24 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

24 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

Aya seyahat Tayyarenin plânları hazır- | güzell landı 250 bin sterlin bulundu Şimdi iş seyehate iştirak edecek 3 âlimi bulmağa kaldı! Tayyare saatte 70,000 mil süratle gidecek Dört günde aya vasıl Gülak Londrada kadın ve erkeklerden mürekkeb bir cemiyet, aya seyahat etmek için hazırlıklar yapıyor. Aya gidecekleri taşıyacak olan büyük tayyarenin plânları hazırlanmış, in- çası için lâzımgelen 250,000 İngiliz Urası da tedarik edilmiştir. Şimdi bu plânın tamamile tahak- kuku için cemiyet âzası şu iki me- seleyi de haile uğraşıyor: 1 — Aya gidecek olan tayyarenin tecrübe ve uçması için hatlıüstüva üzerinde münasib geniş bir saha bul- mak. 2 — Tayyare İle ay seyahatine İş- tirak edecek üç âlimi bulmak. Bu cemiyet erkânından biri kendi. sile görüşen gâzetetilere demiştir ki: — Aya gitmek, Amerikanın keşfi kadar tahmini şimdiden imkânsız büyük neticeler doğuracaktır. Ay, 12 bin mil murabaaından daha büyük kocaman bir âlemdir. Aya gitmek, diğer seyyertlere ya- Aya seyahat için plânları ve pro- Jeleri hazırlanan tayyare muazzam bir şey olacaktır, Tayyarede bu uzun seyahat için lâzımgelen eşyayı, mah- rükatı alacak tertibat ve yerler bu- Tunacaktır. Tayyarede kullanılan mahrukat, dinamitten de altı defa daha kuvvetli olacaktır. Tayyare 80 kadem uzunluğunda bir üstuvane şeklinde ve 25 - 30 ton ağırlığında olacak, kürrei arza döndüğü zaman mkleti ancak bir tondan ibarte ve ie de çok küçülmüş buluna” m tayyareye bu muazzam şekli veren gövdesine yapıştırılmış ve mah. rukatını ihtiva eden “bidonlardır. Mahrukat kullanıldıkça boş kalan bidonlar mihaniki bir takım terti- batla tayyarenin gövdesinden ayrıla- rak atılacaktır. 'Tayyarenin asl mühim kısmını hayat hücresi denilen kısım teşkil eder, Bu hayat hücresinde seyahate #ştirak edecek flimler bulunacaktır. Hücrenin mesahai sathiyesi 10 - 12 metre murabbaıdır, Bu hücre, 1500 Gökyüzünün insanlar tarafından feth- edildiğini gösteren sembolik bir resim derecel hararete dayanacak bir mu- kavemette olacaktır. Kürrel arzdan ayrıldığı sırada bir gülle süratile seyrüsefer edecek olan tayyare, havayi nesimiden uğrıyaca- ğı şiddetli mukavemete dayanmak için hücrenin bu derecede mukavim bulunmasına ihtiyaç vardır. Âlimlerin oturacakları koltuklara, tayyarenin makinesine lâzımgelen mahrukatı verecek olan borular bağ- 4 bulunuyor, Âlimler, yerlerinden kımıldamağa mecbur kalmaksızın, tayyarenin makinesine istediği ka- dar mayi mabrukat o verebilecek- lerdir. Havai sefinenin uçarken müvaze- nesini kaybetmemesi için icab eden fenni tertibat mevcuddur. Bu mü vazeneyi idame için tayyare her üç buçuk saniyede bir defa, kendi milh- veri üzerinde devrediyor. Tayyare, ıssız veücra bir yerden ve terelhan battıüstüvaya yakın bir yerden aya hareket edecek ve saatte 10,000 mil süratle seyredecek- Et yemiyen bir aile per em nız sebze ve meyva ile yaşıyanlar ara” cuğu vardır. Yukamdaki resim on ikinci çocuğu doğduktan iki saat sonra alınmıştır. Doktor Etes'in zev- cesi ve çocukları da, kendisi gibi, et ii. sında en çok çocuğa maliktir. 12 ço- İ yemezler, tir. Tayyareye bu baş döndürücü sürati veren, otomatik meşaleler ola- caktır: Yapılan tahminlere göre tayyare, dört günde aya varacaktır. 'Tayyare- nin, aya vardığı zaman yere kazasız bir surette inmesi için hususi terti- batı olacaktır. 'Tayyarenin içinde bulunacak üç cesur Alim, aya varır varmâz derhal fenni ve ümi tedkiklerine başlıya- caklar, tayyarenin içinde yiyip ya- tacaklar ve ayda 14 gün kalacak- lardır. Tayyare, dönüşde kürrel arza pek yakın bir mesafeye geldiği zaman Alimler, paraşütlerle tayyareden ken- dilerini aşağıya atacaklar ve sağ, sâ- m yere ineceklerdir. 