14 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

14 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

F. Bahçe, Güneş takımile maçlarına itiraz etmedi Beraberlikle nihayetlenen Fenerbahçe - Güneş maçından bir enstantane Sabah Tefiklerimizden birisi Fener» bahçe tarafmdan Güneş klübü İle-ya. pılan maçın neticesine itiraz edildi. ğini ve futbol müsabakalarından çeki len Güneş klübünün çekilmeden evvel yaptığı müsabaka neticelerinin mute- ber addedilmemesini istediğini yaz- mıştı, Bu hususta yaptığımız. tahkikata göre Fenerbahçe klübü tarafından bu şekilde bir itiraz yapllmamakla bera- ber vaki olsa bile İstanbul lig şampl- yonasını altüst edecek olan böyle bir karar alınmasına nizamen imkân gö- rülmemektedir. Malüm olduğu üzere Fenerbahçe - Güneş maçı beraberlikle nihayettenmiş ve Fenerbahçe bir puan kaybetmişti. Sporcuların eski kayıtları ibtal ediliyor Türkiye İdman cemiyetleri ittifakı le Türk spor kurumu zamanında ya pılıp yeni usule göre teedit edilmiyen , sporcuların bilcümle sicil kayıtları beden terbiyesi umüm müdürlüğün. den alman son bir emirle iptal edil miş ve keyfiyet ittifaka dahil bütün spor klüplerine dün akşam tebliğ edilmiştir. Bu yeni emre göre klüpler tarafın. dan evvelce eski usullere göre kayıt- Yarı yapılmış olan sporcular üzerinde klüpler ve bölgeler hiçbir hak iddia edemiycceklerdir. Bu kabil sporcular bölge tarafın- dan yeni usullere göre tescilleri yapil- madı ise istedikleri klüplere girmekte serbes kalacaklardır. Bu kurarın, âmil olan sebebi bilme- mekle beraber şehrimiz klüpleri ara- sında yeniden birtakım (ihtilâflara yol açacağı tahmin edilmektedir. Çünkü kararın tebliğinden itibaren serbes okalan sporcular muhtelif klüplerin teklifleri karşısında kala. cok ve kendi klübüne girmesi için ayuncu İle pazarlığa girişilecektir. Bir hafta evvel başka klübün mah olan bir sporcuyu bir hafta sonra di. ğer klüpte görmek kabil olacaktır, Mülâyim pehlivan Kıbrısta Profesyonel güreşçilerden Mülâyim pehlivan vaki olan davet üzerine Kıb- 184 gitmiş “ve büyük bir kalabalık inde Yunan profesyonel şampiyo- Nu Bora ile karşılaşmıştır. Çok çetin ve iddialı geçen müsaba- ka iki sast yirmi dakika devam'etmiş ve her iki :pöhlivanın birbirine tefev. Klübümüzün senelik köngresi pa zar günü yapılmış ve eski idare heyo- ti tarafmdan okunan faâliyet raporu le hesunlar tasvip edilmiştir. Yeni ida re heyeti şu şekilde seçilmiştir: Başkun: “Mehmed “Bâşeâki II inci başi Orhan "Termiyeci, Cevdet Spor d Aydemir Dlurahhas: Sabahattin Tükelman, Yapılan iddiaya göre Güneşin lig erden çekilmesi üzerine bu maçın ne. ticesi sayılmayacak ve Fener hükmen galip addedilerek bir puanını ala. caktır ki Beşiktaşla müsavi puana kavuşacak ve gol averajı usülile “İs tanbul şampiyonu olacaktır. “Halbuki böyle bir hâdise evvelden tahmin edilerek tesbit edilen nizam- namenin bu husustaki maddesi (her hangi bir suretle ligden çekilen bir takımın evvelce yaptığı müsabâka ne- ttesleri muteberdir) demektedir. Nizamnamenin bu maddesini çök iyi bilen Fenerli idarecilerin bu şekili. de bir itiraz yapmadıklarına göre T&- fikimizin bu husustaki neşriyatı hay- reble “arşılarımıştır. Balkan oyunları münasebe- tile bir