February 14, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

February 14, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

44 Şubat 1989, Ispanyada krallık temayülü artıyor Eski kralın oğlu Don Juanın kral ilân edilmesi muhtemel Londra 13 (A.A.) — Siyasi İngüiz mahfellerinde söylendiğine göre, İs- yapılmayacaktır. Bu mahfeller, Bur- gosun tasavvuru veçhile eski kralın oğlu Don Juan tahta çıkarıldığı tak- dirde İspanya ittihadı dahili harbe hiç iştirak etmemiş olan yeni bir oto- ritenin altında tekrar tecessüs etmiş olacaktır, Ayni mahfeller, bu suretle hareket etmekle milli istiklâlin mükemmel bir şekilde teyid edilmiş olacağını ilâ- ve eylemektedir. Bu mahfeller, Alman matbuatının sarahaten İspanyada krallığın ihyası âleyhinde bulunduğunu, çünkü bu hareketin İspanyanın kömintern #ley- hindeki pakta iştirakile telif edilemi- yeceğini kaydetmektedir. Angrift gazetesi, Frankonun zafe- rinden sonra İspanyanın bu pakla iştirak etmesi lâzım geleceğini yaz- maktadır. Angriftin bu iddiası, Lon. drada büyük bir endişe tevlid etmek- tedir, İyi haber alan Londra mahfelleri, bu şekilde bir teşebbüsü tamamile müstakil olmak istiyen Burgos hükü- metinin bu arzusile telif etmenin güç olduğunu beyan etmektedir. İngiltere Frankoyu tanı- mamak hususunda teminat vermiyor Londra 13 (A.A.) — Avam Kama- rasında işçi partisi liderlerinden B. Henderson, Başvekilden, İngilterenin general Franko hükümetini tanıma- yacağı hakkında teminat istemiştir. B. Chamberlain şu cevabı vermiş. tir: Vaziyetin çabuk surette inkişaf et- mekte bulunması sebebile bu teminatı vermek benim için imkânsızdır. Bu- nunla beraber şunu söyliyebilirim ki, İngiltere hükümeti Fransız hükümeti ile sıkı temas halindedir ve bu mese- Yede şimdiye kadar daha bir karar al- mış değildir. Fransız Nazırları meclisi bu gün toplanıyor Paris 13 (A.A.) — Havas bildiri. yor: Yarın Reisicümhurun riyasetin- de toplanacak olan Nazırlar meclisi. nin rüznamedeki meseleleri hakkında bu akşam salâhiyettar menbalardan hiçbir haber tereşşüh etmemşitir. Fakat bu içtimada, nasyonalist İs- panya İle diplomatik münasebetler tesisi meselesinin tetkik edilmesi pek muhtemel ve hemen yarın bu busus- ta bir prensip karan alınması pek mümkündür. İyi menbalardan alınan haberlere göre, B. Leon Berardın bir iki güne kadar yeniden Burgosa hareket ede- ceği gittikçe daha kuvvetli bir suret- te tesyyüd eylemektedir. B, Berarda bu sefer resmi bir vazi- fe verilecek ve kendisi bazı müsbet meselelerin halline ve ezcümle Paris ile Burgos arasında normal münase- betler tesisinin ne suretle vukua gele- ceğini tesbite memur olunacaktır, Bu münasebetlerin yeniden tesisi, Franko hükümetinin Fransa ve İngü- tere tarafından birlikte olarak huku- kan tanınması tarzında ve pek yakın bir zamanda vukua gelecektir. Fran- sa hükümeti, bu meselede de İngilte- re hükümeti ile tam bir tesanüd ha- dinde bulunmak azmindedir, İngiliz gazetelerinin makaleleri Londra 13 (A.A.) — Bu sabahki İngiliz gazeteleri şu hususlara mu- hakkak nazarile bakmaktadır; 1 — Fransa ve İngiltere general Prankoyu tanımak üzeredirler, 2 — Karar Londra ve Paris tarafın. dan müştereken ittihaz edilecek ve Ayni zamanda ilân edilecektir. 3 — Bu karar çok gecikmiyecektir, Madritte hükümet şekli vazi- yeti değiştirmiyecek Londra 13 (A.A.) — Siyasi mahfel- , der, Madrid'de yeni bir hükümetin teşekkülün'in vaziyette mahsus bir tarafından tanınmasını geciktirmiye- ceğini beyan etmektedir. tamamile bağlı olmadığını ve esasen bu mukavemetin daha ziyade devam edemiyeceğini ve bilhassa İspanya- nın dörtte üçünü Frankonun hâkimi. yeti altına sokan fili vaziyeti değiştir. miyeceğini söylemektedirler. Diğer cihetten Madrid'den alınan bazı malümata göre mukavemet hu- susunda hükümetçiler ittifak edeme- mişlerdir, Cümhuriyetçilerin varmak istedikleri gaye, mümkün olduğu ka- dar müsait şeraitle muhâsematın ni- hayet bulmasını temin etmektir. Katalonyada son çarpışmalar Perpignan 13 (A.A.) — Katalonya- da çarpışmalar devam etmektedir. Cümhuriyetçilerin 20,000 kişiden mü- rekkep olan iki fırkası hâlâ Campro- donu ve bu mevkiden Fransa hudu- duna kadar imtimad eden iki büyük vadiyi ellerinde bulundurmaktadır. lar. Bu fırkalar, düşmanın ileri ha- reketini durdurmak ve mümkün ok duğu kadar fazla malzeme kurtar. mak için dümdar muharebesi yapa- rak Fransa hududuna doğru ilerle- mektedir, Hava taarruzları Alikante 13 (A.A.) — Nasyonalist tayyareler dün şehrin, en kalabalık kısmının üzerine, birkaçı yangın bom- bası olmak üzere, 50 bomba atmışlar. dır, Hepsi sivil olmak üzere, 5 ölü ve 12 yaralı sayılmıştır. Merkez hali ve belediye tiyatrosu ve diğer 20 bina harap olmustur. Madrid 13 (A.A.) — Alikante ile Valansiya arasında: bulunan Jativa- nın nasyonalist tayyareler tarafından dün bombardımanında 100 kişi öl müştür. Diğer taraftan Alikanteye üç mo- törlü 5 tayyarenin dün yaptığı bom- bardımanda da 20 kişi ölmüş ve 55 kişi yaralanmıştır. Barselon 13 (A.A) — Dün Las Planas'da vuku bulan şimendifer kâ- zasında yaralananlardan 22 si daha ölmüştür. Bu suretle bu şimendiler kazasında ölenlerin sayısı 53 e çıkmış- tır. Salamanka 13 (A.A.) — Frankist. lerin tayyareleri, Carthagene üzerin- de yaptıkları bir cevelân esnasında cümhuriyetçilerin bir torpido muhri- bini hasara uğratmışlardır. Madrit 13 (A.A.) — Valansiya ile Alikente arasında yarı yolda Xâin Jativaya karşı Frankistler tarafından yapılan havh taarruzu neticesinde 100 den fazla insan ölmüştür. İrlanda, Franko hükümetini tanıyor Dublin 13 (A.A.) — İrlanda bükü- meli Franko hükümetini tanımağa karar vermiştir. İspanyadaki İrlanda elçisi Franko hükümeti nezdine me- mur edilecektir. Madrit Kabinesinin bir tebliği Madrit 13 (A.A.) — Kabine toplan- tısında Nazırlar süratle hali icap eden milli müdafaa meselelerini tet- kik etmişlerdir. Gece saat 20,30 da matbuata veri- len bir tebliğde hükümet Madritten ecnebi istilâsına uğramamış olan İs- panya toprakları halkına, vatanı kahramanca müdafaa eden hava ka- ra ve deniz ordularına selâm gönder- mekte, bütün partileri ve teşekkülle- ri kendi kanaatlerinden ayrılarak münhasıran harbi kazanmak çârele- rini temine davet eylemektedir. Hükümet, 936 eylülünde ve teşrini. sanisinde tezahür eden heyecanını bir kere daha parlayarak cümhuriyetçi İspanyanın zaferini temin eyliyeceği ümidini izhar ediyor. Beş paket heroin bulundu 'aksimde oturan Yarasimos ismin- de birinin üzerinde polisçe yapılan araştırmada beş paket herain bulu- narak müsadere edilmiş, hakkındaki tahkikatın a için ken- ” ğumlular: Şubat 6 ve 7 günleri Beyoğlu m Şehir meclisi âzası toptan istifa edebilir mi? (Baş tarafı 7 nci sahifede) değildir. Acaba bundan evvelki mec- lis