26 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

26 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

nezdinde yeni (Baştarafı 1 nel sahifede) ni ve mümkün olursa bizzat B, Hitler De görüşecektir. Sefir İngilterenin Bimanyayı çember altına almayı dü- güzmediğini, yalnız son aylar zarfın- &a vukubulan Alman ve İtalyan #aarrudarım durdurmak istediğini bildirecek ve yeni bir taarruza müda- faa ile mukabele edileceğini haber yereçektir. B. Henderson bundan başka İngilterenin B. Roosevcit'in mesajını tamamile tasvip ettiğini ve Almanyaya bunu nazarı dikkate al madığı takdirde, mecburi askerlik hizmetinin kabulü ğe dahil olduğu halde yeni tecavüzlere mâni olmak için lâzımgelen bütün tedbirleri alk mağa karar verdiğini bildirecektir. Berlin 25 (A.A) — Hendersonun 'B. von Ribbentrop tarafından yarın kabul edilecoğ: bildirilmektedir. Londra 25 (A.A) — Hariciye ko- mitesi bu sabah Başvekâlette toplan- mıştır. Lord Halifax, Londra - Paris - Moskova ve diğer Avrupa merkezleri Arasında bir barış cephesi tesisi için cereyan etmekte olan müzakerelerin inkişafı hakkında, malümat vermiştir, Londra 25 — Fransanın Berlin s6- firi bu akşam Berline hareket ede- cektir. Haber alındığına göre Fran- Bız sefiri de İngiliz sefirinin beyanatı gibi tebliğde bulunacaktır. Reuter ajansi ne diyor? Londra 25 (A.A) — İngiltere sefiri Henderson'un bugün Von Ribbentop İle görüşeceği tahmin edilmektedir. Reuter ajansının diplomatik mu- habiri bu hususta şöyle yazıyor: «Sureti umumiyede zannedildiğine göre İngiltere sefiri bu fırsattan isti- fade ederek, her türlü yeni bir teca- vüze mukavemet etmek hususundaki ingiltere Araavutluktaki dağişikliği tanımıyor İspanyadaki İtalyan asker- lerinin çekileceği temin edildi Londra 25 (A.A.) — Avam kamara- #ında amele partisirie mensup mebus. lardan Arthur Henderson İngiltere- nin Arnavutluktaki değişikliği tanıyıp tanımıyacağını Başvekilden sormuş- tur. Başvekil bu suale “tanımıyacağı cevabını vermiştir. Bu hususta emin bir membadan bil. dirildiğine göre yeni İngiliz sefiri sir Percy Lorraine'nin ittmadnamesi «İtal- ya kıralı ve Habeşistan imparatoruuna hitaben yazılacak ve itimadnamede Arnavutluktân babsedilmiyecektir. Ayni mahfiller Madridde yapılacak geçid resmini müteakib İspanyada bu- Yunan İtalyan kıtalarının geri çekile. ceğine dair İtalyan'hükümeti tarafın- dan teminat verildiğini teyid etmek- tedir. Emin bir membadan öğrenildiğine güre İspanyadaki İtalyan kıtalarının mevcudu 20.000 kişiyi tecavüz etme- mektedir. Alman kıtaları ve harp mal- gemesi de ayni zamanda geri alınacak» tır. Bununla beraber İngiliz mahfille. rinde bu teminatın maddi bir şekil al- ması hususunda şüphe izhar edilmek. tedir, Faşist Arnavut fırkası teşkili Tiran 25 (A.A.) — Faşist fırkası ge- Del sekreteri B. Sirace ile Arnavutluk işleri genel sekreteri B, Cobolli, faşist Arnavut fırkası teşkiline aid merasim den sonra tayyare ile Romaya hareket, etmişlerdir. Vaşington 25 (A.A) — Reisicüm- rim İngiltereye de Hindistandaki as. keri rejime bir nihayet vermesini ve Hindistanda da milletlerin kendi mu» Kadderatlarına