21 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

21 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Cudüste çarpışma (Baş tarafı 1 inci sahifede) tahkem mahalleyi sıkı bir çenber içine almışlır. Bir takım müfrezeler de yer ültlarında ve Mabedi Süley- manın taşlıklarında (araştırmalar yapmaktadırlar, İngiliz kıtaatı, Cami Ömere sığın- muş olan âsilerin hariçle münasebet ta bulunmalanna mâni olmağa ça- lışmaktadır. Geceleyin bilhassa Ku- düsün şimalinde kâin Montefior adın- daki yahudi varoşunda bir takım tecavüzler yapılmışlır, Zabıta, müte- Cavizleri ağır zaylata uğratmıştır. Hayfada bir Yahudi oteli yakıldı Yafa 20 (A A.) — Acami mahalle. Ermeniyi öldürmüştür. e Hayfa'da bir yahudi oteli, ateşe verilmiştir. İngiliz Kabinesinin toplantısı Londra 20 — Kabinenin dün sa- bahki toplantısında Müstemlikât Na- zırı B. Makdonalın Filistin hakkın- | daki raporu okunmuştur. Raporda Filistinin taksimi fikrinin birakılma- # lâzım geldiği anlatılmaktadır. Na- zır, herşeyden evvel Filistinde sükün ve inlizamın temini lâzm geldiğini Heri sürmekte, ilk olarak Filistinde İngiliz kontrolü müddetinin uzatıl masını ve ancak bir anlaşma olursa kuntrolün kaldırılmasını teklif et- mektedir. Zapnedildiğine göre Kabine rapo- ru muvafık bulmuş, Arablarla Yahu- dilerden mürekkep bir teşrii meclis toplanmasını düşünmüştür. Bu mec- lis idari kanunlar , çıkarack ve icab eden tedbirleri alacaktır, Arablurla, Yahüdiler arasında bu- günkü nüfus nisbeti muhafaza odi- lecek, Arablar kabul edilecek idare i şekline riayeti taahhüd ederlerse Yahudilerin serbesçe Filistine hlere- tine arlık müsaade edilmiyecektir. Londra 20 (A.A) — Times gazete- si, bazı mahafilin iddia etmekte ol- dukları gibi, Kabinenin yeni bir si- yaset kabul ve Filistin'in taksimi projesini terketmeğe karar vermiş olduğunu iddia etmenin doğru ola- mıyacağını yazmaktadır. Bu gazete, diyor ki: «Hükümet, in- tizam ve asayiş teessüs etmeden ev- vel davaya dahil olan iki tarafla ye- ni müzakerelere girişemez.» B.Bek < Varşovaya döndü (Baş tarah 1 nci sahifede) 3 — Macaristanın vaziyetini fevka- lâde kuvvetlendirmek. * | 4 — Transilvanya hakkındaki Ma. | car teminatma itimad edememek. 5 — Almanyaya karşı hasmane te- lâkki edilebilecek bir kombinezona girmemek, Romanya hükümeti Rulenyanın Macar idaresine geçişini Polonya için olan ehemmiyetini tamamile takdir etmekle beraber Rulenyaya yerleşecek olan Macaristanın Transilvanya ve Bü- | kovinyanm müdafaasını fevkalâde güçleştirecek mühim sevkulceyş nok- taları elde elmişolacağınıda göz önünde bulundurmak zaruridir. Polonya -Macaristan hududu Budapeşte 20 (A.A.) — Macaristan ile Polonya arasında müşterek bir hü- dud kurulması müzakereleri burada faaliyetle devam etmektedir. Polonya- nın Belgrad elçisi de buraya gelmiştir. Paris 20 (A.A) — Havas bildiriyor: Bu sabah Romanya elçisi Fransız Hariciye Nazırı Bonnet'yi ziyaret et- miştir. Salâliyettar mahafllin intibama göre, Romanya hükümeti müşterek Macar - Polonya hududu projesine Çekoslovakyada komünist partisi faaliyetine nihayet verildi Prag 02 (A.A.) — Çebeka ajansı ta- rafından neşrolunan resmi bir teb- Biğde bugünden itibaren bülün Çe- koslovakyada kamünisi partisi fâali- yetine nihayet verildiği bildirilmekte- dir. Komünist gazetelerile mecmuu- Jarı da kâmllen kapatılmıştır. Fransız gazetelerinin makaleleri Paris 20 (A.A) — Gazeleler, Po- İonya ile Rornanya arasındaki görüş- meler hakkında mütalealar yürüt- mektedirler. Epok diyor ki: «Polonya, Tesen mintakasını tek- rar ele