24 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

24 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

4 mn 24 KARunusani 1939 AKŞAM “ HAFTANIN VAKALARI Atatürk mozolesinin Ankarada Rasad tepesinde yapılması kararlaştırıldığını hane ve tepeden Ankaranın manzarası görünüyor Helivutta Mari Bovard adında bir kız yıllıslar kadar çok para kazanıyor. Bu artistin vazifesi yeni boyaların artistlerden evvel kendisinde tecrübe Belçika Kongosunda tutulan bir goril maymunu. Bu maymun üç metre boyundadır ve çok korkunçtur Filistin konferansına iştirak için Londraya giden Suudi hükümeti Hariciye | Nazırı ve İbnissuudun oğlu Emir Faysal İngilterede sakat kalan bir koyun ve bir kediye takma oni yapılmıştır. yazmıştık. Yukarda bu tepe, rasad- Izmir mir mektupları ' İTayyare seferleri i için Izmirde hazırlıklar Hava yolları meydanında bir hangar, bir istasyon binası İnşa edildi İzmir (Akşam) — 1 nisan 939 dan itibaren Ankara - İstanbul ve İzmir « İstanbul arasında yolcu ve posta tay- yareleri işlemeğe başlıyacaktır. Dev. let hava yolları umum müdürlüğü, | 1939 yılı içinde yapılacak muhtelif iş- Jer için hükümetten bir milyon lira munzam tahsisat istemiştir. Bu tah- #sisat verildiği takdirde bu yıl 1 insan. da Adana ve Diyarbakır tayyare s6- l ferlerine açılacaktır. Bu para verilmi. yecek olursa bu iki şehrimizin tayya- re seferlerine ancak 1940 yılında açı- lacağı anlaşılmaktadır. Fakat tayya- re sefeflerine olan mühim ihtiyaç na. (© zarı dikkate alınarak bu munzam tah. slisatın verileceği ümid ediliyor. b Devlet hava yolları umum müdürlü, ğü, İzmir hava yolları istasyon mü- dürlüğüne gönderdiği bir mektupla İz mir istasyonunun bütün ihtiyaçlarının bildirilmesini emretmiştir. En küçük teferruata kadar hazırlanan ihtiyaç listeleri umum müdürlüğe gönderil. miştir. Şimdiye kadar İzmir hava yolları meydanında tayyareler için bir han- ; gar, yolcular ve memurlar için bir is- tasyon binası inşa ettirilmiştir. Mey- dan da yeniden tanzim olunmuş, çok güzel bir şekle sokulmuştur. Devlet | hava yolları İzmir istasyon müdürü B. Sabri Akdoğan, Nafıa Vekâleti he- sabina Avrupada muhtelif büyük ha- va teşekküllerinde (12) yi çalışmış, bilhassa hava meydanlarının inşası meselesi üzerinde esaslı tedkikler yap- | mıştır. Eski bir tayyarecimiz olan bu | değerli genç, İzmir hava meydanını, | Çekoslovakya, Almanya ve Fransada gördüğü ve etüd ettiği bir çok mey- danlar gibi kömür cürufu ile yapmak için işe başlamıştı. (40) metre geniş. likte güzel bir meydan hazırlanırken İzmir hava meydanının beton olarak inşa ettirileceği bildirilmiş ve cüruf. tan meydanın hazırlanmasından sâr- fınazar edilmiştir. Meydan, şimdi yağmurlu havalarda bile istifade edilebilecek tarzda temiz- letilmiş, düzeltilmiş, çamur haline gel memesi için muhtelif yerlerinde yağ- mur sularını nakle mahsus hendek- ler açılmıştır. 