kendilerinin hâkim ol ması esasına dayanan hür bir anaya» sa tatbik eylemesini isteyiniz. Büyük Hind milletinin de diğer milletler da. recesinde enternasyonal adaletten İs» tifadeye hakkı vardır.» Londra ve Paris'in Almanya teşebbüsleri karır da dahil olmak üzre, İngiliz si- yazetinin bası esaslı noktaları hak- | kında malümat verecektir. Tahmin edildiğine göre, sefir ayni İ zamanda İngilterenin hiç bir veçhile | Almanyayı muhasara etmek isteme- diğini de serahaten bildirecektir. Se- | fir, büyük bir ihtimalle, İngiliz siya” | setinin bir sulh siyaseti olduğunu, fakat İngiltere hükümetinin son ha- diselerde mündemiç olar tehlikelere rühayet verilmesi lâzım geldiği kana- atinde bulunduğunu ilâve edecektir. Amerikanın Berlin sefiri va- zifesi başına dönecek mi? | Vaşington 25 (AA.) — Amerika- nın Berlin sefiri Hugh Wilson'sun | vazifesi başına avdet edip etmiyeceği | hakkında sorulan bir suale Hariciye Nazırı Hull bu hususta henüz bir ka- rar ittihaz edilmediği cevabını ver- i miştir. Bir Alman gazetesinin mütalâası Berlin 25 — Angrift gazetesi yaz- dığı bir makalede ne Fransa, ne İn- giltere, ne de Polonyanın Münih * #ihniyetinden mülmeh kurucu bir iş yapmağı bir zaman akıllarından ge- çirmediklerini ve Versay muahedesi- | nin döküntülerini kurtarmak için el- | lerinden geleni yaptıklarını söylüyor. Berlin 25 (A.A.) — Alman gazete. leri, İngilterenin mecburi askerlik | tehdidinin hiç kimse üzerinde tesir bırakmadığını kaydediyorlar. Angrif diyor ki: ” İngilterenin kendi milli müdafaa sistemini tanzim için seçeceği sistem bizi alâkalandırmamaktadır. Biz kendi milli müdafaa sistemimizi mü- kemmel hale koymaya çalışacağız. Bizim yegâne endişemiz işte budur. Belçikanın müdafaası Bu husustaki kararları ver- mek salâhiyeti Krala verildi Brüksel 25 (AA) — Başvekil bu- gün öğleden sonra Mecliste hüküme- tin beyannamesini okumuştur. Başvekil, hususi selâhiyetlerden bahsetmiş ve bu meselenin de hükü- met beyannamesile birlikte müzake- resini istemiştir. Hususi salâhiyetler, krala şu hak- ları verecektir: «Memleketin müdafaasını alâkadar eden bazı kararlar verilmesi, ekono- mi ve bütçe kalkınmasının istilzam edeceği tedbirlerin almması, muhte- if müstacel meselelerle memleketim | umumi arzusuna uygun bir tarzi hal-| le muhtaç diğer meselelerin halli.» B. Pierlot, sözlerini bitirirken şöy- le demiştir; *Memleket mühim tehlikeler karşı- sındadır. Tehlike zamanı, korku zâ- manı değil, cesaret zamanıdır.» Profesör doktor Şevket Ev- rensel Bükreş tıp fakültesinde bir konferans verdi Bükreş 25 (A A.) — Doktor profe- sör Şevket Evrensel, bugün, saat 11 de Bükteş tıp fakültesinde konferan» sını vermiştir. Sabık Başvekil ve saray krali âza- sından Vayda ile Sıhhat ve Maarif Nazırlarının, tıp fakültesi reisinin ve fakültenin muallimleri ile birçok dok- Iran ordusu büyük bir geçid resmi yaptı Düğün münasebetile verilen üçüncü suarede binlerce davetli bulundu Tahran 25 (A.A) — Pars ajansı bildiriyor: Meclis reisi öğleden sonra bir çay vermiştir. Çayde nazırlar, yüksek şahsiyetler, yabancı heyetler, kordip- iomatik ve ordu mümessilleri