24 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

<Totaliter devletlere karşı hazır bulunalım» Amerika âyan hariciye encümeni reisi böyle diyor Fransız gazeteleri bir taarruz olursa Fransanın mukabeleye hazır olduğunu söylüyorlar Vaşingion 23 (A.A.) — Âyan hari- ciye encümeni resi B. Pittman, rad- yodâ Taft ve diğer zevat ile yaptığı münakaşalar esnasında Amerikanın totaliter devletler ve bilhassa Alman- ya ile Japonya tarafından tehdid edildiğini söyliyerek demiştir ki: «Amerika hükümeti ile Amerikalı- lar harb hariç olmak üzere ellerin- deki bütün meşru vasıtalarla bu mil- letlerin genişlemesine mukavemet &t- melidirler, Fakat bu genişlemenin durdurulmasına imkân görülemezse 6 zaman bu milletleri silâh kuvvetile geri itmeğe hazır bulunmalıyız» Hatib, sadece kendi fikirlerini söy- lediğini kaydettikten sonra Hitler hakkında da şöyle demiştir: #Hitler tarafından yapılan her ha- reket Alman devlet reisinin ihtiras ve faaliyetlerinin hiç bir zaman dur. miyacağı kanaatini vermektedir, Japonyaya gelince, birkaç sene- denberi bu memleketteki askeri par- tinin ibtirasları ve siyaseti, Asyanın ve Büyük Okyanusun garbindeki adaların istilâsmı istihdaf etmekte- dir; Fransız gazetelerinin makaleleri Paris 23 (AA) — Matbuat tefsi- ratı hülâsası: Bally, Jour - Echo de Paris gaze- tesinde Roma - Berlin mihveri poli- tikası hakkında yazdığı makalede diyor ki: «Müteaddid alâmetler gösteriyor ki, gerek Duçenin ve gerek Hitlerin etrafındakiler, Fransa ile İngiltere- nin sulhperver arzularını izam ede- rek esasen ekonomik zorlukların çok çetin tazyiki altında bulunan totali- ter rejimleri bir gün meçhul bir âkı- bete atacak olan şuursuz bir sergü- zeşti tecrübe etmek için ellerinden geleni yapmaktadırlar.» Figaro gazetesinde Vladmir Dor- messon yazıyor: «Faşist matbuat bize karşı ne ka- dar ateş püskürürse, bizim de sükü- netimizi o kadar çok muhafaza et- mekliğimiz icab edecektir. Faşist hü- Alman - Sovyet . , ticareti Ay sonunda Moskovaya bir Alman heyeti gidiyor Moskova 23 (A.A.) — Havas ajan- #1 bildiriyor: Bu ayın sonunda Mos- kovaya bir Alman ticaret heyeti ge- lecektir, Almanların Sovyetler birli- gile her ne olursa olsun münasebet- leri kesmek istemedikleri anlaşılmak- tadır. Diğer taraftan, bir sene uzatıl- mış olan 1938 ticaret muahedesi Al- manya ile Sovyetler birliği arasında mübadele müsavatı esasına dayan- maktadır. Halbuki bu mübadele sıfi- ra düşmüştür. Bununla beraber iki memleket arâ- sındaki mübadele meselesinin halli için bir heyetin gelmesine lüzum ol- madığı buna binaen müzakerelerin ticaret sahasından ziyade politika sa- hasında cereyan edeceği kanaati mev. cuddur. Halen Sovyetler birliği ile Polonya arasında devam eden ve en samimi bir şekilde cereyan etmekte olan mü- zakereler de böyledir. Keza bir İngiliz ticaret heyetinin de gelmesi mevzuubahistir, Şubat maaş ve ücretleri Ankara 23 (Telefonla) — Şubat maaş ve ücretlerinin ayın 27 sinde kümeti bizimle hakikaten bir mesele çikarmak istiyorsa, bunun tam me- suliyetini deruhte etmesi icab edecek- tir. $ uveya bu noktada bize hücum ettiği takdirde, kendisini bekliyen akibeti bilir ve yahut bilmesi Jâzım- dır. Bu takdirde yalnız Fransaya kar- şı değil, bütün beynelmilel efkârı umumiyeye karşı vaziyetin me ola- cağını bilir veya bilmesi icab eder.» Epogue gazetesinde Donnaditu ya zıyor: «Oyunlar hazırlanıyor. Hitler 30 ikincikânunda nasyonal sosyaliz- min iktidar mevkiine geldiğinin al- tancı yıldönümü münasebetile büyük bir nutuk söyllyecektir. İyi gören müşahitlerin temin ettiklerine göre, Hitler, bu nutkunda imüstemleke meselesini bütün genişliğiyle ortaya koyacak ve Almanya ile İtalya lehine Afrikanın yeniden taksimini istiye- cektir, İtalyan diplomasisinin hattı hareketi bu faraziyeye bir hakikat manzârası vermektedir.» Ordre gazetesinde Pertinax yazıyor:| «İngiltere ve Fransa, herkese hataları tamir ile mükellef göründükleri müd- detçe Polonya, Romanya ve Rusya | hükümetleri bilvasıta olsun veya doğ- rudan doğruya olsun, Münih anlaş- masının yarattığı vaziyete boyun eğ- meği kabul etmiyeceklerdir. İngiltere ve Fransa, bundan böyle herhangi bir fırsatta kuvvet ve azim- lerini gösterdikleri takdirde kendile- rine hakiki müttefikler bulabilecek- lerdir.» Ocuvre gazetesinin başmağalesin- den: «Gerek usul ve gerek iç politika meselelerinde Fransız meclisinde ay- rılık mevcut olabilir. Fakat meclisin müttefik olarak gözüktüğü en az bir tek mesele vardır: Fransanın, İmpa- ratorluğun ve Akdenizdeki muvasala hürriyetinin muhafazası için olan arzu ve iradesi... Şurası malüm ol- sun ki, aramızda bazıları hadiselerde ifratı, diğerleri ise bilâkis sulhperver bir tarzıhal çâresi bulmak için vakıt kazanmağı düşünüyorlarsa, her İki grupun da tereddütsüz ve huzurla «hayır» diyecekleri bir hudud mev- cuttur, » Polonya Hariciye Nazırının beyanatı Polonyanın Çekoslovakya- dan araziye müteallik talebi kalmamış Varşova 23 (A.A.) — Hariciye Na- zırı mebusan meclisinde yaptığı be- yanatta Polonyanın Çekoslovakya- dan araziye müteallik hiçbir isteği kalmadığını, ancak Ukrayna Karpatı- nin şimalindeki hâdiselerin inkişafını dikkatle takip eylemekte olduğunu ve Polonya menaflii tehlikeye düştüğü anda icap eden tedbirlere derhal te- vessül edeceğini söylemiştir. İzmirde bir fabrikada buhar kazanı patladı, dört kişi yaralandı İzmir 23 (Telefonla) — Şehitler caddesinde nebati yağlar fabrikasın- da buhar kazanı patladı ve biri ağır olmak üzere dört işçi muhtelif yerle- rinden yaralandılar, Dün geceki cerh Yenişehirde bahçıvan Ali dün gece Cafer ismindeki arkadaşından alaca» ğı olan 20 lira parayı istemiş, Cafer borcunu irikâr etmiştir. Bunun üzeri- ne Ali yanına arkadaşı Abdullahı ala- rak ikinci defa parasını istemiş, Ca- fer bu vaziyetten muğber olarak Aliyi Reisicümhurun doğduğu ev İzmirdeki ev istimlâk edilerek üze haline getirilecek İzmir 23 (Telefonla) — Reisicüm- Kur İsmet İnönü 1884 de İzmirde İkiçeşmelikte Medine yokuşunda 26 numaralı evde doğmuştur. Belediye reisi bu evi İstimlâk etmeğe ve yep- yeni bir hale koymağa karar ver- miştir. Doktor Behçet Uz yakında toplanacak olan şehir meclisine bu yolda bir teklifte bulunacaktır. Öğrendiğime göre, bu tarihi ev müze haline getirilecektir. Etrafın- daki binalar da istimlâk edilecek, evin bulunduğu tepenin etrafı geniş bir park ve meydan haline sokula- caktır. Avusturyada isyan şayiası Alman mahafili bu husustaki haberleri tekzip ediyor Berlin 23 (A.A) — Havas ajansı- nın muhabiri bildiriyor: Salâhiyetlar Alman mahfilleri Avusturyada isyan çıktığına dair verilen haberleri tek- zib etmektedirler, Paris 23 (A.A.) — Reuter ajansı- nın muhabiri bildiriyor: Brenden alı- nan ve burada neşredilen bir habere göre