albüm çikarilıyor Bulgar alletizm federasyonunun yapmaktan vazgeçtiği onuncu Bal kan oyunlarının “Yunanlılar tarafın. dan organize edileceği mâlümdur. Bu müsabakaların onuncu seneyi idrak etmesi dolayısile Yunanalılar tarafından büyük bir tezahürat ya- pılacağını evvelce bildirmiştik. Ye- riden “haber aldığımıza :göre bu “mü. nasebetle on sene zarfında bu organi. zasyonun geçirdiği safhalar, “ülınan neticeler, “yapıldığı memleketler hak- kında “bir albüm neşredilecektir, Yunan atletizm federasyonu müsâ- bâkülara iştirak eden Bâlkan Atle- tizm federasyorilarına gönderdiği bi- rer mektupla bu hususta yardımla. rını rica etmiş ve iştirak ettikleri mü- sabakalar hakkmda malümatla resim göndermelerini istemiştir. Eskrim faaliyeti tevsi ediliyor Şehrimizdeki eskrim faaliyetinin tevsi edilmesi “için “eâkrim “federrsyo. nu tarafından teşebbüslere girişildiği haber almmıştır. Bu meyanda eskrim ajanlığına eski 'Harbiye mektebinin eskrim muallimi emekli yarbay Ömer tayin edilmiş ve keyfiyet kendisine ve bölge başkanlı- ğına bildirilmiştir. Şehrimizdeki eskrim Yaaliyetinin fazlalaşması ve taammümü için biri Üniversite diğer! Dağcılık klübünde olmak Üzere Iki kurs"açilacâktır. Bu kurslar eskrim federasyonu tarıfm- dan idare edilecektir. Kurslara lâzım olan nıslzeme umum müdürlük ea fından temin mı edtimiğitir. Bayram maçları için bir hakemin tavzihi : Muhterem gazetenizin No. 7293 ve Giğubat 1939 tarihli sayısının (8) nei sühifesindeki spor yazıları meyanm- da (Bayram turnuasının neticesi) başlığı altında çikan yazıda (.... bu turnuada diğer hakemlerin de maç- Jarın neticeleri hakkında organizatör- deri tenvir etmediklerini hayretle öğ- rendik) deniliyor. Bayram turnuası maçlarında ha. min muteber gazete izin çıkacak ilk sayısında tavzihen neşrini saygılarımla dilerim. 8 numaralı ehliyetnameli hakem Halid Galip Ezgü TET DEN “Türkiye Rai Pastaları DALGA UZUNLUĞU 1630 m. 183 Kos, 120 Ke. TAG 1974m. 1519sKea 20 Ke. T.A P. 3170m. 0465 Kes 20 Kw. ANEARA RADYOSU Balı 14727939 TÜRKİYE SAATİLE 1230: Program, 1238: “Bürk halk mü- ZİRi: Osman Pehlivan "tarihuracı ve bayan İrfan, 13: Memleket sai ayarı, ajans, meteoroloji h&berleri, 18.10 - 14: Müzik (küçük orkestra - Şef: Necip Aşkın): i « Valther - Dans eden kuklalar (foks-trot), (Viyana melodisi) - Bizde (vals), 44 me BE ka (fantezi), 5 - Pachernegg - Jay Ha- . Dede efendi - Hicaz şarkı - (Şu karşıki “dağda bir yeşil), 7 - Şehnaz sazsemmisi, 8 - Artaki - Kürdili Hicazkâr şarkı (Artık ne siyah gözlerinin gölgesi), 9 - Artaki - Kürdili /Hieazkâr şarkı (Cismin gibi Tu- bun da güzel), 10 - Ruşen Ferit Kam - Kemençe taksimi, 11 - Oyrik efendi -“Hi- caikir şarkı (Mestim bugece), 71: Mem- leket saat ayarı 2105 Konuşma (Hukuk #mi yayma kurumu), 21,15: Esham, tah- VA£, kambiyo - nukud borsası (lat), 2180: “Müzik “(radyo “orkestrası - Get: Prastorlus): 1 — F. Mendelsolhn - Bar toldy seHebridier. uvertürü, 2 - 1; van Beethoven: 8 inci senfoni (Ofa majör, Allegro vivaca e con 'brio, söherzando, 'Tempo di, minuetto, Allegro vivace, :$ - Pr. Smetana - 'Ultava, senfo- nik şiir, 2230: Müzik (operet kupleleri - P), 2245: Müzik - tCazbant - Çigan) Lantoş orkestrası, 2345 - 24: Bon ajans hâberleri ve yarınki program. Avrupa islasyonları: Saat -20.de Berlin 20 karışık muzika — Denteöhl'9. ve “Viyana 20,30 “konser — Leipzig 20,10 kalrışik musika -— Münih “20,15 “fanfar — Berom. 