hazır bulunmuşlardır. Parlâmento ve par- lâmentosunun pitorest parkı kıymetli halılar ve İran ve Misir bayraklarile pek parlak bir surette süslenmişti. Saat 17,30 da yanında prenses Fevzi- ye olduğu halde, Veliahdin gelmesi hararetli alkışlara vesile oldu. Meclis reisi Aynalı salonda yeni evlilere hoş geldiniz, dedi ve müteakiben veliahd ve prenses kabul salonuna geçtiler, Bu unutulmaz toplantının sonuna doğru, evlenmeye ait çıkan kanunları muhtevi olarak parlâmento tarafın- dan neşredilen güzel bir cild hazır bulunanlara dağıtıldı. Dün akşam, yeni İranın en modem binalarından biri olarak yeni inşa edilmiş olan Hariciye sarayında bü- yük bir dine verilmiş ve dineyi parlak bir suare takib etmiştir. Dinede ecne- bi heyet şefleri, nazırlar ve diğer müm- taz misafirlerden mürekkep 200 da- vetli ve suareye bir kaç bin davetli iş- tirak etmiştir. Vellahd ve prenses alkış tufanı ile karşılanmışlar ve ge- ce yarısı başlıyan dans sabaha kadar devam etmiştir. Bu suare, evlenme dolayısiyle verilen üçüncü suare ol muştur. Her gün Tahran üzerinde tayyare- ler uçmaktadır. Bugün öğleden sonra Mısır sefaretinde büyük bir resepsi- yon verilmiş, misafirler öğleden sonra Ordunun büyük geçidinde bulunmuş- tur. İran Veliahdinin evlenmesi müna- sebetile, Posta ve Telgraf nezareti bu- gün bir seri pulu tedavüle çıkarmış- tır. Pulların üzerinde prens ve pren- sesin resimleri vardır. Orta Avrupada (Baştarafı 1 nci sahifede) Filhakika Yugoslâvya milli birliği- ni tahakkuk ettirdikten sonra kom- Şulariyle karşılıklı itimada dayanan münasebetler tesisine ve Avrupanın bu mıntakasında işi olmıyan devlet- lerin manevralarına kapılmamağa karar vermiştir. Venedik mülâkatı İtalyan - Yugoslav dostluğunun Tu- na havzasındaki bu dostluk münase- betlerini genişlelmek ve derinleştir- mek hususunda bir hareket noktası teşkil ettiğini isbat eylemiştir. Yugoslavya Hariciye Nazırı Marko- viç'in yakında Almanya Hariciye Na- zır Von Ribbentropla yapacağı mü- lâkatla bir kere daha teeyyüd edecek olan bu siyaset hakiki bir sulh siya- seti olarak tavsif edilmeğe lâyıktır. Macar - Yugoslav münasebatı Budapeşte 25 (â.A)) — Venedik mülâkatı ile Yugoslavya Hariciye Na- zırı Markoviç'in yakında Berline yâ- pacağı ziyareti mevzuu bahseden Pester Lloyd, diyor ki: «Macaristan, Yugoslavyanın hem dahilde ve hem de hariçte kabil ol- duğu derecede kuvvetlenmesini ister. Macaristan, Yugoslavya ricaline karşı anlayış göstermeğe ve Yugoslavyanın iki memleket arasında dostluk kura- | bilmelerini kolaylaştırmak için icab eden hattı hareketi ittihaza hazırdır. | Amerikaya giden altınlar 'Nev-York 2ö (A.A.) — Federal Reser- Kardeşlik Klübü Idare heyetinden: Klübümüzün mutad #enelik umumi (Baştarafı 1 nci sahifede) varidat ve masraf bütçelerinin müza- keresine başlıyoruz. Bu müzakereleri- mizin başlangıcında meclisi âlinize müstakbel bütçelerimizin inkişafına müessir olacak bir müjdede buluna- cağım, İlk gündenberi İstanbulu muza karşı çok yüksek teveccüh- lerini esirgemiyen OBüyük Devlet Reisimiz, Milli Şefimiz İsmet İnönü ile Hükümet Reisimiz doktor Refik Saydam ittihaz