Avusturyada bazı askeri hare ketler vuku bulduğuna dair gelen har berler üzerine telâşa düşen halkı yâ- taştırmak için hudud kıtalarının tak- viyesine karar verilmiştir. Bununia beraber Avusturyada as- keri hareketler yapıldığına dair veri- len haberler teeyyüd etmemiştir, Son daklka Ingiltere her ihti- male karşı harbe hazırlanıyor B. Chamberlain söylediği nutukta hükümetin plânını anlattı Londra 24 — İngiliz Başvekili B. Chamberlain, dün akşam radyoda söylediği bir nutukta İngiliz müilleti- nin harbe hazırlanması için mili servisleri tanzim etmek hakkındaki hükümetin hazırladığı plânı izah et- miş ve demiştir ki: — «Bu, harbin yaklaştığına inanı- yorum demek değildir. İngiltereyi ve bütün milletleri harbden korumak için elimden geleni yapıyorum ve ya- pacağım. Maamafih ber ihtimale karşı koyacak tedbirleri almak el- zemdir. İşte hükümet bu maksadia bir plân hazırlamıştır.» Cianonun Belgrad ziyaretinin neticeleri Ancak bir kaç hafta sonra belli olacak Belgrad 24 — Belgrad siyasi ma- hafili, İtalya Hariciye Nazır Kont Ciano tarafından Belgradda yapılan siyaretin kati neticeleri bir kaç hafta sonra, yani Macar Hariciye Nazırı Kont Csakynin Romaya seyahatin. den ve Balkan antantı konseyinin önümüzdeki içtimamdan sonra belli olacağını beyan ediyor. Fransanın Hatay delegesi Albay Kole Ankara 23 — Fransanın Hatay de- leyesi albay Kole Ankaraya gelmiştir. meda Eransayın veni Servise da. spanyada hükümetcilere yardım edilecek mi? Eski Fransız başvekili B. Boncour'un bir nutku, komünist partisinde müzakereler Paris 23 — Romorantinde sulh le- | hinde tertib edilen bir miting esna- sında bir nutuk söyliyen eski Başve- kil ve Hariciye Nazırı Paul - Bon- Cour, «Fransayı muhasara etmek &i- yasetininin kati merhalesi> addetti- gi ademi müdahale prensipinin yan- Tışlığından bahsederek İspanyada «ec- nebi kuvvetlerinin müzaheretine nail olan asilerle mücadele etmekte bulu- | nan muntazam bir hükümetin silâh satın almak imkânını veren; hukuku düvel kaidelerinin tatbikini istemiştir. Hatib, netice olarak demiştir ki: «Demokratlar bir kere daha dikta- törlüklerin kötü darbelerini bertaraf etmekten ve bizi alâkadar eden bu meselede muhasârayı yarmaktan âciz bulunduklarını mı gösterecekler? Her boyun eğiş bizi bu muhasaraya yak- Jaştırıyor.» Fransız komünist partisinde müzakereler Paris 23 (A.A.) — Komünisi parti- sinin milli konferansında bir nutuk söyleyen mebus Bagriel Peri, mensup olduğu partinin arzu ettiği harici siyaset direktiflerini şöyle saymıştır: 1 — Cümhuriyetçi İspanyaya yar- dım. . 2 — Faşist devletlere müstemleke verilmemesi, 3 — Suriye ve Lübnana isteklerini veren 1936 tarihli Fransa - Suriye ve Fransa - Lübnan muahedelerinin tas- diki, 4 — 'Tehdid edilen demokratik dev- Tetlerin birleşmesi, bilhassa Sovyetler birliği ile arada mevcut bağların kuv- Amerikada kar fırtınası Yollar kapandı, iki kişi öldü - York 23 (A.A.) — Burada ve Amerikanın şarkındaki muntakelar- da şiddetli bir kar fırtınası hüküm sürmektedir. Fırtınadan şimdiye ka- dar 2 kişi ölmüştür. New - York eya letinin şimalindeki yollarda nakliyat tamamile durmuştur. Hararet derecesi birdenbire düş- müştür, Rüzgâr saatte 120 kilometre süratle esmektedir. Tino Rossi Dokuz ülürecilik mürekkep! bir ekip de sanatkâra refakat) edecektir Ankara 23 (Telefonla) -— Tino Rossij nin Ankaraya geleceği haberi, maruf sanatkârın hayranları arasında bü- yük bir alâka tüyandırmıştır. Bu meş- hur artistin İstanbuldaki hayranla- rından bazları şarkılarını dinlömek üzere Ankaraya geleceklerini alâka. darlara bildirmişler ve balonun prog- ramı ve biletlerin fiyatları hakkında malümat istemişlerdir. Haber verlidiğine göre, Kızılay ta» rafından Ankarapalas salonlarında verilecek olan bu balo için mahdud miktarda bilet bastırılacak ve biletle. rin fiatı 10 lira olacaktır. 