'Tayyarede fazla mikdarda su bu- Yunamıyacağı için bu seyahat esna sında âlimler, ne yikanacaklar ve ne de traş olacaklardır. Maamafih, aya vardıkları zaman bu muazzam hadiseyi kutlamaları için tayyarenin içinde bir şişe viski bulundurulacaktır. Âlimlerin gıdasını tereyağı, şeker, ekmek, peynir, çikolata ve ceviz teş- kil edecek, not tutmaları için tayya- rede kifayet edecek mikdarda kâğıd, kurşunkalem bulundurulacaktır, Her âlimin yanında iki mendil, as- pirin ve tabaksız bir fincan buluna- caktır. Üç âlime aya varıncaya ka- dar tayranla yeknasak bir surette geçecek dört gün esnasında canları sıkılmamaları için bir deste oyun kâğıdı verilecektir. Seyyahların kostümleri kauçuktan olacak, fakat astarları bir insana muktezi harareti temin edecek mad- delerden yapılacaktır. Bu seyahat esnasında tayyarede küçük bir sinema ve fotograf maki- nesi bulundurulmasına lüzum görül- müştür. Âlimlerin yanlarına silâh almala- rına lüzum kalmamıştır. Zira ayda, hakikaten tehlikeli mahlüklar bulu- nacak ise, bu silâhların bir fayda temin ( edebilecekleri düşünülemez. Maamafih, #limlerin yanlarına bir mikdar para verilecektir, Zira dönüş- te, paraşütlerle kendilerini aşağıya attıkları zamah yeryüzünün hangi noktasına inecekleri bilinemez. Bİ- naenaleyh inecekleri yerden İngilte. röye avdet etmeleri için yanlarında Yüzüne asla boya sürme- iyen bir genç kız Avrupa ik kraliçesi seçildi Yeni kraliçessFinlindiyada herkes güzelliğin de spor olduğuna kanidir, bir kadın güzel olmaktan bir spor müsabakası eğen made e söayabillr» diyor tin önünden geçmiş ve uzun tedkik- lerden sonra, nihayet Finlândiya gü- zellik kraliçesi mis İvikha Salonen Av- rupa güzeli seçilmişti. Gazetelerin verdikleri haberlere gö- re mis Salonen Avrupa güzeli seçilme» sini bilhassa hiç far yapmamasına, yani boya kullanmamasına borçludur. Genç kız ne yüzüne, ne de dudaklari- na boya sürmemektedir. Hattâ pudra da kullanmıyor, Jüri heyeti bu kızın tabii ve taze güzelliği karşısında, bo- yanan diğer kızları pek sönük görmüş | ve ittifakla mis Salonen'i seçmiştir. Yeni Avrupa güzeli Finlândiyada | Peraskonafoki adında bir köyde doğ- muştur, İlk ve orta tahsilini bitirmiş- tir. Avrupa güzeli olunca birçok sine- ma şirketleri kendisine filim çevirmek için teklifte bulunmuşlardır. Fakat genç kız bu teklifleri, tedkike bile ya- naşmadan, reddetmiştir. Diğer bu tarzdaki tekliflere de ayni Yed cevabi- ni vermiştir. Mis Avrupa diyor ki: «Annemle ba- bamuın birleik kızlarıyım, Zengin deği- liz, fakat babamın vaktü hali yerin- dedir, Uzun müddet hocalık ettikten sonra teksüd olmuştur, Aldığı tekaüd maaşile oturduğumuz köyde pekâlâ geçiniyoruz. Benim çalışmaklığıma lüzum yoktur.» Yeni mis Avrupa ekseriyetle bunu, artist olmak, yahut her hangi bir suretle sivrilmek için bir basamak telâkki ederler, Finlândiyalh kızın bu gibi hiçbir arzu izhar etme- mesi hayret uyandırmıştır. Bir gaze- teci kendisine güzellik müsabakasına niçin girdiğini sormuştur. Genç kz buna şu cevabı vermiştir: «— Finlândiyada herkes güzelliğin da spor olduğuna kanidir. Binaen- sleyh bir kadın güzel olmaklan, bir spor müsabakası kazanmış kadar if- tihar duyabilir.» Pinlândiyalı genç kızın bu sözleri eski Atinalılar zamanını hatırlatı- yor. Eski Atinalılar zamanında güzel- lik her şeyin fevkinde tutulurdu, Ati- nalılarla Spartalılar arasında kanlı muharebeler devam ederken Atinalı- lar mağlüb olmuşlardı. Tamam bu $i- rada Atinanın en güzel kızı seçilerek başına bir güzellik tacı konmuştu. Ati- nalı bir kumandan bu münasebetle söylediği bir nutukta: «Bir muharebe kaybettik, fakat bundan daha mühim bir şey kazandık. Bugün Atinanın en güzel kızına taç giydirdik.» demişti. Bu seçim o kadar büyük tesir yap- mıştı ki, senelerdenberi harbeden Spartalılar, Atinalılarla derhal bir mütareke imzalamışlardı. Mis Finlândiyanın Avrupa güzeli seçilmesi acaba boyanma aleyhinde bir cereyan uyandıracak midır?... Bunu ümid etmek pek güçtür. Fakat iazla boyanmanın önüne geçerse gene Güzellik müsabakalarma girenler | bir kârdır. İzmir (Akşam) — İzmir Halkevi Avcılar kolu, son hafta Buca nahiye- alinin Tahtalıköyüne bir gezinti tertip etmşilerdir. Halkevi kadın üyelerinden birçoğu da bu gezintiye iştirak etmiş bütün avcılar öğle üzeri bir arada yemek yemiş, nişan eğlenceleri yapmışlardır. Köylülerin de iştirakile bir sürek ter- tip edilmiştir. Yukardaki resimde bir kadın avına nişan atarken görünüyor.