âzası B. Muhiddin Üstündağı mah- kemeye sevkeden muhtelif işlerden hangisile kanunen alâkadar olabilir? Ve kendilerine kanuni bir YEKA terettüp edebilir mi? Sabık Belediye Reisi ile bazi siz daşları hakkında şürayı devletin mu- hakeme edilmelerine lüzum gördüğü «otobüs meselesi» tamamile idari ve icrai bir mahiyette olduğundan bu- nunla ne meclisin, ne de dalmi en- cümenin hiç bir alâkası yoktur. Ni- tekim B. Üstündağ ile rüfekası hak- kında yapılan tahkikat neticesinde ne mülkiye müfettişleri, ne de şürayı devlet meclisi veya, daimi encümeni alâkadar edecek bir netice istihsal et- memişlerdir. «Asri mezarlık; mese- lesinde de yalnız o zamanki daimi encümen âzası mesul görülmüş ve bunun için B. Muhiddin Üstündağ ile mahkeme huzuruna çıkmışlardı. Sürp Agop meselesi Sabık Belediye Reisini mahkeme huzuruna çıkaracak üçüncü bir me- sele daha vardır; «Sürp Agop mese- lesi> , Yalnız bu mesele üzerinde biraz durmak lâzımdır, Sürp Agop mezar- lığı etrafında yıllardanberi süren da- vanm sulhan: tesviyesi Dahiliye Ve- | kâletinin işarile Belediye Reisliğince muvafık görülmüş ve iş şehir mecli- sine sevkedilmişti, Meclis de, Beledi- ye kanununun 70 inci maddesinin 13 üncü fıkradının verdiği salâhiye- te göre bu davanın sulhan tesviyesi- ne üç muhalif reye karşı ekseriyetle karar vermişti. Eğer iddia edildiği gibi bu davanın bu suretle «sulh yoliles tesviyesinde Belediye hesabına zararı mucip bir vaziyet varsa sırf buna karar verdiği için o zamanki şehir meclisi âzasının mesul olmaları Kanuni imkân dahi- Jindedir, Görülüyor ki şehir meclisi âzasının bir Belediye Reisinin bütün icraatın- dan mesul olmalarına kanuni Imkân- Jar olmadığına göre şehir meclisini bütün işlerden mesul edici neşriyat yapmak hiç yerinde değildir. Bu satırlar, şehir meclisinin avu- katlığını yapmak için değil, kanuni bir hakikati töbarüz ettirmek için ya- zılmıştır. Mustafa Ragıp Beyoğlu Yerli Askerlik şubesinden yoklama İlân 1 — Beyoğlu yerli askerlik şubesine bağlı müslim ve gayri müslim 310 : 339 (Dahil) bötün yerli ihtiyat eratım yıllık yoklamalarile 335 doğumluların ilk yok- laması, 6 şubat 939 ile 15 mart 939 gün- s A — 310 : 320 (Dahil) do- merkez nahiyesi, şubat 8 ve 9 günleri Galata merkez nahiyesi, şubat 10 ve 11 günleri Taksim nahiyesi, şubat 13 günü Şişli nahiyesi, şubat 14 günü Kasım; nahiyesi, şubat 15 > merburgaz nahiyeleri, : hil) doğumlular: Şubat 16 ve 17 günleri Beyoğlu merkez nahiyesi, şubat 18 ve 20. günleri, Galata nahiyesi, subat 21 ve 22 günleri Taksim nahiyesi, şubat 23 günü Şişli nahiyesi, şubat 24 günü Kasımpaşa nahiyesi, şubat 25 günü Hasköy ve Ke- heertisğni süküyeni, © — 326 : 330 (Da- 3, 3, 4 günleri Galata nahiyesi, mart 6, 7, & günleri Taksim nahiyesi, mart 9, 10 günleri Şişli nahiyesi, mart Il, 13 günle- ri Kasımpaşa nahiyesi, mart 14, 15 gün- halkile birlikle geleceklerdir. 3 — 310 : 334 doğumlulardan yoklamasını hangi bir sebeple bugüne kadar yaptırmamış olan» Jar da #wbeye müracaat edeceklerdir. 4 — Yoklama, her gün saat 9 dan 12 ye kadar devam edecektir. 5 — Mahalle mü- mesilleri o mahallelerinin O yoklamasına tahsis edilen çün ve saatlerde şubede bu- vesikalarının 7 — Yapılacak olan bu yoklama, askerlik kanununun 33 ve İf üncü maddeleri icabı olduğundan başkaca bir fevkalâdelik fik- rine düşünülmemesi, $ — Yukarıda yazılı günlerde yoklamasını yaptırmıyanlara bu gibi şahısları resmi ve hususi hizmete alanlar askerlik kanununun 92 ve 93 ün- cü maddesine göre eczalandırılacaktır. 