2040 salon 'muzikası — Milvers I 20,45 viyolonsel — Paris P. 'T. T. 2030 ka- şik muzika — Sofya 2040 orkestra Varşova 20 karışık muzika, Sant 21'de Berlin ve Sttutüg. 21,10 hafif muzika — Bresiav 21,10 orkestra — Prankfort, 21,18 konser — Kolonya 2130-1 dans — Athlone 2120 orkestra — Bari 2115 Yunanca n6ş- riyat — Palgrad 21,30 salan muzikas — | Berom. 4145 orkestra — Budapş. 2140 Çingene çalğısı — Bükreş 21 senfon. kon- ser —'bondra 2150 Amerikan muzikası — Rad. Paris 21'karışık muzika — Sofya 21 salon “muzikası Saat Hide Berlin 22 dans — Deutechl '8, ve Ham- burg 22-110 Romadan naklen Travlala oparası — Kümigsbg. 220 salon murika- si — Münih 2240 salan muzlkası — Be- rom. 2250 mandolin — Lüksenbg. 22 ha- if muzika — 2250-130 .eİnci avcıları opera — Marsilya 2230 opera — Rad. 'Pa- ri3 71,15 salon muzikası — Paris”P, T.T. 2230 opera — Roma 23 Verdi'nin Travia- fa operası — Varşova 22 senfon, konser, Saat 23 de Berlin, Viyana 2335 --1'dans —“Breslav, Kolonya 2335 dans — Deutsehii 8. ve Hambg, 23 operaya “devam — Frankft, 2335 dans — Königsbg. 2838 fanfar — Münih 2335 dana — Stutig. 2335-1 salon muzlkası — Helsinki 23,10 dans — Ko- penhag 2330 hafif muzla — Lüksenbg 23 operaya devam — “Nis 33,15 konser — Oslo 23,15 hafif vmuzika —“Roma 22 ope- Taya “devam — Sofya 23 dans — Varşova 2335 keman, Sant 24'den sonra Alman istasyonları evvelki programiları- na bire kadar devam — Budapş. 24,15 or- kestra — Helsinski 24.10 - 1 konser — Kopenhag 2420 - 130 dans — Dondra 24,25 dans — Lüksembg. 24 operaya de- vam — “Roma 24 operaya devam — Rad. Paris'24,45 orkestra — Frankfort ve Stuttg. 153 geve konseri — “Königbg. ve Lelpzig 1-4 orkestra. Fas hakkında bir koriferans Perşembe günü “akşamı Paris saatile 1820'de Paris - Mondial radyosunda Fas gazetecilerinden Ahdüllâtif, Pas hakkında bir konferans verecektir. YENİ "NEŞRİYAT: mim bei Tüberküloz mecmuası “Tüberkülor cemiyeti ve A verem “mi dan üç ayda bir neşredilmekte a “Tüber- Kiloz mesmuasının üçüncü cildinin üçüncü sayısı intişar etmiştir. * Beşiktaş Halkovinden: Beşiktaş Hal- kevinde keman, piyano, mandolin, viyo- lonsel derilerine 18/2/1999 cumartesi gü- nü saat 16 da başlanacaktır. Kayıt için her gün Halkevi işyarlığına müracaat edilmesi lizımdir. Caddebostanında Bir Villa Satıl iktır. den aldı- Yenisini alacağımdan eskisinin değeri yoktur. Saray kazasının Beyaz köyünden 318 doğumlu Mustafa Hüseyin Özer Allegrette | SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkısmahfuzdur Tetrika No. 284 Abdülhamld:“Mithat paşayı elimle vuru- rum, dedi,hiddeti son dereceyi bulmuştu (Kanunu “esasi bir waâid değildir. / Şeklen ve hakikaten bütün Osmanlı. ların malı olan bir eserdir. İnkişafı daancak ;padişdhmki ile “birleşmek Üzere biültim Osmaslıların meram ve arzularile tevkif ve tehir olunabilir.) Abdülhamid iki sene içinde kanunu €sasiyi valdden aşağı bir derekeye İn dirdi! Bütün Osmanlıların meram 've arzülarile değil, sırf kendi “meram v6 iradesile ismi var, cismi yok hale ge- tirdi; hattâ ismini bile unutturmak istedi! Kanunu esasiyi değil, kendi mutla- kıyetini, istibğadını inkişaf ettirdi. O buna ökanunu esasinin banisi» Mithat paşayı «memleket haricine ib'ad» ile başladı. (Milet askeri) toplamak için ira- desiz inkiad eden komisyon Abdülha- midin iradesile lâğvolununca azasının çoğu geceleri Mithat paşanın kona- ğında toplanıyor, mabeyinde cereyan &den ahval ve .muamelât aleyhinde ağır sözler söylüyorlardı. Bu sözlerine içlerinden, hattâ Mithat paşa dairesi mensuplarından bazılan tarafından Abdülhamide jurnal ile arzolunuyor- du. Nifak yolunda vâki olan bü maru- zat ile Abdülhamidde Mithat paşa hakkında, hasıl olan sulzan takviye ediliyordu. Mithat paşanın diktatör olacağı, cümhuriyet tesis -eyliyeceği yolunda sözler deveran ediyordu. Her hareketi saray'aleyhinde gürül. düğü için maruzatının çoğu cevapsız bırakılıyor, bazısına da aksi cevaplar veriliyordu. Abdülhamid artik Mithat paşayı Sadaretlen azletmeği tasavvur ediyor, fakat yalnız azlile ve konağında ika- met eylemesini emreylemekle iktifa etmeği mahzurdan salim (görmüyor- du. AbdülhamidSultan Azizin katl!.da- yasını ortâya atmağı ilk defa bugün- lerde düşünmüştür. Ancak Mithat pâ- şa iktidar mevkiinde dururken buna tabit imkân olamazdı. Evvelâ Mithat paşayı düşürmek lâzım geliyordu. Padişah ile sadrazam arasındaki bürudetin artık saklanacak tarafı kal- mamıştı, Zaten bunu ikisi.de hallerile, sözlerile meydana vuruyorlardı. Damad Mahmud Celâleddin paşa bir gün Babıâlide Mithat paşayı gör- meğe geldi; yalnızdılar, Mahmud pa- şa padişah ile sadrazamı arasında em- niyetsizlik bulunması millet ve mem- leket hakkında ne :derece muzır -olâ- cağını izaha ihtiyaç bulunmadığından tutturarak bunun çaresi saraya gelip padişahı temin eylemek: olacağını, it» tihaz eylediği meslekle padişahın kolu bükülemiyeceğini anlattı ve hayli ri- cada dahi bulundu. Halbüki Mithat paşa Abdülhamid. den gördüğü fena 'muameleletin bü. yük kısmını damad paşadan "biliyor. du. Bu sebeple o ne söyledise kabul €t- medi, VWükelâdan ve ahbâbından bazıları da Mithat paşaya saraya giderek pa- dişahla anlaşmağı teklif ve tavsiye ediyorlardı. O ise çağrılmadıkça gitmi. yeceğini beyan ve yemin ederek; — Padişahın muradı benim istifa etmekliğimdir. Fakat etmiyeceğim. İs- terlerse beni azletsinler, Diyordu. Mithat paşanın bu sözleri de “padişaha “bildirildi. Mithat paşa nın setbestane fikirleri ve sözleri hiç kimseden saklı değildi. Gazinolardâ, kahvelerde “dedikodüların envaı 'de- vam edip duruyordu. Bu da hafiyeler tarafından Abdülhamide Jurnal edili- yordu. Abdülhamid artık Mithat paşayı İs- tanbulda tutmağı kendi hesabıma pek muzır görüyordu. Bir gün mabeyin başkâtibi Sald “ma beyin feriği Said, Damad Mahmud Ce- lâleddin paşalar huzurda bulunuyor. ardı. Abdülhamid pek gazaplı idi, Mithat paşanm memleketten çıka. rilması hakkındaki taszvrurundan bahsetti. Hattâ bu tasavvurunun ic rasına bir mâni çıkacak olursa: — Mithat paşayı getirip elimle vu- Diye birde yemin ile yanındaki ta. bancaya işaret etti. Bunun üzerine Mahmud Celâleddin paşa: — Aman, efendim! Niçin hiddet buyruluyor? Her ne emir ve ferman buyurulursa İcrasına “müsaraat etmek cünilemizin 'borcudur. “Yalnız