buyurdukları yeni kararlarile hemşehrilerimizi taltif bu- yurmuşlardır. Malüm olduğu üzere imtiyazlı elek- trik, tramvay, tünel şirketleri Müna- kale ve Muhabere Vekili muhterem Ali Çetinkayanın kudretli elile Cüm- huriyet hükümetine intikal etmişti. Âmme ve belediye hizmeti olan bu müesseseleri Nafia Vekâleti bugüne kadar idare ediyordu. Bu defa Cüm- huriyet hükümeti bu müesseseleri be- lediyemize devretmek kararını verdi. Dün kanun lâyihası hazırlandı, bu günlerde Büyük Millet Meclisine tak- dim edilecektir. (Şiddetli alkışlar) Büyük Devlet Reisimizin ve Hükü- metimizin bu kararı şehrimiz ve be- lediyemiz için paha biçilmez bir tal- tif ve itimad eseridir, Bu vesile ile mubterem huzurunuzda bu tarihi karara karşı şükranlarımızı ârzet- mekle en tatlı bir vazife yapmış ola- cağız. Bu müesseseleri ciddiyet ve itina ile idare ederek beldiymiz hakkında göstrilen itimada lâyık olduğumuzu daha ziyade çalışmakla isbat edeceği- mize hiç şüphe yoktur. Bu hususta da kıymetli Meclisinizin ve bütün hemşehrilerimin müzaheretlerine gü- veniyorum.» (Şidetli ve sürekli alkışlar) Bundan sonra azadan Refik Ahmed | söz alarak bu müesseselerin belediye- | ye geçmesinden miltevellid sevincini | izah etti ve hükümet erkânına meclis namınâ “Teşekkür edilmesini teklif etmekle beraber bu işin başarılmasın- daki muvaffakıyeti de tebarüz ettirdi. B, Surı Enver ve B. Ekfem Tur ayni şükran hislerine iştirak ettik- ten sonra bayan Meliha Avni söz ala- | rak: «Valimiz bize bugün teşekkür etmek fırsatını vermişlerdir. Bende kendilerini tebrik ederek hürmetle ellerini öpüyorum., dedi. Bundan sonra doktor Lütfi Kırdar tekrar ayağa kalkarak dedi ki: — Bu vesile ile hakkında izhar buyurulan hissiyata çok minnettarım. Ancak daha teşekküre istihkak kes- bedecek birşey yapmadım. Bu, sırf hükümetimizin belediyeye, İstanbula | : İ SENELİK S-AYLIK 3 AYLIK 1 AYLIK İ Posta ittihadına dahil olmıyan eenebi, İİ memleketler: Seneliği 3690, altı aylığı İ 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk Göndermek lâzımdır. — Rebiülvvel 6 — Kasım 170 8, İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 815 1006 513 902 1200 142 Va, 321 5081212 1601 1900 İdarehane: Babıâli ciyarı Acımusluk sokak No, 13 l Tashih ilânı 25/4/939 tarihli nüshamızda Edir- ne Belediyesinin soğuk hava deposu ve buz fabrikası ilânında bedeli keş- fin 72822 lira olacağı yerde sehven 72882 lira olarak neşredildiği görül- müştür, Keyfiyet ilân olunur, Fatih Askerlik Şubesinden: 334 Doğumlu ve bunlarla muaâme- leye tabi islâm ve gayri islâm kısa hizmetlilerden ehliyetnamesiz olan- lar 1 mayıs 939 da hazırlık kıtasında bulunmak üzere sevk edileceklerdir. Bunların 939 nisanın 28 ve 29 un- Elektrik, tramvay, tünel Belediyeye geçiyor cu günlerinde şubeye müracaatla muamelelerini oyaplırmalarn ilin 26 Nisan 1939 karşı bir teveccühüdür. Bu hususta benim hiç bir hizmetim yoktur. Bundan sonra Refik Ahmedin tek- lifi kabul edilerek teşekkür ve tâzim telgrafları çekilmesine karar verildi. Kanun tadil edilecek Dün şehrimize dönen doktör Lütfi Kırdar Ankarada bilhassa elektrik, tramvay, tünel