geçirmiştir, fakat bugün bu müvaffâkiyelin kendisine çok paha- lıya mal olduğunun farkına varmış- tır. Şimdi Ukrayna meselesi mevzuu bahistir. İtalya, Bolşevizmin Karpat- Jeraltı Rusyasında tevessü etmekte olduğunu ileri sürerek Polonya tezine yardım etmektedir, fakat Almanya da vaktini kaybetmemektedir. Çünkü Karpat Rusyası muhtar hükümeti, Almanlarla meskün olan erazişinde bazı Alman gazetelerinin ve Hitlerin Mein Kanpf adındaki eserinin satıl masına müsaade etmiştir. Roma - Berlin misakının sağlamlı- ğını muhafaza etmekte olduğuna şüphe yok ise de bazı hadiselerin ifa- de ctmekte oldukları bir takım ma- malar da vardır» Berliden Ordre gazetesine bildirili- yor: Almanyanın, Karpatlaralı Rus“ yası meselesinde takip ettiği politika- yı bırakmasına mukabil Polonyaya bazı tekliflerde bulunması imkânsız değildir. Bu karşılık, meselâ Litvan- yada olabilir. Bu suretle Polonya de- nizde bir malrece malik olur ve Dan- çig koridoruna muhtaç olmaktan kur- tulur.» Hümanite gazetesine göre, taksim meselesinin faşist kampı içinde çıkar- dığı ihtilâf Avrupâda yeni taarruz te- şebbüslerine müncer olacsktur. Ocuvre gâzetesi: «B, Hitlerin Polon, ya ve Mararistanın, hattâ tezahür et- tiği tâkdirde Romanyanın dileklerini tatmin etmek meselesile meşgul ol ması ihtimal haricinde değildir» diyor. Rutenyada çarpışmalar olmuş Budapeşte 20 (A A.) — Macar ajansı bildiriyor: Rutenyada politik tezahü- rat ve galeyan gittikçe artmaktadır. Zabıta bir kaç tezahürü bastırmışsa da müsademeler ekseriya asilerin za- ferile neticelenmektedir. Kassa şeh- rinde büyük bir yiyecek buhranı var- dır, Macar ve Çek talebesi arasında irsi olmuştur, Yaralılar var- Mili Slovak komitesi reisinin Varşova seyahati Vorşova, 20 (A.A) — Dündenberi Vatşovada bulunmakta olan Slovak mebuslardan ve milli Slovak komite- si reisi B. Karl Sidor, gazetecilere be- yanatla bulunarak seyahatinin gaye- si münhasıran (Slovak meselesinde Polonyanın hatlı hareketi ne olduğu- Du öğrenmekten ibaret bulunduğunu beyan etmiştir. B. Sidor, Slovaklarla Macarlar ârs- | sında cereyan etmekte olan müzake- relerin bir ihtilâf zuhuruna mâni ol- mağa medar olacak bir itilâfa mün- cer olacağı mütaleasındadır. B. Sidorun Polonyalıların Spiz ve Orava mıntakalarına dair olan taleb- leri hakkındaki mütaleası, bu mesele- nin Polonya ile Slovakya arasında ya- pılacak bir itilâf ile halledileceği mer- kezindedir. B. Bek, avdetinden sonra B, Sidoru kabul edecek ve B, Sidor, müteakiben 'Bratislavaya gidecektir, Edirne Karaağaç eğitmenler kursu Edime (Akşam) — Edirnede Kara- ağaç Eğitmenler kursunun ikinci dev- Te tedrisatı bu ayın 22 sinde sona ere- cektir. Kursu müvaffakıyetle iktual €den eğitmenler 23 teşrinievvel pazar günü okuldan ayrılarak köylerine dö- neceklerdir. Kursun bu devresinden 250 eğit- men köy kültür hayatımıza işik ver- mek üzere Trakya bölgesi köylerine dağılacaklardır . Üç manitacı yakalandı Emin, Nazif, Kadri ve Cemal isim- lerindeki şahısların manitacılık sure tile muhtelif miktarda paralarını do- Jandıran ve poliste altınıştan fazla sa- bıkası olan Sabri, İsmail ve Avram isimlerindeki suçlular, Emniyet direk» törlüğü ikinci şube üçüncü kısım me- murları tarafından yakalarımışlar- dır. Bu adamlar hakkındaki tahkikat derinleştirilmektedir, .tikten sonra Vizeye doğru ik dirneden Vizeye seyahat Hafriyata aid izahat alâka ile dinlendi izeye giden Turing klüp kafilesi, Kaynarca memibamda ve Vizede Edime (Akşam) — Edirne Turing klübünün pazar günü Vizeye hazır- Jadığı seyahate şehrimizin münev- verlerinden (40) kişilik bir kafile iş- tirak etmiştir. Sabahleyin sekizde otobüslerle yo- la çikan kafilemiz onda Kırklareline varmış ve parkta biraz İstirahat et- hareket edilmiştir. Vize hafriyatma sid mi- mar B, Mazharın izahatını dinliyen ve neşe içerisinde bulunan gezginler Kaynarcaya 200 metre mesafede oto- büslerine ârız olan bir bozukluk yü- zünden yâya olarak köye gitmek mecburiyetinde kalmışlardır. Burada köylülerin ve muallimlerin içten ge- len misafirperverliğile karşılanan ka- fileye menba suyunun başında bir iyafet verilmiştir. Ziyafetten sonra Vize kaymakamı B. Enver de kafile- mize katılmış ve hep birlikte Vizeye gidilmiştir, Başta kaymakam olmak üzere Be- lediye reisi vesair zevat olduğu hal de nümune fidanlığı tavuk ve tavşan İstasyonları gözilmiş ve yeni yapık mış olan otel önündeki eski bir bina- nin tarihi taşları görülmüştür. Bu- nun hakkında B, Mazhar Altan gez- ginlere izahat vermiştir. Akşam Belediye parkında (kafile şerefine verilen ziyafet neşeli ve iyi bir hava içerisinde devam etmiş ve gece saat 12 de Edirneye dönmüş- tür. Vekiller Heyeti (Baş tarafı 1 inci suhifede) Sıhhiye Vekili Doktor B. Hulüsi Alataş ile Maarif Vekili B. Saffet Arıkan Parkotele, diğer Vekiller Pera- palas oteline misafir olmuşlar, Nafıs Vekili B. Ali Çetinkaya Harbiyedeki evine gitmiştir. İktisad Vekili B. Şa- kir Kesebir ile Ziraat Vekili B. Faik Kurdoğlu da dün akşamki eksprese bağlanan hususi vagonla Ankaraya dönmüşlerdir. Vekiller Haydarpaşa garında limanlar umum müdürü B. Müfid Deniz, Türkofis müdürü B. Cemal Ziya ve daha bazı zevat tara- fından uğurlanmışlardır. Dün gece- yi şehrimizde geçiren diğer Vekillerin bir kısmi bugün öğle trenile ve di- erleri de akşam ekspresle Ankaraya gideceklerdir. Maliye Vekili geldi Bir müddettenberi tedavi için Av- rupada bulunan Maliye Vekili B. Fund Ağralı dün sabahki ekspresle şehrimize gelmiştir. Çocuk kamplarına hazırlık Şehrimizde çocuklar için parasız yaz kampları açılacaktır. Bunlardan biri Eyüp, diğeri Maltepede gayet ge- niş sahada, diğerleri de nisbeten da- ha küçük sahalarda açılacaktır, Mal- tepede açılacak kamp için iskele civa- rında münasip bir saha bulunmuş ve bu saha sahibinden satın alınmıştır. yi edilecektir, ürk Kadın kimleri kurultayı Ankaradaki toplantıda neler gö er görüşüldü? İkinci ulusal * Ginekölogi kongresi 18 teşriniewwelde Anakrada Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekili Bay Dr. Hu- Jüsi Alataşın güzel bir nutku ile açıl- dı. Vekil nutkunda «nufusumuzun arttırılması, halkımızın sağlığının kuvvetli olması, Cümhuriye hükü- metinin takib ettiği büyük hedef ve gayeler arasında olduğundan, gine- kologlarımızın sıhhi ve sosyal mevzu- Jar üzerindeki kıymetli müzakere ve münakaşalarile yakından alâkada- niz. Bunların sonuçları Vekâletimiz için faydalı birer ilham kaynağı ola- caktır!» dedi, Budan sonra kongre reisi Prof. Ke- nan Tevfik Sezenel idare heyeti na- muna bir söylev verdi ve raporların | tebliğine geçildi; Dr. Hasan Yusuf Başkam (İzmir) Septik düşüklerin tedavisi, Prof. Ke- han Tevfik Sezenel (İstanbul) Ağrı- sız doğum, Dr. Ahmed Asım Onur (İstanbula) Gebelik kusmalarının yeni tedavisi hakkında raporlarını okudular ve bunların münakaşası i yapıldı. Raporlardan başka serbes mevzu olarak, Hadi İhsan Gediz (İstanbul) Bir Tosalık dimağ tronbosu vakası ve Radiumla vahim kanamalarının te davisi üzerine tebliğatta bulundu. Kongre iki sene sonra yine Anka- rada toplanmağa kârar vererek mö- saisini bitirdi, Çamlıcayı güezlleştirme cemiyetinin bir müracaati