9 — Bunlardan İstanbul haricinde olan- lar, askerlik kanımunun 75inci madde- sine göre, tafsilâtlı künyelerile ikametgâh adreslerini bir mektupla şubemize bildi- | rafından parasiz olarak dağıtıimaktdır. Maarif Vekilliğinden: Maarif Vekilliğinden: Devlet Demiryolları ve Limanları İşletme Umum İdaresi İlânları Samsun istasyonunda yapılacak istasyon binası inşaatı kapalı zarf usu- hile ve vahidi fiyat üzerinden yeniden eksiltmeye çıkarılmıştır, 1 — Bu inşaatın muhammen bedeli 85,000 liradır. 2 — İstekliler bu işe ait şartname ve sair evrakı devlet demiryollarının Ankara Sirkeci ve Samsun veznelerinden 425 kuruş mukabilinde alabilirler. 3 — Eksiltme 27/2'939 cuma günü saat 15 de D. D. Yolları yol deiresin- de toplanacak merkez birinci komisyonca yapılacaktır, 4 — Eksiltmeye girebilmek için isteklilerin teklif mektuplarile birlikte aşağıda yazılı teminat ve vesâiki ayni gün saat 14:e kadar komlsyon reisliği- ne tevdi etmiş olmaları Mizımdır. A — 2490 sayıl kanun ahkâmına uygun olarak 5500 liralık muvakkat teminat B — Bu kanunun tayin ettiği vesikalar C — Nafia Vekâletinden musaddak ehliyet vesikası «Ehliyet vesikası için ihale gününden en âz sekiz gün evvel bir istida ile Nafla Vekâletine müreca- at etmek lâzımdır.» o (697) * ; Muhammen bedellerile miktar ve evsafı aşağıda yazılı iki grup malzeme ayrı ayrı ve hizalarında yazılı gün ve saatlerde Haydarpaşada gar binası içini. deki satın alsa komisyonu tarafından kapalı zarf usulü ile satın alınacaktır. Bu işe girmek istiyenlerin kanunun tayin ettiği-vesaik ve her gruba alt hizalarında yazılı muvakkat teminetlarile tekliflerini muhtevi kapalı zarf. Jarım eksiltme saatlerinden birer saat evveline kadar komisyona vermeleri lâzımdır. Bu işlere ait şartnameler Haydarpaşada gar binasındaki komisyon ta- 1 —2 adet beton makinesi küçük tip muhammen bedeli elevatörlü maki. neler için 3000 lira, elevatörsüz makineler için 2400 lira ve muvakkat temi. natı 225 lira olup Kapalı zarfla eksiltmesi 13/3/939 pazartesi günü saat (15) on beşte yapılacaktır. roj 2 — 2 adet orta tip belon makinesi muhammen bedeli elevatörlü maki- neler için 4000 lira, elevalörsüz makieneler için 3400 lira ve muvakkat temi- natı 900 lira olup kapalı zarfla eksiltmesi 13/3/9039 pazartesi günü saat (15,30) on beş buçukta yapılacaktır. (928) ADEMİ iKTiDAR ve BELGEVŞEKLİĞİNE : KARŞI HORMOBİN "Tabletleri, Her eczanede arayınız. (Posta kutusu 1255 Hormobin) Galata, İstanbul 1 — 2259 sayılı kanunun tatbikine dair olan talimatnameye göre ilkokul. lerin 4 üncü ve 5 inci sınıfları için iki ciltten müteşekkil bir tarih kitabı yazıl. ması müsabakaya konulmuştur. 2 — Müsabaka müddeti 15/2/939 dan itibaren başlamak ve 30/6/939 cu- mâ günü akşamı bitmek fizere dört buçuk aydır. 3 — Müsabakaya iştirake karar verenler; $1/8/939 cuma günü akşamına kadar bir dilekçe ile Maarif Vekilliğine müracaat ederek bu müsabakaya gire- cekler defterine adlarını yazdırarak bir numara alacaklardır. 4 — Müsabakada birinciliği kazanan kitap serisi “ üç yıl süre ile okullarda oku'ulacak ve müellifine her yıl için biner lira telif hâkkı verilecektir. İkinci çıkan kitap serisini yazana bir defaya mahsus olmak üzere birincinin müellifi. ne verilenin bir yıllığı, üçüncü, dördüncü ve beşinci çıkanlara da birer defaya mahsus olmak üzere dörder yüz lira mükâfat verilecektir. 