sonra başka yüzden rahatsız olmamamız için tacil buyurulmasa! Yolunda -mütslâmarda “bulurdu. Fakat Abdülhamidde gazap ve hiddet son kerteyi bulmuş görünüyordu. De- mat paşa sustu. Tertibat alındı. Mit. hat paşanın saraya cölbile vapura ir- 'kâbı ve Avrupaya ib'adı bu tertibatm neticesi oldu. Mithat paşanın teb'idi Avrupada epey şiddetli akisler uyandırdı, Avusturya imparâtoru kabahatı Türklere yükletti. — Allâhım! Bu Türkler ıslah kabul eder adamlar değiller! dedi. Padişaha yaptığı hareketin yolsuz- Tuğunu anlatmak için Türklerin “ki. yam etmeleri Tâzımdı. Bunun için de kanunu esasinin milletçe padişahtan alınmış olması ve bu hareketin kanu. nu esasiyi ihldi eder mahiyette görül. mesi icap ederdi. Halbuki bu defa meşrutiyetin ilânı “böyle olmamış, bu İlâna'padişahın millete bir ihsanı şek- , Mi verilmişti. Mithat paşanın ib'adma da kanunu esasi şeklen müsaid görü. Büyordu! Avusturya imparatoru olsa, olsa su- iniyetinden dolayı Abdülhamidi it- ham #tmek lâzımdı amma hükümdar- Tar biribiri aleyhine söz söylememek için dillerini tutmasını çök defa bilir. ler! Mithat paşanın Avrupaya teb'idi Fransanm en büyük &siyasilerinden Mösyö 'Thlers'e: — Türkiyenin en.can düşmanı pa. dişaha bu. kadar şeytaniğ bir nasihafı vermeği pek güç tasavvur edebilirdi! Sözlerini sarfettirmişti, Abdülhamid bu hareketile kanunu esasiye 'bağlanan ıslahatır âlem nâ- zarında kiymet ve-mahiyeti hiçe'ine- ceğinin ya»farkında “değildi; ya'farkı- na varsa bile onca matlüp olan ancak mutlakıyete tekrar yol açmaktı. Bu muamsleden sonra Avrupa kâbinelerinde Türkiyede ıslahatır tat. biki hakkında ümidler tamamı ta- mamına kırıldı. Avrupa matbuatı, hasseten İngiliz gazeleleri sabik sad- razama sempatilerini ve padişahtan memnuniyetsizliklerini açıktan açığa bildirdiler. Petersburgta çıkan 'Golos gazetesi 9 şubat 1877 nüshasında Mithat paşa- nın ib'adından Rusyanın elde edebi. leceği menfaatleri zikrettikten sonra: (Avrupada “Tüfk imparatorluğu- nun sonu geldi. Şimdi lâzım olar bi. ritik şey sabırdır, “Harici bir harpten tse dahili “buhranın “teşirile-dâha ça- buk mâhvolacak bir devletle muhare. beye lüzum olamaz, Beklemek de güç değildir. Türkiyenin sukutundan hasil olabilecek felâketten hıristiyanlar ko. rumağa Rusya vakit bulağaktır. Ge. rek Rusya ve gerek hıristiyanlar için beklemek, Türkiyenin inhilâlini bir müdahale ile tesrie kalkışmaktan isa kendi kendisine nasıl düşeceğini gör. mek daha nafidir!) diyordu. Selânikte İngiliz konsölosu J. E. Blunt lord Detby'ye yazdığı bir telg- rafta: (Selânik ahelisi ıslahatın mu vaffakıyeti hususunda Mithat paşaya emniyet ediyorlardı. Şimdi onun ib'a- Amdan pek müteessirdirler, Eğer İstan bulda Mithat paşa lehine bir nümayiş Olursa Selânikle umumi hissiyat bu na müzahir olacaktır.) diye bildirmiş» ti. Blunt bu nümayişin yaptırılmasını hatıra getirmek istemişti. Bizzat Mit hat paşa da böyle bir nümayiş yapıla. cağına İhtimal veriyordu. Fakat Har. biye mektebinde talebeden üçünün » Sald, Nedim, Cemal beyler - nefyini intaç eden küçük bir hareketten baş. ka birşey olmadı. Mithat paşa da Avrupada Uzunca süren bir seyahatten sonra Abdülha, midin davetine icabetten başka çarg göremedi. (Arkası var)