Çamılıcayı güzelleştirme cemiyeti | Belediyeye yaptığı bir müracaatte Kısıklı ile Çamlıca tepesi arasındaki yolun çok bozük olduğunu bildirmiş ve bu yolun bir an evvel yapılmasını istemiştir. Bundan başka Cemiyet, Bağlarba- şındaki Elmalı su deposunun, Çamlı- canın Su İhtiyacını muntazaman te- min edecek vaziyette olmadığından bahsile, Kısıkhde da bir depo yapıl- masını rica etmiştir. Güzelleştirme cemiyetinin her iki müracaafi Beledi- yere tedkik olunmaktadır. Yeni bir edebi mecmua Edebiyat muallimlerinden Şair B. Yahya Saim ve arkadaşları tarafın. dan yakında Yeni Hayat ismile edebi bir mecmua çikarılacağı haber alın- muştır. 'Tıb Fakültesi Dekanlığından: 1922 yılında Fakültemizin oAskeri kıs- mından mezun Mami oğlu 1317 Selânik Doğumlu Halit Ziya adına tanzim kılınan 42/3512 sayıl Tabib diploması sahibi ta- erp ziyan uğratılmış olduğundan hükmü kalmadığı ve mezkür diploma ma- kamına kaim olâcâk dublikntanın tanzim kılındığı ilin olunur. Eminönü Halkevinden: 1 — 23 ve 23 İlkleşrin Cumaresi ve Pazar günleri Taksim stadyomunda ya- pılacsk olan Profosyonel serbes, güreş başpehlivanlık müsabakalarına saat (15) de başlanacaktır. 3 — Başaitı müsabakalarına (90) kilo- dan fazla gelen pehlivanlar istirak ede- miyeceğinden başaltı müsabakalarına gi- recek pehliyanlar tarlılmak üzere saat (11) de Taksim stadyomunda bulunacak- Jardır, 3 — Saim Aarıkan, Yusuf Arslan, Refik bu müsubakalara hakem olarak seçilmiş- Jerdir, Yukarıda yazılı gün ve saatlerde müsabaka yerinde bulunmaları rica olu- mar, BUGÜN MELEK Sinemasında GÜNAHKÂR KIZLAR Venedik Film sergisine Fransa namma gönderilerek Birincilik Mükâfatım kazanan şaheser. Bugün i P E K Sinemasında ve KONTES VALEVSKA Filminde GRETA GARDBO 20/10/0938 Türk borcu I Peşin vw Ergani 19,— PARA ve ÇEKLER (Kapaniş fiatleri) Londra 1 Slerlin 50 New-York 100 Dolar 126,20,50 Paris 100 Frank 3,6,75 Milâno 100 Lirot 683,78 Cenevre 100 Isviçre Pr. 2868 Amsterdam 100 Florin 67,90,25 Berlin 100 50,58,15 Brüksel 100 Belga 2133.59 Atina 100 Deshari 109,15 Sofya 100 Leva 10425 Prg 100 Çekesioak Kr, 433/15 Madrid 100 Pezeta 802 Varşova 100 Zioti 28125 Budapeşte 100 Pengo 249525 Bükreş 100 Ley 0,905 Belgrad 100 Dinar 2m Yokohama 100 Yen 35,45 Btokholm 100 İsveç Er. 31015 Moskova, 100 Ruble 23,89. . Mevlid Şair ve Edip M. Behçet yazarın kızı Yüksek Su Mühendisi Mülhime Yazar ile Midilli eşrafından Nedim İneenin oğlu Yüksek Su Mühendisi Fahir İncenin Nikâh töreni Kadıköy Belediye Dairesinde yakm dostları ve sayım davetlileri huzurunda yapıl Her iki genç ve yüksek mü- (Tino Rossi-Nita Raya) m “lg , «Ben öldürmedim a (WARNER BAXTER GLORİA STUART) Beşiktaş SUAD PARK sinemasında Ali Baba Hindistanda Türkçe sözlü; Seanslar 7 ve 9 da Yarın saat 17,5 da MATİNE Fransız tiyatrosunda Büyük dehakir Piyanist MAĞ, TAĞLİAFERRO'nun İLK GALA KONSERİ Bu Sah akşamı 21 de Veda konseri Şehir 'T. Komedi kısmı Bu akşam 2000 da YANLIŞLIKLAR KOMEDYASI Yazan: V. Şekspir Türkçesi: Avni Givda mf sn HU TURAN TİYATROSU Halk #sanstkârı NAŞİT okuyucu Semiha, İskoç 3 kemiksiz kızlar akrobat İl numaraları YIKILAN YUVA w 3P. * Taksimde: O(Bu gece) ÇAMURDA ZAMBAK vodvil 3 perde. Her perdesinde muzika ve eğlenceler, Tel: 40099 CHARLES BOYER Belediye sular idaresinden Bir ameliye dolayısile 23/10/938 pazâr akşamı saat 21 den itibaren 8 saat kadar kuş dili köprüsünden başlamak üzere Göztepe, Erenköy, Bostancı ve ha- Burada barakalar, pâviyonlar tesiş | walisinde Elmalı sularının kesilmek mecburiyeti hasıl olduğunu .sayın halka bildiririz. <0» ,