1 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

1 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

1 Mart 1939 AKŞAM Sahife £ anın vakaları adridde haya t | Pet Şehirde eşya mübadelesi için borsalar kuruldu Madridde hemen hiç kalmıyan şeyler: Şeker, tütün, kahve Bir kilo arpa bir kilo pirinçle mübadele ediliyor. Çünkü arpa kahve makamında kullanılmaktadır Madridde bir abidenin General Franco, kat! darbeyi indir- pirinçin, arpadan daha pahalı oldu- etrafında kum torbaları birşeydir... Mevcut tütünlerin kilosu mek üzere Madride karşı büyük bir-| unu söyler, Fakat arpa satan kadın | da el altınden binrica ve minnetle ta hazırlanmaktadır. Son gün- | bu söze hiç aldırmaz ve: 2,000 peçeta:a satılmakta, yahut tü- lerde Madrid şehrini ziyaret eden bir Ben hükümetin fiatine ne ba: | tün süt, taz: et ve lüks yiyecek oradaki hayat | “karsın? Arpayı şimdi beygirler ye- | lerle mübadele edilmektedir. İspan; veriyor: caddeli inde €$- saat on- oldukları tedarik etimek ne akin ederler. riş en iptidai yapılmaktadır. ve borçla katiyen muamele ol- Eşya pazarlarda derhal ve ay- übadele olunur, Bu mübadele- de, malların kıymeti nazarı itibare ihtiyaç düşünülür kıymeti kalmıyan ve lüzumsuz olan kıymetli birşey, az kıymetli, faka müşteriye çok lüzum- hu olan bir malla tırampa edilir. Pazarlarda alışverişi kadınlar ya- in « pa da ev kadınlar şeyleri, mübadele ile için bu pazar yerle yerlerinde ele usuliyle ohuda mukabil zeytinyağı alınır.» «Tuza mukabil, Jâhana Satılır; ses- leri duyulur. Alıcı ile satıcı arasında pazarlık başlar, Bir köylü kadın bir | kilo arpa almak için seve seve bir ki- lo pirinci verir, Şehirli kadınladan biri bu alışverişi çok nakıs görerek hükümetin — tayin ettiği fiata göre Pazarın muhtelif yerlerinden: mezler, insanlar kavurarak öğütürler ve kal bın ver Filhakika, bir kilo pirince mukabil, bir kilo arpa alan kadının maksadı, arpayı kavurarak kahve yerine kul- lanmaktı. İğne, iplik gibi şeylerle petrol da pek nadirdir. Elektrik cereyanı sık kesildiği için pazarda bir paket mu- mun salılışa çıkarılması tama hır- sanı tahrik etmektedir. Şeker de Mad- ridde yok gibidir. Binaen aleyh pa zarda karşılığı şekerle ödenmek üzere satışa çıkarılan eşya, müşteri bulamı- yor. Ayakları titriyen bir ihtiyar, elinde kaskatı bir ekmek tutarak çarşıyı do- aşıyor ve bunu dişlerinin çiğneyebi- leceği daha yumuşak başka bir gıda maddesile değiştirmeğe uğraşıyor. Bazı askerler, ellerinde sabun par- çaları çarşıyı dolaşıyorlar, bunlar da bu sabun parçalarını, tütün ile mü- badele etmek istiyorlar. Fakat bu acemi tacirler, halkın alaylı gülüşme- lerile karşılanıyorlar. Çünkü bugün Madridde tütün bulmak imkânsız ceva- e yerine kullanırlar!.. Madridde bir sokak banknotların Ucra yerlerde yapılan banknotların deste deste verilmesi para kıymetinin düşüklüğünü göste- rir, Madridde gizli olarak faaliyette bulunan bir mübadele bankası vardır. Bu bankanın müşterilerini, dahili harbin “başlangıcındanberi en ağır mahrumiyetler altında inliyen biça- reler teşkil ediyor. Hükümet bu ban- kayı, gayri meşru telâkki ettiği cihet- le, muameleler büyük bir ihtiyatla ya- pılmaktıdır. Müdridde muharebe hakkında hiç bir fikir ve mutalâa beyan edilme- mektedir. Bağıran ve çağıran yoktur. Pazarlık bile hafif secle yapılıyor. Ara- sira pazarda görülen polis memurları, alışverişlerde birikmiş halka dağılmalarını emret- mekte ve bu ihtar derhal yerine ge- tirilmektedir. Fakat poli uzaklaşır uzaklaşmaz, Yil rikmektedir. Halkı, birikmeğe sevke- den şey, yaşamak hakkıdır. Mübade- le borsalarının acıklı başkâ bir takım hususiyetleri daha vardır. Pazarlarda alışveriş eden kadınlar, çocuklarını yaya kaldırımlarına bırakmaktadır. Yağmur yağarsa, çocuklar, kapı alt- larına sığınıyorlar. Bu çocukların manazrası, acınacak derecededir. Vel- hasıl Madridde müthiş bir sefalet hüküm sürmektedir. Aydının plânı hazırlanacak Aydın. (Akşam) — Aydın yilâyeti umumi medlisi toplantılarına başla- mıştır. Vilâyetin yeni yıl bütçesine, mühim bir çok işlerin başarılması için tahsisat konulmuştur. Vali B. Salim Özdemirin teşebbüsü ile beledi- imar ye, Avrupadan bir şehircilik mütehas- ısı getirtmiştir. Bu mütehassısın mü- tlâası alınarak Aydın şehrinin müs- takbel imâr plânı hazırlanacaktır, sağda Belgrad elçimiz B. Haydar Aktay Fransada feyezan: Lon civarında su altında kalan Balkan Antantı matbuat konferansının toplantısı bir köy | Mariciye Vekilimiz Belgradda: Solda Yugoslav Hariciye Nazırı B. Markoviç. sokağı