'Tino Rossi Ankarada kalacağı iki gün için günde 1100 liradan 2200 lira alacaktır. Kendisine dokuz gitaracı- dan mürekkep bir ekip de refakat ede- cektir. Tino Rossi hâlen Mısırda bu- Tunmaktadır, Ankara postane binası Ankara 23 (Telefonla) — Ankara. da bugünkü postane binasının bulun- duğu yerde yapılacak olan yeni posta- m himen vpadatasi 4bwisl adima vetlendirilmesi ve Amerikayı saran «büyük hareket; e müzaharet edil- mesi, Hatib, totaliter devlerin içinde bus lundukları müşkilâtı kaydetmiş ve bu müşkilâta rağmen diktatörlükle- rin demokrasilerin hezimeti netice- sinde mali vaziyetlerini islah edebile- ceklerini ilâve etmiştir, Netice olarak Gabriel Peri, demiştir ki: sFaşizmin bu son merhaleyi de ka- tetmesnie müsaade etmemelidir.» Konferansı dün Barselondan gölen ispanyol parlâmentosu mebusların- dan Margarita Nelkent de dinlemiş- tir, Mumailleyh İspanyanın Prünsiz kıtâlanının müdahalesini arzu etme- diğini sadece bir silâh salın almak hakkını istediğini beyan etmiştir Konferansın bundan evvel gkdet- tiği bir celse esnasında umumi kâtib Maurice Thorez, beyanatia obülüna- rak komünist partisinin hükümetin bazı icraatını ezcümle karamameler hakkında aldığı tedbirleri tasvib et- memekle beraber ademi müdahaleden vaz geçtiği takdirde Daladier Kabi- nesine müzaharet edeceğini söyle- mişti. Bilbaoda heyecan Bilbao 23 (A.A.) — Fransanın Ka» talonyaya silâhça yardım ettiği has beri burada büyük bir heyecan uyan- dırmışlır. Alâkadar mahfillerde bu yardımın hadiseler üzerinde müessir olamıyacağı ve fakat nâsyonalist İs- panyanın Fransanın bu düşmanca hareketini asla unutmıyacağı kaydo- lunmaktâadır. Kudüste zengin hir yahudi öldürüldü Katillerin yakalanması için araştırmalar yapılıyor Kudüs 23 (A.A.) — Zengin yahu- di tüğcarlarından Behor Muraş, Ku- düsün merkezinde Araplar tarafın dan öldürlümüştür. Katillerin yaka- lanması için araştırmalar yapılmak- tadır. Şehre 24 saat müddetle ateş söndürme mecburiyeti tahmil edik miştir. ingilterede tedhiş . Sandringham sarayı etrafın- da emniyet tedbirleri Londra 23 (A.A.) — Üstlerinde pat- layıcı maddeler taşıyan iki kadın Manchester'de tevkif edilmiştir. Kral silesinin ikamet ettiği San- sarayı etrafında hususi emniyet tedbirleri alınmıştır. Yenişehirde ikinci otömatik telefon santralı şubatta açılıyor Ankara 23 (Telefonla) — Yenişe- hirde yapılan ikinci otomatik telefon santralı tesisatı bitmiş gibidir, Sat- tral şubat ayı içinde işletmeğe açıla- caktır, İleride lüzum hasıl olursa 5000 nu maraya kadar çıkartılmak üzere şim- dilik yalnız 2000 numara abone kay- dedilecektir. Arazi vergisinin affı — | Ankara 23 (Telefonla) — 935 ma. 1 yılı sonuna kadar olan arazi vergisi bakayasının munzam kesir ve Ceza- Yarile birlikte affına dair olan kanın lâyihası Dahiliye, Maliye ve Bütçe en- cümenlerince tetkik edilmiş ve Üç en- cümen tarafından da aynen kabul sktimistir