idarelerinin İstanbul belediyesine terki etrafında meşgul olmuştur. Evvelce kabul edilen kanu- na göre, beş sene müddetle Nafia Ve- kâletine bağlı olarak idare edilecek olan bu müesseseler, şimdi hemen be- lediyey'e devredileceklerdir. Bunun için kanunda tadilât yapılması münasib görülmüştür. Ayni zamanda elektrik, tramvay ve tünel müesseselerinin hu- susi vaziyetleri göz önüne alınarak bu müesseselerin artırma ve eksilt- me kanununa tâbi olmaması için de bir madde konmuştur. Kanunda bu müesseselerin (İstan- bul belediyesi elektrik, tramvay ve tü» nel umum müdürlüğü) namile bir müdürlük tarafından idare edileceği bildirilmiş ve bu müesseselerin bütün hukuk ve vecibeleri belediyeye devre- dilmiştir. Kanun, neşri tarihinden muteber olacağına göre müesseselerin pek yakında belediyeye devri muhak- kaktır. Belediye, şimdilik bu müesseseleri olduğu gibi idare edecektir. Ancak bu müesseselerin ileride nasıl bir idare tarzına tâbi olacakları, diğer memleketlerdeki emsaline göre tedkik edilerek kati bir şekli verilecektir. Elektrik, tramvay ve tünelden bele- diyenin iki milyon liradan fazla vari- dat temin edeceği tahmin olunuyor. Akay da Belediyeye devredilecek Diğer taraftan aldığımız malümata göre hükümet Adalar, Kadıköy ve Anadolu yakasına işliyen eski Akay deniz nakliyatını da belediyeye dev- relmeğe karar vermiştir. Ancak bu vapurların işletme işlerinde bazı Isla hat yapılmasına ihtiyaç görüldüğün” den bu ıslahatın ikmaline kadar bir senelik bir müddete iytiyaç vardır. Devredilecek müesseseler sırasında; tramvayın belediyeye geçmesi, bele- diyenin Avrupadan getirteceği Olo- büs işletme servisini de kolaylaştıra- caktır. Evvelâ tramvayın garajından, idaresinden istifade edilecek ve oto- büslerin yeni idare namına mübaya- ası mümkün olacağından artırma ve eksiltme kanununun müşkülâtından kurtulmak mümkün olacaktır. Bun- dan başka lüzum görülen yerlere tramvay, lüzum görülen yerlere de otobüs işletmek mümkün olacaktır. stanbul Levazım Amirliği ilânları Elli adetlik on beş bin adet küçük ve yüz adetlik on bin adet büyük mukavvadan boş ampül kutusu al nacaktır. Açık eksiltmesi 8 Mayıs 939 Pazartesi günü saat 14,30 da Topha- nede âmirlik satınalma Ko. da yapı lacaktır. Hepsinin tahmin bedeli 1500 lira ilk teminatı 112 buçuk lira- dır. Nümune ve şartnamesi Ko, da görülebilir. İsteklilerin kanuni vesi- kalarile beraber belli saatte Ko. na gelmeleri, «630» «271 2000 ton kadar buğday kırdırıla- caktır. Kapalı zarfla eksiltmesi 11/5/ 939 perşembe günü saat 15 de Top- banede İstanbul Levazım âmirliği satınalma Ko. da yapılacaktır. Tah- min bedeli 12994 lira94 kuruştur. İlk teminatı 974 lira 62 kuruştur. Şartnamesi Ko. da görülebilir, İstek- lilerin kanuni vesikalarile beraber teklif mektuplarını ihale saatinden bir saat evvel Ko. na vermeleri, (637) (2836) * 5110 metre yatak kılıflığı bez alına» caktır. Pazarlıkla eksiltmesi 2/5/939 salı günü saat 15 de Tophanede İst, Levazım Amirliği satınalma Ko,da yapılacaktır. Nümune Ko.da gö- rülebilir, İsteklilerin ati teminat- larile beraber belli saatte Ko. na (638) (2837),