5 — Müsabakaya gireceklerin eserlerini üçer nüsha olmak üzere makine ile ve kâğıtların yalnız birer yüzüne yazılmış olarak Maarif Vekilliği Yayın Dİ. rektörlüğüne makbuz mukabilinde vermeleri veya göndermeleri lâzımdır. Kita ba konulacak resim şekil, harita vesairenin asıllarının yalnız bu nüshalardan birinde ve yerlerine konulmuş olarak bulunması kâfidir. Müsabakaya basılmış bir kitapla girenler de kitabın üç nüshasını verecek veya göndereceklerdir. 6 — Müsabakaya girenlerin eser müsveddelerile birlikte, eserleri kabul edil- diği takdirde eserlerini ilân edilen telif hakkı mukabilinde ve her türlü tasar- ruf hakkından vazgeçerek Maarif Vektiliğine üç yıllık birdevre için terk “ ettiklerini ve kitabın o devre içindeki her basılışının son tashihlerini ken- | dileri veya kendi mesuliyetleri altında tayin edecekleri diğer bir zat tarafından yapılacağını gösterir noterlikten tasdikli bir taahhüt senedi vermeleri delâ- zımdır. 7 — Kitapalrda bulunması lâzımgelen pedagojik ve teknik vasıfları göste. ren şartnâme ile noterliğe tasdik eldirilecek taahhüt senedinin formülü Maarif Vekilliği Yayın Direktörlüğünden alınabilir. Mektupla istiyenlerin bir kuruş. luk bir posta pulunu da göndermeleri lâzımdır. (715) 1 — 2259 sayılı kanunun tatbikine dair olan talimatnameye göre ilkokul. ların 4 üncü ve 5 inci sınıfları için iki ciltten müteşekkil bir Yurd bilgisi kitabı yazılması müsabakaya konulmuştur, 2 — Müsabaka müddeti 15/2/939 dan başlamak ve 15/6,/939 perşembe gü- nü akşamı bitmek üzere dört aydır. k 5 — Müsabakaya iştirake karar verenler 15/3/939 çarşamba günü akşami. na kadar bir dilekçe ile Maarif Vekilliğine müracaat ederek bu müsabakaya girecekler defterine adlarını yazdırarak bir numata alacaklardır. 4— Müsabakada birinciliği kazanan kitap serisi üç yıl süre ile okullarda okutulacak ve müellifine her yıl için biner lira telif hakkı verilecektir. İkinei çıkan kitap serisini yazana bir defaya mahsus olmak üzere birincinin müellifi. ne verilenin bir yıllığı, üçüncü, dördüncü ve beşinci çıkanlara da birer defaya mahsus olmak Üzere dörder yüz lira mükâfat verilecektir. 5 — Müsabakaya gireceklerin eserlerini üçer nüsha olmak üzere makine ile ve kâğıtların yalnız birer yüzüne yazılmış olarak Maarif Vekilliği Yayın Di. rektörlüğüne makbuz mukabilinde vermeleri veya göndermeleri lâzımdır. Kita. ba konulacak resim vesairenin asıllarının yalnız bu nüshalardan birinde ve yerlerine konulmuş olarak bulunması kâfidir. Müsabakaya basılmış bir kitap. la girenler de kitabın üç nüshasını verecek veya göndereceklerdir. ğ 6 — Müsabakay« girenlerin eser müsveddelerile birlikte, eserleri kabul edil. diği takdirde eserlerini ilân edilen telif hakkı mukabilinde ve her türlü tasar- Tul hakkından vazgeçerek Maarif Vekilliğine üç yılık bir devre için terk ettiklerini ve kitabın o devre içindeki her basılışının son tashihlerini ken- dileri veya mesuliyetleri altında tayin edecekleri diğer bir zat tarafından yapı Jacağını gösterir noterlikten tasdikli bir taahhüt senedi vermeleri de lâzımdır. 'l — Kilapairda bulunması lâzımgelen pedagojik ve teknik vasıfları göster ren e za noterliğe İri ettirilecek taahhüt snağinin dormtlü Maarif :