1 nisanda hava seferle- rinin başlamasına mâni olabilecek hiç birşey, İzmir hava meydanında yok Hava yolları İzmir istasyonu binası tayyare hangarı tar. İzmir Ticaret odası, 17000 liraya Inşa ettirdiği pavlyonda Ege mmtaka- sının mahsul nümunelerini, imanın ithalât ve ihracatına, mıntakanın İs- tihsalâtına aid birçok grafikleri, sa- nat eserlerimizi teşhir edecektir. Bu paviyonda bazı tadilât yapılması da muvafık görülmüştür. Fuarda el emekleri ve tezyini eserlerine aid bir de sergi kur tır. Bu sergiye her vilâyetten eserler gönderilecektir. Egekız enstitüsü İzmirde inşa ettirilerk Ege kız ens- i binasının temel inşaatı için Ma- arif Vekâlelinden 32000 liralık havale gelmiştir. Enstitü binası 250,000 lira- ya çıkacaktır. Şimdiki kız enstitüsünün 250, Akşam sanat okulunun 1030 ta- lebesi vardır. Yeni enstitü, yatılı ola- caktır, Vilâyet umumi meclisi İzmir vilâyet umumi meclisi 9 şu- batta toplantılarına başlıyacaktır. Vi. lâyet daimi encümeni, vilâyetin 939 ye tur. Bir taraftan telsiz istasyonunun jp bütçesini 2,400,000 lira üzerinden ha- tesisine devam edilmektedir. Telsiz makinelerinin montajı bu hafta için- de bitecek, sonra Ankara, İstanbul, Adana ve İzmir telsiz istasyonlarile İz- mir istasyonu arasında tecrübe mü- habereleri yapılacaktır. İzmirin Cumaovası nahiyesi dahi- linde inşa edilen hava İstasyonu, İz- mirden gelecek halk için bir tenezzüh yeri halini alacaktır. Halktan isti- yenler, iki lira mukabilinde tayyarele- rimizle uçurulacak, İzmir üzerinde gez. dirilecektir. Tayyare istasyonunda bir de büfe bulunacaktır. Şimdi hava meydanı ile İzmir - Torbalı şosesi ara- sında bir şose inşa ettirilmektedir. Bu şose, 11500 liraya çıkacaktır. Otobüsler Belediyenin, Almanyaya yeniden 27 otobüs ve trambüs sipariş ettiğini yaz. mıştık. Bunlar 250,000 liraya ısmârlan» mıştır. Gümrük resimleri de yüz bin lira kadar tutacaktır. Yeni otobüsler, temmuz ayında İzmire gelecektir. Belediye tarafından iki yüz bin Ji- raya inşa ettirilmekte olan büyük şe- hir garajının alt kısmı ikmal edilmiş. tir. Şimdi büyük gazi bulvarından ga- raja beton bir yol inşa olunmaktadır. Bu yol, İleride asfalte edilecektir, Fuar hazırlıkları Belediye de fuar hazırlıklarına ehem. miyetle devam ediliyor. Gönderilen bazı afiş nümunelri, fuar komüitesince beğenilmemiş ve bir afiş müsabakası açılmıştır. Ayrıca bir de broşür bastı. rilâcaktır. Broşür, bol resimli ve çok güzel olacaktır. Füara bu yıl Türkiyedeki bütün ti. carel ve sanayi odalarının geniş mik. yasta iştirak etmeleri kararlaştırılmış zırlamıştır. Turistik yollar inşaatı va- ridatı bütçeye ithal edilmemiştir. Bu varidat, sensde 500,000 lira tahmin edilmektedir. Tütün satışı Ege mıntakasında zarar edenler var İzmir (Akşam) — Çeşme: kasası dahilindeki tütün müstahsilleri, bu seneki tütün mahsullerini satamadık- larından, müşkül vaziyete düştükleri- ni Ziraat Vekâletine bildirmiş, Ziraat bankasına olan borçlarının tahsilinin tecil edilmesini, kendilerine para yar- dımında bulunulmasını ve ellerinde kalan tütünlerinin satın alınmasını istemişlerdi. Vekâletten vilâyete gelen bir tahriratta, borçlarının tecili için banka umum müdürlüğü, tütünleri: nin satın alınması için de İnhisarlsr Vekâleti nezdinde teşebbüste bulunuk duğu bildirilmiştir. Bu yıl tütün satışlarından muhte If mıntakalarda zarar eden müstah» siller vardır. Otuz milyon kilo tutam rekoltenin mühim bir kısrm, düşük fk atlerle satılmıştır. Bunda mühim bir- çok sebep ve âmiller aramak lâzım» dır, Şimdi bile müstahsil ve tilccar elinde satılmamiış, kalmış üç milyol kilodan fazla tütün vardır. Bunların bir kısmı ihrakiyelik denilen hiçbir işe yaramıyan nevidendir. Tütüncülerin çoğu önümüzdeki sene için tütünden başka mahsul, bilhasa pamuk yetiş- tirmeyi kararlaştırmışlardır. Bunun için şimdiden hazırlananlar çoktur.