün gay- retlerine rağmen kaybediyor. Ken- disinden on yaş daha büyük olan başka bir kadın kazanıyor. İntihabatın yapıldığı salon bu ne- tice üzerine derhal bir harb sahnesi- ne dönüyor. İlk sleşi bayan Statson açıyor, Rakibesini, müntehipleri iğ- fal etmekle, filim (yıldızını Böston'a göndermekle ve kadınlardan birini de ilâçla hasla yapmakla itham ediyor. Erkeklerin ve kadınların bir kısmı bâyan Stalson, bir kısmıda seçimde kazanan kadının tarafını il- tizam ediyor. Sille, tokat, yumruk harbi başlıyor. Kavga ancak birkaç saat devam ettikten sonra bitiyor, Bundan sonra davetliler bir sür- prizle karşılaşıyorlar; Bayan Statson üç gün sonra tevkif ediliyor... Çünkü filim yıldızının Böston'a çağırılması nın onun tarafından tertib edildiği ve hastalanan kadınlar da gene ba- yan Statson tarafından verilen bir ilâçla hastalandığı sabit oldu. Ba- yan Statson'un bundan bir kaç sene evvel kocasına karşı da çok şiddek kullandığı meydana çıkıyor. Kadının bir kavga neticesinde kocasını evin garajına (hapsettiği, adamcağısın orada bir ay mahpus kaldığı ve an- cak uşaklardan birinin zabıtayı ha- berdar etmesi üzerine bay Sizİson'un hapisten kurtulduğu anlaşılıyor. Bayan Statson isticvabında yaptı- ğ4 işleri kendini bilmiyerek işlediğini itiraf etmiş, bundan hapise mahküm olmuş ve cezası tecil edilmiştir. iki zorba İzmirde yangın yerinde bir İzmir (Akşam) — İzmirin yangın sahasında geceleyin bir vaka olmuş- tur, Gece yarısı, yanında karısı 27 yaşında Hayriye olduğu halde misa- firlikten evine dönen Hüseyin, gara- i karanlık yolda iki hücumuna uğramıştır. İbra- bim ve Ahmed adlarını taşıyan bu şahıslar; — Bu kadın bize lâzım, diyerek B. Hüseyinin karısını almak, gölürmek istemişlerdir. İbrahimin elinde uzun bir çuvaldız vardı, bununla Hüseyini ve karısını tehdid ederek Bn, Hayri- yeyi kolundan yakalamış, sürükle- meğe başlamış, arkadaşı Ahmed de bir harekette bulunmaması için B. Hüseyinin önüne dikilmiştir. İbrahim Şimşek, Bn. Hayriyeyi bir müddet sürüklemiş fakat kadıri mukavemet ve muhalefet ederek feryada başla mıştır. Mücadele epey uzun sürmüş, B, Hüseyin karısını kurtarmak için İleri atılınca Ahmed: — İbrahim kaç, yakalanacağız. Diye bağırmış, İbrahim de Kadının çantasında bulunan 80 Tirayı alarak kaçmıştır. Zabıta, suçluları, kocaman çuvaldız ve seksen lira para İle kısa bir zamanda yakalamıştır. Vaka fall. leri adliyeye verilmiştir. İzmirin Türkofis müdürlüğü İzmir (Akşam) — İzmir Türkofis müdürlüğüne tayin edilen Berlin ti- taret konseyemiz B, Avni Sakman buraya gelmiş, yeni vazifesine başla- muştir. İzmirde kömür stoku İzmir (Akşam) — İzmir bölgesi ör. manlarından yedi buçuk milyon kilo kömür imali için İzmir orman başmü. hendisliğince ruhsatiye verilmiştir. İz« mirde iki milyon kilo stok kömür var- dır, Deniz tarikile kömür gelmeğe de başlamıştır. pe il | 550 izci Ankaraya gitti kadını zorla götürmek istedi- ler, polis kendilerini yakaladı Cümhuriyet bayramında yapılacak geçit resminde bulunmak üzere dün Ankaraya giden izciler. Cümhuriyet bayramı merasim pro- gramı hazırlanmış ve basılmak üzere matbaaya verilmiştir. Bayramda A karada yapılacak geçid merasimine iştirak etmek üzere Trakyadan gelen 130 izci ile şehrimizdeki liselerden ay- rılan 400 izci dün öğleden sonru Hay- darpaşadan hareket eden trenle An- karaya gitmiştir. Trakyadan ve İstanbuldan gönderi- len bu 550 izcinin hepsi erkek telebe- dir. Kız izciler şehrimizde yapacak merasime iştirak edeceklerdir, Şehrimizden ve memleketin diğer vilâyetlerinden Ankaraya giden izciler için bir kamp kurulacaktır, İzciler bu